handdator

Visa fullständig version : huvudvärk av rapsolja?


tomccc
2006-03-10, 17:26
Har börjat dricka rapsolja för att underlätta viktuppgången men när jag svepit 0,5 - 1 dl rapsolja + lika del vatten (tack för tipset någon!) så får jag grym huvudvärk efter ett tag. Finns det något som kan förklara att detta beror på oljan? Frisk i övrigt.

Jakobbus
2006-03-10, 17:33
Har börjat dricka rapsolja för att underlätta viktuppgången men när jag svepit 0,5 - 1 dl rapsolja + lika del vatten (tack för tipset någon!) så får jag grym huvudvärk efter ett tag. Finns det något som kan förklara att detta beror på oljan? Frisk i övrigt.
I dl olja låter som fruktansvärt mycket i mina öron, varför man får ont i huvudet av det vet jag dock inte men jag tror absolut det är bättre att sprida ut intaget av olja över dagen, än att ta allt på en gång

Mac
2006-03-10, 18:54
Precis som Jakobbus säger så är det bättre att du fördelar ut oljan över dagen istället för vid ett tillfälle. Häll lite över maten osv.

Nidning
2006-03-10, 18:58
thats a shit load of oil dude.
bara för att raps olja är en bra fett källa betyder inte att du ska häva i dig det i mängder, det är fortfarande fett och du vill väl inte få på dig mjuka dallriga kilon utan hård massa eller?

tomccc
2006-03-10, 19:43
thats a shit load of oil dude.
bara för att raps olja är en bra fett källa betyder inte att du ska häva i dig det i mängder, det är fortfarande fett och du vill väl inte få på dig mjuka dallriga kilon utan hård massa eller?
Ska jag vara ärlig behövs det nog lite dallriga kilon också! Nu är jag visserligen mindre intresserad utav vad ni tror, utan mer intresserad av någon lite mer handfast teori. Sedan som sidospår i tråden får ni gärna förklara varför det skulle vara bättre att dela upp oljan i flera mindre mål över dagen. En halv dl olja är i mina ögon inte särskilt mycket, 450kcal, kom igen nu.

Strongman
2006-03-10, 20:50
kan man dricka rapsolja för att göra de enklare för sig o gå upp i vikt?! fan vad bra de ska jag börja med :)

sen de där med huvudvärken, det är nog personligt, t.ex ett speciellt kex som man brukar få i sånna där "kex lådor vid nyår" :d

det får jag ont i huvudet av med en gång, bara efter ett kex <:


fast jag kan testa häva i mig 1 dl rapsolja + 1dl vatten till frulle nån dag och se om jag får huvudvärk av det

Sverker
2006-03-11, 07:04
Fysiologiskt TROR jag att du efter rapsoljan omfördelar allt blod till matspjälkningen och får lite mindre blod till hjärnan. Förändringar i blodtrycket i hjärnan kan ge lite skumma effekter.

Thompah
2006-03-11, 12:35
Låter iaf fantastiskt äckligt. *spy*

sitsena
2006-03-12, 00:05
flesta sorters olja inklusive rapsolja är typ 14g per matsked. en matsked är ungefär 4ml.. 0,5dl= 175g fett 1575 kalorier. håller med sverker, och med de mängder du får i dig... helvete. hur lyckas du än få i dig det där!
nyttiga fetter kan vara bra men håll en bra balans i kosten. ha en bra fördelning av kalorierna, och öka kalorierna istället för att öka i fetter. fetter bygger ej muskler.

Sverker
2006-03-12, 07:00
En dl olja väger ca 90 g. En halv dl bör då väga 45 g och ge 420 - 450 kcal.

sitsena
2006-03-12, 12:20
En dl olja väger ca 90 g. En halv dl bör då väga 45 g och ge 420 - 450 kcal.
blir lite förvirrad här nu.. hur många mL är en matsked?
att en matsked olja har 14g fett är jag säker på. jag måste ha fel om att en matsked är 4ml ;)

Nils.R
2006-03-12, 14:50
blir lite förvirrad här nu.. hur många mL är en matsked?
att en matsked olja har 14g fett är jag säker på. jag måste ha fel om att en matsked är 4ml ;)

En msk är 15ml

sitsena
2006-03-12, 15:00
En msk är 15ml
OK :) trodde det var 4ml.

flesta sorters olja inklusive rapsolja är typ 14g per matsked. en matsked är ungefär 4ml.. 0,5dl= 175g fett 1575 kalorier. håller med sverker, och med de mängder du får i dig... helvete. hur lyckas du än få i dig det där!
nyttiga fetter kan vara bra men håll en bra balans i kosten. ha en bra fördelning av kalorierna, och öka kalorierna istället för att öka i fetter. fetter bygger ej muskler.