handdator

Visa fullständig version : program för att kolla ip-nr i nätverk!


kneger
2006-03-10, 22:39
någon som har ett program för att kolla vilka ip som finns i ett nätverk? vad heter det? snabbt svar behövs!!!!

tazz
2006-03-10, 22:54
Man kan använda sig av en portscanner för att ta reda på vilka datorer som finns i nätverket, min favorit är nmap: http://www.insecure.org/nmap/.
Jag har dock ingen koll på om det är lagligt att portscanna datorer (kanske någon annan här vet mer om). Men om det är dina egna så är ju inte det något problem.

tazz
2006-03-10, 23:06
Vet inte hur man editerar :) så jag skriver ett nytt inlägg. Om du bara vill kolla så du har kontakt med nätet kan du ju alltid köra ping, t.ex. ping 127.0.0.1. Verkar inte som att man kan "pinga" ett helt nätverk utan då får man göra det manuelt (om man inte själv skrivet nåt program/script som gör det), säg att alla datorer sitter på 127.0.0.x så får du köra ping 127.0.0.1-255. Detta kräver ju dock att datorerna kör ICMP, men du kan ju prova :)

slappe
2006-03-10, 23:10
Testa o pinga broadcastadressen då brukar linuxburkar på nätet svara.

kneger
2006-03-10, 23:14
Vet inte hur man editerar :) så jag skriver ett nytt inlägg. Om du bara vill kolla så du har kontakt med nätet kan du ju alltid köra ping, t.ex. ping 127.0.0.1. Verkar inte som att man kan "pinga" ett helt nätverk utan då får man göra det manuelt (om man inte själv skrivet nåt program/script som gör det), säg att alla datorer sitter på 127.0.0.x så får du köra ping 127.0.0.1-255. Detta kräver ju dock att datorerna kör ICMP, men du kan ju prova :)

skulle hjälpa en kompis kolla ip nummer på burkar i hans nätverk! har fixat nu, hittade något på www.download.com!