handdator

Visa fullständig version : Gör internet folk mer osocial?


Ungtuppen
2006-03-12, 01:25
Nå vad tror ni? Om jag ska vara ärlig kan jag säga direkt att jag blivit lite mindre social av mig sedan jag började sitta vid internet 4-5timmar varje dag, diverse forum, msn, irc osv. Är fan inte lika pratglad längre och sitter ofta i mina egna tankar. Blir ibland även så att jag inte orkar hänga med kompisar ut för att jag inte har någon lust helt enkelt, brukar kunna bli en hemmakväll framför kolo och andra forum...

David
2006-03-12, 01:28
Jag har inte samma nödvändighet att gå ut och träffa folk nej. Men när jag väl är ute är jag alltid lika social och pratar med allt och alla...

Zakath
2006-03-12, 01:29
Tycker jag absolut inte, dessutom så är ju internet till stor del just en social företeelse :)

Mago
2006-03-12, 02:06
Det blir vad man gör det till. :)

Har bjudit hem och hälsat på massor av folk jag träffat över nätet på forum, i spel, på chatter osv.

mini
2006-03-12, 08:01
Nej. Jag har träffat en del trevligt folk via Internet som jag aldrig skulle träffat annars, och jag är tacksam för det dagligen. Att det skulle vara osocialt är en idé som kommer från sådana som inte brukar nätet själva i speciellt stor omfattning.

Piranha
2006-03-12, 08:04
Jag säger som Mini, man har kytit upp rätt mycke folk via nätet som man sen träffar irl.

Jorgen
2006-03-12, 08:12
Och jag säger som Pirre som säger som Mini.

H.Emanuel
2006-03-12, 09:11
Jag tillhör mer kategorin som absolut har blivit om möjligt ännu mer asocial än innan. Man kan ju förfan sitta hemma flera dar framför datorn utan att känna sig ensam fast man är lika ensam som framför teven. Att använda nätet för att kunna träffa människor har jag aldrig gjort. Jag säger inte att det inte går eller att det inte är ett bra sätt, jag har bara inte gjort det.

Nina L
2006-03-12, 09:29
Jag skiljer inte att vara social på nätet från att vara social i verkligheten. Detta är lika verkligt som vad som helst annat för mig. Man snackar i telefon, man chattar på msn, man snackar i webbkameran, man skriver på forum, man träffas. Det är olika sätt att kommunicera med andra på. Jag älskar internet för att det ger mig möjighet att prata med så olika typer av människor. Internet har fört med sig extremt mycket positivt för min del.

High1ander
2006-03-12, 09:47
Jag har nog inte blivit mer asocial. Har aldrig träffat någon över nätet. Om jag är hemma i sommar om det är en kollo-träff så kommer jag komma och göra bort mig.

Kwon
2006-03-12, 09:49
En intressant sak vore ju om alla skärmar till datorerna automatiskt kom med inbyggd kamera i framtiden som standard.

Å med den utvecklingen så börjar alla med gruppvideokonferenser på nätet och ringer sina vänner och bekanta över nätet via burken ist.

Så sitter gamla Märta o snackar med sina barnbarn vid datorn ist för i telefonen.

Visst kan det bli sjuhelsikes socialt med hela släkten på skärmen!

Feta stora flatscreen-skärmar som hänger på väggen är standard också då.

Inte bara data-intresserade som kör med den utrustningen då.

Allting har ju blivit så bekvämt.

wintersnowdrift
2006-03-12, 10:40
+ 1 till minis, Piranhas, Jorgens och Ninas åsikter.

Dock kan jag inte låta bli att undra varifrån fördomen om den stereotypa internet-/datanörden (per definition en finnig, mullig alternativt superspinkig tonårskille med glasögon och inga som helst sociala relationer utanför cyperspace) kommer? Var det så den typiske internetanvändaren såg ut i tidernas begynnelse? Idag känns det som om så gott som alla ungdomar använder internet som kommunikationsform, och ändå har jag uppfattningen att det fortfarande finns en viss geekfaktor på nätumgänge?

//Kristin

Fettecke
2006-03-12, 10:41
jag har nog blivit lite mindre social... men som sagt, Internet knyter kontakter. hittade min nuvarande flickvän för drygt 5 år sedan på en lokal chatt...

sen är det ju mkt lättare att skriva med folk än att ringa...

mela
2006-03-12, 10:42
Det var ett tag då jag hellre satt på msn å tjöta med folk än glodde på film med vissa kompisar och så.. Men den tiden är över som tur är. :D Jag umgås hellre med folk (oftast) och är väldigt tjötig IRL också.. :D

Fettecke
2006-03-12, 10:44
+ 1 till minis, Piranhas, Jorgens och Ninas åsikter.

Dock kan jag inte låta bli att undra varifrån fördomen om den stereotypa internet-/datanörden (per definition en finnig, mullig alternativt superspinkig tonårskille med glasögon och inga som helst sociala relationer utanför cyperspace) kommer? Var det så den typiske internetanvändaren såg ut i tidernas begynnelse? Idag känns det som om så gott som alla ungdomar använder internet som kommunikationsform, och ändå har jag uppfattningen att det fortfarande finns en viss geekfaktor på nätumgänge?

//Kristin

Jag tror inte att det är så stor "nördfaktor" över att använda internet för att skapa relationer osv, det som kanske klassas som "nördigt" nu för tiden är folk som pratar internetspel i verkliga livet, strategier osv.... (World of warcraft) då "medelsvensson" inte sysslar med sådant....

Men visst finns den "ursprungliga" typen av datornörd kvar.... dom mer extrema inom området...

så ser jag på det hela iaf...

bubbe
2006-03-12, 10:44
definitvit inte, har träffat massor av folk och hållt igång nätverken genom internetkommunikation. Dvs tvärtemot vad man trodde om internet för ett antal år sen när detta var en av dom stora farhågorna.

H.Emanuel
2006-03-12, 10:45
+ 1 till minis, Piranhas, Jorgens och Ninas åsikter.

Dock kan jag inte låta bli att undra varifrån fördomen om den stereotypa internet-/datanörden (per definition en finnig, mullig alternativt superspinkig tonårskille med glasögon och inga som helst sociala relationer utanför cyperspace) kommer? Var det så den typiske internetanvändaren såg ut i tidernas begynnelse? Idag känns det som om så gott som alla ungdomar använder internet som kommunikationsform, och ändå har jag uppfattningen att det fortfarande finns en viss geekfaktor på nätumgänge?

//Kristin
Vad gjorde den mullige alternativt superspinkige glasögonprydde tonårskillen utan sociala relationer innan internet? Kanske läste han mycket och blev expert på olika områden, typ dinosaurier och telefonkatalogen?
Klart det finns geekfaktor.

bubbe
2006-03-12, 10:52
Vad gjorde den mullige alternativt superspinkige glasögonprydde tonårskillen utan sociala relationer innan internet? Kanske läste han mycket och blev expert på olika områden, typ dinosaurier och telefonkatalogen?
Klart det finns geekfaktor.


skrev en avhandling om sköldpaddor?

(sorry Arne)

H.Emanuel
2006-03-12, 11:01
skrev en avhandling om sköldpaddor?

(sorry Arne)
heheheeee

Stoltz
2006-03-12, 11:22
Det blir vad man gör det till.
Hur defenierar man osocial förresten? Internet har ju en socialstandard oftast där med, som ibland utvecklar personligheten och ibland drar ner den, det beror vart man leder det hela.

skrev en avhandling om sköldpaddor?

(sorry Arne)

:D

Tricklev
2006-03-12, 12:43
Jag dubblar minis, Ninas, pirhanas och Jörgens åsikt.

Zerom
2006-03-12, 13:00
+ 1 till minis, Piranhas, Jorgens och Ninas åsikter.

Dock kan jag inte låta bli att undra varifrån fördomen om den stereotypa internet-/datanörden (per definition en finnig, mullig alternativt superspinkig tonårskille med glasögon och inga som helst sociala relationer utanför cyperspace) kommer? Var det så den typiske internetanvändaren såg ut i tidernas begynnelse? Idag känns det som om så gott som alla ungdomar använder internet som kommunikationsform, och ändå har jag uppfattningen att det fortfarande finns en viss geekfaktor på nätumgänge?

//Kristin

Dom finns :)
Det är bara att man aldrig ser dom, för dom lämnar aldrig huset. Åk på något riktigt nördigt typ rollspelss/anime/data konvent så ser du dom :thumbup:

F.ö. så är nätet ont, man gjorde kreativa saker framför datorn innan istället.

Garnax
2006-03-12, 14:35
Jag snackar nog med mer människor via internet än vad jag skulle kunna
utan.

Olika forum, MSN och i Onlinespel.

H.Emanuel
2006-03-12, 14:40
Jag snackar nog med mer människor via internet än vad jag skulle kunna
utan.

Olika forum, MSN och i Onlinespel.
Räknas det som socialt så är jag också det. Jag trodde att socialt betydde mer att man träffar folk ute. Är det socialt att se på teve och prata i telefon?

Jorgen
2006-03-12, 14:48
Är det socialt att se på teve och prata i telefon?
Tv, nej.
Telefon, ja.

AFanatic
2006-03-13, 11:51
minis, pirres, Ninas, jorgens, winters och Tricklevs åsikt

+1

Metal_boy_
2006-03-13, 11:56
Nej fan, tvärt om. Man blir värsta socialfallet när man sitter vid internet.

Kwon
2006-03-13, 12:22
minis, pirres, Ninas, jorgens, winters och Tricklevs åsikt

+1

+7 x 3

Hades
2006-03-13, 12:26
Jag kan bara tala för mig själv, men under gymnasiet hade jag större delen av mitt umgänge via nätet. Och det gjorde att jag blev jävligt osocial i "verkliga" livet. Svårt att ta kontakt med folk, dålig på att umgås med folk, dåligt självförtroende med mera. Så för min del tycker jag inte att jag kan säga att man är social via internet. Det är en helt annan grej.

H.Emanuel
2006-03-13, 12:26
Man mår bättre av att tänka att man är social än att man i själva verket är en kuf som är internetberoende. Många har dragit sig undand nätverket i och med internets intrång.

Hades
2006-03-13, 12:27
Man mår bättre av att tänka att man är social än att man i själva verket är en kuf som är internetberoende. Många har dragit sig undand nätverket i och med internets intrång.
Precis så!