handdator

Visa fullständig version : Havregrynsgröt och Atkins diet?


Charnette
2006-03-11, 20:35
Hej alla

Ny på detta forum undrar jag om det finns några Atkins diet veteraner här? Eller bara någon som har koll! :bow:

Jag ska precis börja med Atkins diet och undrar om man kan kombinera havregrynsgröt på morgonen till denna diet??? Har precis börjat med denna "last" och vill gärna fortsätta. (gröten alltså)

Vad tror ni?? Får jag behålla gröten???

mvh
Charnette

Fed up
2006-03-11, 20:37
Hej alla

Ny på detta forum undrar jag om det finns några Atkins diet veteraner här? Eller bara någon som har koll! :bow:

Jag ska precis börja med Atkins diet och undrar om man kan kombinera havregrynsgröt på morgonen till denna diet??? Har precis börjat med denna "last" och vill gärna fortsätta. (gröten alltså)

Vad tror ni?? Får jag behålla gröten???

mvh
Charnette

jag är inget fan av atkins, inte bara för att jag är vegetarian utan även för att jag gillar kolhydrater i lagom mängder. men vad jag har förstått av atkinsmetoden så borde havregryn vara ett stort no-no, smockfullt av kolhydrater ju. men vad vet jag, läs en bok om atkins om du ska följa den, tycker jag.

King Grub
2006-03-11, 20:56
Vad tror ni?? Får jag behålla gröten???

Antagligen inte, om du strikt skall följa "Atkins".

Själv kan jag i o f s inte förstå vitsen med dessa kolhydrattomma dieter. Kolhydrat är din vän, inte din fiende, och kan överhuvudtaget inte lagras in som kroppsfett vid en normal kost, och definitivt inte vid energiunderskott.

För en tränande är det rena katastrofen, då musklerna använder kolhydrat som bränsle vid effektiv träning. :(

Isdrake
2006-03-11, 21:21
Tror inte du kommer hitta någon veteran här med tanke på att folk här är ganska hälsosamma av sig. :laugh:

Charnette
2006-03-12, 10:04
Ok, jag älskar också kolhydrater! Därför har jag varit avogt inställd till denna diet länge. Men min sambo kör den nu och jag tänkte ge den ett försök. Men ett försök på ett par veckor, om det blir ens det, blir det, och sedan ska jag övergå i en mer och mer normal diet, med mer frukt och grönsaker, och träning. Jag har gått upp 10 kg på en ganska kort tid och känner att jag behöver en viktrasning för motivation och då tänkte jag att försöka mej på denna. Jaja, vi får se.

Dessutom ville jag säga att den bok jag införskaffat mej inte tog upp havregrynsgröt, och jag hade ingen lust att köpa en bok till, jag är tyvärr inte gjord av pengar. Men nu har jag hittat eböcker gratis som tar upp det jag undrar, så nu undrar jag inte längre.

Dessutom har jag märkt att det finns många ohälsosamma här också, så jag tänkte att någon kanske visste något om Atkins, men men fel av mej! :bow:

bubbe
2006-03-12, 10:17
Ok, jag älskar också kolhydrater! Därför har jag varit avogt inställd till denna diet länge. Men min sambo kör den nu och jag tänkte ge den ett försök. Men ett försök på ett par veckor, om det blir ens det, blir det, och sedan ska jag övergå i en mer och mer normal diet, med mer frukt och grönsaker, och träning. Jag har gått upp 10 kg på en ganska kort tid och känner att jag behöver en viktrasning för motivation och då tänkte jag att försöka mej på denna. Jaja, vi får se.

Dessutom ville jag säga att den bok jag införskaffat mej inte tog upp havregrynsgröt, och jag hade ingen lust att köpa en bok till, jag är tyvärr inte gjord av pengar. Men nu har jag hittat eböcker gratis som tar upp det jag undrar, så nu undrar jag inte längre.

Dessutom har jag märkt att det finns många ohälsosamma här också, så jag tänkte att någon kanske visste något om Atkins, men men fel av mej! :bow:


Det finns folk här som känner till atkins ganska väl, dock är nog dom flesta som är mer insatta i kost inte så förtjust i ideen att gå ner i vikt på det sättet (eller på det sätt som atkins produkter marknadsförs och säljs).

Tror dock du kommer gå ner rejält i vikt om du går på en sk atkins diet, då du tömmer kroppen på glykogen och vätska. Även kommer en viss fettförbränning att inträffa men det är här som dieten har sina begränsningar genom att du blir tömd på glykogen och vätska så tappar du också massor av energi för att må bra och lyckas hålla en långsiktig diet som ger en effektiv fettförbränning.

Läs deffguiden som grub har skrivit där finns en del grundläggande saker som man kan följa för fettförbränning.

Mental
2006-03-12, 15:04
Jag har gått upp 10 kg på en ganska kort tid och känner att jag behöver en viktrasning för motivation och då tänkte jag att försöka mej på denna. Jaja, vi får se.


Inte Jojobanta *slap* :nono:

Skaffa bra vanor i stället. ät vettigt och träna, skippa atkins och snabba viktras, du kommer bara att svälla upp igen efteråt.

shamanen
2006-03-12, 19:14
Jag känner en kille som vägde strax över hundra vilket var för mycket för hans i övrigt klena kroppsbyggnad.För två år sedan så upptäckte han Atkins via en webbsida och började slaviskt att följa denna suspekta diet.Det jag helt säkert kan säga är att visst han gick ner i vikt och blev smal som fan!
Men förlorade ruggigt mycket i muskelmassa vilket jag hävdar beror på hans totala avsaknad av kolhydrater i sin kost.Ps det värsta är att han nu har hållit på i två år givetvis med större portioner han har totalt snöat in på detta.
Så sammantaget är nog Atkins inget seriöst alternativ för den som vill ha resultat av sin träning.
sofiehemdata@yahoo.se

JaggedAxe
2006-03-12, 19:28
Varför inte bara läsa grubs deffguide? Kanske kan ge dig lite mer förståelse för det hela:)

pragmatist
2006-03-13, 15:07
Atkinsdieten är inte särskilt lämplig för folk som tränar och marknadsförs väl inte heller som någon idrottsdiet utan som en diet för "vanligt folk" som på sin höjd promenerar då och då.

Att kolhydrater nästan inte lagras som fett över huvud taget i en normal diet är sant, men det beror ju på att kolhydraterna ställer om kroppen till att bränna socker i stället för fett. Priset av att äta kolhydrater är alltså att det fett man trots allt äter effektivt lagras in och det fett som redan finns på kroppen "skyddas" från förbränning. Om detta sedan är en rikskatastrof eller inte kan man ju tvista om.