handdator

Visa fullständig version : Adjö kyrkan!


Progzilla
2006-03-10, 17:02
Sådär. Då var det gjort. Jag behöver inte längre betala 600€ i året för att låtsas vara kristen. Tre klick på nätet var allt som krävdes. Är det lika lätt i Sverige?

Grahn
2006-03-10, 17:09
Sådär. Då var det gjort. Jag behöver inte längre betala 600€ i året för att låtsas vara kristen. Tre klick på nätet var allt som krävdes. Är det lika lätt i Sverige?

Nu kommer du att hamna i helvetet!

Jag sparar en plats. :devil:

Progzilla
2006-03-10, 17:13
Nu kommer du att hamna i helvetet!

Vafan? Det stod ingenting om det i blanketten.

Grahn
2006-03-10, 17:14
Vafan? Det stod ingenting om det i blanketten.

Du läste uppenbarligen itne det finstilta skrivet i samma färg som bakgrunden!

Calleman
2006-03-10, 17:19
Fick hem en blankett från min församling, fyllde i den och from i år slipper man betala de kronorna till något man inte tror på. Blir ett fadderbarn i framtiden istället, klart vettigare investering.

Farzan
2006-03-10, 17:23
Vad snackar ni om? Betalar folk en avgift till kyrkan varje månad eller vad?

Gör jag det? Hur mycket?

jebu
2006-03-10, 17:25
Vad snackar ni om? Betalar folk en avgift till kyrkan varje månad eller vad?

Gör jag det? Hur mycket?


hört talas om skatt ?

DTH
2006-03-10, 17:25
Jag borde nog också det.. Och jag är kristen och tror att Jesus är den enda räddningen från helvetet. Men jag står ej för svenska kyrkans förvrängningar av den kristna tron. Homoäktenskap etc. Får ta reda på mer om saken..

Rock'nRoll
2006-03-10, 17:29
Jag borde nog också det.. Och jag är kristen och tror att Jesus är den enda räddningen från helvetet. Men jag står ej för svenska kyrkans förvrängningar av den kristna tron. Homoäktenskap etc. Får ta reda på mer om saken..

Den svenska kyrkan kan ju knappt kallas kristen länge. I alla fall om man utgår ifrån bibeln.

hahavaffan
2006-03-10, 17:30
Bra gjort!

keffat_liv
2006-03-10, 17:31
hur gör man (eller mina föräldrar) för att inte betala till skiten då?

DTH
2006-03-10, 17:32
Den svenska kyrkan kan ju knappt kallas kristen länge. I alla fall om man utgår ifrån bibeln.

Precis. :-) E du du troende också?

Diana
2006-03-10, 17:33
En till här som planerar långsemester i värmen efter döden :bow:

Sprid budskapet!!

Jorgen
2006-03-10, 17:39
Jag är inte ett dugg kristen, men är med i Svenska kyrkan ändå. Jag har råd att betala den i sammanhanget lilla summa pengar det rör sig om. Pengarna går förhoppningsvis till något bra.

slappe
2006-03-10, 17:40
Humanisterna: Att gå ur Svenska kyrkan
http://www.humanisterna.se/hTexter.asp?f=s&t=71

Rock'nRoll
2006-03-10, 17:45
Precis. :-) E du du troende också?

Nä, men jag förstår om kristna blir upprörda över det som har hänt med svenska kyrkan. hadde jag varit kristen hadde jag lämnat den för länge sen.

Nina L
2006-03-10, 18:06
Nej, det är inte lika lätt i sverige, men nästan. Man får behöver en blankett från ens pastorexpedition. Den fyller man i och skickar tillbaka. Har man gjort detta inom 1 nov (om jag minns rätt) så slipper man nästa årets rån. Jag är inte kristen, så jag ser inte meningen med att vara med i svenska kyrkan. Faktiskt blir jag lite arg när jag tänker på att jag har fötts in i den. Jag hade ju aldrig någonsin valt att gå mer själv.

tossefar
2006-03-10, 18:15
Jag är inte kristen, men betalar gärna skatt för att underhålla kyrkorna. Snygga hus de flesta, vore trist om de försvann.

Progzilla
2006-03-10, 18:23
I Finland har utskrivningen ökat dramatiskt efter att det går att göra på nätet. Här är sidan:

http://www.eroakirkosta.fi/ (http://www.eroakirkosta.fi/eroa/)

70% av alla utskrivningar i Finland görs via ovannämnda website.

Nidning
2006-03-10, 18:32
svenska kyrkan med K.G Hammar i spetsen är ungefär lika kristna som Usama Bin Laden. *slap*

Slartibartfast
2006-03-10, 19:08
Nooooooooooooo! Progge du hamnar i Helvetet! :(

Slartibartfast
2006-03-10, 19:09
600 €!? Va satan!? ÄR det lika dyrt för mig som studerar!? I'll see you in hell i så fall. :D

Allan
2006-03-10, 19:16
svenska kyrkan med K.G Hammar i spetsen är ungefär lika kristna som Usama Bin Laden. *slap*

Hur då menar du? Jag betalar gärna några spänn för att hålla vår historia levande, och för att jag respekterar mycket av det arbete som kyrkan bedriver. Men jag är inte kristen.


allan

Nidning
2006-03-10, 19:22
Hur då menar du? Jag betalar gärna några spänn för att hålla vår historia levande, och för att jag respekterar mycket av det arbete som kyrkan bedriver. Men jag är inte kristen.


allan

svenska kyrkan må bedriva god verksamhet men man kan inte kalla det för en kristen kyrka ta ex bög vigsel och allt sådant som inte är förenligt med den kristna tron.
Sen vet jag inte hur mycket svenska kyrkan har med sveriges historia att göra det var ju den rommersk katolska varianten av kristendom som först infördes i sverige (tror jag) men det var i alla fall inte den varianten av "kristendom" som svenska kyrkan nu bedriver som instalerades i sverige i början.
Den varianten som sv kyrkan driver är en slags modern humanistisk allt är tillåtet variant som jag inte asnser att vara enlig med den kristna tron.

Detta är min åsikt jag är inte ute efter massa bråk och tjafs om hur fel och korkad jag är jag är väl medveten om att det finns en massa människor som inte håller med mig och tacka den fria viljan och religions friheten för att ni får tycka som ni vill och jag som jag vill.

Allan
2006-03-10, 19:24
svenska kyrkan må bedriva god verksamhet men man kan inte kalla det för en kristen kyrka ta ex bög vigsel och allt sådant som inte är förenligt med den kristna tron.
Sen vet jag inte hur mycket svenska kyrkan har med sveriges historia att göra det var ju den rommersk katolska varianten av kristendom som först infördes i sverige (tror jag) men det var i alla fall inte den varianten av "kristendom" som svenska kyrkan nu bedriver som instalerades i sverige i början.
Den varianten som sv kyrkan driver är en slags modern humanistisk allt är tillåtet variant som jag inte asnser att vara enlig med den kristna tron.

Detta är min åsikt jag är inte ute efter massa bråk och tjafs om hur fel och korkad jag är jag är väl medveten om att det finns en massa människor som inte håller med mig och tacka den fria viljan och religions friheten för att ni får tycka som ni vill och jag som jag vill.

Nä, emellanåt behöver man inte argumentera för att visa att folk inte är så smarta. De klarar av det själva så bra emellanåt....


allan

Nidning
2006-03-10, 19:25
Nä, emellanåt behöver man inte argumentera för att visa att folk inte är så smarta. De klarar av det själva så bra emellanåt....


allan
varför tar du till personliga påhopp?? jag respekterar din åsikt kan inte du göra det samma alla tänker och tycker inte likadant.

Progzilla
2006-03-10, 19:44
600 €!? Va satan!? ÄR det lika dyrt för mig som studerar!? I'll see you in hell i så fall. :D

:laugh: Nä, du kan vara lugn. Kyrkoskatten i Finland ligger runt 1-2%, beroende på kommun och församling. Jag ger hellre pengarna direkt till unicef eller röda korset.

Hur som helst, kyrkoskatten är inte orsaken till att jag skrev ut mig ur kyrkan.

Slartibartfast
2006-03-10, 19:49
Hur som helst, kyrkoskatten är inte orsaken till att jag skrev ut mig ur kyrkan.

Var det för att de inte vill godkänna vår relation?

WheyProtein
2006-03-10, 21:09
Ska lätt gå ur kyrkan... Tack för länken Slappe :hbang:

Fettecke
2006-03-10, 21:26
det finns ju lite nackdelar.... den dagen du/ni föder barn så blir det inte så mkt med kyrkliga dop, giftemål med en svenska-kyrkan-präst kan du ju glömma osv

Pudzianovski
2006-03-10, 21:31
det finns ju lite nackdelar.... den dagen du/ni föder barn så blir det inte så mkt med kyrkliga dop, giftemål med en svenska-kyrkan-präst kan du ju glömma osv


:laugh:

Fettecke
2006-03-10, 21:33
:laugh:
Vad? bara för att du är impotent betyder det ju inte att andra kan få barn och vilja döpa sina ungar :D

Pudzianovski
2006-03-10, 21:36
Vad? bara för att du är impotent betyder det ju inte att andra kan få barn och vilja döpa sina ungar :D

Jag hör iaf till de % som inte gå ur kyrkan för att enbart slippa betala utan även har en tanke bakom. I den tanken finns knappast några nackdelar som du pratar om. Angående min impotens så hoppas jag du har fel.

Fettecke
2006-03-10, 21:39
Jag hör iaf till de % som inte gå ur kyrkan för att enbart slippa betala utan även har en tanke bakom. I den tanken finns knappast några nackdelar som du pratar om. Angående min impotens så hoppas jag du har fel.
vad är de för tanke?

Inget specielt med din dick. lät vackert att skriva.

Yankeee
2006-03-10, 21:40
det finns ju lite nackdelar.... den dagen du/ni föder barn så blir det inte så mkt med kyrkliga dop, giftemål med en svenska-kyrkan-präst kan du ju glömma osv

Haha vad fan?

Jag har lyckligtvis en begåvad mor som inte är kristen, är inte döpt och har således aldrig varit medlem i svenskakyrkan.

BeatNec
2006-03-10, 22:23
det finns ju lite nackdelar.... den dagen du/ni föder barn så blir det inte så mkt med kyrkliga dop, giftemål med en svenska-kyrkan-präst kan du ju glömma osv

jag tror att de räcker om en är med i kyrkan...?

Progzilla
2006-03-10, 22:32
det finns ju lite nackdelar.... den dagen du/ni föder barn så blir det inte så mkt med kyrkliga dop, giftemål med en svenska-kyrkan-präst kan du ju glömma osv

Jodå, det där var några av de nackdelar som jag nu slipper. ;)

Jag vill verkligen inte tvinga på mina barn nån religion från födeln och jag vill inte höra bibelverser då jag gifter mig.

vxcv
2006-03-10, 22:39
I Finland har utskrivningen ökat dramatiskt efter att det går att göra på nätet. Här är sidan:

http://www.eroakirkosta.fi/ (http://www.eroakirkosta.fi/eroa/)

70% av alla utskrivningar i Finland görs via ovannämnda website.
Men WTF! Måste man kunna finska för att skriva ur sig ur kyrkan nu också?

Progzilla
2006-03-10, 23:03
Men WTF! Måste man kunna finska för att skriva ur sig ur kyrkan nu också?

Nej, trava in till din närmaste magistrat och gå ur kyrkan på svenska, eller skicka ett brev på svenska till din församling. Dendär sidan uppehålls av Tampereen Vapaa-ajattelijat ry (Tammerfors fritänkare?), jag tycker det är bra att de har resurser att göra den ens på finska.

xynd
2006-03-10, 23:18
Hur då menar du? Jag betalar gärna några spänn för att hålla vår historia levande, och för att jag respekterar mycket av det arbete som kyrkan bedriver. Men jag är inte kristen.


allan

Gömma flyktingar stödjer du sådant ?

vxcv
2006-03-10, 23:25
Nej, trava in till din närmaste magistrat och gå ur kyrkan på svenska, eller skicka ett brev på svenska till din församling. Dendär sidan uppehålls av Tampereen Vapaa-ajattelijat ry (Tammerfors fritänkare?), jag tycker det är bra att de har resurser att göra den ens på finska.
Fy vad jobbigt, får lura nån som kan finska istället att hjälpa mig.

Trance
2006-03-10, 23:30
Inte kristen. Däremot medlem och har inga större tankar på att gå ur. Som jag skrivit innan så kan jag betala de pengarna för de fina byggnaderna och för mormor som är kristen. Kyrkan är ju en samlingsplats för en hel del, så varför inte.

jwzrd
2006-03-11, 00:02
Inte kristen. Däremot medlem och har inga större tankar på att gå ur. Som jag skrivit innan så kan jag betala de pengarna för de fina byggnaderna och för mormor som är kristen. Kyrkan är ju en samlingsplats för en hel del, så varför inte.

Men jag skiter i din mormor. Bilda en ungdomskyrka så att det finns någonstans för kidsen att vara utan att behöva söva hjärnan med kristendom så ska jag skicka min skatt dit. För 100 år sen kallades det ungdomsgårdar, en ungdomsgårdsskatt pröjsar jag hellre.

Trance
2006-03-11, 00:08
Men jag skiter i din mormor. Bilda en ungdomskyrka så att det finns någonstans för kidsen att vara utan att behöva söva hjärnan med kristendom så ska jag skicka min skatt dit. För 100 år sen kallades det ungdomsgårdar, en ungdomsgårdsskatt pröjsar jag hellre.

Men det är ju det som är det vackra, jag skiter fullständigt i dig och vad du tycker är bra. Så då kan vi lägga våra pengar på vad vi vill och inte tvingas till något. :)

jwzrd
2006-03-11, 00:12
Men det är ju det som är det vackra, jag skiter fullständigt i dig och vad du tycker är bra. Så då kan vi lägga våra pengar på vad vi vill och inte tvingas till något. :)

Känns viktigare att kidsen gör något vettigt istället för att lira poker, runka och bli arbetslösa. Gamla särringar skiter jag i helt enkelt :)

Trance
2006-03-11, 00:18
Känns viktigare att kidsen gör något vettigt istället för att lira poker, runka och bli arbetslösa. Gamla särringar skiter jag i helt enkelt :)

Men kidsen är idioter, min mormor är cool. Förutom det faktum att hon har blivit lite rasistisk på gamla dar. Dock så är ju detta en avgift som man inte behöver betala så du får gärna skrika att skatten vi betalar skall gå till ungdomshem och sedan strunta i kyrkoavgiften.