handdator

Visa fullständig version : Bra frukost?


Miiix
2006-03-10, 22:58
Brukar käka två mörka rostade bröd (Längtan) och en stor portion yoghurt/fil med müsli till frukost...är det bra?

Verni
2006-03-10, 23:01
Brukar käka två mörka rostade bröd (Längtan) och en stor portion yoghurt/fil med müsli till frukost...är det bra?Bra för vad?

Miiix
2006-03-10, 23:03
Jag tänkte rent näringsmässigt sett....eller vad man ska säga :)

Alexlindgren
2006-03-10, 23:09
lite lite protein kanske, jag brukar ta några mackor med skinka eller en skål fil med müsli och nån skiva skinka.

Adio
2006-03-11, 08:27
Jag brukar käka en skål me gröt, + 2 mackor me keso eller me massor me skinka, å detta är vid 6 på morgonen...
sen på jobbet så har vi frukost igen vid kvart i 9, då blir de 250g Kesella, med 2 mackor me skinka.

skaparn
2006-03-11, 09:06
Brukar käka två mörka rostade bröd (Längtan) och en stor portion yoghurt/fil med müsli till frukost...är det bra?

Det är en hyfsad frukost, men om vi ska vara lite pedagogiska så vill jag uppmana dig att fundera lite själv. Skumma igenom några av trådarna i Kost & Näring och bryt ned din frukost i dess beständsdelar och analysera dessa först, sen tar du helheten.

Näringsmässigt
Är längtan näringsrikt? Finns det kanske andra bröd som innehåller mer fullkorn? Är Müsli näringsrikt? Vad är alternativet? Är yoghurten söt?

Mängdmässigt
Hur många kcal får jag i mig och hur är dessa fördelade över makronutrienter? Vad ska jag göra under dagen så jag kan bedöma mitt energibehov, och hur mycket av energin ska jag få i mig vid frukost?

Hardcorebyggaröverkurs
Får jag i mig exakt 37,5 gram av de rätta aminosyrorna? Kan kanske fil komplettera veteproteinet från flingorna eller havregrynen i müslin?


Att jag tjatar beror på att jag sett så många sådana trådar som frågar om en specifik måltid, maträtt, enksilt livsmedel eller kostupplägg är "bra". Vad spelar det egentligen för roll om just det specifika är bra eftersom det knappast finns någon människa som inte varierar sig utan att efter en tid tröttna. Det är mycket bättre att sätta sig och fundera över vad man äter så att man utvecklar åtminstone rudimentära kunskaper att analysera de flesta givna livsmedel, måltider eller upplägg. Det är verkligen inte så svårt som det kan låta, räcker med någon timme spenderad i rätta delarna av forumet, inte minst "best of".

Pepz
2006-03-11, 10:19
Skaparn

du förtjänar en: :bow:

Pedagogik är alltid bra

Max
2006-03-11, 11:50
Nån frukt eller grönsak saknas.