handdator

Visa fullständig version : Metal-tråd


Corpobal
2006-03-11, 01:10
Om jag förstått saker och ting rätt så finns det åtminstone några här som tycker om metal, i dess olika former. Är nyfiken över vad folk lyssnar på....

Nämn några band och skivor ni tycker om/inte tycker om, diskutera metal eller något annat metal-relaterat. Kanske kan vi få lite tips.

Gillar:

Amon Amarth, samtliga släpp men "Death in fire" något mindre än de andra.

Cannibal Corpse, speciellt "Tomb of the mutilated", en del av skivorna mindre bra men dom kör sin grej och gör det helt ok.

Bathory, behövs ingen vidare introduktion. Quorhton RIP.

Darkthrone, från "Soulside Journey" till "Transilvanian Hunger" framför allt.

Burzum, antagligen den mest atmosfäriska black metal jag hört. "Hvis lyset tar oss", "Det som engang var", "Filosofem". Mästerverk.

Decapitated, bra death metal från "nya" generationen.

Einherjer. Nerlagda sen en kort tid tillbaka.

Eikenskaden, bra fransk black.

Moonblood. Tysk black metal.

Nargaroth, Kanwulf har en jävla bra röst.

Det var några band jag gärna lyssnar på.... Nu till några tumme ner-band, kanske kan provocera fram lite diskussion om inte annat.

Dimmu Borgir.
Cradle of filth.
Hammerfall
Nightwish
All nu-metal

Kwon
2006-03-11, 01:31
Trodde först du skulle skriva en tråd om Metal_Boy.

Hade ju varit trevligt med en tråd tillägnad Rune.

Hursom!

Metal (Heavy/Speed/Thrash/Death/Black etc) jag lyssnar/har lyssnat på (och tyckt var bra) är

Necrophagia
Death
Bolt Thrower
Metallica
Disturbed
Godsmack
PileDriver
MegaDeth
Running Wild
DarkThrone
CandleMass
Bathory
Celtic Frost
Gamma Ray
Impaled Nazarene
Iron Maiden
Mortuary
Testament
En Tom Bädd
Venom
Sanctuary
Slayer
Kreator
Sepultura
Judas Priest
Manowar
Black Sabbath
King Diamond
Merciless Fate
Anthrax
Sodom
Heathen
Agent Steel
Helloween
Nightwish
Queensryche
In Flames
Pierre Isaksson
Children of Bodom
Morbid Angel
Deicide
Dark Angel
Death Angel
Dismember
Bengt Pegefelt
Satyricon
Dimmu B
Tristania

Har säkert glömt något band/artist

capoje
2006-03-11, 01:36
Pantera glömde du kanske ?

ugglan
2006-03-11, 01:36
allt som är TRUE, NECRO & GRIM

eventuellt sånt som är frostbitten

Corpobal
2006-03-11, 01:42
http://img158.imageshack.us/img158/275/gartenarbeitistkrieg23wc.jpg

Kwon
2006-03-11, 01:44
http://img158.imageshack.us/img158/275/gartenarbeitistkrieg23wc.jpg

Hoho det e en som gömmer sig i buskarna! :D

ugglan
2006-03-11, 01:46
Hoho det e en som gömmer sig i buskarna! :D

Vad uppmärksamt av dig, trots att det är MITT I NATTEN

Wain
2006-03-11, 03:12
...
Nu till några tumme ner-band, kanske kan provocera fram lite diskussion om inte annat.

...
Nightwish
...

Warum? *grr27*

watertouch
2006-03-11, 08:23
Kan ni inte säga vilka låtar ni tycker är bra med banden oxå? Tänkte beställa lite över nätet :D

Sheogorath
2006-03-11, 08:33
Pantera glömde du kanske ?

*nickar* Pandora också. Dom är skitgrymma.

skaparn
2006-03-11, 08:41
Hittade lite ny skön grind igår, som för vidare atfettpinnen från Cannibal Corpse, goa namn indeed.

Fuck... I'm Dead - Bring on the Dead

med låtar som:
Colon Commando
Slowly Raped With a Chainsaw
Shotgun Facelift

Jense
2006-03-11, 09:14
Vader gillar jag starkt
cannibal corpse är bra, nile är bra, the haunted är bra, decapitated är bra, ominous gillar jag, the forsaken, pantera, steve vai, slayer, viss tidig metallica, devildriver, slipknot, stone sour, disturbed, godsmacl, pearl jam, nirvana och jimi hendrix.. fast jag lyssnar på joe satriani också

Sonny
2006-03-11, 10:38
Oj, massa bra band ser jag, alla mina har redan nämnts tror jag.

Burzum, Mayhem, Darkthrone, Immortal

Anorexia Nervosa, Astarte, Einherjer

Cannibal Corpse, Death, Dismember, Aeon, Amon Amarth

Digested Flesh, Haemorrhage

Slayer, Pantera

Sonny
2006-03-11, 10:39
Fuck... I'm Dead - Bring on the Dead

med låtar som:
Colon Commando
Slowly Raped With a Chainsaw
Shotgun FaceliftGlöm inte klassikern "Spray me with fecal matter"

Rock'nRoll
2006-03-11, 10:45
Trevlig tråd, ska skriva lite när jag har tid!

skaparn
2006-03-11, 10:56
Glöm inte klassikern "Spray me with fecal matter"

Just ja, den gamla sommarhiten från Ibiza 2004.

Sonny
2006-03-11, 11:29
Just ja, den gamla sommarhiten från Ibiza 2004. :laugh:

Kimo
2006-03-11, 11:38
Oj, det finns verkligen ton med bra band men här är några riktiga guldkorn, tar några svenska band (med reservation för stavningen):

Entombed: Clandestine, Wolverine Blues
Dismember: Indescent and Obscene, Massive Killing Capacity
Edge of Sanity: Purgatory Afterglow
Naglfar: Vittra, Sheol, Pariah
Arch Enemy: Beast of Man, Burning Bridges, Wages of Sin
In Flames: Whoracle, Colony
Edit: Glömde nästan: At The Gates: Slaughter of the Soul


Ok, får väl ta några amerikanska också:

Deicide: Deicide, Legion, Once Upon The Cross, Serptens of the Light
Pantera: Cowboys from Hell, Vulgar Display of Power
Metallica: 83-91 (R.I.P)

Och sydamerika och också amerika

Sepultura: Beneath the remains, Arise, Chaos A.D

The Somberlain
2006-03-11, 12:06
Kimo
Left Hand Path råkade du bara glömma, va? Entombeds bästa! Lika så Dismember's debut, va? Kul att du gillar Edge of Sanity btw! Sjukt underskattat band!

En platta som jag definierar som normen för metal (tar egentligen avstånd från den steriotypiska tr00-rörelsen) är Exodus - Bonded by Blood. Death to posers!

Kimo
2006-03-11, 12:34
Kimo
Left Hand Path råkade du bara glömma, va? Entombeds bästa! Lika så Dismember's debut, va? Kul att du gillar Edge of Sanity btw! Sjukt underskattat band!

Left Hand Path är bra men jag gillar "mellanskivorna" bättre faktiskt. Dismembers Like an ever flowing stream är också förbaskat bra.

Fed up
2006-03-11, 12:35
jag lyssnar egentligen mest på hardcore (inte techno-hardcore alltså) men gillar en del sk. metalcore också. ja, allt hardcore har ju nån likhet med metall("hård",snabb gitarrbaserad musik), så det är svårt att dra gränsen ibland.men:

- Terrors första skiva lowest of the low är grym.
- Walls of jericho, särskilt all hail the dead-skivan
- Wage of sin (bara tjejer, bara det...)
- Bone brigade (de är inte metal på ett chugga-sätt som ovanstående utan snabbare men med metallriff och sånt gött.)
- Comeback kid (inte så jättemetall heller kanske, men lite)
- The Hope conspiracy

sen gillar jag slayer (särskilt deras minor threat-covers) och the Darkness också.

sen finns tex. R'n'R och Righteous jams, men de blandar nog mer hardcore och rocknroll. eller nåt. sjukt bra iallafall.

ah, finns säkert mer men kommer inte på nåt på rak arm.

Sonny
2006-03-11, 12:46
- Wage of sin (bara tjejer, bara det...)Astarte är också bara tjejjer fast det kanske är din stil.

oath5
2006-03-11, 12:53
Det enda jag inte klarar av är trashmetallen...Och på senare år har jag börjat spy åt alla dessa dragonforce/sabaton (LÅÅÅL) liknande band *grr27*

Många bra band är redan uppskrivna! När jag på allvar klev in i hårdrocks världen var det band som Priest, Sabbath, Dio, Yngwie, Meshuggah, Stratovarius, Metallica, Gamma Ray, In Flames, HammerFall (innan de blev så fjolliga å mainstream med voxpop å liknande) Dream Theater som gällde. Främst gitarronanister eftersom jag själv är elgitarrist. Men efter några år så tröttnar man lätt å går vidare till andra genrer samt band.

Några favoriter just nu är:
Meshuggah (alltid)
Rage
Jörn Lande (bäst pipa i genren?)
Pagan's Mind
Deicide (Nr 1 när det gäller döds)
Decapitated (har följt de ända sen första plattan då dem typ var 16 åringar å hur grymma som helst)
Dimmu Borgir (även fast de har blivit jävligt mainstream så äger de fortfarande upp)
Freak Kitchen (behöver jag säga mer?)
Edguy
Hellfueled
Evergrey
Primal Fear (grym heavy metal)

And the list go on and on... Metal skall upplevas live!

The Somberlain
2006-03-11, 12:53
Fed Up
Jo visstfan konsumeras det en del HardcorePunk av undertecknad! Mest When We Fall, Labour, The Deal, Silence Your Will och dylika band. Såg att du skrev "repa" under hobbys. Vilket band repar du med?

Fettecke
2006-03-11, 13:03
oath5 kan dedär med musik.... precis samma musik som snurrar i min mp3-spelare... (och då menar jag samma.!) förutom Meshuggah.

sen kan vi lägga till Inflames, Arch Enemy (senaste 4 plattorna), Blind guardian och lite smått till....

bubbe
2006-03-11, 13:05
metal?

http://www.gometal.com/pImg/wspix/971189.jpg

mathor
2006-03-11, 13:06
Opeth - The baying of the hounds (låt)

Hypocrisy - Penetralia (låt från 10 years of chaos and confusion)

Opeth - Demon of the fall (låt)

Opeth - Blackwater park (låt)

Fredrik Thordendal - Sol niger within (album)

Meshuggah - I (EP)

Meshuggah - Contradictions collapse (album)

Mörk gryning - Tusen år har gått (album)

Bolt thrower - Mercenary (album)

Bloodbath - Resurrection through carnage (album)

Impaled northern moon forest - Forlorned Invocations Of Blasphemous Congregations Of Lusting Goat Sodomizing Sathanis (låt)

Impaled northern moon forest - Gazing At The Blasphemous Moon While Perched Atop A Very Very Very Very Very Very Very Forsaken Crest Of The Nothern Mountain (låt)

Impaled northern moon forest - Entranced By The Northern Impaled Necrowizard's Blasphemous Incantation Amidst The Agonizing Abomination Of The Lusting Necrocorpse (låt)

Impaled northern moon forest - Masterbating On The Unholy Inverted Tracks Of The Grim + Frostbitten Necrobobsledders (låt)

Impaled northern moon forest - Awaiting The Blasphemous Abomination Of The Necroyeti While Sailing On The Northernmost Fjord Of Xzfqiiizmtsath (låt)

Impaled northern moon forest - Lustfully Worshiping The Inverted Moongoat While Skiing Down The Inverted Necromountain Of Necrodeathmortem (låt)

Impaled northern moon forest - Grim And Frostbitten Gay Bar (låt)

Fed up
2006-03-11, 13:07
Fed Up
Jo visstfan konsumeras det en del HardcorePunk av undertecknad! Mest When We Fall, Labour, The Deal, Silence Your Will och dylika band. Såg att du skrev "repa" under hobbys. Vilket band repar du med?

myspace.com/beyondpink eller beyondpink.tk

Dissector
2006-03-11, 14:46
Ska vi skriva upp vad vi gillar? Allright. Jag börjar lista då. (Inte rangordnade, men de 7 första är väl mina 7 favoriter o.s.v)

Mayhem
Dissection
Lord Belial
Darkthrone
Månegarm
Dark Funeral
Immortal
Naglfar
Mörk Gryning
Bathory
Arch Enemy
At The Gates
Marduk
Nargaroth
Metallica
Venom


Något sådant, där är väl vad som lyssnas på mest. Dock dyker ofta andra inslag upp några enstaka gånger, som inte är metal. Då kan det vara klassisk musik (Grieg, Bach), Rolling stones, Simon & Garfunkel. Sådana saker får enstaka spår spelade här ibland :)

Konvex
2006-03-11, 14:58
Många med bra musiksmak på forumet verkar det som. :thumbup:

Om jag skriver en lista med en massa band jag lyssnar på är jag tr00:
(första 10 ungefär är väll bäst sen är ordningen lite hursomhelst)
Burzum
Darkthrone
Bathory
Nargaroth
Mayhem
Slayer
Dissection
Emperor
Pest(svenska)
Mercyful Fate

Amon Amarth
Windir
Vader
Immortal
Bloodbath
Behemoth
Summoning
Sportlov
Satyricon
Marduk
Myrkskog
Hypocrisy
Gorgoroth
Death
At The Gates
Uruk-Hai
Deathstars
King Diamond
Dark Tranquillity

;)

Dissector
2006-03-11, 15:00
Många med bra musiksmak på forumet verkar det som. :thumbup:

Om jag skriver en lista med en massa band jag lyssnar på är jag tr00:
(första 10 ungefär är väll bäst sen är ordningen lite hursomhelst)
Burzum
Darkthrone
Bathory
Nargaroth
Mayhem
Slayer
Dissection
Emperor
Pest(svenska)
Mercyful Fate

Amon Amarth
Windir
Vader
Immortal
Bloodbath
Behemoth
Summoning
Sportlov
Satyricon
Marduk
Myrkskog
Hypocrisy
Gorgoroth
Death
At The Gates
Uruk-Hai
Deathstars
King Diamond
Dark Tranquillity

;)

Nu är jag löjlig, men varför bara skriva "Svenska" efter Pest, och inte alla aldra svenska band där, som Dissection, Bathory, Amon Amarth, ATG o.s.v? :D

Pudzianovski
2006-03-11, 15:02
Det jag gillar bäst är mesta med Dan Swanö och Mikael Åkerfeldt: Bloodbath, Infestdead, Edge Of Sanity, Nightingale, Moontower, Odyssey, Opeth, Steel, Sörskogen, Ayreon mm.

Svenska band jag gillar mer eller mindre: Setherial, Defleshed, Opeth, Soilwork, Dawn, Dissection, At the gates, Necrophobic, Merciless, Lord Belial, Naglfar, Dark Funeral, In Flames, Arch Enemy, Anata, Carnal Forge, The Forsaken, Dark Tranquillity, Ceremonial Oath, Defaced, Dismember, Entombed, Grave, Nine,The Project Hate, Infestdead, Incapacity, Unmoored, Mörk Gryning, Allegiance, Ominous, Raise Hell, Skyfire, Therion, Unanimated, The Moaning, Bloodbath, Hypocrisy, Theory in Practice, Edge of sanity, Nightingale, Scar Symmetry, Bloodbath, Aeon, Diabolical Masquerade...osv osv

Några utländska värda att ta upp: Arcturus, Immortal, Susperia, Voyager, Fall of The Leafe, Metallica, Megadeth, Moonspell, Deicide, 3, Aborted, Nile, Carcass, Death, Control Denied, Exhumed, Frameshift, Skid Row, Gorefest, Impaled, Life Of Agony, Mötley Crue, Myrkskog, Paradise Lost, Running Wild, Yyrkoon, Dimmu Borgir, Riverside, Subterranean Masqurade.....plus säkert 100 band jag glömt.

Konvex
2006-03-11, 15:20
Nu är jag löjlig, men varför bara skriva "Svenska" efter Pest, och inte alla aldra svenska band där, som Dissection, Bathory, Amon Amarth, ATG o.s.v? :D

Därför det finns finskt band som heter samma sak och tror det finns ett från typ polen som heter pest också. :P

Corpobal
2006-03-11, 16:28
Finns ett tyskt Pest också....

Håller med om att det är helt otroligt att Decapitated kunde släppa en sån skiva när medlemmarna var sådär 17 år gamla. Har dom nåt speciellt i det polska vattnet?

Death måste också nämnas ja, fina grejer.

Immortal med "At the heart of winter", bästa videos också...

Har väldigt svårt för band som Opeth och Dark Tranquility, men jag kan ändå lyssna på Ensiferum, Equilibrium och Mithothyn som jag tycker är bra.

Nu svär jag vid satansaltaret men är rätt likgiltig inför Dissection själv, fast dom ska vara så fantastiska enligt många.

En svag punkt i själen har jag för viking metal som gamla Thyrfing.

Dagens musiktips:

Bilskirnir "In flames of purification"

Spinkot
2006-03-11, 16:44
Watain
Centinex
Pariah
Tank
Bathory
Deströyer 666
Iron Maiden

Är det jag lyssnar på för tillfället,väntar på att få hem skivor av Deathspell Omega och Holy Terror också

The Somberlain
2006-03-11, 16:46
Bara hört Thyrfings debut och den var lite smått skitkass. Senaste plattan har ju dock fått ganska bra cred. Kanske skulle ta och kolla upp den.

Mitt tips till alla er som inte hört tidiga Ulver än är att kolla upp Bergtatt och Nattens Madrigal. Så in i helvetes bra plattor!

jwzrd
2006-03-11, 16:47
Hittade lite ny skön grind igår, som för vidare atfettpinnen från Cannibal Corpse, goa namn indeed.

Fuck... I'm Dead - Bring on the Dead

med låtar som:
Colon Commando
Slowly Raped With a Chainsaw
Shotgun Facelift

Du vet att jag blir pilsk när du bråkar sånt språk! Var köpte du skivan?

nemd
2006-03-11, 20:55
Trodde först du skulle skriva en tråd om Metal_Boy.

Hade ju varit trevligt med en tråd tillägnad Rune.

Hursom!

Metal (Heavy/Speed/Thrash/Death/Black etc) jag lyssnar/har lyssnat på (och tyckt var bra) är

Necrophagia
Death
Bolt Thrower
Metallica
Disturbed
Godsmack
PileDriver
MegaDeth
Running Wild
DarkThrone
CandleMass
Bathory
Celtic Frost
Gamma Ray
Impaled Nazarene
Iron Maiden
Mortuary
Testament
En Tom Bädd
Venom
Sanctuary
Slayer
Kreator
Sepultura
Judas Priest
Manowar
Black Sabbath
King Diamond
Merciless Fate
Anthrax
Sodom
Heathen
Agent Steel
Helloween
Nightwish
Queensryche
In Flames
Pierre Isaksson
Children of Bodom
m.m

Har säkert glömt något band/artist


Hahah du får alltid med han, får du pengar för att säga hans namn? :D haha.


Me lajkie Spineshank, Flaw, Hatebreed, Mushroomhead, Machine head, Seether, Ill Nino, Stone sour, Silent civilian, Bullet for my valentine, Crematory, Puddle of mudd, Everlast, Drowning pool, Finger eleven, Adema, Smile empy soul, Staind, Korn, (Hed)pe, Deftones, Finch, Disturbed, Static-x är vad jag lyssnar mest på jao.. :D Ingen anning vad det klassa som men jag tar det som samlingsnamn rock, men jag är ju njuubie också, HAHA.

Kwon
2006-03-11, 21:04
myspace.com/beyondpink eller beyondpink.tk

Beyond Pink! Vafasiken, dom har jag fått email från! Minns ej varför dock! :laugh:

Kwon
2006-03-11, 21:05
Hahah du får alltid med han, får du pengar för att säga hans namn? :D haha.


Har du hört den då?

Har du hört hans låt - Då går jag ner i min Källare? :D

mathor
2006-03-11, 21:08
Har väldigt svårt för band som Opeth och Dark Tranquility, men jag kan ändå lyssna på Ensiferum, Equilibrium och Mithothyn som jag tycker är bra.


Vad är likheten mellan dem menar du? Eller du kanske bara menar att du inte gillar varken Opeth eller Dark Tranquillity, utan att dra paralleller mellan dem. Förklara dig!

Fed up
2006-03-11, 21:30
Beyond Pink! Vafasiken, dom har jag fått email från! Minns ej varför dock! :laugh:

varför det? vi brukar inte spontanskicka mail direkt? detta får vi går till botten med!

Fettecke
2006-03-11, 21:31
Vad är likheten mellan dem menar du? Eller du kanske bara menar att du inte gillar varken Opeth eller Dark Tranquillity, utan att dra paralleller mellan dem. Förklara dig!

dset enda måste vara grownsången... nån annan likhet finns inte... eller, dom använder ju gitarrer båda banden? :hbang:

fast.... Dark Tranquillity är ju lite lättviktare....
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/attachment.php?attachmentid=19672

Kwon
2006-03-11, 21:33
varför det? vi brukar inte spontanskicka mail direkt? detta får vi går till botten med!

Ja, det tycker jag!

OBS. Detta är många år sen, men minns mailet pga det speciella namnet "Beyond Pink".

Fed up
2006-03-11, 21:35
Ja, det tycker jag!

OBS. Detta är många år sen, men minns mailet pga det speciella namnet "Beyond Pink".

alltså, jag är mailansvarig i bandet så isåfall är det jag. och vi skickar aldrig mail till folk om de inte skickat först och vi svarat liksom. om vi inte försöker ragga spelningar förståss. brukar du arra spelningar?

iof. så hette även Barbies band Beyond pink (de snodde det från oss alltså...) så det kanske var Barbie som var lite sugen på dig? :naughty:

Kwon
2006-03-11, 21:36
alltså, jag är mailansvarig i bandet så isåfall är det jag. och vi skickar aldrig mail till folk om de inte skickat först och vi svarat liksom. om vi inte försöker ragga spelningar förståss. brukar du arra spelningar?

iof. så hette även Barbies band Beyond pink (de snodde det från oss alltså...) så det kanske var Barbie som var lite sugen på dig? :naughty:

Vem är Barbie? Snygg? Hur gammal? :naughty:

Pudzianovski
2006-03-11, 21:38
Devildriver och Dark Tranquillity är ju förband till Opeth på deras turne just nu.

Fed up
2006-03-11, 21:38
Vem är Barbie? Snygg? Hur gammal? :naughty:

Barbie är en ganska berömd dam, hon är nog en femtio-sextio bast vid det här laget. Lite väl plastig för min smak dock...

Våran trummis kallas ioförsig för Skipper (som även Barbies lillasyrra heter) så det kanske är ni två som har nåt ihop? AHA!

Kwon
2006-03-11, 21:41
Barbie är en ganska berömd dam, hon är nog en femtio-sextio bast vid det här laget. Lite väl plastig för min smak dock...

Våran trummis kallas ioförsig för Skipper (som även Barbies lillasyrra heter) så det kanske är ni två som har nåt ihop? AHA!

Haha jaså DEN Barbie...

Skipper har nog aldrig fått mail från.

Kan du visa mig en bild på Beyond Pink?

Så kanske varför jag fick Beyond Pink-mail får sin förklaring!

Fed up
2006-03-11, 21:44
Haha jaså DEN Barbie...

Skipper har nog aldrig fått mail från.

Kan du visa mig en bild på Beyond Pink?

Så kanske varför jag fick Beyond Pink-mail får sin förklaring!

Här har du en extra kinky bild på din hemliga älskarinna:
http://cache.defamer.com/topic/catwoman-barbie.jpg

Här har du en mycket tydlig bild på BP-bruds:
http://beyondpink.katehate.com/pictures/2005-05-02-09.jpg

Annars har vi ju en hel hemsida full med bilder... :thumbup:

Kwon
2006-03-11, 21:44
Här har du en mycket tydlig bild på BP-bruds:
http://beyondpink.katehate.com/pictures/2005-05-02-09.jpg


Mkt bra och tydlig bild!

OK! Nu vet jag exakt vem det är. :laugh:

nemd
2006-03-11, 21:44
Har du hört den då?

Har du hört hans låt - Då går jag ner i min Källare? :D

Haha ja det går ju kanppast att undgå Kwons låttips

Pierre isacsson - Då går jag ner i min källare. Haha rekomenderar du alltid.. haha sikken låt :laugh:

Sonny
2006-03-11, 22:39
Broken Hope, ganska sköna "Preacher of Sodomy" är grymt bra.

Rock'nRoll
2006-03-11, 22:43
Death metal:

Malevolent Creation, Vader, Immolation, Vital remains, Dismember, Morbid Angel, Behemoth.

Black Metal:

Bäst är Watain, Funeral Mist och Deathspell Omega. Det här är dagens motsvarigheter mot de gammla norska "elit" banden Mayhem, Darkthrone och Burzum.

Annat bra är Mayhem, Katharsis, Tsjuder, Clandestine Blaze, Mutiilation och Vlad Tepes.

För övrigt finns det tre Pest. Ett svenskt som är bra, ett finskt som är bra och ett tyskt som är (suprise) dåligt!

Brukar ni gå på konserter? Vilka är dom tuffaste metal spelningarna ni bevittnat?

Corpobal
2006-03-11, 22:59
Vad är likheten mellan dem menar du? Eller du kanske bara menar att du inte gillar varken Opeth eller Dark Tranquillity, utan att dra paralleller mellan dem.

Ja, ditt svar på frågan var korrekt.

Att göra likhetstecken mellan dom där banden tycker jag är lite nesligt av dig Rock'nRoll, I beg to differ. *grr*

För övrigt var Darkthrones senaste rätt trist.

Corpobal
2006-03-12, 01:02
Dags för lite fina skivomslag.

Troll - Drep de kristne (1996) Det är nåt naivt, levande och fint i det här.

http://img96.imageshack.us/img96/8519/trolldrepdekristnefrontorigina.jpg


Cannibal Corpse - Butchered at birth (1991) CC odlar sin gore-image.

http://img52.imageshack.us/img52/836/cannibalcorpsebutcheredatbirth.jpg


Burzum - Daudi Baldrs (1997) Notera det inte helt oavsiktliga blonda temat...

http://img102.imageshack.us/img102/6325/front0wt.jpg

Sonny
2006-03-12, 01:27
Drep De Kristne, fyfan vilket bra album.

Daudi Baldrs, ja det är mycket blont, det handlar om vikingar och deras gudar i synnerhet Balder. Bilden äv vikingar är väll att dom var blonda?

Corpobal
2006-03-12, 01:34
Syftade på att Vikernes valt en väldigt uppenbar bild för att lansera sina ideologiska tankar, mörka kristna män kommer till det blonda hedniska norden och får ledaren att knäböja.

Sonny
2006-03-12, 01:35
Syftade på att Vikernes valt en väldigt uppenbar bild för att lansera sina ideologiska tankar, mörka kristna män kommer till det blonda hedniska norden och får ledaren att knäböja.Förlåt, missuppfatta dig :)

Rock'nRoll
2006-03-12, 01:52
Snyggaste black omslaget!

Rock'nRoll
2006-03-12, 01:53
Snyggaste Death omslaget!

Rock'nRoll
2006-03-12, 01:57
Att göra likhetstecken mellan dom där banden tycker jag är lite nesligt av dig Rock'nRoll, I beg to differ. *grr*

För övrigt var Darkthrones senaste rätt trist.


Va? Det har jag väll aldrig gjort? Skillnaden är väll att DT är dynga och Opeth lyssningsbara. :)

Edit: Darkthrones senaste är ju guld. Whisky Funeral är årets låttitel!

Corpobal
2006-03-12, 01:59
Jag menade mellan dom norska banden från tidigt 90-tal och dom andra du nämnde.

Rock'nRoll
2006-03-12, 02:07
Dom är väll ganska lika? Eller vad är din uppfattning?

Sonny
2006-03-12, 02:08
Darkthrone - Transylvanian Hunger är imo. Black Metal, musiken och soundet på den plattan, det är black metal.

Big_Vik
2006-03-12, 02:16
Fick höra att Dismember ska lira i min håla om nån vecka, man kanske ska dra dit. Har ju aldrig varit på riktig konsert förut :D :em:

Låt eller albumtips för att komma i stämning? :)

Solle
2006-03-12, 02:19
Lyssnar på all metal, men just nu är jag såld på band som Trivium och Unearth. Vet inte ens vad stilen heter :D, men det är en jävla skön blandning mellan totalröj och skönsång . Nån som har några tips på liknande band?

Corpobal
2006-03-12, 02:22
Dom är väll ganska lika? Eller vad är din uppfattning?

Jag menar att det som var då är sig självt, jag kan inte se nåt liknande som händer nu eller har hänt sen dess egentligen. Banden du nämnde tillhör en generation som precis som alla tidigare tagit inspiration från tidigare band men inte mer. Man undrar vad the "next big thing" blir inom metal egentligen, kanske inte blir något alls?

Fast jag var bara en snorunge när det där hände ändå.

Solle
2006-03-12, 02:23
Yooo här på forumet har också ett band som är för jävla bra. As bridges burn (http://www.asbridgesburn.tk) heter dom.

Corpobal
2006-03-12, 02:33
Lyssnade på As bridges burn - Parades in your name, från sidan. Fast jag tycker inte om nu-metal så det är inget för mig, kanske kan slå i amerikanska förorterna dock.

Big_Vik
2006-03-12, 02:34
Ni har ju glömt Behemoth:

APO PANTOZ CACAODAIMONAZ!

Vad/vem är Therion förresten? Det enda vi har att gå på är att det/den är organisk, eftersom det/den kan ruttna (decade). Är det en diss på Skådespelerskan Charlize eller vad hon nu heter? :D

Corpobal
2006-03-12, 02:37
Therion är ett band från Stockholm.

http://www.megatherion.com/

zoltan_hellhound
2006-03-12, 02:47
Jag lyssnar själv enbart på metal...och inget mer,,Metal har allt
Just nu lyssnar jag mest på

Amon amarth:Fate of norns
Thyrfing:Urkraft
Månegarm:blandat
at the gates:blandat
Finntroll:Nattfödd,jaktens tid

Gillar dock inte allt för svart black metal...inget fel på musiken men gillar inte de teman de sjunger om

Big_Vik
2006-03-12, 02:49
Therion är ett band från Stockholm.

http://www.megatherion.com/

Syftade ju på therion som i decade of therion, förstår du väl? :)

"We congress the contex of commonplaceness,
We deny noramlity, trample morality
We destroy angels with sound,
We destroy angels with SILEEENCE!"

:hbang:

Filthy
2006-03-12, 03:01
Fick höra att Dismember ska lira i min håla om nån vecka, man kanske ska dra dit. Har ju aldrig varit på riktig konsert förut :D :em:

Låt eller albumtips för att komma i stämning? :)


Deathmetal är ju helt klart den skiva du bör tanka hem innan.
Skin her alive och Misantrophic är deras största låtar.

Sett dem live längst fram i Fryshuset en gång med Merciless som förband.
Riktigt skönt liveband som bjuder på sig själva (och öl om man har tur).

Kwon
2006-03-12, 03:10
Darkthrone - Transylvanian Hunger är imo. Black Metal, musiken och soundet på den plattan, det är black metal.

Den e mkt bra

Transylvanian Hunger och En As i Dype Skogen är favvolåtarna på den!

Big_Vik
2006-03-12, 03:16
Lyssnar på all metal, men just nu är jag såld på band som Trivium och Unearth. Vet inte ens vad stilen heter :D, men det är en jävla skön blandning mellan totalröj och skönsång . Nån som har några tips på liknande band?

Unearth är ju melodiskt shit, ganska så likt In Flames har jag för mig. (men nu får jag väl spö av någon?) När jag lessnade på In Flames fann jag ljuset i mörkret i ett lite tuffare melodisk-dödsmetalband som hette Amon Amarth, och vikingatema är ju heller aldrig fel, visst? :cool:

Bästa låtarna:

Ride for vengeance
Pursuit of vikings
The Sound of Eight Hooves
As Long as the Raven Flies
The Fall through Ginnungagap
Once sealed in blood
Bleed for ancient gods


åsse har du ju slaughter of the soul med at the gates

Big_Vik
2006-03-12, 03:18
Deathmetal är ju helt klart den skiva du bör tanka hem innan.
Skin her alive och Misantrophic är deras största låtar.

Sett dem live längst fram i Fryshuset en gång med Merciless som förband.
Riktigt skönt liveband som bjuder på sig själva (och öl om man har tur).

Tackar! Ja, skin her alive är underbar :)

Big_Vik
2006-03-12, 03:32
Nästan all metal jag hört kommer uteslutande härifrån. :) Vet inte om man kan säga att man hört ett band när man inte spelat alla deras skivor, men de band man hört allting av är väl hursomhelst Metallica, Slayer, Bloodbath, Deicide, Amon Amarth, m.fl.

Lovande band jag inte hört så mycket men som jag gärna vill ha låttips med är: Aeon, Dark Angel, Torture Eternal, Watain och Carnal Forge

EN förjeffla grym låt är Miasma med The black dahlia murder, vart fasiken finns liknande låtar(ish)? :hbang:

Rock'nRoll
2006-03-12, 10:18
Jag menar att det som var då är sig självt, jag kan inte se nåt liknande som händer nu eller har hänt sen dess egentligen. Banden du nämnde tillhör en generation som precis som alla tidigare tagit inspiration från tidigare band men inte mer. Man undrar vad the "next big thing" blir inom metal egentligen, kanske inte blir något alls?

Fast jag var bara en snorunge när det där hände ändå.

Det jag menar är att det alltid funnit en grupp "ledande" band innom scenen. För 15 år sen var det mayhem & co och nu för tiden är det watain, DsO och FM. Man kan väll även lägga till Ofermod då det var dom som startade hela den här tvärreligösa black metal vågen.

Sonny
2006-03-12, 10:51
inget fel på musiken men gillar inte de teman de sjunger omLäskiga saker asså :(

Den e mkt bra

Transylvanian Hunger och En As i Dype Skogen är favvolåtarna på den!
Över fjell og genom torner :hbang:

The Somberlain
2006-03-12, 12:03
Big_Vik
1:a och 2:a plattan. Deras bästa låtar finns där. Såg att du hade dragning åt vikingateman btw. Om du inte hört Unleashed (med b.la. Johnny från Nihilist) så kolla genast upp deras tidiga alster. Where No Life Dwells är en sjukt bra platta.

zoltan_hellhound
2006-03-12, 12:30
Läskiga saker asså :(


Över fjell og genom torner :hbang:

Nej...Saker om kristna...är kanske inte kyrkans största fan men gillar inte låtar alla:Döda kristna(Och dom är uber seriösa),Tycker det mest är löjligt och inget jag vill spendera min tid att lyssna på

Deceiver85
2006-03-12, 15:04
Unearth är ju melodiskt shit, ganska så likt In Flames har jag för mig. (men nu får jag väl spö av någon?) När jag lessnade på In Flames fann jag ljuset i mörkret i ett lite tuffare melodisk-dödsmetalband som hette Amon Amarth, och vikingatema är ju heller aldrig fel, visst? :cool:

Tycker du vikingatema är coolt så ska du lyssna på Thyrfing. Ordet "äger" rungar tusenfalt i deras låtar..

zoltan_hellhound
2006-03-12, 16:18
Tycker du vikingatema är coolt så ska du lyssna på Thyrfing. Ordet "äger" rungar tusenfalt i deras låtar..


Månegarm är med och slås

Pudzianovski
2006-03-12, 16:22
Fast Allegiance är överlägset bäst och de var många år före de flesta. (Vikingtemat då)

"Hymn Till Hangagud" är grym.

Månegarm och Thyrfing tycker jag är långsamma och tråkiga.

Allegiance har dessutom gjort en av världesn bästa låtar med "Hedna Stål" tror jag det är...

Pudzianovski
2006-03-12, 16:28
Yupp..."Hedna Stål" är det. Sanslösa solon och melodier efter några minuter av röj. :hbang:

zoltan_hellhound
2006-03-12, 16:34
Fast Allegiance är överlägset bäst och de var många år före de flesta. (Vikingtemat då)

"Hymn Till Hangagud" är grym.

Månegarm och Thyrfing tycker jag är långsamma och tråkiga.

Allegiance har dessutom gjort en av världesn bästa låtar med "Hedna Stål" tror jag det är...

Celtic frost då???

Pudzianovski
2006-03-12, 17:53
Celtic frost då???

De har en och annan bra låt men överlag gillar jag inte CF. (Wings of solitude, Circle Of The Tyrants är bra)

Corpobal
2006-03-30, 01:27
Vad lyssnar ni på just nu?

Marduk - Materialized in stone.mp3

Annars har jag börjat köra igenom lite gammal Amon Amarth igen, otroligt bra.

tuben
2006-03-30, 02:04
Fick höra att Dismember ska lira i min håla om nån vecka, man kanske ska dra dit. Har ju aldrig varit på riktig konsert förut :D :em:

Låt eller albumtips för att komma i stämning? :)


När jag såg dopm i Västerås i höstas så spelades det mest låtar från "Death Metal" men det albumet som ligger mig närmast hjärtat är Indescent & Obscene pieces och ack så glad jag blev när dom började spela "Dreaming in red" på konserten.

Annars tillbaka tillbaka till topic så finns det massa skön hårdrock och många band är redan nämnda.

Några som jag inte sett nämnas när jag skummat igenom men som jag tycker är riktigt bra är bl a.

Fleshcrawl
Insision
Iniquity
Corpse Vomit
Pungent Stench
Throneaeon
Monstrosity
Blood Red Throne
Deranged
Arise
Taetre

med flera.

grisbil3n
2006-03-30, 02:36
Bara hört Thyrfings debut och den var lite smått skitkass. Senaste plattan har ju dock fått ganska bra cred. Kanske skulle ta och kolla upp den.

Mitt tips till alla er som inte hört tidiga Ulver än är att kolla upp Bergtatt och Nattens Madrigal. Så in i helvetes bra plattor!

Finns inte ord för hur jävla cool och atmosfärisk Bergtatt är.

Har en liten fetish för fioler o skit, folkmusiksinfluenser lixxom *fniZZ*

Månegarm är egentligen det enda bandet jag känner för att nämna i sammanhanget, perfekt musik i mina öron. Snabb och hård bm och melodier som inte är tralliga, folkmusik är nämligen inte tralligt i grunden. Kan tillägga att vi talar om två första plattorna, framförallt Havets Vargar. Dödsfärd är inte dålig alls men Vredens tid är på gränsen till sådan musik jag betackar mig för.

Annars så är såndäringa black metal rätt så jävla najs.

Watain (bäzt *S*)
Pest (svenska hihihihihihihihihihihi)
Ondskapt
Funeral Mist
Deathspell Omega
Craft
Armagedda
Burzum (Varg är söt)
Shining (Har inte nämnts i tråden, jävligt coolt och nyskapande tycker jag)
Dissection (kanske inte är bm men skitsamma)
Emperor (I en helt egen klass)

Sen ett par lite mer odefinierade band som ligger mig jävligt varmt om hjärtat:
Ajattara
Aeternus

Och slutligen så finns det ju en uppsjö bra dödsband, Nile till exempel.

Hades
2006-03-30, 07:31
Lyssnar mest på progressiv-, heavy-, och power metal. Bland andra:

Dream Theater
Symphony X
Opeth
Pain of Salvation
Edguy
Helloween
Hammerfall
Metallica
Nightingale
In Flames
Freedom Call

The Somberlain
2006-03-30, 12:08
Grisbilen
Folkmusikinfluenser regerar om man gör det på "rätt sätt" (ex. Bergtatt). Jag får tamefan gåshud av den rensången samt det primitiva bm-riffandet som låter så norsk urskog det bara kan bli! Månegarm har jag faktiskt inte hört men med din beskrivning låter det helt klart som ett band värt att kolla upp.

Johan86
2006-03-30, 12:12
edguy gillar jag.vilka mer grupper finns det inom speed metal?

Hades
2006-03-30, 12:16
edguy gillar jag.vilka mer grupper finns det inom speed metal?
Dragonforce äger den genren. Men Edguy räknas väl inte till speed metal..?

The Somberlain
2006-03-30, 12:17
vilka mer grupper finns det inom speed metal?

Bästa power/speed-metal är Helloweens debut EP (S/T) från '85. Därefter kommer Blind Guardians debut (Battallions of Fear) från '88, fast den känns mer som melodisk heavy metal (en del Maiden-influenser osv) men den kan nog passa din smak ändå.

Johan86
2006-03-30, 12:17
black label society vad är det för slags rock/metal? skivan mafia passar riktigt bra i gymmet

hangatyr
2006-03-30, 12:27
Fast Allegiance är överlägset bäst och de var många år före de flesta. (Vikingtemat då)

"Hymn Till Hangagud" är grym.

Månegarm och Thyrfing tycker jag är långsamma och tråkiga.

Allegiance har dessutom gjort en av världesn bästa låtar med "Hedna Stål" tror jag det är...

hangatyr=hangagud! :D

Rock'nRoll
2006-03-30, 12:49
Grisbilen
Folkmusikinfluenser regerar om man gör det på "rätt sätt" (ex. Bergtatt). Jag får tamefan gåshud av den rensången samt det primitiva bm-riffandet som låter så norsk urskog det bara kan bli! Månegarm har jag faktiskt inte hört men med din beskrivning låter det helt klart som ett band värt att kolla upp.

Bergtatt är bland det bäst jag har hört.

Chandler
2006-03-30, 17:35
För tillfället: Finntroll, Korpiklaani och Ensiferum.

grisbil3n
2006-03-31, 07:19
Ja det är sannerligen något jävligt speciellt med Ulver, blir rejält glad i byxan av dom akustiska låtarna också, Kveldssanger och låtarna på ena (enda?) demot, Synen och Troldskogen heter dom för den som inte hört. Synd att även han skulle gå ner sig i plingeliplongabstraktskitmusikträsket, flera har ju vandrat den vägen :)

The Somberlain
2006-03-31, 07:37
Industrial/Ambient kan vara ganska tufft det oxå, dock endast i lagom doser.

grisbil3n
2006-03-31, 07:49
Industrial/Ambient kan vara ganska tufft det oxå, dock endast i lagom doser.

Visst är det så, jag är inte den som är den. Med medge att "nya" Ulver inte är mycket att hänga i granen?

The Somberlain
2006-03-31, 16:03
Nja, så jäkla farligt är det väl inte? Hade självfallet 10ggr hellre sett att dom gjort en "ny" Bergtatt eller nått. Däremot är Darkthrone's senaste en tämligen intressant giv! Snacka om att röra om i grytan!

Rock'nRoll
2006-03-31, 16:31
Darkthrones nya är fin. Inte så bra som hate them men fortfarnde grymm!

Edit: Föressten, lyssnar ni på Carpathian forest? Sitter och lyssnar på Strange Old Brew nu. Jävligt bra band.

Pudzianovski
2006-03-31, 16:44
Så här ska det låta.

http://www.myspace.com/deathbreathdeathmetal


:hbang:

Rock'nRoll
2006-03-31, 16:48
Så här ska det låta.

http://www.myspace.com/deathbreathdeathmetal


:hbang:

Nicke! Kan det bli annat än bra?

grisbil3n
2006-04-01, 10:09
Darkthrones nya är fin. Inte så bra som hate them men fortfarnde grymm!

Edit: Föressten, lyssnar ni på Carpathian forest? Sitter och lyssnar på Strange Old Brew nu. Jävligt bra band.

Dom är fan balla!

Nja, så jäkla farligt är det väl inte? Hade självfallet 10ggr hellre sett att dom gjort en "ny" Bergtatt eller nått. Däremot är Darkthrone's senaste en tämligen intressant giv! Snacka om att röra om i grytan!

Nu minns ja inte va senaste heter men just avskyr jeg. Fy bubbland.

Sonny
2006-04-01, 10:20
Själv har jag just upptäckt Gorgasm :D

Jense
2006-04-01, 10:21
Själv har jag just upptäckt Gorgasm :D


oh GORGASM.. klassiker!

Corpobal
2006-05-14, 01:07
Dags att återuppväcka denna tråd...

Vad sägs om att leka en lek?

Man postar en bild eller en text som är metal-relaterad, sen ska dom andra gissa låten/vad bilden föreställer. Den som svarar rätt får lägga upp något nytt. Jag börjar, vem är detta?


http://img103.imageshack.us/img103/184/guesser8tl.jpg

Arf Pingvin
2006-05-14, 11:13
Vad/vem är Therion förresten? Det enda vi har att gå på är att det/den är organisk, eftersom det/den kan ruttna (decade).

Dood. Decade == decennium == årtionde.

Big_Vik
2006-05-14, 14:45
Dood. Decade == decennium == årtionde.

Jag kom åsse på det, synd, decay lät mycket bättre :(

skaparn
2006-05-15, 09:57
Tänkte bygga på den här tråden med lite tips på nya album 2006 som landat via torrent och ibland faktiskt även inköpt på CD vilket idag hör till ovanligheterna tyvärr. Allt är inte mästerligt, men ändå hyfsat och kan ibland när det är debutalbum lova mer i framtiden. Så ut och köp lite skivor nu!
Bjud gärna på lite mer tips, jag vill upptäcka nytt.

Narcosis - Romance
Grindcore

Hacksaw to the Throat - Tear My Eyes Out
Riktigt bra Grindcore/Death, denna är från 2005 faktiskt

Fetal Decay - Your Enemy Is You
Riktigt bra Death

Cynical Bastard - Art of Pain
Bra Death

Hymen_Holocaust_-_Necromance-2006-ViC
Grindcore, stökig sådan

Frightmare - Bringing Back The Bloodshed
Bra Death

Desecration - Murder in Mind
Hyfsad Death

Cult Of Luna - Somewhere Along The Highway
Alltid tyngst, denna har j

Shadows Fall - Fallout From The War
Ibland lite för mesigt, men har sina stunder

Mindscan - Diagnosis
Varför ska man varva genial tyngd med mesig stämsång?

jwzrd
2006-05-15, 10:02
Tänkte bygga på den här tråden med lite tips på nya album 2006 som landat via torrent och ibland faktiskt även inköpt på CD vilket idag hör till ovanligheterna tyvärr. Allt är inte mästerligt, men ändå hyfsat och kan ibland när det är debutalbum lova mer i framtiden. Så ut och köp lite skivor nu!
Bjud gärna på lite mer tips, jag vill upptäcka nytt.

Mindscan - Diagnosis
Varför ska man varva genial tyngd med mesig stämsång?

Det är problemet med ny tung musik, alla har blivit nu metal-homofiler.

Pudzianovski
2006-05-15, 15:45
Tänkte bygga på den här tråden med lite tips på nya album 2006 som landat via torrent och ibland faktiskt även inköpt på CD vilket idag hör till ovanligheterna tyvärr. Allt är inte mästerligt, men ändå hyfsat och kan ibland när det är debutalbum lova mer i framtiden. Så ut och köp lite skivor nu!
Bjud gärna på lite mer tips, jag vill upptäcka nytt.

Narcosis - Romance
Grindcore

Hacksaw to the Throat - Tear My Eyes Out
Riktigt bra Grindcore/Death, denna är från 2005 faktiskt

Fetal Decay - Your Enemy Is You
Riktigt bra Death

Cynical Bastard - Art of Pain
Bra Death

Hymen_Holocaust_-_Necromance-2006-ViC
Grindcore, stökig sådan

Frightmare - Bringing Back The Bloodshed
Bra Death

Desecration - Murder in Mind
Hyfsad Death

Cult Of Luna - Somewhere Along The Highway
Alltid tyngst, denna har j

Shadows Fall - Fallout From The War
Ibland lite för mesigt, men har sina stunder

Mindscan - Diagnosis
Varför ska man varva genial tyngd med mesig stämsång?

Tack, ska kolla de jag inte hört. Ska kolla upp. Desecration verkar dock vara re-release.

Mina tips (lite mer varierade än bara döds)

Dim Mak - Knives Of Ice (Brutal döds, rätt bra)

Abandoned - Thrash Notes (bra trash för dig som tycker allt nytt med Haunted suger)

Augury- Concealed 2004 (otroligt bra, snabb tekniskt döds med lite brudstämmor här och där, nyskapande)

Illdisposed - Burn Me Wicked (In flames fast tyngre och numer bättre)

Loch_Vostok - Destruction_Time_again (bra prog döds...mkt bra..underskattat band)

Tyr-Eric_The_Red_(re-release) 2006 (Grym jävla bra...finntroll suger balle...Tyr dominerar)

Scar Symmetry - Pitch Black Progress (gut som fan....melodisk döds)

Yyrkoon - Unhealthy_Opera (årets dödsplatta?....)

Allt från 2006 om inte annat skrivs...

lite blandat..... :thumbup:

Pudzianovski
2006-05-15, 15:54
Mindscan - Diagnosis
Varför ska man varva genial tyngd med mesig stämsång?

Nu metal..fy fan....det lät inget vidare.

Scar Symmetry kan varva med "messång" låta bra. Älvestam kan dessutom sjunga jävligt bra både vanligt och growl. Jävligt bra ! :thumbup:

Konvex
2006-05-15, 16:00
Dags att återuppväcka denna tråd...

Vad sägs om att leka en lek?

Man postar en bild eller en text som är metal-relaterad, sen ska dom andra gissa låten/vad bilden föreställer. Den som svarar rätt får lägga upp något nytt. Jag börjar, vem är detta?


http://img103.imageshack.us/img103/184/guesser8tl.jpg

Kanwulf? ^^

Pudzianovski
2006-05-15, 16:00
Sen för er som vill vidga era vyer rekommenderar jag Sleep Terror. De blandar grind/döds med jazz. Rätt bra dessutom.

:devil: :thumbup:

Bite
2006-05-15, 16:20
Inga nyheter för konnäsörerna men Dismembers senaste album "The God That Never Was" är för jevla pra.

skaparn
2006-05-15, 17:17
Nu metal..fy fan....det lät inget vidare.

Nja, typ. Hade just fått hem den och tvärlyssnat. Det var en del tunga riff om man gillar Diesel Machine/Ektomorf/Caliban etc, men det här var ändå skit pga av all mesig sång. Skulle aldrig ha tagit med den i listan.

Tack som fan för Yyrkoon-tipset! Hur kan jag ha missat det bandet? Hur bra som helst.

Sonny
2006-05-15, 17:53
Nu metal är inte att leka med *spy*

Spinkot
2006-05-15, 18:08
For whom the bell tolls indeed... ...the bell tolls for me

Deströyer 666 fortfarande, har ni inte lyssnat än så gört!

skaparn
2006-05-15, 20:51
Några band jag är tvungen att kommentera. Var först lite rädd att du skulle komma dragandes med svartmetal, men det här var ju bara hur bra som helst. Du gjorde min dag!

Dim Mak - Knives Of Ice (Brutal döds, rätt bra)
Stundtals mästerligt melodiskt. Trummorna låter som jag vill att de skulle gjort på Blessed are the Sick

Abandoned - Thrash Notes (bra trash för dig som tycker allt nytt med Haunted suger)
Denna har jag inte hittat än men jag letar febrilt, thrash är hur bra som helst och jag tror på en renässans av den gamla hederliga thrashen.

Augury- Concealed 2004 (otroligt bra, snabb tekniskt döds med lite brudstämmor här och där, nyskapande)
Trodde inte jag skulle gilla något med svarta tendenser i sången, men återigen, du vidgar mina vyer!

Illdisposed - Burn Me Wicked (In flames fast tyngre och numer bättre)
Tycker inte vi ska blanda in In Flames alls, det här var ju ganska bra. Det är INTE In Flames.

Scar Symmetry - Pitch Black Progress (gut som fan....melodisk döds)
Ahh, sehr gut! Det enda jag kan säga som är negativt är förekomsten av lite löjlig numetal-stämsång i vissa "refränger". Vad har egentligen refränger att göra i döds undrar man?
Yyrkoon - Unhealthy_Opera (årets dödsplatta?....)
Nja, årets är nog ändå Psycroptic - Symbols of Failure. Topp tre är Yyrkoon iallafall, deras Occult Medicine var inte så dum den heller.

Rock'nRoll
2006-05-15, 20:55
Inga nyheter för konnäsörerna men Dismembers senaste album "The God That Never Was" är för jevla pra.

Den är fin. Jag var på släppfesten på tantogården. Jag fick önska "Hate Campaign" av bandet :)

For whom the bell tolls indeed... ...the bell tolls for me

Deströyer 666 fortfarande, har ni inte lyssnat än så gört!


Cold steel.. är en riktigt bra skiva.

Sen tycker jag inte att man måste hålla på och förnya metal direkt, blir mest pankaka av det hela då.

The Somberlain
2006-05-15, 23:25
På tal om kontraster mellan mangel och rensång, finns det två alternativ:

1. Det görs snyggt, med känsla och ska "passa in" i musiken/temat och vara en del av feelingen. Aukustiska (eller cleanguitar) bitar i sådana sammanhang kan vara snyggt.

2. Rejält magplask! Bandet i fråga försöker vara "nyskapande", men det blir helt galet. Dessa rensångsbitar tenderar på senare tid användas i refränger i kommersiellt inriktade, överproducerade låtar för att göra dom mer "catchy" och tralliga - något som egentligen strider mot extremmusikens oskrivna grundstadgar.

grisbil3n
2006-05-16, 00:15
Enslaved lyckas med konceptet progressivitet i min mening. Kolla in de tre, kanske fyra senaste släppen. Tycker även att dom äldre grejerna är hur bra somhelst för övrigt.

Metal_boy_
2006-05-16, 01:23
Maiden

Scorpions

Hammerfall

Twisted Sisters

ACDC

GNR

och många fler.

Det ska vara melodiöst, något annat är otänkbart för en känslig finsmakare.
Äckling Death-metal, där man bara growlar, gapar och försöker slå rekord i anslag per minut på baskaggarna är inget för mig. Det är som att lyssna på ett psykfall och tiotusen-tyska-bögar som hamrar på varandras stjärthalvor med stora filtklubbor.

Sonny
2006-05-16, 08:26
Det ska vara melodiöst, något annat är otänkbart för en känslig finsmakare. Äckling Death-metal, där man bara growlar, gapar och försöker slå rekord i anslag per minut på baskaggarna är inget för mig. Det är som att lyssna på ett psykfall och tiotusen-tyska-bögar som hamrar på varandras stjärthalvor med stora filtklubbor.Sådär lät jag också en gång i tiden men sen vidgade jag mina vyer och idag lyssnar jag på båda :)

skaparn
2006-05-16, 08:50
Det ska vara melodiöst, något annat är otänkbart för en känslig finsmakare.
Äckling Death-metal, där man bara growlar, gapar och försöker slå rekord i anslag per minut på baskaggarna är inget för mig. Det är som att lyssna på ett psykfall och tiotusen-tyska-bögar som hamrar på varandras stjärthalvor med stora filtklubbor.

Fanken grabbar! Finsmakaren Metal_Boy har frälst oss med sanningen om musik. Vi kanske ska sluta lyssna på Death Metal nu?

jwzrd
2006-05-16, 09:21
Maiden

Scorpions

Hammerfall

Twisted Sisters

ACDC

GNR

och många fler.

Det ska vara melodiöst, något annat är otänkbart för en känslig finsmakare.
Äckling Death-metal, där man bara growlar, gapar och försöker slå rekord i anslag per minut på baskaggarna är inget för mig. Det är som att lyssna på ett psykfall och tiotusen-tyska-bögar som hamrar på varandras stjärthalvor med stora filtklubbor.

Det är mycket mycket lätt att gilla death metal, allt som krävs är två testiklar.

The Somberlain
2006-05-16, 10:09
Helt enig med sonny här faktiskt. Och "vidga vyer" behöver nödvändigtvis inte endast vara inom ramnarna för hårdrock. Alltid trevligt med ett antal alternativ som finsmakare.

Metal_boy_
2006-05-16, 11:02
Fanken grabbar! Finsmakaren Metal_Boy har frälst oss med sanningen om musik. Vi kanske ska sluta lyssna på Death Metal nu?
Sa jag att nån borde sluta? Skrev min smak bara ;)

Metal_boy_
2006-05-16, 11:21
Det är mycket mycket lätt att gilla death metal, allt som krävs är två testiklar.


Kan jag mycket väl tänka mig. Dock sitter inte mitt sinne för musik i pungen. Tur är väl det:D

grisbil3n
2006-05-16, 12:33
Hammerfall o dylik skit är inte mer än musik light, sedan mognar man musikaliskt.

Adio
2006-05-16, 12:39
Mors Principium Est - Inhumanity -2003-
Mors Principium Est - The Unborn -2005-


De 2 absolut bästa albumen genom tiderna alla genré!

nemd
2006-05-16, 13:11
Nån som lyssnat på Silent civilian?

Hade hellre hört mer av Spineshank. Hittade bara 2 låtar som jag gillade med dem. Men men.

Adio
2006-05-16, 13:18
spineshank - synthetic ... är rätt ok

Corpobal
2006-06-27, 22:45
Väcker denna döda tråd till att leva på nytt, posta något metal-relaterat. En text, bild eller rekommendera en skiva. Här är en riktig klassiker-text från Saxon. Året är 1983.

Saxon - Warrior

They land on your shore
Kick down your door
Invaders from over the sea
They rape and they slaughter
Your wives and your daughter
Pillage the wealth from your land
Where do they come from these warrior hoards
When their death and destruction to you
They come with the thunder
To kill and to plunder
Pillage the wealth from your land

So build you defenses against the invader
The tyrant from over the sea
Warrior came, warrior saw, warrior conquered
Warrior came, warrior saw, warrior conquered

The village is peaceful
No sign of danger
People at work in the fields
Then they hit you like lightning
Screaming and fighting
Gunning you down in the wheat
Over the border
The raiding marauder
Carry this wealth to the sea
So you bury your dead
Put out the fires
But the death will be back with the tide

So build you defenses against the invader
The tyrant from over the sea
Warrior came, warrior saw, warrior conquered
Warrior came, warrior saw, warrior conquered

They land on your shore
Kick down your door
Invaders from over the sea
They rape and they slaughter
Your wives and your daughter
Pillage the wealth from your land
Were do they come from these warrior hoards
When their death and destruction to you
They come with the thunder
To steal and to plunder
Spilling your blood on the ground

So build you defenses against the invader
The tyrant from over the sea
Warrior came, warrior saw, warrior conquered
Warrior came, warrior saw, warrior conquered
Warrior came, warrior saw, warrior conquered
Warrior came, warrior saw, warrior conquered

Arf Pingvin
2006-06-27, 22:55
Hammerfall o dylik skit är inte mer än musik light, sedan mognar man musikaliskt.

Vad är det för fel på hammerfall? Okej att de har slutat utvecklas och bara kör samma komersiella stuk på de senaste skivorna men de första är fortfarande riktigt bra. Svenska metalklassiker rentav.

grisbil3n
2006-06-28, 14:32
Finns många otippade metalfans den saken e klar.

http://img529.imageshack.us/img529/8679/markmanstutte2ef.jpg (http://imageshack.us)

Jense
2006-06-28, 15:34
Maiden

Scorpions

Hammerfall

Twisted Sisters

ACDC

GNR

och många fler.

Det ska vara melodiöst, något annat är otänkbart för en känslig finsmakare.
Äckling Death-metal, där man bara growlar, gapar och försöker slå rekord i anslag per minut på baskaggarna är inget för mig. Det är som att lyssna på ett psykfall och tiotusen-tyska-bögar som hamrar på varandras stjärthalvor med stora filtklubbor.


Och där har du lixom sagt ditt i tråden. hur fan kan du kalla dig känslig finsmakare när du lyssnar på barnmusik där melodierna är viktiga för att man ska kunna nynna med medans man bakar bullar åt mamma?

grisbil3n
2006-06-28, 15:36
Amen to that Jense!

Sonny
2006-06-28, 16:16
Finns många otippade metalfans den saken e klar.

http://img529.imageshack.us/img529/8679/markmanstutte2ef.jpg (http://imageshack.us)
Är den riktig? :laugh:

grisbil3n
2006-06-28, 16:44
Är den riktig? :laugh:

Haha det skulle ha varit sensationellt men dessvärre så är det min ohängda bror som busat i photoshop.

skaparn
2006-06-28, 17:09
Sitter just nu och lyssnar på Accuser. Vill slå ett slag för all underskattad thrash metal.

Anthrax
Tankard
Violence
Annihilator
Kreator
Testament
Overkill
Sodom

o.s.v.

The Somberlain
2006-06-28, 18:18
Anthrax och Annihilator underskattade? Jo tjena, mycket ska man höra...

Corpobal
2006-06-28, 18:18
Skulle vara intressant om folk länkade till musik man gillar här också, då menar jag sådan som är lagligt att ladda ner. Ett av mina absoluta favoritband har några låtar utlagda som samples för nerladdning genom sin hemsida....

Amon Amarth - Masters of War

http://www.metalblade.de/mp3/amon_masters1.mp3

Amon Amarth - Ride for vengeance
http://www.metalblade.de/mp3/aa_ridefor.mp3

Amon Amarth - An ancient sign of coming storm
http://www.downloadpunk.com/?action=website.DownloadFreeSong&id=55452

Sonny
2006-06-28, 19:14
Testament och Overkill är grymma.

Vad gäller Amon Amarth, ett favvoband skulle jag vilja påstå i den gengren!

Sonny
2006-06-28, 22:30
Zomfg, BBQ Sauce onetwothreeareyoureaysteeve.

Sitter och lyssnar på Gorgoroths Pentagram platta, aldrig lyssnat på dem tidigare. Gorgoroth är inget nytt (jag vet) men för dem som mig som inte lyssnat på dem hittils, gör det! :)

Pudzianovski
2006-06-28, 22:32
Zomfg, BBQ Sauce onetwothreeareyoureaysteeve.

Sitter och lyssnar på Gorgoroths Pentagram platta, aldrig lyssnat på dem tidigare. Gorgoroth är inget nytt (jag vet) men för dem som mig som inte lyssnat på dem hittils, gör det! :)

Incipit Satan är den bästa låten. :devil: :thumbup:

skaparn
2006-06-28, 22:48
Anthrax och Annihilator underskattade? Jo tjena, mycket ska man höra...

Hmm, du har en poäng där, jag skulle nog formulerat mig annorlunda. "Bortglömd" är ett bättre ord, för det har inte varit mycket om thrash de senaste åren.

Corpobal
2006-06-28, 23:29
Zomfg, BBQ Sauce onetwothreeareyoureaysteeve.

Sitter och lyssnar på Gorgoroths Pentagram platta, aldrig lyssnat på dem tidigare. Gorgoroth är inget nytt (jag vet) men för dem som mig som inte lyssnat på dem hittils, gör det! :)

Du gör nog bäst i att lägga vantarna på hela deras discography, deras demo "A sorcery written in blood" innehåller några riktigt fina låtar som Sexual Bloodgargling och Maaneskuggen slave. Min favorit bland släppen är nog "Destroyer or How to philosophize with a hammer", dom har ju även släppt nytt album alldeles nyligen.

Np: Gorgoroth - Om kristen og jödisk tro

Sonny
2006-06-28, 23:37
Du gör nog bäst i att lägga vantarna på hela deras discography, deras demo "A sorcery written in blood" innehåller några riktigt fina låtar som Sexual Bloodgargling och Maaneskuggen slave. Min favorit bland släppen är nog "Destroyer or How to philosophize with a hammer", dom har ju även släppt nytt album alldeles nyligen. Just det jag gjort, lyssnar igenom allt nu, skiva för skiva :D

The Somberlain
2006-06-29, 00:11
"Bortglömd" är ett bättre ord, för det har inte varit mycket om thrash de senaste åren.

Egentligen är det inte så fruktansvärt konstigt med tanke på den "kvalité" band som Slayer och Kreator höll på 90-talet (i synnerhet den senare hälften) + att några av hårdrockens (vägrar kalla det thrash) större komersiella drivmotorer i form av Metallica och Megadeth gick ner sig i träsket av radiovänlig "modern rock" gjorde väl inte saken bättre.

Dock finns det ju fortfarande gott om thrash kvar av den gamla skolan. Vårt svenska bidrag till scenen i form av Merciless håller fortfarande ihop, Sodom är i vanlig ordning ute på konstant turné (svinbra på SRF!) och Marcel Schirmer och hans Destruction sitter väl i denna stund fulla som svin och knåpar ihop nya höjdarriff till nästa fullängdare.

Förresten är Overkill, live på SRF 05 bland det bästa jag sett i metalväg. Helt jävla oslagbart röj där!

grisbil3n
2006-06-29, 07:16
Just det jag gjort, lyssnar igenom allt nu, skiva för skiva :D

Senaste schivan är mäkta fin.

Hades
2006-06-29, 10:52
Just nu spelas det mest Pain of Salvation. Bäst. Edguys senaste skiva är också helt suveränt underbar.

schabo-labo
2007-05-18, 17:00
Nån som lyssnar på metal längre?
Tänker främst åt power hållet :)

skaparn
2007-05-18, 17:46
Nån som lyssnar på metal längre?
Tänker främst åt power hållet :)

Nej. Alla vi som gjorde det 2006 har slutat. Själv gick jag över till Limp Bizkit.

Dreas
2007-05-18, 18:23
Metallica
Killswitch Engage
Opeth
Disturbed
Soilwork
Diecast

Detta är dom vanligaste banden jag lyssnar på!

Andreas

Corpobal
2007-05-18, 18:57
Nån som lyssnar på metal längre?
Tänker främst åt power hållet :)

Närmsta power metal jag kommer är band som Stormlord och Equilibrium.

schabo-labo
2007-05-19, 18:55
Nej. Alla vi som gjorde det 2006 har slutat. Själv gick jag över till Limp Bizkit.
De är ju oxå bra, grattis
:hbang:

schabo-labo
2007-05-19, 18:57
Metallica
Killswitch Engage
Opeth
Disturbed
Soilwork
Diecast

Detta är dom vanligaste banden jag lyssnar på!

Andreas
Soilwork e grymma . :hbang: Tacka vet jag Metal-town förra sommarn.

Närmsta power metal jag kommer är band som Stormlord och Equilibrium.

Ska spana in dem :naughty: . tack

Mart|n
2007-05-19, 19:56
Metallica
Killswitch Engage
Opeth
Disturbed
Soilwork
Diecast

Detta är dom vanligaste banden jag lyssnar på!

Andreas

Vilka är dom ovanligaste?

The Somberlain
2007-05-19, 20:34
Lyssnar just nu på lite skön, gammal svensk NWOBHM i form av Tryckvåg!

MateFeedKillRepeat
2007-05-19, 21:56
Vet inte vad ni tycker är metal men SlipKnoT, SOAD och Hammer (koreaner) e riktigt sköna att pumpa till enligt mig.

Modify
2007-05-19, 21:58
Sitter o lyssnar igenom Sonic Syndicates senaste och är hitils positivt överaskad. Förra plattan var ju skit men det här är ju lite hyfsat poppigt sådär..

Dreas
2007-05-20, 00:56
Vilka är dom ovanligaste?

:D
Dom som spelas lite mer sällan är:

Caliban
Ozzy
Soad
Three Days Grace


Glömde 3 band som jag lyssnar på ganska mkt: Tool och Breaking Benjamin, även Bullet for my Valentine kan hittas i spelningslistan.

Andreas

Dreas
2007-05-20, 01:02
Slipknot är också några jag lyssnar på, senaste skivan som gick till träningslokalen innehöll några av deras låtar!

Andreas

schabo-labo
2007-05-20, 12:01
Sitter o lyssnar igenom Sonic Syndicates senaste och är hitils positivt överaskad. Förra plattan var ju skit men det här är ju lite hyfsat poppigt sådär..
Mmm.. den verkar bra :)