handdator

Visa fullständig version : Korrekt marklyft


shadowfire
2006-03-11, 13:25
Har sökt i trådarna men inte hittat något riktigt bra svar på hur ett korrekt marklyft ska se ut eller utföras. Inte riktigt fått kläm på det på den där övningsbanken o filmsnutten heller.

Ska prova marklyft första gången imorgon o vill bara ha lite råd/tips.
Vad jag har förstått så är olika grepp med händerna att föredra o axelbrett grepp. Hur brett ska det vara mellan fötterna?

Har jag fattat korrekt att man börjar med att sträcka benen, dvs vader/knä/lår, sedan rätar man ut ryggen o sist sträcker man bak axlarna lite?

jakkan
2006-03-11, 14:19
Jag undrar samma sak, tycker inte filmsnutten visar tillräckligt.. skulle va bra med en mer detaljbeskrivning av hur den utförs.

bubbe
2006-03-11, 14:39
Eftersom ingen skriver något, får jag väl fylla i mina tankar om utförandet.

Rörelsen skall vara en naturligt lyftrörelse för kroppen, ungefär som du lyfter en tung möbel från golvet. Att hålla nere skaderiskerna för ryggen innebär att lära sig ta luft och spänna magen till max samt hålla emot med ryggen.

Försök träna med överhandsgrepp (båda händerna över stången) detta förbereder greppstyrka för tyngre vikter med mixat grepp.
Håll stången nära kroppen, gärna sas dra mot benen.


Tänk på att lyfta med både ben och rygg, dom flesta är mycket starkare i ryggen i början så lyften blir gärna med höften högt och ryggen långt fram vilket kan hämma utvecklingen på längre sikt då du vill lyckas ta ännu mer vikt på stången (två stora muskelgrupper ger mer kraft än en stor muskelgrupp).

Tänk alltså inte ben vader, sen rygg utan allt skall hänga ihop.

fintelligens
2006-03-11, 16:51
Lite som bubba sa, stången ska komma i rörelse när du trycker ifrån med benen. (Sa stahlis)

shadowfire
2006-03-11, 17:12
Mmkay, tackar för svaren!
En till fundering bara, nu har jag sett på filmer från JSK där det faktiskt fanns en del goa marklyftssnuttar ( http://www.jonkoping-styrkelyft.com/filmsida%202%20JSK.htm ), men vissa lyfter med benen brett isär och armarna mellan knäna, medan andra med benen tätare ihop och armarna utanför. Vilket rekommenderar ni för en nybörjare?

Alexlindgren
2006-03-11, 18:11
De med benen bredare kalla sumolyft. Jag är itne så erfaren utan själv nybörjare, jag började med den klassiska stilen när man inte har benen brett. Testa!

Tigerkotten
2006-03-11, 19:35
Jag har svårt att få ryggen rak, utan när jag börjar gå upp är det ofta så att min rygg blir böjd. Vad borde jag tänka på när det blir så? Det är när börjar bli lite jobbigt, det är lätt hänt att det blir så.

Johan.P
2006-03-11, 19:43
Bästa är väl om du kunde fråga någon instruktör på ditt gym.

Fettecke
2006-03-11, 20:10
Bästa är väl om du kunde fråga någon instruktör på ditt gym.

regel nr. 1 Lita ALDRIG på vad en PT säger till 100%, säger han/hon nått så fråga någon annan om samma sak.

det finns många diplomerad PTs som är "småpåvar".... personen som äger mitt gym är ett praktexempel.... häflten av vad hon säger är ju.... "jättebra".

Sedan så är just marklyft en sådan övning man kanske inte ska vända sig mot en PT på ett gym, det är väldigt få av dom som har sysslat med SL och har den riktiga kunskapen om marklyft...

Mitt råd är att du gåt till närmsta SL klubb och ber lite snällt om råd osv under ett träningspass.... ring klubben i förväg.

Jag gjorde det i Östersund, och blev riktigt väl bemött av Jörgen ljungberg och kanslichefen, chefen och jag tog ett litet demopass tillsammans och jag visade mina lyft i de 3 heliga, han gav lite tips och sånt.... sen va de bra

pragmatist
2006-03-11, 20:23
Mitt bästa marklyftstips: tänk dig att stången sitter fast och du ska trycka benen genom golvet. Då kommer du nästan automatiskt få bra frånskjut med benen i början av lyftet.

shadowfire
2006-03-12, 09:38
Mitt bästa marklyftstips: tänk dig att stången sitter fast och du ska trycka benen genom golvet. Då kommer du nästan automatiskt få bra frånskjut med benen i början av lyftet.

Dessvärre har vi inga instruktörer på gymet jag går på, men så är det när det är gratis... men det här tipset ska jag definitivt prova! Får väl se om jag knäcker ryggen idag eller inte. :)

bubbe
2006-03-12, 10:22
Dessvärre har vi inga instruktörer på gymet jag går på, men så är det när det är gratis... men det här tipset ska jag definitivt prova! Får väl se om jag knäcker ryggen idag eller inte. :)

Vänta lite med lapphelvetet som du brukar använda dig av, och se till att bana in rörelsen med lättare vikt. Så skall ryggen klara sig! lapphelvetet (och killer instinct) får du ta fram om några månader eller ett år eller så när det kommer till marken.

pumpare
2006-03-12, 13:59
Testa denna länk http://www.crossfit.com/cf-info/excercise.html

-> klicka på deadlift[slideshow]

shadowfire
2006-03-12, 15:21
Testa denna länk http://www.crossfit.com/cf-info/excercise.html

-> klicka på deadlift[slideshow]

Alla tiders!
Stort tack för det tipset, det var 10 ggr bättre än videosnutten som finns i övningsbanken här..

NerX
2006-03-12, 15:27
Tycker killen i den filmsnutten lutade sig alldeles för mycket över stången, jag ser alltid till att ha mina axlar bakom stången när jag börjar dra, vilket hjälper till att dra stången bakåt och emot kroppen.