handdator

Visa fullständig version : Milosevic hittad död


Snake
2006-03-11, 13:56
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=528163&previousRenderType=6

Sonny
2006-03-11, 14:03
En bajskorv mindre i världen.

Griip
2006-03-11, 14:06
En bajskorv mindre i världen.


Alles klar


ere vikernes i din avatar?

andeN.
2006-03-11, 14:19
Då slipper EU försörja honom iaf.

Joppe
2006-03-11, 14:52
Domstolen måste bli effektivare, alla deras åtalade hinner ju dö innan de döms.

hahavaffan
2006-03-11, 15:01
Så synd.

Baan
2006-03-11, 15:18
jag hade hellre sett han ta sitt straff istället, nu kommer han garanterat bli hjälteförklarad i sebien och delar av bosnien också.

Slartibartfast
2006-03-11, 15:53
See you in hell, bitch.

Cilia
2006-03-11, 16:59
Jag hade också hellre sett att han hade blivit rättvist dömd
nu kommer det vara massor av spekulationer om varför han dog och risken är att han blir en martyr istället.

det vinner ingen på

Baan
2006-03-11, 17:06
Jag hade också hellre sett att han hade blivit rättvist dömd
nu kommer det vara massor av spekulationer om varför han dog och risken är att han blir en martyr istället.

det vinner ingen på

inte varför utan om han var egentligen skyldig och självklart kommer en del i serbien påstå att han aldrig hade blivit dömd; han var en stor patriot etc. just hur han dog är inte intressant i sammanhanget, snarare när.

lustigt att han ville åka till ryssland för någon behandling pga sin taskiga hälsa, låter som ett logiskt alternativ om man är ute efter grym sjukvård! ;)

H.Emanuel
2006-03-11, 17:42
Han blev antagligen mördad i cellen.

mathor
2006-03-11, 18:23
R.I.P. Slobodan!

Gudfadern
2006-03-11, 18:34
RIP han var en patriot.

Jet
2006-03-11, 18:44
Se till att stänga igen glappet härinne, konflikten på Balkan har fan inte varit så jävla god från något håll, precis gjorde man den albanske slaktaren Agim Ceku till President, med EU´s godtycke.... Men att hata serber går bra...

Slobo var ingen ängel, men det har fanimej ingen varit därnere.

Gandalf
2006-03-11, 18:44
Nu kommer han att bli en martyr och folk kommer att börja tro att dom mördade honom för att dölja västmakternas fula spel med Jugoslavien.
Så nu blir det nog svårt att få andra krigförbrytare (hjältar) utlämnade från Serbien mm.

Bärs
2006-03-11, 20:34
Se till att stänga igen glappet härinne, konflikten på Balkan har fan inte varit så jävla god från något håll, precis gjorde man den albanske slaktaren Agim Ceku till President, med EU´s godtycke.... Men att hata serber går bra...

Med all rätt, det är serberna som bär huvudansvaret för krigen där nere. Kom ihåg att serbisk statsstödd - ja nästan statsledd - terrorism var orsaken till första världskriget också. Serbien har en lång historia av häpnadsväckande fanatisk ultranationalism bakom sig, och Milosevic var en av många representanter för den.

Sonny
2006-03-11, 22:17
ere vikernes i din avatar?Yes! :thumbup:

polaren
2006-03-11, 22:19
R.i.p

MUGEN
2006-03-11, 22:23
Serbien har en lång historia av häpnadsväckande fanatisk ultranationalism bakom sig, och Milosevic var en av många representanter för den.

så konstigt efter årtal av turkiskt förtryck, och ändå underkastade man sig aldrig.



allt är historia, inga fromma lamm på någon sida av konflikten..
R.I.P.

Baan
2006-03-11, 22:47
så konstigt efter årtal av turkiskt förtryck, och ändå underkastade man sig aldrig.



allt är historia, inga fromma lamm på någon sida av konflikten..
R.I.P.

turkist förtryck? av folken som bodde i fd jugoslavien så hade serberna det rätt bra under turkarna, många förmyndare, viktiga människor var serber. sen att man är lite sur nu 600 år (?) efter att man fått fetspö av turkiska armén är en rolig grej i sig, inte många folk som minns sina förluster lika väl :)

annars är det som bärs säger, det var faktiskt inget krig där alla delar skulden, jag vet vad jag snackar om för jag var där nere en del av den tiden och milosevic bär en stor del av ansvaret för kriget och folkmorden

Metal_boy_
2006-03-12, 00:30
Var inte Milosevic whey to ghey?

MUGEN
2006-03-12, 08:19
annars är det som bärs säger, det var faktiskt inget krig där alla delar skulden, jag vet vad jag snackar om för jag var där nere en del av den tiden och milosevic bär en stor del av ansvaret för kriget och folkmorden


betvivlar inte att Milosevic bär del i ansvaret för kriget, men betvivlar starkt att han personligen står ansvarig för folkmord och etnisk rensning utförd i krigets verklighet, jag är övertygad om att krigsherrar och milismän likt Arkan och hans tigrar agerat på eget bevåg i många av dom hemskheter vi fått höra och bevittna genom media.

det blir snabbt luddigt när man beskyller personen som innehar högsta posten i ett land för allt felaktigt som begås i landet, ungefär som att säga att Mao personligen var ansvarig för 1 miljon kinesers svältdöd.. eller något.

sen skall man heller inte bortse ifrån att det under ett krig ytterst sällan förekommer krigsförbrytelser enbart på ena sidan av konflikten, även om bilden oftast blir så speciellt om man har personlig knytning till en part.. vet själv hur det är och hur opartisk jag är i fråga om befrielsekriget i mitt eget hemland.

hangatyr
2006-03-12, 08:51
betvivlar inte att Milosevic bär del i ansvaret för kriget, men betvivlar starkt att han personligen står ansvarig för folkmord och etnisk rensning utförd i krigets verklighet, jag är övertygad om att krigsherrar och milismän likt Arkan och hans tigrar agerat på eget bevåg i många av dom hemskheter vi fått höra och bevittna genom media.

.

nja, fast det är ju ledningen för en organisation som så att säga sätter standarden för vad som är OK.

Baan
2006-03-12, 10:16
betvivlar inte att Milosevic bär del i ansvaret för kriget, men betvivlar starkt att han personligen står ansvarig för folkmord och etnisk rensning utförd i krigets verklighet, jag är övertygad om att krigsherrar och milismän likt Arkan och hans tigrar agerat på eget bevåg i många av dom hemskheter vi fått höra och bevittna genom media.

det blir snabbt luddigt när man beskyller personen som innehar högsta posten i ett land för allt felaktigt som begås i landet, ungefär som att säga att Mao personligen var ansvarig för 1 miljon kinesers svältdöd.. eller något.

sen skall man heller inte bortse ifrån att det under ett krig ytterst sällan förekommer krigsförbrytelser enbart på ena sidan av konflikten, även om bilden oftast blir så speciellt om man har personlig knytning till en part.. vet själv hur det är och hur opartisk jag är i fråga om befrielsekriget i mitt eget hemland.

nu är det så att milosevic gav arkan (en mafioso) möjlighet att göra som han gjorde, samt många andra. med tanke på antalet katoliker/muslimer som dött kontra ortodoxa så är det inte snack om individer som tar sig friheter utan om systematisk rensning av oönskade människor.

dessutom finns det konfliker där du inte har alla parter lika skyldiga, och i balkankonflikten har det egentligen aldig varit någon tvekan vem som överlägset bär det högsta ansvaret. jag var där i bosnien under den tiden, jag vet vem som hade vapnen och vem som var JNA (jugoslaviska armén) och jag kan garantera dig att det inte var muslimer eller katoliker.

MUGEN
2006-03-12, 12:07
dessutom finns det konfliker där du inte har alla parter lika skyldiga.

har heller aldrig skrivit att så var fallet.


röda armén befriade europa från hitlers skräckvälde, men det befogar knappast dess våldtäckt och plundringståg genom erövrade städer.. *rolleyes*

Gandalf
2006-03-12, 20:49
Mördad? http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,791806,00.html

Bärs
2006-03-13, 12:47
så konstigt efter årtal av turkiskt förtryck, och ändå underkastade man sig aldrig.



allt är historia, inga fromma lamm på någon sida av konflikten..
R.I.P.

Som Baan säger var det inte så hårt att leva i Osmanska riket. Jämfört med andra imperier var det turkiska de facto rätt tolerant.

Framförallt levde många andra folk också under turkiskt välde. De började dock inte fantisera om Stor-detenaochdetandra efter att de blivit kvitt turkarna, vilket var precis vad serberna gjorde. Myten om Trastfältet, panslavismen, de religiösa länkarna till Ryssland - allt bidrog till att en mycket ful nationalistisk chauvinism fick fotfäste bland såväl de politiska ledarna som de breda lagren. Det är denna olyckliga mentalitet Serbien måste göra upp med om de vill betraktas som européer annat än i geografisk bemärkelse.