handdator

Visa fullständig version : Vara glad över finnar?


larre
2006-03-10, 14:47
Bör man vara glad för att man fortfarande har finnar som 20åring?
Sett ur den synvinkeln att det borde betyda att man fortfarande har bra teststeronöverskott.

Mr. Moose
2006-03-10, 15:07
Bör man vara glad för att man fortfarande har finnar som 20åring?
Sett ur den synvinkeln att det borde betyda att man fortfarande har bra teststeronöverskott.

eller dålig hygien?? :em:

Claes

larre
2006-03-10, 15:09
eller dålig hygien?? :em:

Claes
Akne beror inte på dålig hygen.

KorSpo
2006-03-10, 15:13
Akne har inget med testoseronöverskott att göra så nej det är inget att vara glad för *slap*

Sonny
2006-03-10, 15:14
Akne har inget med testoseronöverskott att göra så nej det är inget att vara glad för *slap*Ere inte nått körtel som styr det?

King Grub
2006-03-10, 15:17
Gener + kost.

KorSpo
2006-03-10, 15:18
Ere inte nått körtel som styr det?

Jo talgkörteln men det har ingenting med larres testoseronöverskott att göra när han är 20 år.

Honn
2006-03-10, 15:23
Man kan i alla fall vara less på finnar när man är 29 och fortfarande har dem.

KorSpo
2006-03-10, 15:25
Man kan i alla fall vara less på finnar när man är 29 och fortfarande har dem.

Hehe indeed :cool: A-Vitaminkräm ska vara bra vad jag hört.

larre
2006-03-10, 15:27
AHA! Så det är alltså bara värdelöst :D

Jag har alltid varit övertygad om att finnar == gott om testosteron men det har alltså inget med varandra att göra?

Grub: Visst vare så att hög insulinfrisättning == mycket finnar? Har för mig att jag läste något sådant i en tråd om mjölk här på kolo.

Korspo: Vid vilken ålder avtar det?

bubbe
2006-03-10, 15:29
Jag har fått tillbaka mina finnar, dock inte i ansiktet utan på underliga ställen som låren och nacken. Inte mycket iofs men det kommer någon då och då. Vet inte om det har att göra med mera svettning i samband med träningen eller en bättre diet?

larre
2006-03-10, 15:30
Hehe indeed :cool: A-Vitaminkräm ska vara bra vad jag hört.
Jag har helt och hållet gett upp krämer och sån skit, har tvättat mig morgon/kväll i ansiktet sedan första finnen(dvs när jag typ 10) och det har hjälpt marginellt, bäst funkar det när man bara tvättar med vanlig tvål och har någon mjukgörande kräm så håller man huden ren och mjuk.

Jag ska till läkarn och få någe sjysst antibiotika utskrivet nu den 17:nde, eller iaf en remiss till hudvårdsmottagningen.
Klämmer han upp någon kräm i mitt ansikte klämmer jag upp den någonstans i han :D

King Grub
2006-03-10, 15:31
Grub: Visst vare så att hög insulinfrisättning == mycket finnar? Har för mig att jag läste något sådant i en tråd om mjölk här på kolo.

Kosten är den enskilt största påverkbara faktorn bakom akne, och i den faktorn ingår hormonpåverkan, däribland insulin, ja.

Implications for the Role of Diet in Acne (http://www.thepaleodiet.com/articles/Final%20Acne%20Article.pdf).

KorSpo
2006-03-10, 15:54
Korspo: Vid vilken ålder avtar det?

Omöjligt att säga, de flesta människor får ju akne under tonåren, men vissa får det mer än andra och det är som grub säger genetiskt betingat. Oftast är det ärftligt så du kan ju fråga morsan eller farsan när deras akne försvann, om de hade jobbig akne. Akne är ju en infektion i talgkörteln så man kan självklart få finnar på grund av att man inte tvättat sig så noga oxå. Man har stora talgkörtlar i ansiktet, på bröstkorgen och på ryggen, och därför får man lätt akne där.

Det lär iaf gå över med tiden, i annat fall kan du uppsöka läkare om det är besvärar dig väldigt ( som jag läste att du ska göra nu, bra :) ). Det finns både receptfria och receptbelagda läkemedel som ska hjälpa. Du borde oxå se över kosten, visserligen sägs det nuförtiden att acne inte alls har något med kost att göra men det tror jag inte på, jag själv brukar alltid få det när jag äter choklad. Visserligen kanske min hormonbalans förändras då... jaja :D

Räcerman
2006-03-10, 16:02
Jag får iallafall fler finnar om jag kör några riktigt hårda pass med tunga basövningar som marklyft eller knäböj. I slutet av viloveckan har jag som minst finnar.

Big_Vik
2006-03-10, 16:12
Gener + kost.

Grub går EMOT forskningen för första gången någonsin? :D Skall anteckna denna högst historiska dag ;)

Johan86
2006-03-10, 16:25
är det fet kost som bidrar till acne?

Vastrix
2006-03-10, 16:26
Grub går EMOT forskningen för första gången någonsin? :D Skall anteckna denna högst historiska dag ;)

Gör han?

King Grub
2006-03-10, 16:29
Grub går EMOT forskningen för första gången någonsin? :D Skall anteckna denna högst historiska dag ;)

Jag länkar till forskning...

Det är bara förlegad forskning som säger att det inte finns ett samband. Jag håller mig uppdaterad. Rekommenderas. :thumbup:

Dreas
2006-03-10, 16:54
Hej! Har ganska mycket finnar men dom har minskat avsevärt nu när jag börjat träna och äter nyttigare.

Andreas

ManuelIT
2006-03-10, 16:58
hur kommer det sig att så många som styrketränar får acne? känner till ett flertal, har även sett många trådar om ämnet på olika träningsforum. jag själv har fått samma problem när jag började träna. i de flesta fallen är anledningen hormoner enligt läkarna, och inte dålig hy.

King Grub
2006-03-10, 17:01
hur kommer det sig att så många som styrketränar får acne? känner till ett flertal, har även sett många trådar om ämnet på olika träningsforum. jag själv har fått samma problem när jag började träna. i de flesta fallen är anledningen hormoner enligt läkarna, och inte dålig hy.

Styrketräning är en dramatisk stimulator av hormonfrisättning.

olle lindblad
2006-03-10, 17:15
Jag länkar till forskning...

Det är bara förlegad forskning som säger att det inte finns ett samband. Jag håller mig uppdaterad. Rekommenderas. :thumbup:
Var letar man efter nya forskningsresultat?

King Grub
2006-03-10, 17:17
I relevanta vetenskapliga tidskrifter.

http://www.springerlink.com/(ivzsyr34csjyuz45sqgzj5iw)/app/home/browse-publications-results.asp?referrer=main

http://www.blackwell-synergy.com/action/showJournals;jsessionid=gUe6SljXXmjePGH8KN

larre
2006-03-10, 17:20
Jag får iallafall fler finnar om jag kör några riktigt hårda pass med tunga basövningar som marklyft eller knäböj. I slutet av viloveckan har jag som minst finnar.

Exakt så är det för mig, det blir mer finnar, större finnar, större bölder dagen efter träningen men på måndag morgon är det som minst(vilodag lör/sön).

Men går inte kost för att motverka akne mot den kost som muskelbygge kräver?

"Styrketräning är en dramatisk stimulator av hormonfrisättning."

Alltså kommer jag att se ut som en 14 åring i ansiktet tills att jag slutar träna och slutar äta rätt för att växa?

Får hoppas att jag får någon bra antibiotika som löser akneprobelmen och håller dom borta för alltid.

Gorilla
2006-03-10, 18:36
Choklad ger inte finnar!

Insulinpådrag p.g.a sockret ger det däremot

Finnarna beror på Hormoner, Gener, Insulinnivåer och infekterade hårsäckar

Nidning
2006-03-10, 18:44
Kosten är den enskilt största påverkbara faktorn bakom akne, och i den faktorn ingår hormonpåverkan, däribland insulin, ja.

Implications for the Role of Diet in Acne (http://www.thepaleodiet.com/articles/Final%20Acne%20Article.pdf).

varför är det då vanligt med ackne på juicande byggare??
jag menar inte att betvivla det du skriver utan det är en seriös fråga, alltså om kosten är den största faktorn så borde man inte kunna hämma ackne utslag om man äter rätt, men det kanske beror på det du skriver om hormonpåverkan som rubbas när man använder sig av juice??

King Grub
2006-03-10, 18:46
Steroider är inte med i diskussionen över huvud taget för normala individer! Självklart ger dessa hormonpåverkan, men här talar vi icke-dopade individer, inga som medicinerar sig till saken!

Nidning
2006-03-10, 18:47
Steroider är inte med i diskussionen över huvud taget för normala individer! Självklart ger dessa hormonpåverkan, men här talar vi icke-dopade individer, inga som medicinerar sig till saken!

nä, nä det fattade jag, jag bara undrade menade inte att vara käftig eller nåt.

Sniggel
2006-03-10, 19:00
Jag får iallafall fler finnar om jag kör några riktigt hårda pass med tunga basövningar som marklyft eller knäböj. I slutet av viloveckan har jag som minst finnar.

Du kanske blir hungrigare och äter mer när du kör tunga träningspass?

edit: såg inte posten om att hormonfrisättningen från träning kunde påverka...

Sniggel
2006-03-10, 19:05
Exakt så är det för mig, det blir mer finnar, större finnar, större bölder dagen efter träningen men på måndag morgon är det som minst(vilodag lör/sön).

Men går inte kost för att motverka akne mot den kost som muskelbygge kräver?

"Styrketräning är en dramatisk stimulator av hormonfrisättning."

Alltså kommer jag att se ut som en 14 åring i ansiktet tills att jag slutar träna och slutar äta rätt för att växa?

Får hoppas att jag får någon bra antibiotika som löser akneprobelmen och håller dom borta för alltid.

Jag har haft problem med finnar med.
Mycket finnar hade jag efter lumpen i något år tills jag började gå på roaccutan, ett läkemedel som funkar!
Det kan dock ha ganska jobbiga bieffekter.
I mitt fall var det värt bieffekterna som jag hade i 9 månader då jag nu knappt har finnar alls (1-2 små i ansiktet i snitt).

olle lindblad
2006-03-10, 19:08
Jag har haft problem med finnar med.
Mycket finnar hade jag efter lumpen i något år tills jag började gå på roaccutan, ett läkemedel som funkar!
Det kan dock ha ganska jobbiga bieffekter.
I mitt fall var det värt bieffekterna som jag hade i 9 månader då jag nu knappt har finnar alls (1-2 små i ansiktet i snitt).
Jag gick på en kur i sex månader. Dyrt, men värt det om man har mycket problem. Man fick smörja in sig sjukt mycket också, eftersom man blev så torr i huden av det.

HenrY
2006-03-10, 19:17
Har också kört Roaccutan.
Själv fick jag inga andra bieffekter än torr hud (iof torr hud som in i H-E) o lite ont i ryggen.
Men ångrar absolut ingenting, då alla finanr försvann för mig. Idag har jag bara någon enstaka då och då.

Slartibartfast
2006-03-10, 19:17
jag är 26 och har jävla mycket finnar ännu. :(

larre
2006-03-10, 19:31
Vad är det för bieffekter då?
Har hört att man skall bli väldigt stel och att man inte kommer kunna bygga några muskler under kuren, samt att man inte skall träna under kuren.

Hur lång "ska" kuren vara? 9 mån kändes väldigt länge.
Jag trodde att kuren varade typ 4-5 veckor.

Smörja in sig? Menar du med mjukgörande då?

olle lindblad
2006-03-10, 19:45
Vad är det för bieffekter då?
Har hört att man skall bli väldigt stel och att man inte kommer kunna bygga några muskler under kuren, samt att man inte skall träna under kuren.

Hur lång "ska" kuren vara? 9 mån kändes väldigt länge.
Jag trodde att kuren varade typ 4-5 veckor.

Smörja in sig? Menar du med mjukgörande då?
Jag blev väldigt torr i ansikte, läppar och händer. Fick kräm utskriven samtidigt för detta, samt att jag smörjde läpparna 20 gånger om dagen minst. Eftersom även slemhinnor torkade ut var det lätt att få näsblod i början, men det avtog efter ett tag. En normal kur var tre månader och sedan utvärdering. Åtminstone var det så för mig. Det där med stelheten och att inte kunna träna känner jag inte igen alls.

Sniggel
2006-03-11, 04:33
Jag har även eksem så det kanske bidrog till bieffekterna:
Jag fick torr hud som vissa dagar var så torr att den gick sönder och började vara, framförallt i nacken. Men som jag sa tidigare, det var värt de 9 månaderna.
Sen ryktas det om att man kan bli deprimerad av pillrena med.

olle lindblad
2006-03-11, 09:05
Eftersom Roaccutan har en vitamin A-syra med hög dos som verksam substans får man gå och ta ett test på leverns funktion med jämna mellanrum. Vidare får du absolut INTE dricka alkohol. Jag hade en kompis som gick en kur samtidigt som jag och han fick extra mycket finnar de första veckorna, vilket var lite jobbigt. Han fick bra slutresultat dock.

Decamber
2006-03-11, 09:49
Roaccutan har fungerat bra på en polare till mig som hade väldigt mycket finnar. Själv har jag också relativt mycket finnar och påbörjade en roaccutanbehandling, men mina levervärden höjdes enormt, så jag fick sluta. Damn! Resultatet är att jag har finnarna kvar och aldrig kan köra på samma medicin igen.

Nu drack jag alkohol under behandlingen, om än i ganska små mängder. Men jag ångrar att jag inte höll upp helt.

haiduc
2006-03-11, 09:52
Huden mår inte bra av stress, tung träning likställer jag med "stress" för kroppen. Om man tränar ofta och därmed dushar mer än andra så torkar man lätt ut huden.
Sen så ska man inte använda tvål eller dushcréme i ansiktet, man använder en produkt ansedd för ansiktet när man tvättar sig. Kan också vara bra att använda en bra scrub ett par gånger i veckan och ev ngn ansiktsmask.
Samt att man vid varje tvätt måste återfukta...
Dricker man sedan vatten, äter mkt frukt och äter balanserat förövrigt så har man gjort det man kunnat för att minimera finnarna.

olle lindblad
2006-03-11, 09:55
Nu drack jag alkohol under behandlingen, om än i ganska små mängder. Men jag ångrar att jag inte höll upp helt.
Nej, det var nog inte så bra. Laserbehandling tror jag fungerar bra annars.

mowax
2006-03-11, 13:19
Även stora starka karlar paratar hudvård :hbang:

Nej men det är likadant för mig. Det verkar dock ha ett samband med svettningen!?! Dock kan jag se en ökning när jag börjar dra på med "tunga" basövningar efter en period av lättja *innocent*

Decamber
2006-03-11, 14:26
Nej, det var nog inte så bra. Laserbehandling tror jag fungerar bra annars.

Laserbehandling har jag hört talas om, men jag är inte så insatt! Det brukar fungera bra alltså? Hur mycket kostar det i runda slängar?

larre
2006-03-11, 14:47
Fy fan nu blev jag verkligen inte sugen på att dra igång någon sådan där kur :(
Då måste jag nästa fundera vidare på det, får kanske försöka se över kosten lite och bara ha en insulintopp per dag, efter träning.

Edit: Post 500!

tossefar
2006-03-11, 15:33
Jag får enstaka finnar om jag slarvar med ansiktshygienen. Så länge jag tvättar morgon och kväll så håller de sig borta.

Steelan
2006-03-11, 16:36
Jag brukar få finnar vid bakfyllan efter att ha supit rejält och käkat ett ordentligt skrovmål efter festen.

Idag använder jag inte proteinpulver men för ett år sedan gjorde jag och jag tycktes lägga märke till att finnarna ökade väsentligt. Då var det excells vassleprotein tillsammans med dextrosol efter träningspassen. Ligger det någon sanning bakom detta?

P.S
Det går utmärkt att träna mha vanlig kost, kom ihåg det! ;)

King Grub
2006-03-11, 16:37
Idag använder jag inte proteinpulver men för ett år sedan gjorde jag och jag tycktes lägga märke till att finnarna ökade väsentligt. Då var det excells vassleprotein tillsammans med dextrosol efter träningspassen. Ligger det någon sanning bakom detta?

En gång till då: hormonpåverkan. Kost (och kosttillskott) frisätter hormoner.

Slartibartfast
2006-03-11, 16:39
Jag får enstaka finnar om jag slarvar med ansiktshygienen. Så länge jag tvättar morgon och kväll så håller de sig borta.

jag körde med ansikts-wash i en månad och det blev nästan sämre.

tossefar
2006-03-11, 16:54
jag körde med ansikts-wash i en månad och det blev nästan sämre.
Du måste ju självklart smörja in dig efteråt, men det förstod du kanske ändå :)

Det fungerar utmärkt för mig. Jag använder ansiktstvätt från hugo boss, scrub och fuktkräm från zirh.

Steelan
2006-03-11, 17:07
En gång till då: hormonpåverkan. Kost (och kosttillskott) frisätter hormoner.

Syftade just på proteinpulvret. Om man istället ersatt samma mängd protein/kolhydrat i form av vanlig mat, kan det få annan inverkan då? Om man tar hänseende till vad det är för slags av protein, slagprodukter etc man får i sig? Som du skriver så har det troligtvis det om det är förändringar men finns det någon större skillnad om man använder sig av "vanlig kost" kontra vassle proteinet?

King Grub
2006-03-11, 17:23
Vassleprotein ger lika stor insulinfrisättning som motsvarande energimängd druvsocker.

larre
2006-03-11, 18:52
Vassleprotein ger lika stor insulinfrisättning som motsvarande energimängd druvsocker.
Fel tråd egentligen men hur många timmar efter träning var det man inte behövde brys sig om insulingtoppar utan det gick till musklerna istället för att lagras in som fett?

Absalom^
2006-03-12, 00:56
Fel tråd egentligen men hur många timmar efter träning var det man inte behövde brys sig om insulingtoppar utan det gick till musklerna istället för att lagras in som fett?

Det är väl relevant för tråden då alla aknenyllen (inkl. mig själv) som läser här lär försöka minska antalet insulintoppar till endast de nödvändiga efter den här informationen.


Nu måste jag ställa om min oboydiet totalt! :D

Från och med nu blir det bara mjölk till gröten, drinken och i matlagningen. O inget mer snask mellan måltiderna!

Långsamt börjar jag röra mig mot en vatten & salladdiet. lol :whipped:



Föresten Grub *yourock*

pecson
2006-03-12, 01:29
jag använder dalacin + skinoren sen en exfolierande gelscrub sen en body scrub sedan använder jag en refreshing face wash från hugo boss sen en aftershave med lite eller ingen alkohol, sedan använder jag en moizturiser från hugoboss. och det har blivit lite bättre efter detta

ALEXPALEX
2006-03-12, 20:00
aloe vera gel (99%), tvättar ansiktet ENBART med vatten. Rakapparat. Ångar ansiktet ibland.


Nuförtiden syns det bara att jag har haft väldigt mycket finnar under lång tid plus att jag har någon finne då och då. Förvisso är jag snart trettio, men hyn blev ändå markant bättre för ett par år sedan av att sluta tvätta mig så ofta.

Absalom^
2006-03-13, 09:56
Samma här Alex, Jag anade att jag fick mindre finner när jag inte använde en massa konstiga salvor (jopp, testade dem under några månader) och började att bara använda tvål igen. Tyckte då det verkade ännu bättre om jag bara tvättade med vatten varannan dag eller så. Och jag verkade ha rätt. Men just nu är jag i en svacka och har fått finnar över hela kroppen. :(

Apos78
2006-03-13, 11:12
Jag hade en hel del finnar, främst på ryggen. Läste sedan den rapporten grub länkade till och tänkte att det kan ju vara värt att prova utesluta någonting ur kosten, bara för att se. Slutade helt och hållet med choklad och finnarna försvann till 99%, så nog fan har kosten med det att göra helt klart. Så fort jag äter någon choklad så kommer det tillbaka inom ett par dagar.

Nemesis
2006-03-13, 11:31
Hur pass mycket kan ens vardagliga omgivning påverka hyn och orsaka akne? Nu under vintertider kan jag säga att jag blir lite utav en eremit, dvs jag håller mig väldigt mycket inomhus och främst i mitt rum - framför datorn. Till skillnad från höst, vinter och vår då jag tenderar att vara utomhus betydligt mer.
Jag jobbar även inomhus - framför datorn - så det sker automatiskt att min hy nästan är i konstant kontakt med temperaturer över 23° samt relativt instängd luft.

Det här är väl ingenting hyn mår särskilt bra av eftersom vi egentligen inte är skapta för att sitta inomhus dynget runt. Men kan detta ha stor påverkan på dålig hy?

Mina ursäkter om att jag äter för mycket godis och dricker en del cola (etc) kan jag inte försvara då de är rena sockerbomber, men jag är nästan den enda i min omgivning som drabbas av akne. Inte superfarlig, men tillräckligt jobbig.

Pepz
2006-03-13, 12:17
Tycker att mina få finnar är ännu färre nu under diet.

för mig funkade annars supplementering med b-vitaminkomplex och zink +solning, bättre än alla krämer jag provat..

WheyProtein
2006-03-13, 15:26
Akne beror inte på dålig hygen.
För mej är det så att om jag inte tvättar ansiktet morgon och kväll ser jag en tydlig ökning av finnarna efter bara nån dag *grr*
Så det kan väl bero på hygien oxå, inte alltid dock, såklart.

ManuelIT
2006-03-13, 16:11
För mej är det så att om jag inte tvättar ansiktet morgon och kväll ser jag en tydlig ökning av finnarna efter bara nån dag *grr*
Så det kan väl bero på hygien oxå, inte alltid dock, såklart.

Det beror säkert på att du har en fet hy som producerar mkt sebum. Inte på att ditt ansikte har blivit smutsig.

larre
2006-03-14, 12:49
Det beror säkert på att du har en fet hy som producerar mkt sebum. Inte på att ditt ansikte har blivit smutsig.
Ok då, smuts kan säkert påverka hurvida man får akne, om man inte tvättar sig och låter porerna bli igensatta med skit så kan det säkert göra sitt till men i mitt fall så blir jag tokförbannad när någon säger till mig att jag "borde kanske tvätta ansiktet", då vill jag kontra med något i stil med "ja jag tvättar det bara 2ggr/dagen och har gjort det de senaste 10 åren, hur är det med din hudvård?"
Eller bara dela ut en propp :D

Ingen som var sugen på att svara på http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1401428&postcount=52 ?

Stål
2006-03-15, 16:36
Vet inte om någon nämnt det innan men efter ett riktigt svettigt pass med mark eller böj så är porerna vidöppna, fritt fram för smuts att tränga in och infektera. Därför det kan dyka upp nån finne på ryggen dagen efter ett sådant pass.

Men självklart har jag en lösning på det, avsluta duschen med 30 sekunders riktig kalldusch. Ganska jobbigt men porerna stängs och inget smuts kan tränga in. I annat fall så är porerna öppna ganska lång tid efter ett pass med eftersvettningar och dyl.

Det funkar för mig iallafall.

Absalom^
2006-03-26, 00:10
Kolla här aknenyllen:

http://www.waisays.com/AcneSampleDiet.htm


Nån som har något förslag på hur man kan kombinera det där med styrketräning?

Absalom^
2006-03-26, 00:17
och

http://www.waisays.com/index.html

"Cooking food creates the toxins that cause welfare diseases"

Gimp
2006-03-26, 01:42
Jag gick till en läkare och bad att få roakutan utskrivet men han tyckte inte jag hade tillräckligt svår akne för att få det istället fick jag två andra läkemedel, en som man smörjer och en som man duttar på.

Krämen heter differin och den har samma effekt som roakutan men istället för att det är en tablett som behandlar hela kroppen och går hårt åt levern behandlar den här istället bara ställer man applicerar den. I början blev huden jätteöm och jag flagnade som fasiken men nu är det bättre, en månad ungerfär. Stifter jag fick heter dalacin och ma duttar på en lösning på stället där man får ett akneutslag och behandlar den med antibiotika, eller vad det nu är, på just det stället. Tillsammans har dessa fungerar jättebra och jag är nästan fri frå akne i ansiktet plus att pormaskarna bara blir mindre och mindre i antal för varje dag.

Som tidigare nämnt, huden blir torr så jag smörjer in mig väldigt frekvent och undviker solariet nu mera och är således blek men aknefri, weeeeeeei. :D

kostkrig
2006-03-26, 12:03
Detta ständiga orosmoment alá Akne.

Jag vet faktiskt inte huruvida dieten har något med akne att göra, vad jag vet är att sunt förnuft alltid funkar och märker du att finnarna dyker upp när du äter ett speciellt livsmedel så ska du givetvis undvika det framöver för att slippa det.

Sen är det viktigt att tvätta ansiktet, helst morgon och kväll. (Inte mer än så)
En ansiktstvätt för att sen avsluta med en återfuktare.
Acnepreparaten har som bieffekt att den torkar ut huden vilket ger motsatt effekt om du inte återfuktar - sänder signaler till huden att talgproduktionen måste öka, vilket gör att huden börjar överproducera fett. Så se till att återfukta huden ordentligt varje gång.
Till detta rekommenderar jag att du använder en ansiktsmask 1-2ggr/vecka för att rengöra på djupet. (Masken läggs på efter ansiktstvätten, innan återfuktaren).

Scrub är inte att rekommendera till personer med akne då risken är hög för irritation, dock finns det ett par scrubbar som är speciellt anpassade för just detta, men dom flesta är det EJ.


Sist, men inte minst, skulle jag vilja slå ett slag för vitamin b5 som tydligen ska göra stora underverk.
Det är ett vitamin som du tar dagligen för att förhindra aknen och, vad jag vet, har den hjälpt otroligt många unga i sin jakt på botemedel.
Jag själv beställde hem det för ett tag sen men fick en gratis kur av Tetracykliner istället som jag självklart nappade på.

Har ni mer frågor så kan ni höra av er.

Hälsningar,
kostkrig

Princy
2006-03-26, 13:21
Jag har jobbat på ett företag som tillverkar och säljer hudvårdsprodukter, och den hudvård som rekommenderas är:

Morgon: Ansiktsvatten + ansiktscreme
Kväll: Ansiktsrengöring + ansiktsvatten + ansiktscreme

1-2 ggr/vecka: Ansiktsmask + peeling

Försök hitta ett ansiktsvatten som inte innehåller alkohol och en ansiktscreme som innehåller få konserveringsmedel.

Ett vanligt problem är att man tar för mycket ansiktscreme. Ta en liten mängd på en fingertopp, gnugga ut mellan fingrarna och dutta på ett tunt lager över ansiktet. Ögoncreme är inte heller att förakta, den ska användas ännu mer sparsamt och försiktigt duttas på med ringfingrarna (de svagaste fingrarna) på benet runt om ögat. :thumbup:

Absalom^
2006-03-26, 14:22
Jag rekomenderar varmt att ni besöker länkarna ovan om ni likt jag inte gillar att betala för svidande ansikten.

arnold2k5
2006-03-27, 18:32
Hmm. . skummt isåfall att ja helt plötsligt börjat fått mer finnar sen jag börjat träna, jag äter bättre och sköter min hygien bättre. . jaja

Är ni helt säkra på att testosteronhalten inte gör så man får mer finnar?
Man riskerar ju att få mer finnar om man tar steroider m.m??

RassK
2006-03-27, 20:13
Är bodylotion acceptabelt som "återfuktare"/"ansiktscreme"?
ó_Ò…

kostkrig
2006-03-27, 20:41
Är bodylotion acceptabelt som "återfuktare"/"ansiktscreme"?
ó_Ò…

Det var en bra fråga.. man brukar säga att alkohol inte är att föredra i ansiktet och då många bodylotion produkter innehåller just alkohol skulle jag satsa på en riktig ansiktskräm istället.

Edit: Men det skulle vara intressant att höra vad Princy har att säga.

LindaL
2006-03-27, 21:08
Roaccutan har ju rätt svåra biverkningar som dessutom är ganska vanliga.
Däremot finns det receptbelagda kapslar som heter Tetral som min sambo ätit med gott resultat. Men fortfarande i 30-års åldern har han finnar till och från. Eller snarare bölder, tillståndet kallas för böldakne och är i regel ärftligt.

Men han märker skillnad mellan t ex vinter och sommar. Vinter torr inomhusluft kräver smörjning, utomhus och sol på sommaren håller bölderna borta.
Han solar solarium nån gång emellanåt och upplever även att det hjälper.

Men precis som ni nämnt tidigare, gener, kost, svett och även miljön man vistas i spelar alla in på tillståndet. Och jag vet att finnarna kommer inte försvinna för evigt tack vare nån dunderkur. Tvätta gärna ansiktet men tvätta inte sönder det, 2 ggr om dagen låter mycket, tillför måttlig fukt och kläm INTE!!!

kostkrig
2006-03-27, 21:18
Roaccutan har ju rätt svåra biverkningar som dessutom är ganska vanliga.
Däremot finns det receptbelagda kapslar som heter Tetral som min sambo ätit med gott resultat. Men fortfarande i 30-års åldern har han finnar till och från. Eller snarare bölder, tillståndet kallas för böldakne och är i regel ärftligt.

Men han märker skillnad mellan t ex vinter och sommar. Vinter torr inomhusluft kräver smörjning, utomhus och sol på sommaren håller bölderna borta.
Han solar solarium nån gång emellanåt och upplever även att det hjälper.

Men precis som ni nämnt tidigare, gener, kost, svett och även miljön man vistas i spelar alla in på tillståndet. Och jag vet att finnarna kommer inte försvinna för evigt tack vare nån dunderkur. Tvätta gärna ansiktet men tvätta inte sönder det, 2 ggr om dagen låter mycket, tillför måttlig fukt och kläm INTE!!!


Nu vet jag inte riktigt vilka biverkningar du pratar om Linda men den absolut vanligaste biverkningen Roccautan medför (och som inprincip alltid inträffar) är att huden blir väldigt torr, så ser man till att ha en bra återfuktare samt ett bra läppbalsam är det ingen fara.

Dom flesta jag pratat med angående just Roccauta har sagt att dom är väldigt nöjda och att lite torra läppar kan man dom leva med.

Jag håller med dig när du säger att finnarna inte försvinner för evigt pga. någon dunderkur, däremot kan man göra sitt genom att sköta och ta hand om huden.
Och hur svårt det än må vara så ska man, som Linda säger, INTE klämma. Det kan ge motsatt effekt.

Johan86
2006-03-28, 07:51
vad rekomenderar ni för mjukgörande hudkräm?

olle lindblad
2006-03-28, 08:05
Roaccutan har ju rätt svåra biverkningar som dessutom är ganska vanliga.
Jag gick på Roaccutan i sex månader. De enda biverkningar jag hade var torr hy och det var lite lätt att få näsblod i början.

Skrollovicz
2006-03-28, 08:37
Jag gick på Roaccutan i sex månader. De enda biverkningar jag hade var torr hy och det var lite lätt att få näsblod i början.
Men man kan tappa håret och egntligen ska man inte styrketräna under en roaccutan-kur.. säger dom iaf..

Själv kör jag PRO ACTIV - kan jag varmt rekommendera.. det första som har funkat på mig!

olle lindblad
2006-03-28, 09:45
Men man kan tappa håret och egntligen ska man inte styrketräna under en roaccutan-kur.. säger dom iaf..

Själv kör jag PRO ACTIV - kan jag varmt rekommendera.. det första som har funkat på mig!
Säger vem? Jag fick inga råd alls av den typen. Orsakar stora doser A-vitamin att man tappar håret?

kostkrig
2006-03-28, 20:43
vad rekomenderar ni för mjukgörande hudkräm?

Jag kan rekommendera en del, men måste då veta vad du pratar om.
Hudlotion eller ansiktskräm?
Beskriv gärna vad för typ utav hud du har också. (Fet hy, normal hy, torr hy, blandhy)

:)

Själv kör jag PRO ACTIV - kan jag varmt rekommendera.. det första som har funkat på mig!

Om du menar Pro Activ från tv-shop så håller jag inte alls med. Det hjälpte inte ett dugg och var väldigt dåligt i mitt tycke.
Men jag är glad att du funnit något som funkar på dig och det är trots allt det som är viktigt :)


Hälsningar,
kostkrig

Johan86
2006-03-28, 20:45
Jag kan rekommendera en del, men måste då veta vad du pratar om.
Hudlotion eller ansiktskräm?
Beskriv gärna vad för typ utav hud du har också. (Fet hy, normal hy, torr hy, blandhy)

:)



Om du menar Pro Activ från tv-shop så håller jag inte alls med. Det hjälpte inte ett dugg och var väldigt dåligt i mitt tycke.
Men jag är glad att du funnit något som funkar på dig och det är trots allt det som är viktigt :)


Hälsningar,
kostkrig

jag använder styoxil 10% från apoteket mot acnen.och huden blir riktigt torr efter det så jag vill ha någon som är bra mot riktigt torr hud

kostkrig
2006-03-29, 19:41
jag använder styoxil 10% från apoteket mot acnen.och huden blir riktigt torr efter det så jag vill ha någon som är bra mot riktigt torr hud

Okej, hur tycker du Styoxil funkar då? Har du sett några resultat?

Nu till återfuktaren:
Propyless har en bra lotion som är anpassade för torr hud. Däremot är den receptbelagd så kontaka läkare ifall du är sugen på den.

ACO har också en bra återfuktare som du hittar på närmaste Apotek och som många är nöjda med.

På Apoteket finner du även återfuktaren jag använder, nämligen Neutrogenas återfuktare ur serien "Visibly clear" (jag gillar att variera) som kostar 65 kr. Personligen tycker jag den funkar bra och man får en härlig kylig känsla efteråt.

Dom översta tre är ekonomiskt sett bra då dom kostar ca 80kr/st men sen har vi självklart även toppsäljaren från PTR (Peter Thomas Roth) som är väldigt bra. Däremot kostar den ungefär 350 kr. Den är anpassad till bl.a. torr hud som du har.


Det finns en uppsjö av återfuktare därute och man får helt enkelt testa sig fram. Hade jag varit du hade jag börjat med att testa en "budget-variant" som t.ex. Neutrogenas eller ACO:s (om du inte orkar få Propyless utskrivet) för att sedan titta lite närmare på "dyrare" märken.

Kontaka mig ifall du har fler frågor eller ifall du vill ha länkar till produkterna.

Hälsningar,
kostkrig

Johan86
2006-03-29, 19:55
kostkrig.jo styoxil funkar väl sådär,vissa går bort efter några dagar sen kommer det nya finnar på annat ställe någon dag senare

jag är inne på 3:e månaden av en antibiotikakur,tetralysal.jag har tidigare testat 2 olika preparat tidigare.sen har jag väl testat med 5-6 gel sorter oxå.inget som fungerat

kostkrig
2006-03-29, 20:47
okej, jag förstår.

Kan du lista dina hudvårdsprodukter?

Nydelaw
2006-03-29, 21:49
Men man kan tappa håret och egntligen ska man inte styrketräna under en roaccutan-kur.. säger dom iaf..

Själv kör jag PRO ACTIV - kan jag varmt rekommendera.. det första som har funkat på mig!

Om jag kunde gå på Roaccutan-kur o göra jägartjänst så tar jag det där med en rejäl nypa salt. Av de biverkningar som finns så märkte jag bara av grymt torra näsa, fick näsblod hur lätt som helst... Rodnad hud/muskelsmärtor ska vara vanligt oxå. Håravfall är OVANLIGT!. Depression är väl bland det mest diskuterade.

ManuelIT
2006-03-29, 23:16
risken för håravfall ska väl tydligen bara vara under själva kuren som bara håller på ett par månader. inte så farligt med andra ord.

Johan86
2006-03-30, 09:06
okej, jag förstår.

Kan du lista dina hudvårdsprodukter?


ojdå minns inte alla.får återkomma senare.men gel: differin,dalacin,.sen är det ery-max samt tatracyklin

LindaL
2006-03-30, 22:19
Nu vet jag inte riktigt vilka biverkningar du pratar om Linda men den absolut vanligaste biverkningen Roccautan medför (och som inprincip alltid inträffar) är att huden blir väldigt torr, så ser man till att ha en bra återfuktare samt ett bra läppbalsam är det ingen fara.

Dom flesta jag pratat med angående just Roccauta har sagt att dom är väldigt nöjda och att lite torra läppar kan man dom leva med.


Ja alltså, min kille fick helt sjuk muskelvärk, han jämförde det med växvärk (heter det så?) som man hade i tonåren. Och vad jag förstår ska man inte heller träna under en Roaccutan-kur. Men å andra sidan är dte inte jag som har finnar, så vad vet jag. Sen finns det ju några exempel på personer som blivit deprimerade av Roaccutan.

olle lindblad
2006-03-30, 23:29
Ja alltså, min kille fick helt sjuk muskelvärk, han jämförde det med växvärk (heter det så?) som man hade i tonåren. Och vad jag förstår ska man inte heller träna under en Roaccutan-kur. Men å andra sidan är dte inte jag som har finnar, så vad vet jag. Sen finns det ju några exempel på personer som blivit deprimerade av Roaccutan.
Man upplever tydligen tabletterna väldigt olika. Att några drabbats av depressioner menade min läkare berodde på att Roaccutan kunde orsaka extra mycket finnar i början av behandlingen. Om man har väldigt stora besvär kan man ju tänka sig att en del blir deprimerade när det för ett tag blir värre än någonsin.