handdator

Visa fullständig version : Äta ett mål efter kvällspass


Max
2006-03-11, 12:15
Hej
Jag tränar numera ett kort lugnt styrkepass med hantlar några kvällar i veckan i rehabsyfte. Vill äta ett mål mat efter träning, inte en mängd drinkar och protein 1,2 och 3 timmar efteråt. Vad bör jag äta?

Är det enbart snabba kolhydrater som gäller eller en blandning av långsamma/snabba eller möjligtvis bara medelsnabba. Målet är som sakt att rehabiliteras, öka blodgenomströmning, må allmänt bättre och ett plus i kanten vore lite mer muskler.

Hittills har jag ätit, fil/müsli/mackor med ost, keso, skinka eller musslor/mjölk med proteinpulver och nån frukt, i olika konstellationer. Men vad är bäst för att möjligtvis få ut nån muskelbyggande effekt också, inte bara rehabiliterande?

King Grub
2006-03-11, 12:19
Ett sådant mål du beskriver låter helt utmärkt om förutsättningarna du också beskriver skall uppfyllas. En kombination av snabba och lite långsammare kolhydrater, och likaså snabbt och långsamt protein, med en måltid uppbyggd av inte bara näringsbefriat pulver utan god och närande mat, måste vara jättebra, om man bara har ett mål, ett matbaserat sådant, att tillgå efter träning. Och träningen är ju inte bortkastad om man inte näringstajmar allt till 100% med en mängd småmål.

TylerDurden84
2006-03-11, 12:22
Snabba kolhydrater är att föredra efter träning, men det är mängden kolhydrater som har störst betydelse. Vassle och kasein skall vara mest anabolt i samband med träning. Ska du inte äta något mer innan du lägger dig vill du kanske att långsammare protein, då är kött och kasein bra! Exemplen du har skrivit ser bra ut tycker jag, men musslor har jag ingen större koll på:)