handdator

Visa fullständig version : Handproblem


A.Pahkamaa
2006-03-11, 19:42
Kände av problemet för första gången i samband med marklyftspasset förra veckan. Efter första tunga setet så kände jag att det gjorde ont i vänsterhanden. När jag tittade på den så var den lite svullen en bit höger om mitten på handflatan. Körde klart passet och tänkte inte mer på saken. Efter passet så försvann svullnaden och största delen av smärtan.
När jag skulle köra bänkpress veckan efteråt så kom smärtan och svullnaden tillbaka när jag lastade på lite tyngre vikter på stången, men det lugnade ner sig några timmar efter passet. Precis samma sak hände igår då jag körde marklyft igen, handen började smärta och svullnade upp igen. Just nu så är området lite blått och svullet, gör lite ont om jag trycker där. Har ingen nedsatt greppstyrka, marklyft och bänkpress på vikter runt 200 kg går bra, bortsett från att det gör ont.

Någon som vet vad jag råkat ha sönder? :D

polaren
2006-03-11, 20:18
Du kanske har fått nån slags inflammation?
Tränar du greppet något? Om du nyss har börjat med greppträning så kanske du har kört lite för hårt.

Jag bara gissar förövrigt :)

A.Pahkamaa
2006-03-11, 20:24
Kör med grippers lite då och då, har gjort det ganska länge.
Det konstiga är att jag bara körde på 170kg i mark då jag kände av det första gången..

Det känns inte som någon inflamation, känns mer som att jag sliter upp något varje gång jag belastar handen, så att det börjar blöda inne i handen, och därför sväller det upp... men jag sitter också bara och gissar :D

A.Pahkamaa
2006-03-13, 19:05
Samma skit idag igen..
Ingen som vet vad det kan vara?

Jman
2006-03-13, 19:28
Samma skit idag igen..
Ingen som vet vad det kan vara?
Det är jobbigt att inte veta vad det beror på. Och vila är inte svaret på alla problem. Men som det låter på din beskrivning så skulle jag nog överväga det iaf. Vila en vecka och se om det blir bättre. Känns det bättre till en början men det åtkerkommer i full skala efter ett tag så borde svaret vara mer vila tycker man.

Att använda remmar för att överflytta större lyftkraft till handleden istället kan vara en ide, även på lättare ryggövningar.

Åse Columbus
2006-03-13, 19:29
kan vara ett blodkärl som sitter i knipa ....bokstavligen....kolla med en naprapat som kan händer......

A.Pahkamaa
2006-03-13, 20:16
Det är jobbigt att inte veta vad det beror på. Och vila är inte svaret på alla problem. Men som det låter på din beskrivning så skulle jag nog överväga det iaf. Vila en vecka och se om det blir bättre. Känns det bättre till en början men det åtkerkommer i full skala efter ett tag så borde svaret vara mer vila tycker man.

Att använda remmar för att överflytta större lyftkraft till handleden istället kan vara en ide, även på lättare ryggövningar.

Vila är inget alternativ just nu, får ta det efter nästa serietävling isåfall.
Enda övningen jag kör för ryggen är marklyft, kanske skulle testa remmar.

kan vara ett blodkärl som sitter i knipa ....bokstavligen....kolla med en naprapat som kan händer......

Tack för tipset!

Börje H
2006-03-14, 09:18
Det kan mkt väl vara en överbelastningsskada i transvesalligamenten mellan fingerfalangerna i handen, det kan även spöka i själva ledkaseln i MCP leden (se bilden). Det kan ju naturligtvis också handla om problem från någon av böjsenorna i handen.
Är fingerstyrkan nedsatt i ring eller lillfingret föresten?
Ang vem du skall kolla med så rekomenderar jag att du tar kontakt med någon Arbetsterapeut vid vårdcentralen, de har vanligtvis suverän koll på handskador.

Edit: oj det kanske inte var så lätt att se på bilden..

A.Pahkamaa
2006-03-14, 14:25
Har kikat igenom en massa bilder på handens anatomi nu, känner mig rätt så vilsen :D Men vad jag kunde se så verkar det vara någon mjukdel mellan "5th and 4th metacarpal bone" som spökar.

http://img53.imageshack.us/img53/2677/ahn06uk.gif

Kikar jag på den här bilden så verkar det som att det är "Lumbrical Muscle" som kan vara problemet, den sitter precis där det gör ont..

http://www.handoc.net/handpics/figure04.jpg

Har ingen nedsatt styrka i fingrarna vad jag kan märka, testade att stänga rb160 med vänsterhanden nyss, gick bra, gör inte heller särskilt ont då jag öppnar och stänger handen. Det känns mest då någonting trycker mot handflatan, tex när jag kör bänkpress.

Handen verkar vara ganska invecklad, så är nog bäst att jag ber någon kika på det i verkligheten. :)

Morsan min är utbildad arbetsterapeut, men arbetar inte direkt med händer, men kan ju kolla med henne nästa gång jag hälsar på dom. David på ÖAK utbildar sig till sjukgymnast, så ska be han ta en titt då jag träffar honom.

Om inte någon av dom kan hitta felet så får jag nog gå till en arbetsterapeut på vårdcentralen, eller en naprapat.

bubbe
2006-03-14, 14:32
Exakt samma problem som jag upplevde i marken, allt över 200 gav blåmärken på den hand som valdes för överhandsgreppet, jag trodde händerna skulle vänja sig men det blev bara värre och värre.

Lösningen för mig var att släppa ner stången till fingrarna istället för att hålla den i själva handen, har testat hålla 270 i kronlyft utan några som helst problem.

A.Pahkamaa
2006-03-14, 14:46
Samma för mig då, har överhandsgrepp med vänstern då jag kör mixat grepp.
Ska testa att hålla stången med fingrarna under nästa markpass, tack för tipset :)

Men jag tror inte på att lägga om tekniken i marklyftet för att komma ifrån problemet i första hand. Men ska testa att hålla stången sådär tills någon kikat på handen, efter det får vi väl se vad som händer.

Doctor Snuggles
2006-03-14, 22:02
Testa kontrastbad, brukar göra underverk för de flesta handproblem.
T.ex:

Fyll diskhon med nästan skållhett vatten, och sänk ner hela händerna i den. Håll i ett par minuter, tills det slutar "dra" i fingrarna.
Fyll en hink (eller alternativt diskhon, men mer praktiskt med en hink), med iskallt vatten, helst med is också, och sänk ner händerna. Håll ett par minuter.
And repeat. Ett antal gånger.
Avsluta alternativt med varmt vatten.
Upprepa ett par gånger om dan, vid behov, i så många dagar som behövs.

Ger en fantastisk blodgenomströmning, och kurerar handen fort.

A.Pahkamaa
2006-03-15, 00:27
Tack för tipset!

Funderade på en grej, ifall man har en muskelinflamation, borde inte en massa värmande förvärra problem då?

Doctor Snuggles
2006-03-15, 01:15
Tack för tipset!

Funderade på en grej, ifall man har en muskelinflamation, borde inte en massa värmande förvärra problem då?

Det sägs så. Men jag undrar vad skillnaden egentligen är (jag vet alltså inte), för att kyla sägs vara ok. Men kyla ökar ju blodcirkulationen också, om det nu är det som gör det värre.
Googla.

Börje H
2006-03-15, 07:31
Det sägs så. Men jag undrar vad skillnaden egentligen är (jag vet alltså inte), för att kyla sägs vara ok. Men kyla ökar ju blodcirkulationen också, om det nu är det som gör det värre.
Googla.
Kyla sänker blodcirkulationen. Tänk efter varför man vill kyla ner akuta muskelskador; P.R.I.C.E Pressure-Rest-Ice-Compression-Elevation (däremot kan man få en känsla av värme när kylan tas bort och blodflödet återkommer till det nedkylda området. Om man kombinerar detta tillfälle med värme så blir effekten än mer påtaglig).
Kylans främsta egenskap är smärtlindrande och att det möjligen kan ha en stillande effekt på en av inflamationskomponenterna dvs värmen. Generellt är det så att värme skall undvikas vid akuta inflamationer

CoC
2006-03-15, 14:34
Låter exakt som första gången som jag slet upp bindväven inne i handen. Skulle tippa att du som jag lider av;

Dupuytrens contractur

En genetisk åkomma. Symptomen du beskriver i samband med marklyft etc. är inte bara lika de jag upplevde; de är identiska. Känslan av att något slits sönder inne i handen, vilket det ju är också. Det är den defekta bindväven som spricker med medföjlande inre blödning och svullnad. Detta satte stopp för min styrkelyft karriär. Man ärver det på sin mors sida vill jag minnas. Jag har själv en rätt lindrig form än så länge i alla fall.

Kände av problemet för första gången i samband med marklyftspasset förra veckan. Efter första tunga setet så kände jag att det gjorde ont i vänsterhanden. När jag tittade på den så var den lite svullen en bit höger om mitten på handflatan. Körde klart passet och tänkte inte mer på saken. Efter passet så försvann svullnaden och största delen av smärtan.
När jag skulle köra bänkpress veckan efteråt så kom smärtan och svullnaden tillbaka när jag lastade på lite tyngre vikter på stången, men det lugnade ner sig några timmar efter passet. Precis samma sak hände igår då jag körde marklyft igen, handen började smärta och svullnade upp igen. Just nu så är området lite blått och svullet, gör lite ont om jag trycker där. Har ingen nedsatt greppstyrka, marklyft och bänkpress på vikter runt 200 kg går bra, bortsett från att det gör ont.

Någon som vet vad jag råkat ha sönder? :D

CoC
2006-03-15, 14:40
En bit nedanför ringfingret är det vanligaste stället där man först märker av sjukdomen.

A.Pahkamaa
2006-03-15, 14:44
Låter exakt som första gången som jag slet upp bindväven inne i handen. Skulle tippa att du som jag lider av;

Dupuytrens contractur

En genetisk åkomma. Symptomen du beskriver i samband med marklyft etc. är inte bara lika de jag upplevde; de är identiska. Känslan av att något slits sönder inne i handen, vilket det ju är också. Det är den defekta bindväven som spricker med medföjlande inre blödning och svullnad. Detta satte stopp för min styrkelyft karriär. Man ärver det på sin mors sida vill jag minnas. Jag har själv en rätt lindrig form än så länge i alla fall.

Hur fick du denna diagnosen? Vem pratade du med?
Visst borde bindväven kunna gå sönder även om man inte har denna åkomman?

Lillgrabben
2006-03-15, 14:54
Är det så att du lider av problemet COC tror du gör, borde det vara bra att hålla i stången som Bubbe föreslår tidigare i tråden.

Dvs att du bara krokar i stången med fingrarna, istället för att "hålla fast stången inne i handflatan".

CoC
2006-03-15, 14:58
Hur fick du denna diagnosen? Vem pratade du med?
Visst borde bindväven kunna gå sönder även om man inte har denna åkomman?

Läkare. Ett par av mina mostrar har fått operera händerna på gamla dar.

Njae, det låter som sagt exakt som mina första symptom. Samma ställe, samma övning där man ju sträcker på bindväven.

CoC
2006-03-15, 15:01
Är det så att du lider av problemet COC tror du gör, borde det vara bra att hålla i stången som Bubbe föreslår tidigare i tråden.

Dvs att du bara krokar i stången med fingrarna, istället för att "hålla fast stången inne i handflatan".

Ja, det är inget att deppa ihop över. Jag fick min diagnos för en fem-sex år sedan och satte för ett par veckor sedan nytt världsrekord i greppövningen vertical bar lyft. Så det så. Dubbel överhandsfattning vållar inga problem o stärker ju även greppet.

A.Pahkamaa
2006-03-15, 15:04
Är det så att du lider av problemet COC tror du gör, borde det vara bra att hålla i stången som Bubbe föreslår tidigare i tråden.

Dvs att du bara krokar i stången med fingrarna, istället för att "hålla fast stången inne i handflatan".

Jo, får nog lov att lära mig lyfta så.

Läkare. Ett par av mina mostrar har fått operera händerna på gamla dar.

Njae, det låter som sagt exakt som mina första symptom. Samma ställe, samma övning där man ju sträcker på bindväven.

Okej, ska kolla om någon i familjen har haft liknande problem.

Vad tror du om att hålla stången med fingertopparna istället för mitt i handen?

A.Pahkamaa
2006-03-15, 15:05
Ja, det är inget att deppa ihop över. Jag fick min diagnos för en fem-sex år sedan och satte för ett par veckor sedan nytt världsrekord i greppövningen vertical bar lyft. Så det så. Dubbel överhandsfattning vållar inga problem o stärker ju även greppet.

Skönt att höra :D

CoC
2006-03-15, 15:09
Jo, får nog lov att lära mig lyfta så.



Okej, ska kolla om någon i familjen har haft liknande problem.

Vad tror du om att hålla stången med fingertopparna istället för mitt i handen?

Kolla upp de på din mors sida, typ inåtböjda fingrar när de blir äldre.

Hålla stången i fingertopparna vållar inga problem. Smärtan vid bänkpress går till slut över om du slutar slita upp det med marklyft.

A.Pahkamaa
2006-03-15, 15:20
Kolla upp de på din mors sida, typ inåtböjda fingrar när de blir äldre.

Hålla stången i fingertopparna vållar inga problem. Smärtan vid bänkpress går till slut över om du slutar slita upp det med marklyft.

Låter bra, tack för hjälpen :)

Doctor Snuggles
2006-03-15, 18:39
Kyla sänker blodcirkulationen. Tänk efter varför man vill kyla ner akuta muskelskador; P.R.I.C.E Pressure-Rest-Ice-Compression-Elevation (däremot kan man få en känsla av värme när kylan tas bort och blodflödet återkommer till det nedkylda området. Om man kombinerar detta tillfälle med värme så blir effekten än mer påtaglig).
Kylans främsta egenskap är smärtlindrande och att det möjligen kan ha en stillande effekt på en av inflamationskomponenterna dvs värmen. Generellt är det så att värme skall undvikas vid akuta inflamationer

Thx för förtydligen.
Hm, ok, men återkommer inte blodflödet i ökad "vigör" för att kompensera för nedkylningen? Eller så är det bara att det känns så.

A.Pahkamaa
2006-03-17, 19:16
Lätta marklyft på 120kg.

Höll stången med fingrarna, var ganska tungt, men handen höll. :thumbup:

KRILLE!
2006-03-18, 10:44
Brukar själv få en ilande smärta 2 cm nedanför det där området. Det kommer sällan under ett set utan efteråt. Kör inte speciellt tungt i mark så det måste komma ifrån bänkandet. Någon som vet ifall det är lugnt att köra trots att det gör ont eller om jag ska kolla upp det?

foxx
2006-03-23, 17:22
kan vara brustet blodkärl, kärlet kan ha kommit ikläm

Åse Columbus
2006-03-23, 20:23
kan vara brustet blodkärl, kärlet kan ha kommit ikläm

tömde nog det förslaget tidigare

jjeansson
2014-11-21, 15:26
Kom du någonsin fram till vad problemet var? För jag har exakt samma problem och vet inte riktigt vart jag ska vända mig.

A.Pahkamaa
2014-11-22, 17:46
Kom du någonsin fram till vad problemet var? För jag har exakt samma problem och vet inte riktigt vart jag ska vända mig.

Kontrastbad som Dr. S tipsade om hjälpte, det gick ganska snabbt om jag minns rätt. Jag har fortfarande en förhårdnad i handen i området som strulade men jag har väldigt sällan problem med smärta eller svullnad.

Testa kontrastbad, brukar göra underverk för de flesta handproblem.
T.ex:

Fyll diskhon med nästan skållhett vatten, och sänk ner hela händerna i den. Håll i ett par minuter, tills det slutar "dra" i fingrarna.
Fyll en hink (eller alternativt diskhon, men mer praktiskt med en hink), med iskallt vatten, helst med is också, och sänk ner händerna. Håll ett par minuter.
And repeat. Ett antal gånger.
Avsluta alternativt med varmt vatten.
Upprepa ett par gånger om dan, vid behov, i så många dagar som behövs.

Ger en fantastisk blodgenomströmning, och kurerar handen fort.

jjeansson
2014-11-24, 09:26
Super! Tack för svaret! :)