handdator

Visa fullständig version : Hur länge ska man vila egentligen?


WheyProtein
2006-03-11, 13:03
Hur länge ska man vila egentligen? Jag menar då mellan tex bröstpassen. Har kört på en veckas vila för det mesta.

Hur gör ni?

krilleh
2006-03-11, 13:04
Det gör jag också :)

Kör slut på muskeln under passet sen väntar jag en vecka. Blir perfekt *popcorn*

King Grub
2006-03-11, 13:06
Beror på träningens mängd och intensitet och din återhämtningsförmåga. 48 timmar och uppåt.

keffat_liv
2006-03-11, 13:20
Jag vilar 48 timmar..

"Training a bodypart once per week (and one bodypart per day) is one of the worst ways to train. It will create a rut in your training that you can’t dig out of.

Training a bodypart twice per week has always been shown to be superior to once per week training of a muscle. The problem is with the influx of "Weider Principles" and other bodybuilding trash that's posted in the magazines, the masses have been stuck in the one-bodypart-per-day-per-week rut for years.

No strength athletes train a bodypart once per week. Most olympic lifters, powerlifters, and strongman train their backs at least four times per week, and last time I checked, they weren't lacking in back width.

The simple fact is that training using an upper/lower split or a push/pull split or 3 full body days will provide double or triple the training stimulus than training a muscle once per week and thus, if done correctly will lead to much, much greater growth and strength gains."

King Grub
2006-03-11, 13:28
Citatet kommer från? Ange alltid källa.

Ungtuppen
2006-03-11, 13:40
Jag vilar 48 timmar..

"Training a bodypart once per week (and one bodypart per day) is one of the worst ways to train. It will create a rut in your training that you can’t dig out of.

Training a bodypart twice per week has always been shown to be superior to once per week training of a muscle. The problem is with the influx of "Weider Principles" and other bodybuilding trash that's posted in the magazines, the masses have been stuck in the one-bodypart-per-day-per-week rut for years.

No strength athletes train a bodypart once per week. Most olympic lifters, powerlifters, and strongman train their backs at least four times per week, and last time I checked, they weren't lacking in back width.

The simple fact is that training using an upper/lower split or a push/pull split or 3 full body days will provide double or triple the training stimulus than training a muscle once per week and thus, if done correctly will lead to much, much greater growth and strength gains."

Eh? Vart kommer det där ifrån?

Snake
2006-03-11, 13:47
Härifrån http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=64654

Högst personlig åsikt alltså, ingen vetenskaplig studie.

keffat_liv
2006-03-11, 14:08
Citatet kommer från? Ange alltid källa.

Från tråden jay-z skapa här om dagen.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=64654

Popeye
2006-03-11, 14:18
Tränar halvkropp Mån, ons och Fre. Var tänkt att det skulle vara varannan dag men det blev opraktiskt och svårt att lösa träningen på helgerna. -> 3 dagar per vecka.

Slartibartfast
2006-03-11, 16:25
Jag tror också det är riktigt onödigt att vila en vecka. Samma muskel 2-3 gånger i veckan är lämpligt. Jag tror att köra samma muskel tre gånger på ca 10 dagar är det bästa. Då återhämtar man sig säkert och stimulerar muskeln tillräckligt ofta.

Greg
2006-03-11, 16:36
48-72 timmar. Brukar oftast köra varje muskelgrupp en gång per vecka.

GURKAN
2006-03-11, 17:39
Hur länge ska man vila egentligen? Jag menar då mellan tex bröstpassen. Har kört på en veckas vila för det mesta.

Hur gör ni?


När jag kör bröst så kör jag även triceps samma pass.

Jag börjar givegtvis med bänk. värmer på 40,60,80 ett varv 10reps så muskeln blir årdentligt genomvarm.

sedan blir det några fyror på 125 några treor på 130, 135,140

Nu går man på smalbänk och då håller jag på det blanka på stången.

Då blir det sexor på hundra tre varv med armbågen rakt ut från kroppen. sedan kör jag så många jag orkar med armbågen dikt mot kroppen två varv.

sedan blir det pannpress med axelbrett grepp tre varv sex reps 70kg

Nu är det dags att förflytta sig från bänken och till en maskin. Sittande press 125 kg det går tyvärr inte att belasta våran maskin mer. Här blåser vi på tre varv med ett brett grepp så många reps som går.

Nu byter jag greppet till nedre delan av handtaget. Handtaget ser ut som ett upp och nedvänt L. Så nu håller du så att tummarna är uppåt och armarna är tätt intill sidan av kroppen. Nu blåser vi på tre varv med det här greppet så många reps som går på 125kg.

Sedan kör jag pushdowns tricepspress tre varv med rak stång. Då börjar jag på 90kg kör tills det tar stopp sänker vikten 20kg och kör tills det tar stopp sänker 20 kg och kör tills det tar stopp. Det gör jag tre varv.

Sedan kör vi samma övning och utförande men med ett vinklat grepp.

Nu är det bara liggande hantelpress kvar (Flays) ut med vikterna så långt det går åt sidorna och så djupt du bara kan. Här kör jag tre varv och sexor.

Sedan är det bra att köra tungt någon gång i mellan åt.

Vilan blir 5 dagar och träna på den 6.

Men min polare han kör samma program som mej men har bara en vila på tre dar. Vi har hållit på så i flera år nu. Men trotts att han har nästan dubbelt så mycket träningspass i kroppen så kommer han inte i fatt mig.

Han är mer rippad i kroppen det ska inte förnekas. Men styrka och volym kommer inte under träningspasset utan under vilan.

Och den stora biten är maten. Ät så mycket proteiner du får i dej :eating:

Någon gång så ska även jag ta 200kg i bänken :bow:

JaggedAxe
2006-03-11, 17:49
Kör helkropp varannan dag.

Fettecke
2006-03-11, 20:20
Iaf, mitt tankesätt när jag kör helkroppspass 2-3 ggr i veckan är följande:

Ifall jag nu skulle ha kört samma muskel 1 gång i veckan, så hade det alltså blivit ett jävla pass per gång, totalt utmattad kropp några dagar efter passet, tuktar man benen för hårt så sliter det ju på marklyftet osv(det går att mixxa om man vill)

Och, för att komma upp i att muskeln verkligen behöver 6-7 dagar på sig att återhämta sig, så blir det ett jävla pass med dess eftereffekter (för min del)

om man istället kör tyngre medelsvensson-träning, och väntar 1 vecka, så är man återhämtad efter 4-5 dagar.... vafan! 2 dagar åt helvete i princip som inte är ägnad åt styrkeökningar

"Fler tillfällen att öka i styrka utspritt på veckan is teh shit"

pragmatist
2006-03-11, 20:32
Nervsystemet är inte fullständigt återhämtat förrän uppåt 10 dagar efter rejält intensiva pass, och antagligen ännu mer om du tränar andra muskelgrupper intensivt under tiden (eftersom all träning anstränger centrala nervsystemet).

Musklerna i sig återhämtar sig dock fortare än nervsystemet.

Jorgen
2006-03-11, 20:42
Jag kör varje muskelgrupp ca var nionde dag. Optimalt.

WheyProtein
2006-03-11, 22:44
Jag kör varje muskelgrupp ca var nionde dag. Optimalt.Oj, det var en redig vila. hur många set och reps blir det då?
Min träningsreligion är Max OT och jag kör därför inte fler än 9 set.

Jorgen
2006-03-11, 22:51
Oj, det var en redig vila. hur många set och reps blir det då?
Min träningsreligion är Max OT och jag kör därför inte fler än 9 set.
Jag behöver den vilan annars funkar inte min träning. Inte så många set 12-20 typ, reps från 4-15.

Min träningsreligion är min egen träning. Den som funkar för mig just för tillfället.