handdator

Visa fullständig version : Bra eller dåligt att sova så?


Dreas
2006-03-10, 16:56
Hej! Jag undrar ifall det är dåligt för rygg mm att sova på ett speciellt sätt allt för länge? Har sovit på magen sen jag föddes vilket var 17 år sen. Har inte bytt sovstil en enda dag. Bra eller ska man byta lite då och då för ryggens skull mm?

Andreas

Garnax
2006-03-10, 16:58
Får du ont i ryggen?

nemd
2006-03-10, 16:59
Vad jag läst så är det skonsammast för ryggen att ligga på ryggen, men jag kan inte sova så och sover också på magen. Kan du sova på ryggen så är det säkerligen bra att variera lite det är det oftast, men sov på det sättet som är skönast.. så du kan sova, istället för att försöka sova på ett speciellt sett..

hahavaffan
2006-03-10, 17:33
Var tusan har ni ansiktet när ni sover på magen? Man tvingas ju vrida nacken 90+ grader för att kunna andas, och då stryps man tack vare att strupen är så förvriden. Man dör alltså av att sova på magen. :D

Nä men, hur gör ni?

Själv sover jag alltid på rygg eller på en av sidorna.

Dreas
2006-03-10, 17:36
Sover med anisktet åt sidan och det har funkat bra för mig. Får inte ont i ryggen men tänkte för hållningens skull mm.

Andreas

Gurk-Burk
2006-03-10, 17:53
Var tusan har ni ansiktet när ni sover på magen? Man tvingas ju vrida nacken 90+ grader för att kunna andas, och då stryps man tack vare att strupen är så förvriden. Man dör alltså av att sova på magen. :D

Nä men, hur gör ni?

Själv sover jag alltid på rygg eller på en av sidorna.

Haha, klarar av att sova ungefär så som du beskrev det, vrider huvet, ända nackdelen med att sova på magen är att jag alltid har armarna under kuddarna, så jag kan vakna upp lite då och då och märka att båda armarna sover, en mycket underlig känsla...

mela
2006-03-10, 17:59
Jag sover alltid på mage.. eller så vriger jag kroppen väldigt skumt som i ett C och har ena benet på det andra (kan fixa foto om det behövs).

Men jag har inte haft problem med ryggen pga det.
Dock sitter jag alltid som en hösäck och får därför ont i ryggen.

Men jag tror inte att det skall spela någon större roll.. *screwy*

jedimasterx
2006-03-10, 18:24
Haha, klarar av att sova ungefär så som du beskrev det, vrider huvet, ända nackdelen med att sova på magen är att jag alltid har armarna under kuddarna, så jag kan vakna upp lite då och då och märka att båda armarna sover, en mycket underlig känsla...


Enda gången jag har lyckats med det var när mina armar på något sätt hamnade under mig när jag sov (jag sover på rygg). Vaknade upp och kunde inte röra armarna, fick panik först men lugnade mig när jag hade hunnit tänka igenom situationen lite :)

Ganska kul känsla, tycker jag.

shibi
2006-03-10, 20:36
Jag sover i fosterställning (Som andra kallar Kärringställning- Man ser så ynklig ut)

Men jag kan inte somna på annat vis. Det känns med naturligt att sova så.
Får väl försöka sova på rygg nu. Kan tänka mig att det inte är så bra för hållning att sova som jag gör.

Axlarna dras fram, och det blir som en liggande gamnacke,

andeN.
2006-03-10, 21:09
Jag sover i fosterställning (Som andra kallar Kärringställning- Man ser så ynklig ut)

Men jag kan inte somna på annat vis. Det känns med naturligt att sova så.
Får väl försöka sova på rygg nu. Kan tänka mig att det inte är så bra för hållning att sova som jag gör.

Axlarna dras fram, och det blir som en liggande gamnacke,

Samma här. Försöker sova på rygg men det är svårt att somna då för mig. :(

Palm
2006-03-10, 22:28
Själv har jag börjat sova på rygg utan kudde i klassisk likställning. Känner mig skithård. Men sömnen verkar bli effektivare för jag brukar numera vakna strax innan klockan ringer, helt utvilad.

Alexlindgren
2006-03-10, 23:14
Haha, klarar av att sova ungefär så som du beskrev det, vrider huvet, ända nackdelen med att sova på magen är att jag alltid har armarna under kuddarna, så jag kan vakna upp lite då och då och märka att båda armarna sover, en mycket underlig känsla...

Brukar jag också uppleva faktiskt, läskigt fan.

Jag sover alltid på mage.. eller så vriger jag kroppen väldigt skumt som i ett C och har ena benet på det andra (kan fixa foto om det behövs).

Men jag har inte haft problem med ryggen pga det.
Dock sitter jag alltid som en hösäck och får därför ont i ryggen.

Men jag tror inte att det skall spela någon större roll.. *screwy*

Hahaha, vet precis vad du menar, sover likadant :sleep:

mini
2006-03-10, 23:36
Bästa sömnkvalitén uppnås ofta i ryggläge, men för kroppen går det lika bra att sova på mage. Det man ska tänka på är att man då behöver en lite hådare säng.

Krokodil
2006-03-10, 23:39
Hej! Jag undrar ifall det är dåligt för rygg mm att sova på ett speciellt sätt allt för länge? Har sovit på magen sen jag föddes vilket var 17 år sen. Har inte bytt sovstil en enda dag. Bra eller ska man byta lite då och då för ryggens skull mm?

Andreas
Troligen rör du på dig under natten utan att veta om det.

Dreas
2006-03-11, 00:32
Kan tala om att min säng är den mjukaste sängen jag någonsin prövat och vet inte en kompis som inte sagt att ja har en alldelles för mjuk säng.

Andreas

Metal_boy_
2006-03-11, 00:33
Såhär sover jag:

Pressarn
2006-03-11, 04:27
Själv har jag börjat sova på rygg utan kudde i klassisk likställning. Känner mig skithård. Men sömnen verkar bli effektivare för jag brukar numera vakna strax innan klockan ringer, helt utvilad.
Jag måste torka bort spott från skärmen nu efter att ha läst din post... :laugh:

Pingu
2006-03-11, 09:35
Såhär sover jag:

Meee tvåååå :thumbup: ( har bara en annan matta)

Piranha
2006-03-11, 10:04
Har aldrig kunnat sova på mage.

Sover alltid på sidan med minst 3 kuddar under huvet och byter sida rätt ofta då armarna somnar.

Dipshit
2006-03-11, 10:15
på mage med en kudde under ena axeln typ... motverkar 90-graders-tillståndet..

Herkulez
2006-03-11, 10:18
Såhär sover jag:
HAHAHAH EIN NEEEIIIJJJGEERR

Kary
2006-03-11, 16:50
Sover i flera olika ställningar varje natt. På mage går utmärkt om man har underarmarna under kudden och ansiktet åt sidan. Dessutom på sidan med benen lite uppdragna...och ibland kan det vara bekvämt att sova på rygg om jag har armarna uppe i höjd med huvudet ungefär.

Metal_boy_
2006-03-14, 10:54
Meee tvåååå :thumbup: ( har bara en annan matta)


Vi sover som små söta barn :thumbup:

Jman
2006-03-14, 11:12
Gillar att ligga på mage ibland men då är risken att armarna blir helt mosade. Kan bli stel i lederna och/eller att armarna domnar bort helt. Att lägga mitt muskulösa huvud på armarna fungerar inte alls eller så har jag dålig blodcirkulation ... :D
Rygg går fint för det mesta men när jag lutar huvudet åt sidan kan jag få andningsproblem. Antar jag, eftersom jag kan vakna upp med ett ryck och höra något konstigt ljud...
Att ligga på sidan är så oehört tråkigt. Jag vill kunna sträcka på benen och rulla runt så att ryggen sträcks. Jag brukar lyckas med att få kotorna i ländryggen knäcka till så att de känns bra.

grisbil3n
2006-03-14, 11:17
På sidan :eating:

Kwon
2006-03-14, 11:44
Såhär sover jag:

Schysst att du tog med mattan i bilden... :laugh: