handdator

Visa fullständig version : L-glutamin


Nobeliten
2006-03-12, 00:57
Har redan kollat igenom de flesta trådar om L-glutamin, undrar ifall det finns i kappselform? Är det någon speciel ni rekomenderar?

Honn
2006-03-12, 01:00
Om du har kollat de flesta trådarna så borde du veta att glutamin oftast sågas som tillskott.

Nobeliten
2006-03-12, 01:01
Om du har kollat de flesta trådarna så borde du veta att glutamin oftast sågas som tillskott.


Vad menar du med sågas som tillskott?

Honn
2006-03-12, 01:02
Finns inga studier som tyder på att det har någon effekt på friska tränande individer.

Nobeliten
2006-03-12, 01:08
Finns inga studier som tyder på att det har någon effekt på friska tränande individer.


Ja vet har läst det nu, och enligt forumet så är det helt skit.
Fast jag har en kompis som tränar väldigt mycket och kör på de han tycker det ger bra effekt på honom, men frågan var finns det i kapselform?

Catstyle
2006-03-12, 04:52
Ja vet har läst det nu, och enligt forumet så är det helt skit.
Fast jag har en kompis som tränar väldigt mycket och kör på de han tycker det ger bra effekt på honom, men frågan var finns det i kapselform?
Vet att jag inte svarar på frågan men det finns inget "funkar för mig" eller "ger bra effekt för mig" när det gäller sådana här grejer.

Finns inget som tyder på att det har någon som helst positiv effekt på friska tränande individer, oavsett placebo.

Fredrik_S
2006-03-12, 06:18
Ja vet har läst det nu, och enligt forumet så är det helt skit.
Fast jag har en kompis som tränar väldigt mycket och kör på de han tycker det ger bra effekt på honom, men frågan var finns det i kapselform?


Det är inte skit enligt forumet, det är skit enligt alla världens forskare.

Ingen borde säga att det är skit för att dom inte känner att det funkar av samma anledning att ingen borde säga att det är bra för dom tror det funkar.

Fredrik_S
2006-03-12, 06:21
men frågan var finns det i kapselform?

Ja det gör det.

King Grub
2006-03-12, 06:25
Ja vet har läst det nu, och enligt forumet så är det helt skit.
Fast jag har en kompis som tränar väldigt mycket och kör på de han tycker det ger bra effekt på honom, men frågan var finns det i kapselform?

Vilken "effekt" är det han tror han får?

Sverker
2006-03-12, 06:46
Vad vinner du på med att ha det i kapslar är min nyfikna fråga ?

GymTT
2006-03-12, 08:19
Skulle tro att din vän tror att det hjälper för att det känns bra psykiskt att ta tillskott.
(Inget alls illa menat)

Satsa på något annat!

Jorgen
2006-03-12, 08:33
Skulle tro att din vän tror att det hjälper för att det känns bra psykiskt att ta tillskott.
(Inget alls illa menat)

Satsa på något annat!
Man skall inte underskatta placeboeffekten.

Nobeliten
2006-03-12, 11:18
Vilken "effekt" är det han tror han får?

Han säger att det stärker hans imunförsvar, det hade någon positiv effekt med att samla vätska i musklerna.(Om jag nu minns rätt)

Nobeliten
2006-03-12, 11:20
Vad vinner du på med att ha det i kapslar är min nyfikna fråga ?

För att doseringen av kapslar är mycket lättare, jag går i skolan och det räcker med att jag ska släpa runt på 2 plastpåsar med protienpulver, orkar inte med detta oxo ifall det skulle vara något man skulle köpa. :)

Lindstein
2006-03-12, 16:34
Vet att jag inte svarar på frågan men det finns inget "funkar för mig" eller "ger bra effekt för mig" när det gäller sådana här grejer.

Finns inget som tyder på att det har någon som helst positiv effekt på friska tränande individer, oavsett placebo.


Väldigt många som tränar tar tillskott av Glutamin, Speciellt när man kommer upp på elit nivå, där kroppen offta ligger på gränsen till överträning och immunförsvaret ligger på en kritisk nivå. Glutaminet ökar immunförsvaret och man slipper dra på sig förkylningar och annat som förstör träningen. Detta fungerar enligt mig, enligt mina kompisar, och enligt dom flesta som tränar runt om i världen. Dom enda det inte fungerar på är männen i vita rockar som gör studier... Det andra positiva med Glutamin är att man får bättre pump och tryck i musklerna. Sen om forskning säger att jag inte får någon pump i musklerna skiter jag i, eftersom jag får det ändå.

Om det vore verkningslöst skulle det snart försvinna från marknaden, men så är inte fallet, Glutamin är ett av dom största tillskotten som säljs över världen, och folk köper det inte för det är kul att slösa med pengar...

En annan konstig sak med alla studier, är att dom understryker att det är verkningslöst på friska individer. När kroppen utsatts för hård träning så är inte kroppen frisk, immunförsvaret är sänkt och kroppen är i ett "underläge"

Svaret på original frågan... Ja, det finns i kapslar :)

King Grub
2006-03-12, 16:35
Väldigt många som tränar tar tillskott av Glutamin, Speciellt när man kommer upp på elit nivå, där kroppen offta ligger på gränsen till överträning och immunförsvaret ligger på en kritisk nivå. Glutaminet ökar immunförsvaret och man slipper dra på sig förkylningar och annat som förstör träningen. Detta fungerar enligt mig, enligt mina kompisar, och enligt dom flesta som tränar runt om i världen. Dom enda det inte fungerar på är männen i vita rockar som gör studier... Det andra positiva med Glutamin är att man får bättre pump och tryck i musklerna. Sen om forskning säger att jag inte får någon pump i musklerna skiter jag i, eftersom som jag får det ändå.

Om det vore verkningslöst skulle det snart försvinna från marknaden, men så är inte fallet, Glutamin är ett av dom största tillskotten som säljs över världen, och folk köper det inte för det är kul att slösa med pengar...

Det är inget dom sitter och drömmer upp!

Det är praktiska studier, direkt mätningar på friska, tränande individer. Som samtliga visar att glutamin är värdelöst att supplementera med.

http://forum.body.se/showpost.php?p=34016&postcount=4

"Detta fungerar enligt mig" finns inte; har det inte effekt på 100 av 100 försökspersoner, har det inte effekt på dig heller.

"In fact, intracellular glutamine concentration may not be compromised when plasma levels are decreased postexercise. In addition, a number of recent intervention studies with glutamine feeding demonstrate that, although the plasma concentration of glutamine is kept constant during and after acute, strenuous exercise, glutamine supplementation does not abolish the postexercise decrease in in vitro cellular immunity, including low lymphocyte number, impaired lymphocyte proliferation, impaired natural killer and lymphokine-activated killer cell activity, as well as low production rate and concentration of salivary IgA."

J Appl Physiol. 2002 Sep;93(3):813-22.

"BCAA ingestion does not appear to affect fatigue during prolonged exercise, there is little support from controlled studies to recommend glutamine ingestion for enhanced immune function, and although glutamine stimulates muscle glycogen synthesis, its addition to carbohydrate supplements provides no additional benefit over ingestion of carbohydrate alone."

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Mar;11(1):133-45.

"It is concluded that ingestion of a glutamine/carbohydrate mixture does not increase the rate of glycogen resynthesis in muscle. Glycogen resynthesis rates were higher, although not statistically significant, after ingestion of the drink containing the wheat and whey protein hydrolysate compared to ingestion of the control and free glutamine drinks.."

Int J Sports Med. 2000 Jan;21(1):25-30.

"The purpose of this study was to determine if high-dose glutamine ingestion affected weightlifting performance...

These data indicate that the short-term ingestion of glutamine does not enhance weightlifting performance in resistance-trained men."

J Strength Cond Res. 2002 Feb;16(1):157-60.

"We conclude that glutamine supplementation during resistance training has no significant effect on muscle performance, body composition or muscle protein degradation in young healthy adults."

Eur J Appl Physiol. 2001 Dec;86(2):142-9.

"In conclusion, our results show that decreased plasma and muscle glutamine levels have no effect on whole-body protein turnover or muscle protein kinetics. Therefore, it is unlikely that, in vivo, the intracellular muscle concentration of glutamine is a major regulating factor in muscle protein kinetics."

Clin Sci (Lond). 1999 Jun;96(6):639-46.

"We conclude that intravenous infusion of amino acids increases the fractional rate of mixed muscle protein synthesis, but addition of glutamine to the amino acid mixture does not further stimulate muscle protein synthesis rate in healthy young men and women."

Metabolism. 2000 Dec;49(12):1555-60.

"The purpose was to determine if glutamine supplementation would prevent a loss of lean mass in athletes during a 12-day weight reduction program. It was hypothesized that supplementation would spare lean body mass. Subjects (n=18) exercised and dieted to create a 4186kJ· day-1 energy deficit and a 8372 kJ· day-1 energy deficit on days 1-5, days 6-12, respectively. The glutamine (GLN) group (n=9) ingested 0.35 g· kg-1 body mass of glutamine while a placebo was administered to the remaining subjects. Body mass (BM), lean body mass (LBM) and fat mass (FM), were measured at days 0, 6, and 12. GLN and placebo groups both lost significant amounts of BM, LBM and FM. There were no significant differences between groups. The findings indicate little benefit for retention of lean mass with supplementation of glutamine during a short-term weight reduction program."

Journal of Sports Science and Medicine (2003) 2, 163-168

sunkan
2006-03-12, 16:39
"Detta fungerar enligt mig" finns inte; har det inte effekt på 100 av 100 försökspersoner, har det inte effekt på dig heller.

förutom en placeboeffekt då.

Lindstein
2006-03-12, 16:42
"Detta fungerar enligt mig" finns inte; har det inte effekt på 100 av 100 försökspersoner, har det inte effekt på dig heller.

Var hittar dom dessa försöks personer som inte får effekt då? Man kan ju börja undra om det är till dagisbarn dom ger det? Eftersom dom flesta som tränar, speciellt på högra nivå tar tillskott av glutamin och får effekt, är det ju konstigt att dom inte tar med dessa personer i sina studier...

King Grub
2006-03-12, 16:45
Var hittar dom dessa försöks personer som inte får effekt då? Man kan ju börja undra om det är till dagisbarn dom ger det?

Unga, friska, tränande män och kvinnor upp till elitnivå inom lyftning och brottning.

Eftersom dom flesta som tränar, speciellt på högra nivå tar tillskott av glutamin och får effekt, är det ju konstigt att dom inte tar med dessa personer i sina studier...

Nej, placeboeffekten är ju som sagt inte att underskatta. Tyvärr är det den enda effekten man får på muskel- och styrketillväxt och antikatabolism från glutamin.

Ungefär som när Ronnie Coleman säger att han får "effekt" av Energy Patches. Jomenvisst. Det är glutamin och Energy Patches som givit honom "effekten". :thumbup:

sunkan
2006-03-12, 16:45
Var hittar dom dessa försöks personer som inte får effekt då? Man kan ju börja undra om det är till dagisbarn dom ger det? Eftersom dom flesta som tränar, speciellt på högra nivå tar tillskott av glutamin och får effekt, är det ju konstigt att dom inte tar med dessa personer i sina studier...

det är väl så att i studierna så får man inga uppmätta effekter men dem som använder "känner av" att det funkar.

King Grub
2006-03-12, 16:54
Läsning:

Ekonom
2006-03-12, 18:33
"Detta fungerar enligt mig" finns inte; har det inte effekt på 100 av 100 försökspersoner, har det inte effekt på dig heller.

Det där är väl ioförsej skitsnack Grub?? Kreatin är väl ett ypperligt exempel på det. Där finns det ju individer som inte får någon fysisk styrkeskillnad och de som "svarar" grymt bra och alla däremmellan..

Jag upplever även samma sak med t.ex. olika "NOX produkter" där vissa får en grym pump och andra (som jag själv) inte tycker det ger något..

King Grub
2006-03-12, 18:36
Det där är väl ioförsej skitsnack Grub?? Kreatin är väl ett ypperligt exempel på det. Där finns det ju individer som inte får någon fysisk styrkeskillnad och de som "svarar" grymt bra och alla däremmellan..

Det är inte alls skitsnack; där finns det en fysiologisk orsak till att 20+% av alla är nonresponders vad gäller ergogen effekt av kreatin. Glutamin är en aminosyra; har du ingen allvarlig metabol störning får du samma "effekt" av den som alla andra. Här (glutamin) talar vi om något som inte ger uppmätt "effekt" hos någon.

Osten80
2006-03-12, 18:37
Det där är väl ioförsej skitsnack Grub?? Kreatin är väl ett ypperligt exempel på det. Där finns det ju individer som inte får någon fysisk styrkeskillnad och de som "svarar" grymt bra och alla däremmellan..

Jag upplever även samma sak med t.ex. olika "NOX produkter" där vissa får en grym pump och andra (som jag själv) inte tycker det ger något..


Vad gäller Kreatin skulle jag tro att många av dem som inte får någon effekt helt enkelt inte vet hur man ska använda det.

Nobeliten
2006-03-12, 22:41
Någon som vet vad det är för skilldnad på Glutamin och L-glutamin

Nobeliten
2006-03-12, 22:42
Väldigt många som tränar tar tillskott av Glutamin, Speciellt när man kommer upp på elit nivå, där kroppen offta ligger på gränsen till överträning och immunförsvaret ligger på en kritisk nivå. Glutaminet ökar immunförsvaret och man slipper dra på sig förkylningar och annat som förstör träningen. Detta fungerar enligt mig, enligt mina kompisar, och enligt dom flesta som tränar runt om i världen. Dom enda det inte fungerar på är männen i vita rockar som gör studier... Det andra positiva med Glutamin är att man får bättre pump och tryck i musklerna. Sen om forskning säger att jag inte får någon pump i musklerna skiter jag i, eftersom jag får det ändå.

Om det vore verkningslöst skulle det snart försvinna från marknaden, men så är inte fallet, Glutamin är ett av dom största tillskotten som säljs över världen, och folk köper det inte för det är kul att slösa med pengar...

En annan konstig sak med alla studier, är att dom understryker att det är verkningslöst på friska individer. När kroppen utsatts för hård träning så är inte kroppen frisk, immunförsvaret är sänkt och kroppen är i ett "underläge"

Svaret på original frågan... Ja, det finns i kapslar :)


Tack för svaret.
Vart kan man då köpa dem i kapselform?

Apos78
2006-03-12, 22:49
Tack för svaret.
Vart kan man då köpa dem i kapselform?

Trots ett 10-tal svar innan som påvisar att glutamin ej har effekt så är det ett svar som talar FÖR glutamin som du fastnar för. Läs de länkar grub postade och bilda dig en egen uppfattning. Ingen ide´att lägga pengar på något som inte fungerar som utlovat...glutamin är "något" sådant.

Lindstein
2006-03-13, 12:27
Trots ett 10-tal svar innan som påvisar att glutamin ej har effekt så är det ett svar som talar FÖR glutamin som du fastnar för. Läs de länkar grub postade och bilda dig en egen uppfattning. Ingen ide´att lägga pengar på något som inte fungerar som utlovat...glutamin är "något" sådant.

Jag tycker det är jätte bra att Grub är här och ger oss vetenskapliga råd, han är duktig på det!

Men, vissa saker är lite störande, han hävdar till 100% att glutamin inte fungerar pga av studier han läst... Men när man frågar om han själv provat Glutamin så väljer han att inte svara... Att lyssna till 100% på en person som inte ens provat själv....Ja, ni kan ju dra egna slutsattser av det.

Lindstein
2006-03-13, 12:28
Tack för svaret.
Vart kan man då köpa dem i kapselform?

PM.

Pepz
2006-03-13, 12:49
Jag tycker det är jätte bra att Grub är här och ger oss vetenskapliga råd, han är duktig på det!

Men, vissa saker är lite störande, han hävdar till 100% att glutamin inte fungerar pga av studier han läst... Men när man frågar om han själv provat Glutamin så väljer han att inte svara... Att lyssna till 100% på en person som inte ens provat själv....Ja, ni kan ju dra egna slutsattser av det.


Skulle du käka maskrosrot om alla vetenskapliga studier visar att det inte fungerar men din polare säger at han fick asbra tryck av det??

BRÖÖÖÖD
2006-03-13, 13:01
Skulle du käka maskrosrot om alla vetenskapliga studier visar att det inte fungerar men din polare säger at han fick asbra tryck av det??

Ha, ha, ha. Så skön :D :D :D

z_bumbi
2006-03-13, 13:14
Men, vissa saker är lite störande, han hävdar till 100% att glutamin inte fungerar pga av studier han läst... Men när man frågar om han själv provat Glutamin så väljer han att inte svara... Att lyssna till 100% på en person som inte ens provat själv....Ja, ni kan ju dra egna slutsattser av det.

Jag har provat glutamin.

Jag har läst ca 150 st abstrakt om glutamin och av dessa ca 50-60 av fullängdstudierna. Det som är mest slående är hur sjuka alla är som får effekt och att väldigt få intar det oralt.
Kollar man på när glutaminbrist kan uppstå i kroppen rent fysiologsikt så är det enklare att förstå när tillskott av aminosyran är lämpligt och inte.

Vad gäller idrotten så ser jag nog att det enda undataget är hårt konditionsidrottande människor som måste hålla en låg kroppsvikt och därför prioriterar bort att kunna äta tillräckligt för att återhämta sig själva fullt ut.

Glutamin är idag väldigt billigt så vill man lägga till det bland sina tillskott är det ju ingen som hindrar detta men väntar man sig några stora effekter av det så kanske man ska fundera en gång till.

Angående att ta med sig det till skolan så är en stor dos vid ett tillfälle troligtvis bättre för att få upp glutaminnivån i blodet än att sprida ut det under dagen.

Btw är plutonium farligt att äta?

Lindstein
2006-03-13, 13:26
Skulle du käka maskrosrot om alla vetenskapliga studier visar att det inte fungerar men din polare säger at han fick asbra tryck av det??

Kommer faktiskt inte på nån sämre jämförelse just nu, ska tänka på det och säga till om jag kommer på nån...

Elias
2006-03-18, 16:12
Tränar man mkt får inte immunförsvaret den andel glutamin som behövs. Då är det väl logiskt att ett tillskott av glutamin stärker immunförsvaret.
Det är ju många som blir sjuka när dom tränar hårt (ej överträning), kan det inte bero på ett underskott av glutamin?

Alltså finns det ett användningsområde för glutamin. Men om det är bra för muskeltillväxten vet jag inte...

King Grub
2006-03-18, 16:24
Tränar man mkt får inte immunförsvaret den andel glutamin som behövs. Då är det väl logiskt att ett tillskott av glutamin stärker immunförsvaret.
Det är ju många som blir sjuka när dom tränar hårt (ej överträning), kan det inte bero på ett underskott av glutamin?

Alltså finns det ett användningsområde för glutamin. Men om det är bra för muskeltillväxten vet jag inte...

"In fact, intracellular glutamine concentration may not be compromised when plasma levels are decreased postexercise. In addition, a number of recent intervention studies with glutamine feeding demonstrate that, although the plasma concentration of glutamine is kept constant during and after acute, strenuous exercise, glutamine supplementation does not abolish the postexercise decrease in in vitro cellular immunity, including low lymphocyte number, impaired lymphocyte proliferation, impaired natural killer and lymphokine-activated killer cell activity, as well as low production rate and concentration of salivary IgA."

J Appl Physiol. 2002 Sep;93(3):813-22.

"BCAA ingestion does not appear to affect fatigue during prolonged exercise, there is little support from controlled studies to recommend glutamine ingestion for enhanced immune function, and although glutamine stimulates muscle glycogen synthesis, its addition to carbohydrate supplements provides no additional benefit over ingestion of carbohydrate alone."

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Mar;11(1):133-45.

MrKashchei
2006-03-18, 18:10
Någon som vet vad det är för skilldnad på Glutamin och L-glutamin

Med allra största sannolikhet menar man L-glutamin när man säger glutamin. Dock så finns det en D-glutamin, men när man pratar om aminosyror som bildar protein så menar man alltid L-formen.

wo0b9n
2006-03-18, 23:34
han har ökat 110% i styrka och hans biceps har ökat med 10cm i omkrets. vad trodde du :D ?

barda
2006-03-19, 02:53
alltså vansligt whey-80 består av mestadels l-glutamin så det är väl helt onödigt att använda båda produkterna?!

fonzie
2006-03-19, 13:39
alltså vansligt whey-80 består av mestadels l-glutamin så det är väl helt onödigt att använda båda produkterna?!

njaa?

z_bumbi
2006-03-19, 13:51
Tränar man mkt får inte immunförsvaret den andel glutamin som behövs. Då är det väl logiskt att ett tillskott av glutamin stärker immunförsvaret.
Det är ju många som blir sjuka när dom tränar hårt (ej överträning), kan det inte bero på ett underskott av glutamin?

Alltså finns det ett användningsområde för glutamin. Men om det är bra för muskeltillväxten vet jag inte...


Blir du sjuk av att träna hårt så är det överträning i någon form.

Var kommer glutaminet ifrån i kroppen?

Lindstein
2006-03-19, 19:23
Blir du sjuk av att träna hårt så är det överträning i någon form.



Det är ju just det vi har försökt få fram i den här tråden...?

Mycket träning = Offta sjuk
Mycket träning + Tillskott av Glutamin = Inte offta sjuk

Om det är en plaecbo effekt, så är det en underbar plaecbo effekt, som jag verkligen rekomenderar om någon har problem med att offta dra på sig förkylningar och annan sjukdom vid hård träning....

King Grub
2006-03-19, 19:30
Glutamin påverkar inte ens infektioner hos dödligt sjuka och skadade.

"There were no differences among the groups in the mean number of infections. The most common sites in all groups were the lungs, blood, and urine; and the frequencies of these infections did not differ between groups. Minor differences were found between groups in the organisms isolated. Antibiotic usage did not differ. Conclusion: Supplemental enteral glutamine in the dose studied does not appear to influence the acquisition or characteristics of infection in patients admitted to a mixed STICU."

Surg Infect (Larchmt). 2006 Spring;7(1):29-35.

Studieunderlag: samtliga intensivvårdspatienter på ett universitetssjukhus under en treårsperiod.

Att glutamin i plasman sjunker vid kritisk sjukdom (eller hård träning) är knappast relevant.

"A state of relative Gln deficiency has been postulated in humans based on the decrease in plasma Gln in acute critical illness, but the decrease in plasma Gln is not specific for that amino acid, predicts only poorer outcome, and has not been validated to identify a deficiency state."

Gastroenterology. 2006 Feb;130(2 Suppl 1):S106-16.

z_bumbi
2006-03-19, 19:31
Det är ju just det vi har försökt få fram i den här tråden...?

Att man ska vila när man är övertränad?

Lindstein
2006-03-19, 20:23
Glutamin påverkar inte ens infektioner hos dödligt sjuka och skadade.

"There were no differences among the groups in the mean number of infections. The most common sites in all groups were the lungs, blood, and urine; and the frequencies of these infections did not differ between groups. Minor differences were found between groups in the organisms isolated. Antibiotic usage did not differ. Conclusion: Supplemental enteral glutamine in the dose studied does not appear to influence the acquisition or characteristics of infection in patients admitted to a mixed STICU."

Surg Infect (Larchmt). 2006 Spring;7(1):29-35.

Studieunderlag: samtliga intensivvårdspatienter på ett universitetssjukhus under en treårsperiod.

Att glutamin i plasman sjunker vid kritisk sjukdom (eller hård träning) är knappast relevant.

"A state of relative Gln deficiency has been postulated in humans based on the decrease in plasma Gln in acute critical illness, but the decrease in plasma Gln is not specific for that amino acid, predicts only poorer outcome, and has not been validated to identify a deficiency state."

Gastroenterology. 2006 Feb;130(2 Suppl 1):S106-16.

"In fact, there were a big difference in how often people got sick, the group that did not have supplements of glutamine was often sick, specially in the time connected to hard, continously training. The group having a supplement of 10 grams L-Glutamine, before and after training did not get sick often.
Conclusion: Supplemental enteral glutamine in the dose studied does appear to influence in a good and positiv way by decrease the amount of times a person gets sick in the relation of hard training.

Science in the real gym. 2006, March 19; (1-1)
Den här studien var gjord av vanliga människor som tränar på gym...

Intensivvårdspatienterna på universitets sjukhuset du nämnde, hur offta tränade dom på gymmet? :laugh:

Lindstein
2006-03-19, 20:35
Att man ska vila när man är övertränad?

Eller äta mer, eller ta tillskott som motverkar överträning, eller ta sterioder.

eller vila...
Beror ju på vad man är ute efter och vill...

King Grub
2006-03-19, 20:54
"In fact, there were a big difference in how often people got sick, the group that did not have supplements of glutamine was often sick, specially in the time connected to hard, continously training. The group having a supplement of 10 grams L-Glutamine, before and after training did not get sick often.
Conclusion: Supplemental enteral glutamine in the dose studied does appear to influence in a good and positiv way by decrease the amount of times a person gets sick in the relation of hard training.

Science in the real gym. 2006, March 19; (1-1)
Den här studien var gjord av vanliga människor som tränar på gym...

Intensivvårdspatienterna på universitets sjukhuset du nämnde, hur offta tränade dom på gymmet? :laugh:

Innan du börjar skratta kan du ju tänka. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/images/smilies/slap.gif Det är ju du som talar om glutaminets positiva effekter på immunsystemet vid risk för infektion. Sepsis och dödliga akutfall innebär betydligt större påfrestning på organismen än något styrkepass. Ditt "funkar för mig" i det här fallet är trams. Kan man inte mäta effekt på varken sjuka eller friska, tränande personer, i praktiken funkar det inte för dig heller, förutom placeboeffekt.

Glutamin: kosttillskottsvärldens största bluff. Man har uppmätt en liten ökning av fettoxidationen vid glutaminintag i samband med måltid, men det är väl det.

"Glutamine in vitro is undoubtedly important for optimal lymphocyte proliferation, generation of LAK cell activity, and the ability of cells to produce certain cytokines. Furthermore, in rats, glutamine is important as an additive to TPN, probably to maintain the barrier of the gut. It is, however, more questionable whether the decrease in circulating glutamine concentration in relation to exercise is mechanistically related to decreased immune function. A weak point in the "glutamine hypothesis" with regard to the in vitro influence of glutamine is that, when lymphocytes are cultured in a glutamine concentration identical to the lowest plasma glutamine concentration measured postexercise (300-400 µM), these cells will function equally well as when glutamine is added at a concentration identical to that of the resting level (600 µM). Glutamine supplementation studies from our laboratory as well as other studies have shown that maintenance of the plasma glutamine concentration does not influence the exercise-induced changes in lymphocyte proliferation, LAK cell activity, or distribution of lymphocytes. Therefore, the available data on humans do not support the contention that the postexercise decline in some immune functions is caused by a decrease in plasma glutamine concentration."

J Appl Physiol 93: 813-822, 2002;

Det medför ju inget negativt; tror man på det... visst. Placebo är inte att underskatta.

Jimmorrison
2006-03-19, 21:32
Väldigt många tävlande bbérs använder det,svårt att tänka mig att det är helt verknings löst.
Har hört mycket positivt om glutamin,bla från eiselt

z_bumbi
2006-03-19, 21:37
Eller äta mer, eller ta tillskott som motverkar överträning, eller ta sterioder.

eller vila...
Beror ju på vad man är ute efter och vill...

Har du funderat på var glutaminet i kroppen kommer ifrån?

Catstyle
2006-03-19, 21:42
Väldigt många tävlande bbérs använder det,svårt att tänka mig att det är helt verknings löst.
Har hört mycket positivt om glutamin,bla från eiselt
Ja, det är ju förvånande att en tillverkare av glutamin talar gott om det.
Sen så ska man knappast kolla på proffsbyggare för att se vad som är bra att ta eller inte.

Kebab-Arne
2006-03-19, 22:10
Ang. proffsbyggare och glutamin och övriga kostillskott. De betalar inte för det ändå utan är ju sponsrade så de kan ju ta hur mycket de vill, de får ju betalt för att använda det.

Elias
2006-03-19, 22:13
Blir du sjuk av att träna hårt så är det överträning i någon form.

Var kommer glutaminet ifrån i kroppen?


Jag övertränar verkligen inte. 100 % säker på den saken. MEn nåt måste det vara. Mkt bakterier på hantlarna kanske... *screwy*

EiseltUK
2006-03-27, 13:19
Tror att man kanske bör fokusera mer på glutaminets effekt på t ex PGF2, HSP eller liknande. Kan tänka mig att timingen av glutaminsupplementering kan bli intressant i framtiden....

Här är senaste studien som Grub nämnde:

http://jpen.aspenjournals.org/cgi/content/abstract/30/2/76

King Grub
2006-03-27, 13:27
Kan ju nämnas att glutaminmängden som gavs i ovanstående studie ger mer energi än den ökade fettoxidationsenergin som stimulerades...

Perscitus
2006-03-27, 13:36
Det är spännande att följa i den här tråden hur svårt många har att ta till sig den vetenskapliga tankegången, som inte är krånglig på något sätt utan helt självklart om man tänker. Vad menas egentligen med uttryck som "vetenskap är inte allt" som man ofta hör i sådana här sammanhang?

Låter det rimligt att ett noggrant utfört test på ett stort antal individer, skulle väga under den personliga uppfattningen av en kompis?

Det verkar populärt att se vetenskap som någon sorts rörelse av människor som tävlar emot de som inte tror på vetenskapen. Vetenskap är egentligen bara deduktivt logiska resonemang. (skippa det krångliga ordet i mitten om ni inte vet vad det är, man förstår ändå) Så om det finns något att tvivla på måste det kunna formuleras tydligt var felet ligger. Är det fel testgrupp? Har man mätt fel värden? Är dosen fel vid testerna?

michael
2006-03-27, 13:53
Är det inte i levern som vi skapar vårt egna L-glutamin?

Isåfall är glutamin-tillskott användbart för de med leverproblem ,vare sig det är självförorsakat eller ärftligt.

Sverker
2006-03-28, 05:16
Det är musklerna som bildar den största mängden glutamin i kroppen. När musklerna ombildar ex de grenade aminosyrrorna till energi måste de bli av med aminogruppen på aminosyran. Genom att sätta ammoniaken på glutaminsyra så bildas glutamin som muskeln därefter skickar ut i blodet, precis som mjölksyra.
Glutaminet snurrar ett varv i blodet och fångas in av tarmcellerna som i sin tur ombildar glutamin till den lilla aminosyran alanin. Alanin tar vägen via portådern direkt till levern som kan bilda glukos eller energi av alaninet.

Komplicerat och omständigt men det fungerar tydligen :D

michael
2006-03-28, 09:10
Så den här texten är felaktig:
"Your liver is also a site for amino acid synthesis such as Serine, Glycine, Glutamic Acid and Glutamine. This means the liver will hang on to some amino acids for bio-synthesis while passing others onto the general circulation for transportation to other organs and tissue."

?

Apos78
2006-03-28, 10:50
Det är musklerna som bildar den största mängden glutamin i kroppen.

Så även levern kan ha en liten produktion

Maverick
2006-03-28, 18:49
Jag har andvänt L-Glutamin, "Kände" ingen effekt, vart vare sig mer elr mindre sjuk än innan och vart inte sjukare när jag slutade. Skulle jag köpa det igen... nej!

EiseltUK
2006-03-28, 18:54
Jag har andvänt L-Glutamin, "Kände" ingen effekt, vart vare sig mer elr mindre sjuk än innan och vart inte sjukare när jag slutade. Skulle jag köpa det igen... nej!

Nej men varje byggare som arbetat upp en hyffsad mängd muskelmassa är givetvis förbredd ifall oturen slår till och man drabbas av tredje gradens brännskada. Att inte ha glutamin i beredskap då kan vara förödande för muskelmassan. :D

/ Henrik

Maverick
2006-03-28, 21:53
Nej men varje byggare som arbetat upp en hyffsad mängd muskelmassa är givetvis förbredd ifall oturen slår till och man drabbas av tredje gradens brännskada. Att inte ha glutamin i beredskap då kan vara förödande för muskelmassan. :D

/ Henrik


:D :D :D

Extas
2006-03-29, 16:10
är det svårt att fatta att det är vetenskapligt bevisat att glutamin tydligen inte ger ngn effekt för vissa ?
att BB´s tar det visar ju ingenting, dom får ju pengar av tillverkarna för det.

Jorgen
2006-03-29, 16:16
att BB´s tar det visar ju ingenting, dom får ju pengar av tillverkarna för det.
Har du någon källa på det?

Elias
2006-03-30, 15:19
Hittade detta på AST idag...

Glutamin förbättrar återhämtningen
av Paul Cribb, B.H.Sci HMS
AST Director of Research


Vetenskapsmän känner till att glutamin är absolut nödvändigt livsviktigt för korrekt immunfunktion och syntes av alla proteinstrukturer i kroppen. Mycket få studier har undersökt glutamins potential att förbättra de som tränar rigoröst. En ny studie kanske kastar lite nytt ljus över glutaminets potential att förbättra prestation och återhämtning mellan högintensitetspass.

I studien så testades en grupp cyklister slumpmässigt efter ett baslinjetest och de delades sedan in i två grupper. I 6 dagar fick den ena gruppen glutamin och kolhydratsdryck (0,3 gram per kg kroppsvikt; d.v.s. 24 gram för en 80 kg person) och den andra enbart kolhydrater. Efter 6 dagar med tillskott, så kommer cyklisterna till labbet för att genomföra en serie tester; två maxpass med löpning (30 sekunder vardera) följt av cykling till uttröttning (vid 70% av VO2 max).

Det visade sig att glutamingruppen behöll en högre nivå under löptesterna medan prestationen sjönk för de som inte fick glutamin. Dessutom gav tillskott med glutamin bättre uthållighet i cykeltestet. Forskarna drog slutsatsen att glutamintillskott förbättrar prestationsförmågan genom att uppenbarligen bidra till bättre återhämtning vid uttömmande träning.

Referens: Med Sci in Sport & Exerci, S127, 2005.

King Grub
2006-03-30, 15:41
1. Referensen är fel (jag hittade den inte först): det skall vara 2004, inte 2005.

2. Att protein tillsammans med kolhydrat ger snabbare glykogeninlagring och återhämtning är ingen nyhet. Det är samma effekt med vilket protein som helst, inte bara aminosyran glutamin

"Carbohydrate supplementation significantly increased time to exhaustion (carbohydrate 19.7 +/- 4.6 min vs. placebo 12.7 +/- 3.1 min), while the addition of protein enhanced the effect of the carbohydrate supplement (carbohydrate-protein 26.9 +/- 4.5 min, p < .05)." ( Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2003 Sep;13(3):382-95. Effect of a carbohydrate-protein supplement on endurance performance during exercise of varying intensity).

King Grub
2006-03-30, 15:44
Hittade en annan, ny, studie i samma tidskrift, utförd på friska, styrketränande 21-åriga män. Slutsatsen, som vanligt:

"Glutamine supplementation does not increase muscle strength or significantly change body composition following resistive training."

Medicine & Science in Sports & Exercise: Volume 37(5) Supplement May 2005 p S45

RajtanTajtan
2006-03-30, 15:56
Har du någon källa på det?

Tycker du verkligen att han ska presentera en källa för det?? Det är ju sant det han säger, bara för att vissa byggare konsumerar det och säger att det är bra, så säger det ändå inget om produkten. I synnerhet inte när alla studier visar det motsatta :)

michael
2006-03-30, 16:00
Byggare tar det inte för dess effekt(vilket är bevisligen noll hos normala friska människor). Oftast har byggare nedsatt leverfunktion(självförvållat), därav bruket av glutamin.

z_bumbi
2006-03-30, 16:18
2. Att protein tillsammans med kolhydrat ger snabbare glykogeninlagring och återhämtning är ingen nyhet. Det är samma effekt med vilket protein som helst, inte bara aminosyran glutamin

Om jag kommer ihåg rätt från det jag läste om glutamin + kolhydrater så gäller detta bara upp till en viss nivå av kolhydrater, sen gör det ingen skillnad längre.

Sen lagrade man väl in kolhydraterna i levern och inte i musklerna då man inte fick ökad mängd glukogen i de tränade musklerna av glutamin/kolhydrater vs bara kolhydrater.

Det var ett tag sen jag läste om detta kan ju tilläggas.

King Grub
2006-03-30, 16:20
Om jag kommer ihåg rätt från det jag läste om glutamin + kolhydrater så gäller detta bara upp till en viss nivå av kolhydrater, sen gör det ingen skillnad längre.

Sen lagrade man väl in kolhydraterna i levern och inte i musklerna då man inte fick ökad mängd glukogen i de tränade musklerna av glutamin/kolhydrater vs bara kolhydrater.

Det var ett tag sen jag läste om detta kan ju tilläggas.

Precis - man får samma effekt på glykogeninlagringen som av protein+kolhydrat med mer kolhydrat i stället. Men man kanske inte har lust att lägga 1.2-1.5 gram/kg kolhydratenergi vid ett eller fler tillfällen efter passet, och då kan det vara skönt att veta att man får samma effekt av 0.8 g kolhydrat + protein i stället, och proteinets övriga effekt på t ex proteinsyntesen samtidigt.

Och då talar jag om vanligt, intakt protein här, inte enskilda aminosyror som glutamin.

Jorgen
2006-03-30, 16:25
Tycker du verkligen att han ska presentera en källa för det?? Det är ju sant det han säger, bara för att vissa byggare konsumerar det och säger att det är bra, så säger det ändå inget om produkten. I synnerhet inte när alla studier visar det motsatta :)
Ja.
Av alla dom byggare jag känner (det är några stycken) är det inte en enda som får betalt av någon för att använda glutamin.
Jag säger inte att glutamin är varken bra eller dåligt, det bryr jag mig inte om, men breid´s påstående är fel.

tano
2006-03-31, 17:34
Eller äta mer, eller ta tillskott som motverkar överträning, eller ta sterioder.

eller vila...
Beror ju på vad man är ute efter och vill...

ja och de flesta förstår nog att vila är vad som gäller. Tom med elitidrottsmän med all prestations press förstår att då är det vila som gäller.

MrBulk
2006-03-31, 19:25
I senaste Body var det en artikel om att maximera hormoner och där stod det att L-Glutamin hade possitiva effekter på tillväxthormoner eller nåt liknande.
Jag har tyvärr glömt tidningen på jobbet så jag kan inte citera exakt vad det stod men nån här kanske kan posta exakt vad det stod om glutamin.

Lindstein
2006-03-31, 20:35
ja och de flesta förstår nog att vila är vad som gäller. Tom med elitidrottsmän med all prestations press förstår att då är det vila som gäller.

Om du har ett mål att nå, och för det målet behöver du träna väldigt mycket. Du måste träna så mycket att du precis ligger på gränsen till överträning, kan man då ta ett tillskott som gör att man kan träna så hårt utan att bli övertänad.... vad skulle du välja?

Sen att vila är väldigt viktig, det är självklart!

King Grub
2006-03-31, 20:42
Men har glutamin effekt på saken? Nja.

"In conclusion, the present study demonstrated that exercise primarily induces mobilization of cells that have reached their replicative senescence. Furthermore, the study showed that glutamine supplementation during and after exercise abolishes the exercise-induced decline in plasma glutamine concentration without influencing the exercise-induced change in lymphocyte subpopulations, cytotoxic activity, or proliferative capacity. The finding that the exercise-induced neutrocytosis was less pronounced during glutamine supplementation is not likely to be of any clinical significance. Thus the present study adds to previous findings by Rohde et al. showing that glutamine supplementation during as well as after exercise has no effect on exercise-induced lymphocyte function and trafficking."

Am J Physiol Cell Physiol 281: C1259-165, 2001;

Dom två vanligaste orden i glutaminsammanhang på tränande och/eller friska personer är... "no effect", och så också här.

RajtanTajtan
2006-03-31, 21:12
Ja.
Av alla dom byggare jag känner (det är några stycken) är det inte en enda som får betalt av någon för att använda glutamin.
Jag säger inte att glutamin är varken bra eller dåligt, det bryr jag mig inte om, men breid´s påstående är fel.

Att få betalt i pengar, eller att få produkten gratis, är ju i praktiken samma sak. Klart att de pratar bra om det som deras sponsor bjuder på.

Så hans påstående är inte alls fel.

Jorgen
2006-03-31, 21:16
Att få betalt i pengar, eller att få produkten gratis, är ju i praktiken samma sak. Klart att de pratar bra om det som deras sponsor bjuder på.

Så hans påstående är inte alls fel.
Seriöst. Hur många byggare i landet tror du är helsponsrade egentligen?
Det finns inga stora pengar i den här branchen i Sverige.

RajtanTajtan
2006-03-31, 21:19
Seriöst. Hur många byggare i landet tror du är helsponsrade egentligen?
Det finns inga stora pengar i den här branchen i Sverige.

Jag vet MÅNGA som får sina produkter gratis. Och som därefter propagerar om ALLT som den sponsorn tillhandahåller, även det han/dem inte testat själva. Det handlar ju inte om stora pengar, men den sponsrade sparar ju in mycket pengar genom att slippa köpa tillskott, samt att sponsorn får krängt en hel del mer genom att byggarna är runt på gymmen.

Jorgen
2006-03-31, 21:22
Jag vet MÅNGA som får sina produkter gratis.
Hur många är många?

RajtanTajtan
2006-03-31, 21:24
Hur många är många?

Jag vet mer än 10. Men nu har du tappat tråden. Det de handlade om var att det inte är trovärdigt när en snubbe propagerar för ngt han fått gratis.

Nästan alla som tävlar och är med i toppen har ju ngn form av spons.

nutritionandtraining
2006-03-31, 21:50
Glutamine is highly in demand throughout the body. It is used in the gut and immune system extensively to maintain optimal performance. 60% of free-form amino acids floating in skeletal muscles is L-glutamine. L-glutamine plays a very important role in protein metabolism, and it appears to be a very important nutrient for body builders. When supplemented, it may help body builders reduce the amount of muscle deterioration that occurs because other tissues that need glutamine will not rob the glutamine stored in the muscle cells.
Research shows that after intensely working out, glutamine levels in the body are reduced by as much as 50%. Since the body relies on glutamine as cellular fuel for the immune system, scientific studies have shown that glutamine supplementation can minimize the breakdown of muscle tissue and improve protein metabolism. Its effects on replenishing the body after stress or trauma have been shown in Europe where it is commonly given to patients in hospitals. Glutamine's cell-volumizing effects have also been shown in several studies. No conclusive studies have been done to evaluate the effects of L-glutamine supplementation on weight-training adults; however, a recent study showed up to a 400% increase in growth-hormone levels when as little as 2 grams of free-form L-glutamine supplement was consumed!

Jorgen
2006-03-31, 21:51
Jag vet mer än 10. Men nu har du tappat tråden. Det de handlade om var att det inte är trovärdigt när en snubbe propagerar för ngt han fått gratis.

Nästan alla som tävlar och är med i toppen har ju ngn form av spons.
Fullspons är relativt ovanligt i Sverige i vilket fall som helst. Delspons räknas inte. Någon form av spons har många ja, det har tom jag (om man nu kan räkna det som spons) trots att jag inte tävlar.
Varför skulle det inte vara det? Dom plockar väl inte ut och stoppar i sig grejor som dom vet inte funkar. Det är bara korkat.

RajtanTajtan
2006-03-31, 21:58
Fullspons är relativt ovanligt i Sverige i vilket fall som helst. Delspons räknas inte. Någon form av spons har många ja, det har tom jag (om man nu kan räkna det som spons) trots att jag inte tävlar.
Varför skulle det inte vara det? Dom plockar väl inte ut och stoppar i sig grejor som dom vet inte funkar. Det är bara korkat.

De äter ju en jävla massa tillskott + lite annat smått och gott. Sen säger de att allt det käkar är bra. Hur fan vet han vad som funkar och hur?

Han är och förblir inte trovärdig. Helspons eller halvspons är ju skitsamma. Om han så bara får en jävla burk gratis, så är det inte trovärdigt om han propagerar för just den. Att glutaminet blev en sån fluga är ju alla dessa snubbarnas förtjänst.

King Grub
2006-04-01, 04:48
Glutamine is highly in demand throughout the body. It is used in the gut and immune system extensively to maintain optimal performance. 60% of free-form amino acids floating in skeletal muscles is L-glutamine. L-glutamine plays a very important role in protein metabolism, and it appears to be a very important nutrient for body builders. When supplemented, it may help body builders reduce the amount of muscle deterioration that occurs because other tissues that need glutamine will not rob the glutamine stored in the muscle cells.
Research shows that after intensely working out, glutamine levels in the body are reduced by as much as 50%. Since the body relies on glutamine as cellular fuel for the immune system, scientific studies have shown that glutamine supplementation can minimize the breakdown of muscle tissue and improve protein metabolism. Its effects on replenishing the body after stress or trauma have been shown in Europe where it is commonly given to patients in hospitals. Glutamine's cell-volumizing effects have also been shown in several studies. No conclusive studies have been done to evaluate the effects of L-glutamine supplementation on weight-training adults; however, a recent study showed up to a 400% increase in growth-hormone levels when as little as 2 grams of free-form L-glutamine supplement was consumed!

En amerikansk reklamtext är ju den bästa källan för trovärdig information. :thumbup:

Sverker
2006-04-01, 06:28
Så den här texten är felaktig:
"Your liver is also a site for amino acid synthesis such as Serine, Glycine, Glutamic Acid and Glutamine. This means the liver will hang on to some amino acids for bio-synthesis while passing others onto the general circulation for transportation to other organs and tissue."

?

Det är detta som är det spännande när King Grub skriver om EAA.

Levern tar emot och omsätter de icke esentiella aminosyrorna som energi. Det King Grub vill få ut är att de EAA passerar levern och kan användas som byggmaterial i musklerna.


Till frågan. Levern är en kemisk fabrik och kan utföra de mesta och flesta kemiska reaktionerna när det gäller aminosyror. Den kan både bryta ned och bygga upp ( de icke essentiella aminosyrorna ). Man måste titta på mängderna in och ut. Det blir alltså viktig att skilja på vad levern KAN göra och vad den verkligen gör.
Äter vi 200 g protein så är ju ca 100 g icke essentiella aminosyror. Det som kommer vidare ut i blodet FRÅN levern är mycket mindre. Äter vi bara aminosyran serin kommer levern ändå att leverera ut glutamin eftersom det finns ett behov att glutamin i andra vävnader.

EiseltUK
2006-04-01, 17:56
är det svårt att fatta att det är vetenskapligt bevisat att glutamin tydligen inte ger ngn effekt för vissa ?
att BB´s tar det visar ju ingenting, dom får ju pengar av tillverkarna för det.


Det kan också vara så att under de förhållanden man har utfört undersökningarna har man inte kunna visa några resultat (förutom på minskat 3-metylhistidin) men under andra förhållanden skulle det kunna visa resultat som visar vägen för hur glutamin kan användas i framtiden.

Skulle vara intressant att se undersökningar där man mäter effekten av glutamintillskott före respektive efter träning på bl a PGF2, PGF2-alfa, IL-6
och andra prostaglandiner som frisätts vid stress. Om man tittar på teorierna om att arakidonsyra skulle kunna vara "anabolt" eftersom prostaglandinerna tycks vara en del av den process i samband med träning som initiera transkription i muskelcellerna. Glutamin - som påverkar vissa av de katabola prostaglandinerna - skulle i så fall kunna hämma tillväxt om man tar det före träning och stimulera tillväxt efter. Att glutamintillskott minskar nedbrytningen vet vi från en tidigare studie som visade minskat 3-metylhistidin. Frågan är om man vill minska nedbrytningen under träning och därmed eventuellt den prostaglandinmedierade responsen som kan vara viktigt för proteinsyntesen?

Bara lite teorier..... :D