handdator

Visa fullständig version : Skriver avhandling om bland annat kost, vad ska jag ha med?


Endumen
2006-03-11, 03:19
Hejsan, nu var det länge sedan min senaste post här, men har kommer iaf en:


Jag sitter och skriver en avhandling (projektarbete) om kost. Det gäller både kost för den "vanliga människan", kost i samband med träning och kost för de som drabbats av sjukdomar (hjärt- och kärlsjukdomar). Vad anser ni att jag ska ta med?

Tolka inte det här som att jag vill att ni ska skriva det åt mig, för det klarar jag utmärkt själv, jag vill bara få lite tips utifall jag skulle ha glömt något.

Det jag själv har funderat på är att skriva om egenskaper hos protein, kolhydrater och fett samt berätta om "bra fett" och "dåligt fett" och dess inverkan på hjärtat. Ska även berätta om rekomenderade mängder av diverse.
Sen ska jag även berätta om kost i träningssyfte, alltså vilken kost man ska ha för maximal uppbyggnad och för nerdeffning.
Det tredje jag hade tänkt att ta upp var tillskotten, ifall de behövs eller inte.


Återigen, nått jag borde ha med?


Tack på förhand

Peter

Prankie
2006-03-11, 03:50
Vad sägs som bra alternativ av kost till vegetarianer, veganer, glutenallergiker, aspartamefobiker.

Sverker
2006-03-11, 07:00
Du kan ju skriva om GI. Både om hur det uppmärksammats i aftonpressen och hur det fungerar i diabetsvården. Där har du lite om sjukdom och kost för vanliga mäniskor eftersom diabetes typ II ökar och verkligen är ett folkhälsoproblem.










Men jag har lite svårt att se hur du ska få ihop "Det gäller både kost för den "vanliga människan", kost i samband med träning och kost för de som drabbats av sjukdomar (hjärt- och kärlsjukdomar)."

med "Sen ska jag även berätta om kost i träningssyfte, alltså vilken kost man ska ha för maximal uppbyggnad och för nerdeffning." nu låter jag som en svenskalärare men så till att få ihop det på ett vettigt sätt.

skaparn
2006-03-11, 09:09
Jag tycker du ska slå ett slag för tallriksmodellen. Den är kraftigt underskattad och är en enkel lösning på det pedagogiska problem man står inför när folk dels är lata och inte vill fördjupa sig för mycket i kostfrågor, dels behöver en mast att surra sig vid då sirenerna sjunger om det senaste bantningsmodet från Hollywood.

King Grub
2006-03-11, 09:20
Jag tycker du ska slå ett slag för tallriksmodellen.

Utmärkt idé! Alla "optimala" fnyser åt vad som är ett alldeles utmärkt upplägg, korrekt tillämpat, både för tränande och icke-tränande.

King Grub
2006-03-11, 09:56
Eller varför inte kostcirkeln eller matpyramiden? Behöver dom uppdateras för dagens hälsomedvetna konsument?