handdator

Visa fullständig version : protein


The Fallen
2006-03-10, 17:09
har nu köpt protein men undrar hur ofta man ska ta det? körde på ganier innan men då tog jag det bara efter träningen men har läst om dom som tar protein till frukost och kvällsnmål och vad vet allt =/ men hur ofta och när är lagom?

Mac
2006-03-10, 18:57
Hur ofta eller hur många ggr/dag du ska dricka proteindrinkar beror helt på hur mycket mat du äter utöver dessa drinkar.

Nidning
2006-03-10, 19:02
Hur ofta eller hur många ggr/dag du ska dricka proteindrinkar beror helt på hur mycket mat du äter utöver dessa drinkar.

chief wiggum har rätt.
Jag kör med både gainer och protein, gainer efter passet prots utspritt om dagen.

The Fallen
2006-03-10, 20:17
jag försöker att alltid käka frukost, lunch, middag, kvällsmål och och något mellanmål

King Grub
2006-03-10, 20:50
Då finns det inget givet ställe att ta proteinet. Du kan komplettera upp proteinfattiga mål med extra pulverprotein, eller slänga in ett extra pulverbaserat mål om du vill, men det är inget måste, om du får tillräckligt med protein från målen du nämner.

The Fallen
2006-03-10, 21:36
okej men efter träningen ska jag väl slänga i mig en?

King Grub
2006-03-10, 21:41
Ja, eller ännu hellre direkt före.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56073&page=2&pp=15&highlight=whey

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58512&highlight=egentligen

The Fallen
2006-03-10, 22:49
okej så det är bättre att ta det innan passet då? men efter då är det bättre att få i sig kolhydrater då?

RajtanTajtan
2006-03-10, 23:16
okej så det är bättre att ta det innan passet då? men efter då är det bättre att få i sig kolhydrater då?

Ja protein och kolisar innan och efter passet är det lämpligt att få i sig relativt snabba kolhydrater.

King Grub
2006-03-11, 06:00
Det är inte fel med protein efter heller, men det ger mycket mindre effekt på proteinsyntesen att ta det vid det tillfället än direkt före eller en timme efter passet.

MUGEN
2006-03-11, 08:57
Det är inte fel med protein efter heller, men det ger mycket mindre effekt på proteinsyntesen att ta det vid det tillfället än direkt före eller en timme efter passet.

ponera att man inte har några begränsningar att se till(kcal-räknande) skulle det vara något negativt för Protein Syntes, eller rent av positivt, om man valde att fylla på vid alla tre ovannämnda tillfällen. Före, Efter, En timme efter... ?

King Grub
2006-03-11, 09:24
Det finns inga studier på saken. Direkt före passet stimulerar proteinsyntesen mest, därefter 1, 2 och 3 timmar efter passet. EAA 1 h efter passet minskar inte gensvaret på motsvarande dos 2 h efter. EAA 3 h efter passet har också likvärdig effekt som 1 h efter. Det finns inga studier som jämför mer än timme 1+2 efter passet eller 1+3. Att tillföra maxdos EAA direkt före, direkt efter, 1 h efter, 2 h efter, 3 h efter.... det blir över 200 gram t ex vassleprotein på ett par timmar. Direkt efter minskar proteinnedbrytningen, liksom under passet... Vad som är "bäst" är inte känt.