handdator

Visa fullständig version : Kortison - bra/dåligt?


wintersnowdrift
2006-03-10, 20:07
Jag har med största sannolikhet (enligt läkare) en inflammation i hamstringsmuskelfästet (smärtan sitter hos mig ungefär vid sittbenen). Har kört en Voltarenkur som förbättrade läget något, när jag slutade med tabletterna i söndags känner jag av skadan något mer igen dock. I måndags träffade jag en naprapat som gav mig lätta styrketräningsövningar som jag kommer behöva köra i minst tre månader för att stärka upp muskeln igen... Han varnade också för lång läktid :P.

Nu har jag funderat och luskat lite; och tydligen så kan man ge kortison för att förkorta läkningen för den här typen av skador. Jag ska försöka få tag på den läkare jag träffade för två veckor sedan och fråga om det skulle kunna vara aktuellt för mig, men tills dess tänkte jag att jag lika gärna kunde höra mig för här.

Finns det någon anledning till att inte ger kortison till en 19-årig tjej? Läkaren nämnde det inte ens som ett alternativ för mig. Jag hade inte blivit "tipsad" om kortison när jag träffade honom och kom mig därför inte för att fråga heller. Någon som har erfarenhet av kortisoninjektioner mot den här typen av skador?

//Kristin

Papi
2006-03-10, 21:31
Ingen erfarenhet av den typen av kortisoninjektioner.
Jag får kortisonkur årligen mot pollenallergi däremot.
Kortison är alltid skadligt för kroppen, därför ger man det helst inte. I en del fall är skadorna dock större om man låter bli (i mitt fall t ex, allergin).
Jag tror att en av de vanligaste bieffekterna är att man binder upp en del vatten i kroppen under kortisonkuren och kan därför se lite plufsig ut.
Det är dock väldigt olika från person till person.
Ledsen att jag inte kan hjälpa mer. Det borde vara ganska lätt att hitta lite mer info om kortison i allmänhet på nätet.

Beast
2006-03-10, 23:34
Har ingen personlig erfarenhet men väldigt katabolt är det.

wintersnowdrift
2006-03-11, 16:19
Har ingen personlig erfarenhet men väldigt katabolt är det.

Nu ägnar jag mig främst åt konditionssporter, så om muskelbyggnaden hämmas är mindre viktigt för mig. Jag vill bara kunna springa igen *cry*.

//Kristin

z_bumbi
2006-03-11, 17:38
Om du sköter om rehaben och inte börjar belasta mer än om du skulle ha gjort utan kortison så kan det funka för att snabba på förloppet på sikt. Det man bör veta om är att man försvagar området där man sätter sprutan även om en sprutan tydligen inte gör någon märkbar skillnad på den fronten.

Jag personligen skulle köra rehab utan kortison och se vad som händer, tre månader låter inte allt för lång tid för en skada av den typen att läka ut och antagligen är det andra delar av kroppen som också behöver lite lugnare tempo. En överbelastningsskada brukar inte vara en isolerad händelse utan det är bara den del som gav sig först.

Mängden kortison i en spruta är inte så mycket att det blir enormt katabolt eller att man binder någon som helst vätska.

Ryska_raketen
2006-03-11, 17:40
Har ingen personlig erfarenhet men väldigt katabolt är det.


Någon som kan förklara vidare angående det ? Jag funderar på om det kanske är lösningen på mitt armbågsproblem!

obesogen
2006-03-12, 13:19
Jag har med största sannolikhet (enligt läkare) en inflammation i hamstringsmuskelfästet (smärtan sitter hos mig ungefär vid sittbenen). Har kört en Voltarenkur som förbättrade läget något, när jag slutade med tabletterna i söndags känner jag av skadan något mer igen dock. I måndags träffade jag en naprapat som gav mig lätta styrketräningsövningar som jag kommer behöva köra i minst tre månader för att stärka upp muskeln igen... Han varnade också för lång läktid :P.

Nu har jag funderat och luskat lite; och tydligen så kan man ge kortison för att förkorta läkningen för den här typen av skador. Jag ska försöka få tag på den läkare jag träffade för två veckor sedan och fråga om det skulle kunna vara aktuellt för mig, men tills dess tänkte jag att jag lika gärna kunde höra mig för här.

Finns det någon anledning till att inte ger kortison till en 19-årig tjej? Läkaren nämnde det inte ens som ett alternativ för mig. Jag hade inte blivit "tipsad" om kortison när jag träffade honom och kom mig därför inte för att fråga heller. Någon som har erfarenhet av kortisoninjektioner mot den här typen av skador?

//Kristin

Jag håller med björnen och skulle undervika kortsioninjektion i största möjliga mån. Det kortison gör är att hämma inflammation, minska syntes av arakidonsyra, och också ger en viss perifer smärthämning. Kortisonet medför även att hållfastheten minskas samt att fettvävnads- eller hudatrofi kan förekomma.
Kortisoninjektioner har visats, åtminstone tillfället kunna minska smärtor vid kroniska inflammationer, men det är oklart om läkningsförloppet i senan eller muskelursprunget påskyndas på längre sikt.

Trance
2006-03-12, 15:42
Någon som kan förklara vidare angående det ? Jag funderar på om det kanske är lösningen på mitt armbågsproblem!

Det katabola är så gott som enbart när du äter det i pillerform som en del här på forumet tvingas göra pågrund av sjukdom. Kortison blir ju hormonet kortisol som bryter ner muskelvävnad för energi. Ökar även fettinlagring, vattensamling, minskar insulinresistens etc. Så det är inte roligt men det är ett kraftfullt läkemedel.

Jag har liten erfarenhet av just sprutor(som då inte får samma biverkningar som jag nämnde) men jag anser att man inte skall vara rädd för medicinen heller. Att pröva utan kortisonspruta först kan vara bra helt klart, men man skall inte gå omkring och ha ont hela tiden. Så farligt är det inte.

obesogen
2006-03-12, 16:53
Någon som kan förklara vidare angående det ? Jag funderar på om det kanske är lösningen på mitt armbågsproblem!

Offtopic; Vad har du för armbågsproblem? du kanske har en tråd att länka till?

obesogen
2006-03-12, 17:01
Det katabola är så gott som enbart när du äter det i pillerform som en del här på forumet tvingas göra pågrund av sjukdom. Kortison blir ju hormonet kortisol som bryter ner muskelvävnad för energi. Ökar även fettinlagring, vattensamling, minskar insulinresistens etc. Så det är inte roligt men det är ett kraftfullt läkemedel.

Jag har liten erfarenhet av just sprutor(som då inte får samma biverkningar som jag nämnde) men jag anser att man inte skall vara rädd för medicinen heller. Att pröva utan kortisonspruta först kan vara bra helt klart, men man skall inte gå omkring och ha ont hela tiden. Så farligt är det inte.

De biverkningar jag nämde var gällande sprutor. Upprepade injektioner kan medföra brosk och bendestruktion. Man bör alltid använda kortisonsprutor med respekt och kortison kan vara negativt för senor. Det finns fall där sena gått av efter spruta, just pga av att kortison är en katabol steroid, och den minskade hållfastheten och försvagningen kvarstår i månader.
Därför brukar man rekommendera max en spruta var tredje månad.

Börje H
2006-03-14, 11:53
Jag har med största sannolikhet (enligt läkare) en inflammation i hamstringsmuskelfästet (smärtan sitter hos mig ungefär vid sittbenen). Har kört en Voltarenkur som förbättrade läget något, när jag slutade med tabletterna i söndags känner jag av skadan något mer igen dock. I måndags träffade jag en naprapat som gav mig lätta styrketräningsövningar som jag kommer behöva köra i minst tre månader för att stärka upp muskeln igen... Han varnade också för lång läktid :P.
Nu har jag funderat och luskat lite; och tydligen så kan man ge kortison för att förkorta läkningen för den här typen av skador. Jag ska försöka få tag på den läkare jag träffade för två veckor sedan och fråga om det skulle kunna vara aktuellt för mig, men tills dess tänkte jag att jag lika gärna kunde höra mig för här.

Läkare är ofta alltför insnöade på detta med inflamation. Det är påvisat om och om och om igen att vid långvariga/kroniska senbesvär så finns det inga inflamatoriska komponenter (achillesbesvär, lateral/medial epicondylit, rotatorcuffbesvär mfl). PGE2-nivåerna är ej förhöjda (prostaglandin E2) och inte heller ses någon uppreglering av pro-inflamatoriska cytokiner. Därför är det i de flesta fall helt meningslöst att knapra "hockey-godis" i form av Voltaren och/eller Pronaxen. Den effekt man får är till största delen en smärtlindrande sådan vilket man skulle få med vilken analgetika som helst! Om man sputar Cortison så blandas det nästan alltid ut med lokalbedövande medel och man frågar sig ofta om det inte är just lokalbedövningen som gör att man ibland får bra resultat av en sådanbehandling. Mitt råd är att följa de rehabtips du fått (förhoppningsvis så innehåller de träning med eccentriska inslag) och förbereda dig på att det tar ett gäng månader innan du är 100% frisk.

Mvh

delta_mats
2006-03-14, 12:11
Lånar den här tråden lite grann.
Jag har astma och tar astmamedicin morgon och kväll med cortison. Kan det hämma min muskelutveckling eller är det för lite cortison för att man ska kunna märka någon skillnad? Är inte alls oroad på något sätt men lite intresserad ändå.

Melker
2006-03-14, 14:30
Jag har med största sannolikhet (enligt läkare) en inflammation i hamstringsmuskelfästet (smärtan sitter hos mig ungefär vid sittbenen). Har kört en Voltarenkur som förbättrade läget något, när jag slutade med tabletterna i söndags känner jag av skadan något mer igen dock. I måndags träffade jag en naprapat som gav mig lätta styrketräningsövningar som jag kommer behöva köra i minst tre månader för att stärka upp muskeln igen... Han varnade också för lång läktid :P.

Nu har jag funderat och luskat lite; och tydligen så kan man ge kortison för att förkorta läkningen för den här typen av skador. Jag ska försöka få tag på den läkare jag träffade för två veckor sedan och fråga om det skulle kunna vara aktuellt för mig, men tills dess tänkte jag att jag lika gärna kunde höra mig för här.

Finns det någon anledning till att inte ger kortison till en 19-årig tjej? Läkaren nämnde det inte ens som ett alternativ för mig. Jag hade inte blivit "tipsad" om kortison när jag träffade honom och kom mig därför inte för att fråga heller. Någon som har erfarenhet av kortisoninjektioner mot den här typen av skador?

//Kristin


Jag hade problem med inflammation i en axel för några år sedan. Varken vila, behandling med akupunktur eller annan behandling hjälpte. Höll på med det ena och andra i ca 3 mån. Jag hade dragits med inflammationen för länge sa man.
Till sist erbjöd en företagsläkare att ge mig en kortisonspruta vilket jag tog.
Det var det överjävligaste jag någonsin fått. Svimmade nästan av smärtan när han punktade ut kortisonet i leden, trots att jag hade fått bedövning innan.
Jag var illamående i ca 1 v men sedan klingade det av och axeln är hur bra som helst nu.

Jag vill inte lovorda kortisonet men finns det ingen annan utväg så ta det.

Strongman
2006-03-14, 15:34
har massa konstiga salvor hemma kan inte namnet dock :D

Men.. voltaren är väl bara smärtbefriande? sitter du och käkar sånna dagligen då? inte särskilt bra

Ryska_raketen
2006-03-14, 19:22
Det katabola är så gott som enbart när du äter det i pillerform som en del här på forumet tvingas göra pågrund av sjukdom. Kortison blir ju hormonet kortisol som bryter ner muskelvävnad för energi. Ökar även fettinlagring, vattensamling, minskar insulinresistens etc. Så det är inte roligt men det är ett kraftfullt läkemedel.

Jag har liten erfarenhet av just sprutor(som då inte får samma biverkningar som jag nämnde) men jag anser att man inte skall vara rädd för medicinen heller. Att pröva utan kortisonspruta först kan vara bra helt klart, men man skall inte gå omkring och ha ont hela tiden. Så farligt är det inte.



vad skulle då spruta ha för negativt/bieffekt?

Ryska_raketen
2006-03-14, 19:23
Offtopic; Vad har du för armbågsproblem? du kanske har en tråd att länka till?


Nope, ingen tråd att länka till mer än att ja har djävulskt ont emellanåt. :)

Trance
2006-03-14, 19:34
vad skulle då spruta ha för negativt/bieffekt?

Det obesogen listade.

Ryska_raketen
2006-03-14, 20:14
Det obesogen listade.


Såg det efteråt, men den jävla edit tiden ;) Tack i vilket fall som helst.

Chandler
2006-03-17, 18:50
Någon som kan förklara vidare angående det ? Jag funderar på om det kanske är lösningen på mitt armbågsproblem!

Jag fick en kortisonspruta (+något annat iblandat) i armbågen igår. Jag kan återkomma om det ger resultat.

ramagoen
2008-01-08, 18:02
måste bumpa den här tråden, så det är typ, vila i 3 månader som gäller? Gah, hemskt, jag har inflammation i senhinnan sade doktorn, om de nu stämde, han sa 2-3 veckors vilotid för en kille i min ålder, och de stämde ganska bra, men jag överbelastade senan på direkten genom att börja träna tungt vilket jag fortsatte med.

Det ända jag vill höra om är , kan en kortisonspruta hjälpa mig? Eller kan min sena gå av eller nåt? Det är den ytliga senan på högra hamstrings, om man sitter ner kan man känna den med högra handen, de e den högra senan sett uppifrån...

Jag vill ju träna igen och gärna tungt, suger att vara skadad och har tränat skadad länge, läkaren sa att medicin inte bet på den här typen av inflammtion inte såna som man tog oralt.

jag vill gärna höra vad nån annan kan säga om mitt tillstånd, aldrig hört talas om senhinneinflammation innan bara benhinne å jag hörde inte fel..

*cry*

edit: smärtan sitter skarpt närmast knät och i mitten på knät under där, om ni förstår, på baksidan av knät där senan fäster.. det har strålat ner en del mto vadmuskeln och en del uppåt hamstrings. den är inte svullen eller så utan helt normal, 10 dagars voltaren kur gjorde nada samma sak med deras gel

Tolkia
2008-01-08, 19:07
Jag är själv inte så förtjust i idén att injicera kortison i en sena, men jag tror att åsikterna går isär här.

Vad jag först och främst vill säga är följande: TÅLAMOD. Jag fattar att du vill träna, men det som har satt dig i den situation där du sitter är ju just det att du inte fattade att stoppa i tid. 2-3 veckor är ganska kort vilotid för en inflammation där senan är påverkad - jag lyckades sabotera slemsäck och senfäste på trochantern ("piggen" på lårbenet) och det slutade med att jag fick lov att vila fyra MÅNADER eftersom jag inte hade vett att använda insidan av skallen. Jag blev f.ö. inte heller hjälpt av Voltaren - en nackdel när man medicinerar med NSAID under lång tid är att de faktiskt inte bara bromsar inflammationen, utan även läkningsprocessen. Den som var ansvarig för min behandling ansåg (med, tror jag, ganska mycket på fötterna) att om Voltaren inte hjälpt efter två veckor kunde man räkna med att det inte skulle hjälpa alls, och sluta.

Kortison är inget mirakelmedel som gör att du kan gå in i gymmet och maxa dagen efter injektion. Även om du skulle få kortison kommer du att behöva vila, förmodligen längre än vad du tycker är kul. Vad som är fördelen med kortison är väl att det kan stoppa upp inflammationsprocessen.

Vad jag fick var jontofores med kortison; d.v.s kortison förs in genom huden med hjälp av elektricitet. Det är ett "snällare" sätt att föra in läkemedlet än injektion (man sticker ju inte hål på något), och det handlar om mindre mängder. Det går dock inte att behandla vilka strukturer som helst på det här sättet, eftersom räckvidden är begränsad (man kan ju inte köra hur stark ström som helst och typ köra in jonerna hela vägen genom benet). Jag blev hjälpt av detta, d.v.s. efter två behandlingar (normalt behandlar man t.ex. måndag, onsdag, fredag i två veckor) vände det äntligen. "Vände" innebar i det här fallet att jag, efter att ha behandlats i april kunde börja träna någorlunda efter midsommar. Nu tror (hoppas) jag att en senhinneinflammation kanske är mer snabbläkt än en slemsäcksdito (som är väldigt seg, särskilt om man, som jag, inte bromsat i tid), men för att du skall få lite perspektiv på vad du leker med när du inte gör som läkaren säger.

obesogen
2008-01-08, 19:09
Även fast tråden är nästan två år gammal så har inget nytt revolutionerande tillkommit gällande kortisoninjektioner. Läs om tråden igen så får du svar på dina frågor.

ramagoen
2008-01-08, 19:35
Okey, tack, vila är det som gäller. Kommer överkroppsträning försämra läkningen samt lätta knäböj som INTE gör ont, såklart, exempelvis med kroppsvikten, lätta benspark etc?

tror jag skippar att tjöta om kortison och bara vilar mig. Jag får skylla på att jag är ung och vill lyfta tunga vikter :D

när kan jag veta att dfet är säkert att börja träna igen? tyngdlyftning alltså, om än lätt? När jag känner mig frisk och utan smärtor?

ramagoen
2008-01-08, 19:42
mamma sa att hon kunde fixa tid hos sin naprapat så får se va han säger...

bubbe
2008-01-08, 19:48
Vila och en väldigt lugn återgång, typ bara lyft med stången (se min journal *gah!* ).

obesogen
2008-01-08, 19:49
Okey, tack, vila är det som gäller. Kommer överkroppsträning försämra läkningen samt lätta knäböj som INTE gör ont, såklart, exempelvis med kroppsvikten, lätta benspark etc?

tror jag skippar att tjöta om kortison och bara vilar mig. Jag får skylla på att jag är ung och vill lyfta tunga vikter :D

när kan jag veta att dfet är säkert att börja träna igen? tyngdlyftning alltså, om än lätt? När jag känner mig frisk och utan smärtor?

Nu vet jag inte vad som hände dig eller hur länge du har haft problemet. Det finns massor av studier på skador och generellt kan man säga att i början av en muskelbristning, senskada osv sker en akut inläkning av kollagentrådar som inte är lika bra som ursprungsvävnaden. För att förklara det enkelt: När en ruta i en affär blivit sönderslagen tejpar man som förstalösning för hålet. Den lösningen fungerar men är inte lika bra. Kroppen fungerar på samma sätt. Den akuta läkningen (som tar upp till 3 månader) återföljs och av en remodulering och regenerering som kan ta upp till 12-15 månader. Gör man en ny titt på strukturen efter så lång tid brukar det vara som att skadan aldrig skett.
Det tar tid! Men nu ska jag inte stressa upp dig, du kommer antagligen kunna träna tidigare än så. Dock gör många ett generellt fel i att återgå till träning alldeles för tidigt vilket ofta resulterar i att den gamla skadan slås upp. Jag tycker du ska fokusera på lätt cirkulationsträning, typ 30-50 reps för att få en ordentlig genomblödning. Det finns många studier som visar att det är det som generellt ger bäst effekt för läkningsprocessen vid olika typer av tendinoser eller andra generella smärttillstånd.

Lycka till!

edit: Såg nu att Tolkia har gett en hel del bra råd som liknar mina, men nu fick du i alla fall 2 oberoende svar ;)

ramagoen
2008-01-08, 20:17
tack så mycket obesogen och även du Tolkia, tänkte mest mig 30-50 reps med stången eller nåt i knäböjen, dock inte så djupa att det blir ett alltför hårt tryck mot hamstrings, det som gör ont mestadels, haft skadan ja, sen april-maj förra året och då visste jag inte ens va som va fel, hade ont lite då och då men träna på tungt som fan, det gjorde ju aldrig ont, nån gång kändes de och mot slutet av sommaren vilade jag 2 veckor efter att fått ont på gymmet, då vare bra å körde igång tungt igen..

det gick ju som de gick så jag har ganska ont nu och en dag på gymmet efter ett tungt set knäböj fram så vilade jag, reste mig upp och det högg till som FAN.. dagen efter kunde jag knappt gå, då vilade jag en månad, började träna igen men de blev lika värre, man vill ju leka högre vikter än småfjant, särskilt i tyngdlyftning där tekniken blir lidande på för lätta vikter.

men så gåre, när man e övermodig. Nåja, nu vet jag vad jag ska göra, jag va väl ganska rädd efter att doktorn sa att jag aldrig skulle träna tyngdlyftning igen men de känns ju rent ut sagt som bs..(hoppas jag :))

Det brukar kännas ganska bra efter massa viftande på låga vikter höga reps så det ligger helt klart nåt i det..

tack för tipsen :thumbup: