handdator

Visa fullständig version : hur stor mängd?


krilleh
2006-03-11, 13:03
Tänkte köra på carbo flex efter passet, och undrar hur mycket jag behöver få i mig? väger 71 kg.

Lika bra att fråga om whey 80 också som jag ska ha i mig direkt innan passet! hur mycket?

Sökte runt men fanns inget om carbon

King Grub
2006-03-11, 13:08
1. Beror på typ av träning, träningen längd, träningens intensitet, vilka muskelgrupper, osv. En "normal" mängd efter ett genomsnittsstyrkepass är runt 0.8 g per kilo kroppsvikt, men man kan tänka sig både mycket mindre och mer beroende på typ och behov.

2. 45 gram vassleprotein, om du vill vara säker på att få så mycket EAA du kan tillgodogöra dig vid ett tillfälle. Det finns inga bevis för att den mängden behövs (6 gram EAA har använts i studier med fullgoda resultat, men gensvaret är dosrelaterat. Var "taket" ligger är inte känt, men 20 g EAA ger lika stor effekt på proteinsyntesen som 40 g. Vassleprotein innehåller ca 46% EAA).

krilleh
2006-03-11, 13:33
Styrketräning ca 1 timme. delar in kroppen i två muskelgrupper per gång...

Så Lite mer än 1 dl carbo flex borde fungera? Känns så lite att stoppa i shakern :(

heraso
2006-03-11, 14:08
1. Beror på typ av träning, träningen längd, träningens intensitet, vilka muskelgrupper, osv. En "normal" mängd efter ett genomsnittsstyrkepass är runt 0.8 g per kilo kroppsvikt, men man kan tänka sig både mycket mindre och mer beroende på typ och behov.

2. 45 gram vassleprotein, om du vill vara säker på att få så mycket EAA du kan tillgodogöra dig vid ett tillfälle. Det finns inga bevis för att den mängden behövs (6 gram EAA har använts i studier med fullgoda resultat, men gensvaret är dosrelaterat. Var "taket" ligger är inte känt, men 20 g EAA ger lika stor effekt på proteinsyntesen som 40 g. Vassleprotein innehåller ca 46% EAA).

Om jag uppfattat det hela rätt har studierna utförts på manliga tränade individer. Kan resultaten då översättas rakt av till en tjej på 57 kg? Eller räcker det med mindre mängd vassleprotein för att komma upp i "min" maxnivå?

King Grub
2006-03-11, 14:20
Tyvärr är inte optimal mängd känd, vare sig baserat på kön eller kroppsvikt. 0.5 g / kg kroppsvikt är en vanlig mängd, som garanterar att du har tillgång till så mycket protein du behöver för bra resultat i alla fall. Hellre lite för mycket än för lite - det händer inget otrevligt, om vi säger att maxdos EAA är 18 gram (bara ett exempel) och du tar 20 gram.

heraso
2006-03-11, 14:44
Okej, tack för snabbt svar.

krilleh
2006-03-12, 19:28
1. Beror på typ av träning, träningen längd, träningens intensitet, vilka muskelgrupper, osv. En "normal" mängd efter ett genomsnittsstyrkepass är runt 0.8 g per kilo kroppsvikt, men man kan tänka sig både mycket mindre och mer beroende på typ och behov.

2. 45 gram vassleprotein, om du vill vara säker på att få så mycket EAA du kan tillgodogöra dig vid ett tillfälle. Det finns inga bevis för att den mängden behövs (6 gram EAA har använts i studier med fullgoda resultat, men gensvaret är dosrelaterat. Var "taket" ligger är inte känt, men 20 g EAA ger lika stor effekt på proteinsyntesen som 40 g. Vassleprotein innehåller ca 46% EAA).

Alltså, 45 gram av whey 80 är väl inte så mkt? De e väl inte ens 1 dl ? Har för mig att 60 gram blir 1 dl så de låter väldigt lite. Men det ska väl vara så antar jag eller har jag räknat fel?

Och sen samma sak med carbon.. De blir runt 1 dl det med. Känns så lite då jag körde på iaf de dubbla med gainern.

Snälla gör klart för mig hur mycket det blir när man gör om de till dl :)

heraso
2006-03-12, 19:31
Alltså, 45 gram av whey 80 är väl inte så mkt? De e väl inte ens 1 dl ? Har för mig att 60 gram blir 1 dl så de låter väldigt lite. Men det ska väl vara så antar jag eller har jag räknat fel?

Och sen samma sak med carbon.. De blir runt 1 dl det med. Känns så lite då jag körde på iaf de dubbla med gainern.

Snälla gör klart för mig hur mycket det blir när man gör om de till dl :)

Det enklaste är att väga, då vet du exakt.

muffe85
2006-03-12, 20:19
som en jämnförelse. En skopa Twinlab Tripple whey fuel (vassle) ligger oå 24.2g (enligt instruktion). brukar ligga mellan 22-26g beroende på hur hårt packat proteinet är när man tar det med skopan.

krilleh
2006-03-12, 21:22
som en jämnförelse. En skopa Twinlab Tripple whey fuel (vassle) ligger oå 24.2g (enligt instruktion). brukar ligga mellan 22-26g beroende på hur hårt packat proteinet är när man tar det med skopan.

En skopa är alltså en halv dl?

muffe85
2006-03-12, 22:55
En skopa är alltså en halv dl?

En skopa Twinlab Tripple Whey Fuel är 63ml á 24.2g protein.
Dock bästa sättet är att väga, ibland får du med dig mer och ibland mindre protein per skopa oavsett vilken skopa det är :P

thebandit
2006-03-13, 10:34
2. 45 gram vassleprotein, om du vill vara säker på att få så mycket EAA du kan tillgodogöra dig vid ett tillfälle.

Visst menar du 45 gram rent protein, inte 45 gram pulver?

King Grub
2006-03-13, 10:35
Tyckte jag skrev protein. :confused:

Annars är det väl bara att läsa på förpackningen på just ditt protein och räkna.

thebandit
2006-03-13, 18:30
Tyckte jag skrev protein. :confused:

Annars är det väl bara att läsa på förpackningen på just ditt protein och räkna.

Jodå, det gjorde du ju. Men det verkar som att folk i allmänhet inte inser skillnaden. Blev bara tvungen att dubbelkolla eftersom jag av naturen är född perfektionist och skulle bli förkrossade av en eventuell feltolkning. :naughty:

muffe85
2006-03-13, 22:43
Jodå, det gjorde du ju. Men det verkar som att folk i allmänhet inte inser skillnaden. Blev bara tvungen att dubbelkolla eftersom jag av naturen är född perfektionist och skulle bli förkrossade av en eventuell feltolkning. :naughty:

Glöm inte att det är viktigare att du tränar hårt, än skillnaden mellan 35 eller 40g protein. Proteinet är ett kompliment till träningen.

thebandit
2006-03-14, 09:38
Glöm inte att det är viktigare att du tränar hårt, än skillnaden mellan 35 eller 40g protein. Proteinet är ett kompliment till träningen.

Hehe nej då kompis. Jag tror seriöst inte att det finns många som tränar lika hårt som jag gör... Jag brukar få krypa ut till bilen efter passet! :D

krilleh
2006-03-14, 16:27
Hum..

Tror ni 60gram carbo flex funkar bra efter passet? Och 50gram whey 80 innan?

Men jag får whey80 om nån vecka så tills dess tänkte jag köra med gainer direkt innan. Hur mkt bör jag ta av de? 120 gram? Det är typ 2dl om jag har räknat rätt.