handdator

Visa fullständig version : Bälte??


honken.19
2002-10-14, 14:59
ökar man maxlyften någonting med ett bälte?
eller det borde man ju göra....men med hur mycket?
i böj? mark?


/Håkan

Lord_X
2002-10-14, 15:51
Vill du ha en procentsiffra eller vad??
Det är väldigt svårt att ge eftersom att det är olika p.g.a att en del får kanske ett mycket bättre utförande med bälte.. Sen så kan man ha en skada i ryggen som man inte känner, men som försämrar ens prestationsförmåga och då är nog skillnaden med och utan bälte större.
Sen så är det oftast också så att korta personer tar mer i knäböj än marklyft och tvärtom för långa personer och det spelar ju också en roll på det hela.
En viss ökning kan man säkerligen åstadkomma med bälte, särskilt på marklyft, eftersom att med ett avlastande bälte så behöver ju inte kroppen "ödsla" energi på stabiliseringsmuskler på det området.. Dock tror jag inte att det skulle vara speciellt mycket, kanske.. 5-10% ... Fast å andra sidan så BÖR du använda bälte när du maxar.
Rekommenderat är att man använder bälte på mellan 1-6 reps.

palme
2002-10-14, 16:10
Sägs att man blir svagare i korsryggen om man använder bälte, men på tunga lyft tycker jag man ska använda det. Sen som lord X sa så upplever en del människor det skönare att köra med bälte (kanske för att de är svaga i korsryggen och magen och behöver extra stabilitet?).

honken.19
2002-10-14, 17:43
till lord_x jodå de e säkert mycket som splelar roll men 5-10% e ju ändå inte så dåligt me lite träning kanske man då får ut 10% i mark så gör ju det en hel del faktiskt och i knäböj också naturligtvis men jag e så kasss i knäböj och jag KÖR BEN så de är inte därför....men om man ska ha bälte på reps 1-6 så får ja ha bälte typ alltid :confused: men tänkte bara ha de på 1-3 !!

/Håkan

Muskelsmurfen
2002-10-14, 21:20
Palme>Intressant iakttagelse... de har bälte för att man är svag i korsrygg och mage.

HALLÅ :smash:
Alla som har bälte i onödan:
Varför tränar man? För att bli starkare :bpump:

Jag betvivlar att man behöver bälte under 150kg. :muscle:

Lord_X
2002-10-16, 11:52
Originally posted by honken.19
5-10% e ju ändå inte så dåligt me lite träning kanske man då får ut 10% i mark så gör ju det en hel del faktiskt


Även om det ger en ökning i prestationen, så är det inte alls säkert att det ger en mer ökning på resultaten än om du inte använt bälte.. Du kanske t.o.m får en försämring p.g.a av kroppen inte använt alla muskler som den egentligen ska.
Ponera att du kör med bälte jämt under en lång tid, och så rätt vad det är en dag så kör du utan bältet, då orkar du helt säkert inte alls lika mycket som du annars gjort utan bälte, just för att stabiliseringsmusklerna är underutvecklade.. dessutom så ökar risken för skador just p.g.a detta.
kom ihåg att jag skrev att det är rekommenderat att man kör med bälte om man kör mellan 1-6 rep... Det betyder inte att du nödvändigtvis måste det... Det är något man får känna sig fram med själv, dock lite försiktigt naturligtvis.

Lord_X
2002-10-16, 12:00
Originally posted by Gillerstedt
Jag betvivlar att man behöver bälte under 150kg.



Vad menar du med det då??
Det är ju inte vikten som är det viktiga, utan att kroppen orkar med den. Maxar man på 150 så är det tamefan jäkligt dumt att inte använda bälte.. Men gör man 10 reppare så behövs ju inte bälte egentligen.
Någonting som man definitivt bör försöka hålla sig borta ifrån, är dragremmar, särskilt om man inte kör någon greppträning... De gäller ju, så gott det går, försöka att inte bli underutvecklad någonstans.

Muskelsmurfen
2002-10-16, 12:51
Vad jag menade var att man är ganska stark i marklyft och knäböj. Att komma upp i 150kg är inte så svårt i dessa övningar.
Jag har själv inte tagit mig upp till 150kg i någon av dessa övningar ännu så visst tar det ett litet tag. Jag har provat både med och utan bälte. Ligger nu på 135kg i M.L. och 105kg K.B. tämligen otränad, det var typ 9månader sedan jag körde ben regelbundet och har precis börjat om igen.
Nu tänker jag säga något elakt... :devil:
Om man är för klen för att lyfta lite tyngre vikter och man inte har riktig koll på tekniken så skall man inte hålla på med Maxlyft.
och jag tror benhårt att man inte behöver bälte förrän man börjar med TUNGA vikter.
Sorry, med det är min åsikt. Använder man bälte för mycket skadar det mer än det hjälper.

Dragremmar kan väl vara ba att ha ibland men samma sak här...
varför använda dragremmar på lätta vikter?
:bpump:

palme
2002-10-16, 13:30
Originally posted by Gillerstedt
Om man är för klen för att lyfta lite tyngre vikter och man inte har riktig koll på tekniken så skall man inte hålla på med Maxlyft.
och jag tror benhårt att man inte behöver bälte förrän man börjar med TUNGA vikter.
Sorry, med det är min åsikt. Använder man bälte för mycket skadar det mer än det hjälper.

Dragremmar kan väl vara ba att ha ibland men samma sak här...
varför använda dragremmar på lätta vikter?
:bpump:

Den här killen vet vad han pratar om!

Lord_X
2002-10-16, 13:30
Originally posted by Gillerstedt
Vad jag menade var att man är ganska stark i marklyft och knäböj. Att komma upp i 150kg är inte så svårt i dessa övningar.
Nu tänker jag säga något elakt... :devil:
Om man är för klen för att lyfta lite tyngre vikter och man inte har riktig koll på tekniken så skall man inte hålla på med Maxlyft.
och jag tror benhårt att man inte behöver bälte förrän man börjar med TUNGA vikter.
Använder man bälte för mycket skadar det mer än det hjälper.
Dragremmar kan väl vara ba att ha ibland men samma sak här...
varför använda dragremmar på lätta vikter?
:bpump:

Stark eller inte, har man bra teknik så kan man maxa.
Är man svag så lyfter man också mindre, därmed en lägre vikt.
Är man stark, så lyfter man mer, därmed en större vikt.
I båda fallen så bör man ha bälte när man maxar, oavssett om det är frågan om att man lyfter 50 kg eller 350 kg, så är det i alla fall frågan om ett maxlyft, en maximal påfrestning för kroppen.. Det finns ingen generell gräns för när man ska börja med bälte.. Bättre i så fall att använda bälte i början innan man fått in rätt teknik och sen bara använda det vid 1-6 reppare.
Dragremmar tycker i alla fall jag att man bör använda om man är nybörjare, eftersom att annars förlorar man ju på att greppet inte orkar med, det brukar ju inte vara särskilt starkt i början. Men då bör man också lägga till lite greppövningar.
Hjälpmedel ska användas så lite som möjligt.

honken.19
2002-10-16, 15:02
jag tycker alla har ju rätt i sig, det finns ju många för och nackdelar med hjälpmedel men vid 1-3 reps i mark och böj vill jag ha ett bälte!!

Så nu har jag beställt ett iaf. beställde twinlabs styrkebälte!
Någon som använder det vet inte om de var de bästa men var lätt att få tag på (beställde genom en butik i stan) och det skulle gå fort att få hem......men det jag tänkte var vilket är bättre det som jag beställde som är jämnbrett lr dom som blir lite smalare framtill.....inte för att det spelar så stor roll nu när jag reddan beställt men kul att veta!!

/Håkan

Muskelsmurfen
2002-10-16, 15:08
Twinlab har ganska bra bälte tror jag, jag har ett själv. ;)
Jag tror du jämför (hmmm, undrar om jag får terminologin rätt här...?) Styrkelyftsbälte med bodybuildingbälte. Det först nämda är mycket kraftigare och det kommer att ta lång tid innan det är inkört. Det senare är mycket bekvämare men ger inte alls samma stöd.

Lord X>Jag tror att vi kan komma överens om att vara oense i den här frågan. :naughty:

Pegga
2002-10-17, 10:45
Funderar på attt köpa ett bälte. Ska man slå till med ett kombi(stöd &vikt)bält direkt tro?


/P

Allan
2002-10-17, 19:48
Världen är full av träningstalibaner. Kör med bälte om du trivs med det. Jag kan säkert komma på dussintals andra saker som har minst lika stor inverkan på dina resultat, men om du tycker bältet känns bra kan du väl ha det på dig. Eller inte. Själv kör jag ofta med bälte, därför att det känns bra. Och det är liksom det som är huvudsaken.

allan

honken.19
2002-10-17, 20:57
Världen är full av träningstalibaner. Kör med bälte om du trivs med det. Jag kan säkert komma på dussintals andra saker som har minst lika stor inverkan på dina resultat, men om du tycker bältet känns bra kan du väl ha det på dig. Eller inte. Själv kör jag ofta med bälte, därför att det känns bra. Och det är liksom det som är huvudsaken.

allan

Det kan du säkert, själv tror jag mat och sömn har lite mer inverkan än ett bälte men saken var ju den att jag vill ha ett bälte när jag kör mark och böj där reps antalet var 1-3 detta enbart för att minska risken för skador...även om ja inte tycker det skulle vara speciellt skönt med bälte skulle jag använda det vid åtminstone maxlyft! Men om man tycker det känns bra med bälte så tror jag inte man alltid ska använda det vill ju inte att mage och en del av ryggen ska bli helt otränande.

Nä blev långt men jag tror på detta :eating: :sleep: :bpump:
och använda bälte till 1-3 reps kommer bli perfekt :hbang:

/Håkan

Boven2k1
2002-10-18, 00:10
honken!

åk till nellas på notviken, han har bälten...både twinlabs och better bodies styrkebälte...

honken.19
2002-10-18, 19:14
jaha tack för tipset ! men jag har redan hunnit köpa ett
twinlab bälte köpte ett medium och de passade precis sista
hålen :D
/Håkan

honken.19
2002-10-19, 21:38
prövade mitt nya bälte för första gången idag när jag körde mark och ökade mitt max från 140 förra veckan till 150 nu!!

/Håkan

mickeL
2002-10-20, 10:20
fan vad du ökar håkan ...... du är ju snart förbi mig:thumbup:

honken.19
2002-10-20, 11:30
jajemen tiger snart traskar jag om dig i marken men
bänk och böj lär ju dröja :mad: du får sluta köra bänk och böj
några månader :D Men böjen kommer nog ökas en del nu
kändes mycket bättre med bälte kommer öka minst 20kg på mitt
ynkliga max!! :angel: (lr kanske inte)
men du får ju ta dig till porsön nån dag så ska vi köra hardcore :hbang:

/Håkan