handdator

Visa fullständig version : Hur kommer det sig?


Fricken
2006-03-11, 23:41
hej! jag är en kille som är mycket
intresserad av kost och träningslära, och som
just tagit sig ur en anorektisk fas i livet (dvs brytit med
den psykiska biten såväl som den viktmässiga).

Jag vägde 52 kilo den 12 januari, då hade jag
legat och tryckt på en svältdiet runt 1300 kcal.
Min ämnesomsättning var då lite låg.
Jag hade extremt lite underhudsfett och hade synlig magrutor då.

Sedan satte jag igång och käka, ökade stegvis med 300 kcal per
vecka tills jag för en månadsen kom upp i 2000kcal +

Tilläggas kan är väl att jag är en 16 årig kille vars enda motion
är en daglig raskpromenad på 60 minuter respektive 120 minuter
före frukost om helgerna.
Jag har styrketränat mycket lätt med vikter och främst med den egna kroppen som belastning sedan jag började öka matitaget, och till en början
så syntes det / om inte kändes / resultat.

För att inte överäta (när lyckan infinner sig att man får äta igen)
har jag tillämpat en hel del sötningsmedel i min kost.
Jag är särskilt förtjust i fun light och lightläsk, och även läkerol.

Nu till problemet. Min vikt är nu 55.5 och jag känner att
mycket utav vikten tillkommit i form av kroppsfett hos mig.
Jag förstår inte vad jag gör så galet, eftersom än så länge
mycket lite har blivit muskler.

Mina matvanor präglas av 2-3 havregrynsgröt portioner per dag,
detta tillsammans med äggvitor, skinka, tonfisk, kycklingfilé och
5-6 portioner mini lätta om dagen. Bröd äter jag relativt lite utav, en stor kolhydrat källa är dock vitkål för min del, då rentav 1 kilo per dag konsumeras.

Längd: 173 cm
Styrketräningen är ca 1 timme relativt hårt anförd med mestadels
armhävningar och situps övingar som innehåll.

Mig veterligen drabbas ofta av blodsockerfall och ofta
känner jag mig "låg" ibland när jag intagit lightdrycker eller dylikt.
Kan min stora konsumtion av lightdrycker ha gjort denna viktuppgång
särskilt fet istället för hård?

Jag har idag inga synliga rutor men däremot ett litet omfång fett kring magen.

Slutligen bör jag väl även säga att detta inte är en världskris för mig,
oavsett om jag gärna är angelägen om att ha en så fin form som möjligt oavsett vikt. Jag går gärna upp mer i vikt, åja, men
gärna i kvalité eller med ytterligare råd om hur jag kan förebygga
denna plufsighet som till synes verkar utvecklas hos mig.

Nåväl, vad jag vill höra, är folk som under deff praktiskt taget missbrukat sötningsmedel och dylikt, samt koffeinhaltiga drycker
och samtidigt lyckats med deffen som bevis för att
jag inte gör något misstag på den biten.

Jag har idag ett dagligt energiintag på 2100 kcal och
energifördelningen lyder att ej mer än 25-30% av kosten bör komma ifrån
fett (omättat, fleromättat), men inte heller mindre.
Proteinhalten försöker jag hålla så hög som möjligt, men jag är medveten
om att det nog slinker ned alldeles för mycket kolisar ändock :/

TIPS RÅD?
Matlagningsförslag?
Jag pressar verkligen ur varenda kalori av det gällande kaloriintaget och
gör upp precisa listor dagen innan.
Det känns som att jag gör allting rätt, ändå drabbades jag
av ett bakslag mycket oväntat för 1.5 veckan sedan då jag hade gått ned 1 kilo. Nu har jag återfått den förlusten, men det känns inte som om det kommit i fett.

Dessutom kan jag väl tillägga att min ämnesomsättning är igång som normalt nu.

Kaffe påverkar den akuta insulinkänsligheten, men inte skulle väl det kunna orsaka så jätte mycket mer påtaglig fettinlagring än med koffeinets frånvaro?

/HJÄLP

Frustrator
2006-03-12, 01:12
Som jag har förstått det så har du börjat med ditt 'nya liv' (om jag får kalla det så) efter den 12de januari..det är en särskilt lång tid, speciellt inte om man avser att bygga muskler. För att bygga muskler så behöver du ligga på ett energiöverskott, nackdelen med ett energiöverskott är att om du inte ligger exakt på det överskott som du behöver för att bygga muskler så kommer du istället att lägga på dig lite fett. För att vara på den säkra sidan och inte missa det minsta muskelbyggande så är det med andra ord bäst att ligga på ett överskott som ger lite fett (eftersom det innebär att det finns energi för att bygga alla de muskler som kroppen behöver +lite till), och sen när man nått den muskelmassa man önskat så kan man börja "deffa" -dvs försöka gå ner till en lägre mängd underhudsfett.
Kontentan av detta är att du kommer (under förutsättning att du äter mycket och tränar ordentligt) få mer och mer muskler men också lägga på dig en del fett -det är i princip omöjligt att inte lägga på sig en del fett samtidigt som du bygger muskler. Men om du bara fortsätter som du gör i åtminstonde ett år till så komer du garanterat att få mer muskler. Förslagsvis kanske träna i 2 år iallafall innan du börjar "deffa".

Bra jobbat att ta dig ut ur anorexian! :thumbup:

Hmm, hoppas mitt något orediga och trötta inlägg svarar på åtminstonde någon av dina frågor.

LisaB
2006-03-12, 12:47
Hej!
Härligt att höra att du har kommit ur det hela =)
Jag har själv haft problem med maten och hade mkt väl synliga magrutor innan jag började äta normalt igen. Det första som försvann (dvs som jag la på mig) var underhudsfett och det syntes först och främst på magen eftersom där var rutorna så tydliga. Jag blev precis som du - rädd att det jag hade gått upp i vikt enbart var fett, men jag kan garantera dig att så är inte fallet. Det känns så bara för att det blir så tydligt när man får tillbaka sitt underhudsfett, vilket är livsnödvändigt.

Fortsätt kämpa!

Sverker
2006-03-12, 12:54
Starkt jobbat Fricken :thumbup:

Jag tycker du verkar ha en plan på hur du ska komma tillbaka. Fortsätt jobba.

Mitt råd är att du tar dig till en träningsstudio/gym och kommer igång ordentligt med träningen. Skapa en possitiv utveckling där du blir starkare, tränar hårdare eller får en bättre kondis.

Princy
2006-03-12, 23:01
Jag känner igen mig i en hel del av det du skrivit. :( Starkt jobbat med promenaderna, själv blir jag alldeles för rastlös av att gå. :D Är det första gången du styrketränar? Jag har testat det några gånger, och funderar på att börja så småningom.

Jag kan förstå att det känns som att det tar väldigt lång tid att bygga muskler, eftersom man måste kämpa emot ätstörningar så mycket varje dag. Det är bara att kämpa vidare och tänka långsiktligt så ser du snart resultat. :thumbup:

Strongman
2006-03-12, 23:28
om du är cirka 170cm så ska du ha mer fett på kroppen

vi är ganska lika, fast jag är någon cm kortare men väger också precis på pricken ett kg mindre.

lycka till , btw har också börjat med nya matvanor jag med

Papi
2006-03-13, 18:47
Först och främst: kul att det går så bra för dig! *yourock*

Ät mer helt enkelt! Men det vet du ju redan tror jag.
Din kropp håller på att ta sig ur en svältperiod, naturligtvis måste den bunkra upp lite kroppsfett. Fortsätt träna om du trivs med det, men framför allt, ät!
En kille i din ålder kan ligga bra mycket högre än du gör i energiintag, särskilt med tanke på hur mycket du tränar.
Musklerna kommer så småningom.
Lycka till! :thumbup: