handdator

Visa fullständig version : Klena bänk-klubben.


Piranha
2006-03-10, 13:52
Jag tänkte ni som knappt gör er egen kroppsvikt i bänk.

Här har ni en tråd där ni kan stötta varandra och snacka teknik och teorier.

Jag har ett förslag för ordförande i klubben men jag överlåter resten åt eder.

Mvh //P

OggeP
2006-03-10, 13:53
Jag har ett förslag för ordförande i klubben men jag överlåter resten åt eder.


Jwzrd?

Piranha
2006-03-10, 13:54
Jwzrd?


Hoppas dem nu förstår att vi vill bara vara hjälpsamma och inte tror nå annat.

jwzrd
2006-03-10, 13:55
Ja så hur har du gjort för att öka i bänken då Purjo?

Piranha
2006-03-10, 13:57
Ja så hur har du gjort för att öka i bänken då Purjo?


Dips dips dips och åter dips med viktbälte.

Liksom köra mycket sittande axelpressar.

Snorsjupa plana hentelpressar med stopp.

OggeP
2006-03-10, 13:58
Hoppas dem nu förstår att vi vill bara vara hjälpsamma och inte tror nå annat.

Precis, det här är en stödgrupp. Precis som AA.

mini
2006-03-10, 14:02
Hej, jag heter mini, och mina bänkar suger.

Tricklev
2006-03-10, 14:02
Tar 1 kilo mer än min kroppsvikt :hbang: :kickass: *flex*

Nitrometan
2006-03-10, 14:02
Dips dips dips och åter dips med viktbälte.
Å andra sidan sa Louie att det bästa de har gjort var att kasta ut dipsställningen.

George Halbert kastade längst och bänkade 312,5 kg i 90-kilosklassen.

Jag vill också vara med i klubben!!! Jag stödjer valet av jwzrd:en som press-ident i klubben.

Sonny
2006-03-10, 14:03
Finns det ingen klen i allt klubb? :D

nemd
2006-03-10, 14:05
Här måste jag få ingå :D Hihi

Jag tycker det som hjälpt mig allra mest med förbättring i bänken är "kick-backs" för triceps, ujujuj vilken övning alltså. Sen efter några månaders discobörsträning i cc så ökade jag otroliga 2,5 i bänken. Körde då ca 2set per övning och kanske en 10-15 olika varianter i cc;n.. mmm hardcore..

Tricklev
2006-03-10, 14:06
Här måste jag få ingå :D Hihi

Jag tycker det som hjälpt mig allra mest med förbättring i bänken är "kick-backs" för triceps, ujujuj vilken övning alltså. Sen efter några månaders discobörsträning i cc så ökade jag otroliga 2,5 i bänken. Körde då ca 2set per övning och kanske en 10-15 olika varianter i cc;n.. mmm hardcore..

Ohh, tack för rådet *flex*

Edit: Jag har inga egna råd då jag själv aldrig ökar.

Nitrometan
2006-03-10, 14:09
Glöm inte det hemliga bänkpressvapnet. Utvecklat av Lillgrabben och Pinglan.
Enarms pushdown.

Piranha
2006-03-10, 14:09
Hej, jag heter mini, och mina bänkar suger.


Grupphej till Mini.

Piranha
2006-03-10, 14:10
Jag har en fråga.

Klossbänk, är det praktiskt att köra utan tröja eller är de endast till för att nyttja tröjan bättre ?

Grahn
2006-03-10, 14:10
Pirre har du brist på material? Mycket repetition om Jwzrds bänk på senare tid. :D

Tricklev
2006-03-10, 14:11
Vad fasen gör fisken och nitrometan i våran klena bänk-klubb tråd? :MrT:

Piranha
2006-03-10, 14:11
Pirre har du brist på material? Mycket repetition om Jwzrds bänk på senare tid. :D


Japps, jag har hakat upp mig lite på det får jag erkänna.
Men jag vill så gärna se resultat där å de bästa sättet att motivera honom är förnedring.

nemd
2006-03-10, 14:11
Ohh, tack för rådet *flex*

Edit: Jag har inga egna råd då jag själv aldrig ökar.

Varsågod och hoppas det hjälper nu.. Kom ihåg att få med alla vinklar i cc:n och du ska ta sats i kick-backsen ända från ansiktet och svinga skiten backåt.. :thumbup: Då kan jag lova att du blir hardcore i bänken




ps. du kommer nog bara öka dessa 2.5 kilo om du precis börjat träna eller om du inte lyfter mer än 30kg i bänken ^^

Nitrometan
2006-03-10, 14:12
Jag är klen i bänken!

Jag kan knappt hålla i stången.

Om jag bara hade vägt lite mer hade jag inte orkat bänka min kroppsvikt.

Kebab-Arne
2006-03-10, 14:13
Jag har en fråga.

Klossbänk, är det praktiskt att köra utan tröja eller är de endast till för att nyttja tröjan bättre ?

Är inte det lite fel tråd att fråga i då det ska vara misslyckade bänkare här?
Om det var en seriös fråga...

Jag är misslyckad i bänken men är ännu mer misslyckad i böjen.

Nina L
2006-03-10, 14:13
Jag fixar 40 kg typ. Någon som slår det?

Piranha
2006-03-10, 14:14
Är inte det lite fel tråd att fråga i då det ska vara misslyckade bänkare här?

Jag är misslyckad i bänken men är ännu mer misslyckad i böjen så.

Givetvis är jag intresserad av att maximera ut resultat, men jag ser ingen annan ställa frågor.

Det bästa vore en frågestrund med Finnpower.

OggeP
2006-03-10, 14:15
Jag fixar 40 kg typ. Någon som slår det?

Jwzrd, om än knappt.

nemd
2006-03-10, 14:16
Jag har en fråga.

Är det bäst att lägga jämna viktskivor på vardera sida eller kan man göra som jag brukar göra; Tex när jag ska bänka 45kg så lägger jag 10kg på ena sidan och sen 15 på den andra... är det vettigare att lägga så det blir jämnt aight?

Kebab-Arne
2006-03-10, 14:18
Givetvis är jag intresserad av att maximera ut resultat, men jag ser ingen annan ställa frågor.

Det bästa vore en frågestrund med Finnpower.

Sant...

En seriös fråga från min sida är hur man ska kunna öka i bänken själv utan passare? Lyfter 5 kg mindre utan passare med samma rep antal enbart pga den pyskiska delen. Passaren hjälper inte till ett smack utan är bara där för säkerhetsskull.

Själv är jag extra mycket misslyckad då jag borde träna men har huvudvärk och mår allmänt dåligt så är nog inte så bra. *grr27* skit...

Piranha
2006-03-10, 14:19
Jag har en fråga.

Är det bäst att lägga jämna viktskivor på vardera sida eller kan man göra som jag brukar göra; Tex när jag ska bänka 45kg så lägger jag 10kg på ena sidan och sen 15 på den andra... är det vettigare att lägga så det blir jämnt aight?


Det spelar ingen roll eftersom du ändå bänkar i smithmaskinen.

Piranha
2006-03-10, 14:20
Sant...

En seriös fråga från min sida är hur man ska kunna öka i bänken själv utan passare? Lyfter 5 kg mindre utan passare med samma rep antal enbart pga den pyskiska delen. Passaren hjälper inte till ett smack utan är bara där för säkerhetsskull.

Själv är jag extra mycket misslyckad då jag borde träna men har huvudvärk och mår allmänt dåligt så är nog inte så bra. *grr27* skit...


Nu tränar jag ju ifs inte SL, men har jag ingen passare jag litar på så går jag heller inte upp tungt utan kör hellre passet på reps än singlar.

Jag har dock samma problem i böjen , med passare gör jag klart fler reps på samma vikt.

Stoltz
2006-03-10, 14:21
Hej mitt namn är Stoltz och eftersom jag fick så mycket gratis vikt med längden så lyfter jag bara 60% av min egen kroppsvikt :D

Seriöst dock, ska ta in tipsen som postas här, har legat stilla länge nu.

nemd
2006-03-10, 14:21
Det spelar ingen roll eftersom du ändå bänkar i smithmaskinen.

Aha okej så den kallas alltså smithmaskinen.. tack så mycket för info:1

men ska man kanke byta till vanlig bänkpress istället för detta känns så vingligt, svårt att hålla stadga..

stahlberg
2006-03-10, 14:22
Jag kan vara med i klubben. Jag har bänkat bara en gång under de senaste åren, och det var inte mycket på stången (LITE mer än kroppsvikten, men det beror bara på att jag är så slank). Om jwzrd blir odrförande så kan jag t.om ta en post i styrelsen (dock ingen "tung" post).

Piranha
2006-03-10, 14:22
Hej mitt namn är Stoltz och eftersom jag fick så mycket gratis vikt med längden så lyfter jag bara 60% av min egen kroppsvikt :D

Seriöst dock, ska ta in tipsen som postas här, har legat stilla länge nu.


Hut lång är du Stollen ?

OggeP
2006-03-10, 14:22
Aha okej så den kallas alltså smithmaskinen.. tack så mycket för info:1

men ska man kanke byta till vanlig bänkpress istället för detta känns så vingligt, svårt att hålla stadga..

Vanesak. Det kan vara lite knepigt med balansen i början, men man lär sig snabbt.

Stoltz
2006-03-10, 14:28
Hut lång är du Stollen ?

2,03. Som hämtad ur idealbilden för de långa och smala ;) Väger runt 100.

Piranha
2006-03-10, 14:29
2,03. Som hämtad ur idealbilden för de långa och smala ;)


Å helvete, ja det är långt och man har ingen förel av längden i SL direkt.

Stoltz
2006-03-10, 14:31
Nä, inte direkt. Men du är väl själv rätt lång, nått på 1,90 iallafall?

Pluttski
2006-03-10, 14:32
För en annan så har det tagit tid att närma sig egen kroppsvikt i bänk då jag vägde över 100 lönnfeta kilon när jag skaffade gymkort, underlättar inte direkt att man är 198 cm lång heller...

Gott om undanflykter för att ursäkta att jag kort och gott är klen :cryout:

Helena B
2006-03-10, 14:34
Jag fixar 40 kg typ. Någon som slår det?

2 reps på 40 kg :hbang: :em:

Piranha
2006-03-10, 14:34
Nä, inte direkt. Men du är väl själv rätt lång, nått på 1,90 iallafall?


189 sist jag mätte

Stoltz
2006-03-10, 14:36
Gott om undanflykter för att ursäkta att jag kort och gott är klen :cryout:

Det finns inga undanflykter, bara anledningar och ursäkter, som vi ska krossa med hjälp av vilja och tillgivenhet till träningen. :thumbup: Med lite sådant i några år till så ska vi nog båda krossa vår egen vikt i bänken :thumbup:

189 sist jag mätte

Oj, du ser ut att vara riktigt lång på bilderna. Dock är ju 189 långt, utan tvekan.

Piranha
2006-03-10, 14:37
Det finns inga undanflykter, bara anledningar och ursäkter, som vi ska krossa med hjälp av vilja och tillgivenhet till träningen. :thumbup: Med lite sådant i några år till så ska vi nog båda krossa vår egen vikt i bänken :thumbup:


En sak vi kan gläja oss åt är man bara kort nog så kan man inte greppa runt stången i marken.

Jeeeeeekla smurfarna.

Pluttski
2006-03-10, 14:40
Det finns inga undanflykter, bara anledningar och ursäkter, som vi ska krossa med hjälp av vilja och tillgivenhet till träningen. :thumbup: Med lite sådant i några år till så ska vi nog båda krossa vår egen vikt i bänken :thumbup:

Låter asbra, jag är ganska nära att lyckas nu, problemet är ju att man i takt med styrkan blir tyngre också, nu måste jag helt plötsligt ta 115 istället

Wennerberg
2006-03-10, 15:03
Hej, jag heter Bacon, jag bänkar 10 mer än vad jag väger.






*cry*

Doctor Snuggles
2006-03-10, 15:08
Dips dips dips och åter dips med viktbälte.

Liksom köra mycket sittande axelpressar.

Snorsjupa plana hentelpressar med stopp.

Men det går ju inte! Man måste köra bänk för att öka i bänk! :D

Piranha
2006-03-10, 15:10
Men det går ju inte! Man måste köra bänk för att öka i bänk! :D


Säger vem ?

Doctor Snuggles
2006-03-10, 15:12
Jag har en fråga.

Klossbänk, är det praktiskt att köra utan tröja eller är de endast till för att nyttja tröjan bättre ?

En teori är väl att det är praktiskt för att man stärker senor och ligament mer med tung kloss/partiell träning, d.v.s. så att kroppen inte hämmar den muskulära/neurella utvecklingen pga för svaga leder o dyl. Om det nu stämmer (vilket jag personligen tror att det gör), så torde det vara bra för råa bänkar också.

Wennerberg
2006-03-10, 15:14
Jaja då, frys ut den fete.

Doctor Snuggles
2006-03-10, 15:15
Säger vem ?

Tränare som förespråkar specificitet i träning som den heliga graalen, kanske. Inga namn nämnda. ;)
Jag ska själv sluta köra bänk, enligt samma mönster, dips o hantelpressar. Ökar mycket bättre då.

jwzrd
2006-03-10, 15:19
Tränare som förespråkar specificitet i träning som den heliga graalen, kanske. Inga namn nämnda. ;)
Jag ska själv sluta köra bänk, enligt samma mönster, dips o hantelpressar. Ökar mycket bättre då.

Hur mycket tar du i bänk?

Ninjasmurf
2006-03-10, 15:19
Det här låter som en klubb för mig :)

Papi
2006-03-10, 15:23
Hej, Kolo, jag heter Papi och jag spelar benk.
Ibland när jag benkar så tappar jag benken på huvet. Det gör snoront!
En del av de stora grabbarna i skolan brukar retas och kasta omkring mig som en vante i gymmet. Är detta normalt?
Jag vill bli STOR som en HEST och ge igen på dom!
Hur ska jag göra för att bli best i benk?
Hälsningar Papi

Piranha
2006-03-10, 15:24
Jaja då, frys ut den fete.


Välkommen tjockis. *kissass*

Bite
2006-03-10, 15:25
Hej, Kolo, jag heter Papi och jag spelar benk.
Ibland när jag benkar så tappar jag benken på huvet. Det gör snoront!
En del av de stora grabbarna i skolan brukar retas och kasta omkring mig som en vante i gymmet. Är detta normalt?
Jag vill bli STOR som en HEST och ge igen på dom!
Hur ska jag göra för att bli best i benk?
Hälsningar Papi
Trena me jelm å et kvarj!

nemd
2006-03-10, 15:26
Hej, Kolo, jag heter Papi och jag spelar benk.
Ibland när jag benkar så tappar jag benken på huvet. Det gör snoront!
En del av de stora grabbarna i skolan brukar retas och kasta omkring mig som en vante i gymmet. Är detta normalt?
Jag vill bli STOR som en HEST och ge igen på dom!
Hur ska jag göra för att bli best i benk?
Hälsningar Papi

Hej och välkommen papi, följ mitt råd i början av tråden, mkt bra.. ;)

Piranha
2006-03-10, 15:27
Tränare som förespråkar specificitet i träning som den heliga graalen, kanske. Inga namn nämnda. ;)
Jag ska själv sluta köra bänk, enligt samma mönster, dips o hantelpressar. Ökar mycket bättre då.

Jag kan inte hålla med tyvärr.

Låt oss säga att man alltid fastnar i vändläget på bänken och behöver bygga upp ett rejält bottentryck , vad vore bättre än att kunna arbeta på ett djup under brösthöjden som med tex hantel och köra med stopp ( det finns stänger ifs som tillåter detta , som dem är lite sällsynta ).

Problem med att låsa ut borde ju vara en självklarhet att pressa triceps tungt i dips , smalbänk , french etc etc.

Doctor Snuggles
2006-03-10, 15:29
Hur mycket tar du i bänk?

Jag har tagit 110 x 2, smalbänk, vid en kroppsvikt på 72, så det är väl inte mycket att skryta med.
O det gjorde jag efter en period där jag körde en massa tunga negativa dips vilket borde sagt mig något redan då. ;)

Doctor Snuggles
2006-03-10, 15:34
Jag kan inte hålla med tyvärr.

Låt oss säga att man alltid fastnar i vändläget på bänken och behöver bygga upp ett rejält bottentryck , vad vore bättre än att kunna arbeta på ett djup under brösthöjden som med tex hantel och köra med stopp ( det finns stänger ifs som tillåter detta , som dem är lite sällsynta ).

Problem med att låsa ut borde ju vara en självklarhet att pressa triceps tungt i dips , smalbänk , french etc etc.

Nu vet jag inte vad du inte håller med i riktigt. Jag var alltså ironisk när jag sa att man måste köra bänk för att bli starkare i bänk...
Håller med om det du säger f.ö.

Nitrometan
2006-03-10, 15:39
Låt oss säga att man alltid fastnar i vändläget på bänken och behöver bygga upp ett rejält bottentryck , vad vore bättre än att kunna arbeta på ett djup under brösthöjden som med tex hantel och köra med stopp ( det finns stänger ifs som tillåter detta , som dem är lite sällsynta ).

Problem med att låsa ut borde ju vara en självklarhet att pressa triceps tungt i dips , smalbänk , french etc etc.
Givetvis. Men utesluter det ena det andra?

Om man inte tränar nån bänk alls tror jag att man får svårt att öka.

Sen har jag personligen alltid varit tvungen att träna komplement (SL-språk för alla andra övningar än böj, bänk o mark) för att bli starkare.

Wennerberg
2006-03-10, 15:46
Välkommen tjockis. *kissass*

Tack Valdemar

Doctor Snuggles
2006-03-10, 16:26
Givetvis. Men utesluter det ena det andra?

Om man inte tränar nån bänk alls tror jag att man får svårt att öka.

Sen har jag personligen alltid varit tvungen att träna komplement (SL-språk för alla andra övningar än böj, bänk o mark) för att bli starkare.

Rent praktiskt sett så måste man köra bänk åtminstone den gången man testar om man har ökat. :D
Teorin bakom att köra mycket bänk är väl att nervbanorna anpassa sig (teknik, muskeladaption osv). Men frågan är hur mycket anpassning man egentligen behöver, d.v.s. "glömmer" man hur man bänkar om man kör bänk väldigt sällan? Jag skulle nog vilja påstå att man inte gör det.
Mycket mer komplicerade finmotoriska färdigheter glömmer man inte så snabbt, t.ex instrument (även om man blir lite rostig om man inte spelat på några år, fast det kommer tillbaka snabbt, och det är förstås individuellt), så varför skulle man glömma hur man bänkar? Är den färdigheten, i likhet med andra styrkerelaterade färdigheter, såpass unik att andra regler gäller?

Specificitet i all ära, men är det inte så att först på de allra högsta nivåerna av utövning (ex. världselit i SL) så börjar den spela någon signifikant roll. Om det vore så att vi behöver specifika färdigheter i precis allt, och det inte fanns någon finmotorisk överföring mellan olika färdigheter/rörelser som liknar varandra, så skulle vi ju inte kunna fungera ens.
Kanske är det däremot så att individer som inte har någon omedelbar "motorisk talang" behöver öva mer?

stahlberg
2006-03-10, 16:38
Man kan kanske öka i bänkpress utan att träna det (OM man lyckas öka styrkan i de arbetande muskelgrupperna, och OM man kan utveckla teknik och känsla för tunga vikter). Men nog säger det väl ändå sig självt, att man måste träna bänkpress för att öka i bänkpress SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT?

nemd
2006-03-10, 16:47
Man kan kanske öka i bänkpress utan att träna det (OM man lyckas öka styrkan i de arbetande muskelgrupperna, och OM man kan utveckla teknik och känsla för tunga vikter). Men nog säger det väl ändå sig självt, att man måste träna bänkpress för att öka i bänkpress SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT?


Yepp yepp, det är klart som korvspa.. :thumbup:

Stoltz
2006-03-10, 16:49
En sak vi kan gläja oss åt är man bara kort nog så kan man inte greppa runt stången i marken.


Wtf :laugh:

Låter asbra, jag är ganska nära att lyckas nu, problemet är ju att man i takt med styrkan blir tyngre också, nu måste jag helt plötsligt ta 115 istället

Lycka till! :thumbup:

Hej, jag heter Bacon, jag bänkar 10 mer än vad jag väger.


Jävla gigant :D

rolf
2006-03-10, 17:03
Äntligen en tråd där jag passar in. Senast jag maxade fixade jag 90kg med nöd och näppe, och då väger jag själv 88 *cry*

jwzrd
2006-03-10, 17:05
Rent praktiskt sett så måste man köra bänk åtminstone den gången man testar om man har ökat. :D
Teorin bakom att köra mycket bänk är väl att nervbanorna anpassa sig (teknik, muskeladaption osv). Men frågan är hur mycket anpassning man egentligen behöver, d.v.s. "glömmer" man hur man bänkar om man kör bänk väldigt sällan? Jag skulle nog vilja påstå att man inte gör det.
Mycket mer komplicerade finmotoriska färdigheter glömmer man inte så snabbt, t.ex instrument (även om man blir lite rostig om man inte spelat på några år, fast det kommer tillbaka snabbt, och det är förstås individuellt), så varför skulle man glömma hur man bänkar? Är den färdigheten, i likhet med andra styrkerelaterade färdigheter, såpass unik att andra regler gäller?

Specificitet i all ära, men är det inte så att först på de allra högsta nivåerna av utövning (ex. världselit i SL) så börjar den spela någon signifikant roll. Om det vore så att vi behöver specifika färdigheter i precis allt, och det inte fanns någon finmotorisk överföring mellan olika färdigheter/rörelser som liknar varandra, så skulle vi ju inte kunna fungera ens.
Kanske är det däremot så att individer som inte har någon omedelbar "motorisk talang" behöver öva mer?

Det där lär vara individuellt. Jag "glömmer" aldrig hur man viftar upp 200 i mark, men 100kg i bänk får jag ta i för att fixa om jag legat i soffan någon månad.

Garnax
2006-03-10, 17:07
När jag startade så tog jag 40-45 i bänk och tränade på den vikten.
3-4 månader senare maxade jag 90kg (min egen vikt)

Bänk ökar man fort i och väger man inte som en oxe bör man rätt snart
ta sin egen vikt iaf 1 gång.

jwzrd
2006-03-10, 17:08
När jag startade så tog jag 40-45 i bänk och tränade på den vikten.
3-4 månader senare maxade jag 90kg (min egen vikt)

Bänk ökar man fort i och väger man inte som en oxe bör man rätt snart
ta sin egen vikt iaf 1 gång.

Hur länge har du tränat och vad lyfter du nu?

Dissector
2006-03-10, 17:08
Jag är medlem. Tar 5 kilo mer än min kroppsvikt :/ 90 kilo blir det då (1 rep). Fast jag firade halvårsjubileum på gymmet för nån månadsen så jag ska nog putta upp det där :D






Jag är tjock också

Doctor Snuggles
2006-03-10, 17:37
Man kan kanske öka i bänkpress utan att träna det (OM man lyckas öka styrkan i de arbetande muskelgrupperna, och OM man kan utveckla teknik och känsla för tunga vikter). Men nog säger det väl ändå sig självt, att man måste träna bänkpress för att öka i bänkpress SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT?

Det förefaller onekligen rimligt, och om man ökar bra bara genom att träna bänkpress, som säkerligen mången gör, så är det inte ens något att orda om.
Om man ändå inte gör det, som delvis man kan tycka denna tråden handlar om, är situationen en helt annan. Då måste man väl hitta en annan strategi, t.ex som att INTE träna bänk (även om det verkar som en självmotsägelse) utan träna andra involverade muskelgrupper på just andra sätt.
Kanske tränar sådana individer inte de involverade muskelgrupperna tillräckligt bra genom att främst fokusera på bänkande?

Jag undrar också hur mycket som hänger på tekniken, d.v.s. hur mycket man kan trycka upp med dålig teknik, relativt till en perfekt utförd bänk?

Rock'nRoll
2006-03-10, 17:44
Vad anser ni är "klent" och "bra" i bänkpress?

tp_88
2006-03-10, 17:47
Vad anser ni är "klent" och "bra" i bänkpress?
Hmm..."något" svår fråga, kanske? :D

"Bra" för mig är väl 200 raw med bra utförande. ( Något mindre för de som väger, säg, under 100 och något mer för de som väger över )

Alla har väl antagligen sin egen deffintion...

Rock'nRoll
2006-03-10, 17:53
Hmm..."något" svår fråga, kanske? :D

"Bra" för mig är väl 200 raw med bra utförande. ( Något mindre för de som väger, säg, under 100 och något mer för de som väger över )

Alla har väl antagligen sin egen deffintion...

Ok, tänkte om det fanns någon speciell % av kroppsvikten eller nått sånt som folk tycker är "bra" om man tar. Jag tycker att man är ganska bra i bänk om man tar 150% av kroppsvikten.

Johan86
2006-03-10, 18:30
inge svårt att öka i bänk.kör det 2ggr i veckan hög och lågreps

varför jag ligger på mesvikter? jag blir alltid sjuk eller skadar mig när jag väl ökar*cry*

bubbe
2006-03-10, 18:56
Alltså jag fattar inte, skall detta vara fjollklubben som vi snackade om i jwzrd journal eller är det en bänkklubb?

Ivilket fall så är jag självskriven med-lem i båda!

jwzrd
2006-03-10, 19:20
inge svårt att öka i bänk.kör det 2ggr i veckan hög och lågreps

varför jag ligger på mesvikter? jag blir alltid sjuk eller skadar mig när jag väl ökar*cry*

Det funkade för dig upp till 150kg men sen började du bli sjuk hela tiden?

jwzrd
2006-03-10, 19:21
Alltså jag fattar inte, skall detta vara fjollklubben som vi snackade om i jwzrd journal eller är det en bänkklubb?

Ivilket fall så är jag självskriven med-lem i båda!

Nej Succulent Lads håller på att bildas. Styrandeformer diskuteras just nu.

hattfan
2006-03-10, 19:21
Jag också ta mig tusan, jag krånglar la upp en 75:a på mina 65 tunga kilon... Men om jag inte får vara med i klubben med mina 75 tänker jag hungerstrejka

:eating: :whipped:

Piranha
2006-03-10, 19:56
Alltså jag fattar inte, skall detta vara fjollklubben som vi snackade om i jwzrd journal eller är det en bänkklubb?

Ivilket fall så är jag självskriven med-lem i båda!

Kära Bubbe, det ena utesluter inte det andra.

Piranha
2006-03-10, 19:58
Nu vet jag inte vad du inte håller med i riktigt. Jag var alltså ironisk när jag sa att man måste köra bänk för att bli starkare i bänk...
Håller med om det du säger f.ö.


Aaaaaah jag missade Ironin helt där, sorry.

bubbe
2006-03-10, 19:59
Kära Bubbe, det ena utesluter inte det andra.

Kära ????

Vi har ju inte ens träffats!

får väl se efter första dejten vad det kan leda vidare till!

Piranha
2006-03-10, 20:01
Kära ????

Vi har ju inte ens träffats!

får väl se efter första dejten vad det kan leda vidare till!


Jag skickar väl in ansökan till Jwzrd om medlemskapet i Succulent Lads, men jag misstänker ja inte ligger på plus där just nu.

Rockhard
2006-03-10, 20:02
Tricket med att bänka sin kroppsvikt är att blåsa upp lungorna så mycket man orkar för att få så bra studs som möjligt på bröstkorgen. Många gör felet att dom bara fyller lungorna halvt och då får man ingen riktigt spänstig studs utan mera en långsam broms och inget mera.

Piranha
2006-03-10, 20:05
Tricket med att bänka sin kroppsvikt är att blåsa upp lungorna så mycket man orkar för att få så bra studs som möjligt på bröstkorgen. Många gör felet att dom bara fyller lungorna halvt och då får man ingen riktigt spänstig studs utan mera en långsam broms och inget mera.


Låter som en ypperligt bra turk-teknik men det finns en gräns även för vad revben tål innan de knäcks.

bubbe
2006-03-10, 20:08
Låter som en ypperligt bra turk-teknik men det finns en gräns även för vad revben tål innan de knäcks.

den är iaf över 170kg! Lyftaren från libyien som jag passade idag studsade upp den vikten och hans bröstkorg höll! (han har nog härdat revbenen under många många år)

Diggler
2006-03-10, 20:21
Rent praktiskt sett så måste man köra bänk åtminstone den gången man testar om man har ökat. :D
Teorin bakom att köra mycket bänk är väl att nervbanorna anpassa sig (teknik, muskeladaption osv). Men frågan är hur mycket anpassning man egentligen behöver, d.v.s. "glömmer" man hur man bänkar om man kör bänk väldigt sällan? Jag skulle nog vilja påstå att man inte gör det.
Mycket mer komplicerade finmotoriska färdigheter glömmer man inte så snabbt, t.ex instrument (även om man blir lite rostig om man inte spelat på några år, fast det kommer tillbaka snabbt, och det är förstås individuellt), så varför skulle man glömma hur man bänkar? Är den färdigheten, i likhet med andra styrkerelaterade färdigheter, såpass unik att andra regler gäller?

Specificitet i all ära, men är det inte så att först på de allra högsta nivåerna av utövning (ex. världselit i SL) så börjar den spela någon signifikant roll. Om det vore så att vi behöver specifika färdigheter i precis allt, och det inte fanns någon finmotorisk överföring mellan olika färdigheter/rörelser som liknar varandra, så skulle vi ju inte kunna fungera ens.
Kanske är det däremot så att individer som inte har någon omedelbar "motorisk talang" behöver öva mer?

Teorin bakom att träna mycket bänk, är väl mer för att det är en ypperlig övning att köra för att bli stark i just de musklerna man behöver för att lyfta mycket i bänk? Kombinera det med lite extra för samma muskelgrupper (dips+ militärpress) , så har du förr eller senare en biljett ur er exklusiva klubb.

Ett annat hett tips är att strunta i avartsträning (med avartsträning menar jag klossar, gummiband, explosivitetsträning, partials, statisk träning, golvpressar, kort sagt allt highcoutoure modetrams)

Då blir du snart lika överdådigt överdängande superstark som jag, och kan pressa upp enorma 150kg!

Barkbiten
2006-03-10, 20:21
jag måste få vara med! hade verkligen hoppats att lyckas med fem strikta på hundra innan februari var slut, men icke*cry*

tp_88
2006-03-10, 20:25
Ok, tänkte om det fanns någon speciell % av kroppsvikten eller nått sånt som folk tycker är "bra" om man tar. Jag tycker att man är ganska bra i bänk om man tar 150% av kroppsvikten.
% av kroppsvikten blir tyvärr ganska missvisande. Finnpower på forumet, som har världsrekord, vunnit X antal VM- och EM-guld i bänkpress är inte ens nära 200% av sin egen kroppsvikt utan tröja. Däremot finns det säkert en hel del lättare folk som gör det. T.ex. i -75kg klassen har det pressats 281kg. ( nästan 400% av kroppsvikten ) En procentsats av kroppsvikten gynnar alltså lättare personer alltför mycket.

Sedan kvarstår mitt svar; "folk" har ingen enad åsikt. Erik kanske tycker att 100 är jättemycket, medans Carl tycker 200 klarar alla som tränat seriöst i över 5år.

Doctor Snuggles
2006-03-10, 20:56
Teorin bakom att träna mycket bänk, är väl mer för att det är en ypperlig övning att köra för att bli stark i just de musklerna man behöver för att lyfta mycket i bänk? Kombinera det med lite extra för samma muskelgrupper (dips+ militärpress) , så har du förr eller senare en biljett ur er exklusiva klubb.

Ett annat hett tips är att strunta i avartsträning (med avartsträning menar jag klossar, gummiband, explosivitetsträning, partials, statisk träning, golvpressar, kort sagt allt highcoutoure modetrams)

Då blir du snart lika överdådigt överdängande superstark som jag, och kan pressa upp enorma 150kg!

I wish.
Nä, nu ska jag fan testa teorin att inte köra bänk alls på allvar, bara för det.
Experiment:
BARA köra komplement övningar.
Dips, MASKIN, hantelpress... o snebänk, i en månad, och sen testa om/hur mycket jag ökat i bänk.
Kommer loggas i min träningsdagbok.
:D

bubbe
2006-03-10, 21:01
I wish.
Nä, nu ska jag fan testa teorin att inte köra bänk alls på allvar, bara för det.
Experiment:
BARA köra komplement övningar.
Dips, MASKIN, hantelpress... o snebänk, i en månad, och sen testa om/hur mycket jag ökat i bänk.
Kommer loggas i min träningsdagbok.
:D

jag tycker du bara ska köra pec-dec, partiella, med klossar mellan, explosiva samt lutande. Vad skulle kunna gå snett i ett sånt upplägg?

tp_88
2006-03-10, 21:02
jag tycker du bara ska köra pec-dec, partiella, med klossar mellan, explosiva samt lutande. Vad skulle kunna gå snett i ett sånt upplägg?
Bra tänkt, men att du glömmer bort gummibanden och kedjorna gör Louie rasande!

bubbe
2006-03-10, 21:04
Bra tänkt, men att du glömmer bort gummibanden och kedjorna gör Louie rasande!

Hur applicerar man en dynamisk last med kedjor i pec-dec?

lägger maskinen ner och fäster kedjorna vid handtagen? tja kanske funkar, någon som har testat?

tp_88
2006-03-10, 21:06
Hur applicerar man en dynamisk last med kedjor i pec-dec?

lägger maskinen ner och fäster kedjorna vid handtagen? tja kanske funkar, någon som har testat?
Man blir trött i skallan av träning... *innocent*

Men gummiband borde funka! :)

Doctor Snuggles
2006-03-10, 21:13
jag tycker du bara ska köra pec-dec, partiella, med klossar mellan, explosiva samt lutande. Vad skulle kunna gå snett i ett sånt upplägg?

Funderar på att köra en variant av explosiva i maskin. :)
Eller drop push-ups (man börjar varje rep stående).
Pec-dec behövs inte, för brösten är inte min svaga sida, isf mer fokuserat på axlar. Partiella skall jag däremot köra.

Kwon
2006-03-10, 21:18
Japp, jag är med i den klubben.

Diggler
2006-03-10, 21:18
Funderar på att köra en variant av explosiva i maskin. :)
Eller drop push-ups (man börjar varje rep stående).
Pec-dec behövs inte, för brösten är inte min svaga sida, isf mer fokuserat på axlar. Partiella skall jag däremot köra.

Snälla läs mitt inägg en gång till. Du överanalyserar. Snart blir du en sån där som hänger vid bänkpressen med fyra telefonkataloger, 9 internetprogram från gayside i bakfickan, en vulgär mängd pastellgrälla gummiband och ändå är svagare än när du började träna.

bubbe
2006-03-10, 21:25
Snälla läs mitt inägg en gång till. Du överanalyserar. Snart blir du en sån där som hänger vid bänkpressen med fyra telefonkataloger, 9 internetprogram från gayside i bakfickan, en vulgär mängd pastellgrälla gummiband och ändå är svagare än när du började träna.

Jag hittar inte sambandet i ditt resonemang.

du menar att dom som är seriösa i sin träning för att öka bänkpressvikterna,
inte ska träna övningar som
1. överbelastar muskler i nämnd övning
2. tränar den svagaste delen i lyftet

Om man däremot går på utan öht tänka på varför man gör det ena eller andra momentet i sin träning så tror jag det är svårare att öka. Jag tror inte ett piss på att dips skulle vara bättre bänkträning än något el flera av smalbänk/ klossbänk/ kejdor (om den svaga punkten är låsningen)

Diggler
2006-03-10, 21:47
Jag hittar inte sambandet i ditt resonemang.

du menar att dom som är seriösa i sin träning för att öka bänkpressvikterna,
inte ska träna övningar som
1. överbelastar muskler i nämnd övning
2. tränar den svagaste delen i lyftet

Om man däremot går på utan öht tänka på varför man gör det ena eller andra momentet i sin träning så tror jag det är svårare att öka. Jag tror inte ett piss på att dips skulle vara bättre bänkträning än något el flera av smalbänk/ klossbänk/ kejdor (om den svaga punkten är låsningen)

jag menar att de som är seriösa tänker för mycket, alldeles för tidigt, och det blir bara pannkaka av allt ihop. Ena veckan är det westside, nästa vecka static contraction, en vecka efter det är det plyometriska armhävningar som gäller.

Så har det gått flera år, utan att personen knappt tränat det han ville bli bra på, vanlig bänkpress. Ej heller har han/hon byggt några muskler eller fått en vettig grundträning.

bubbe
2006-03-10, 21:49
jag menar att de som är seriösa tänker för mycket, alldeles för tidigt, och det blir bara pannkaka av allt ihop. Ena veckan är det westside, nästa vecka static contraction, en vecka efter det är det plyometriska armhävningar som gäller.

Så har det gått flera år, utan att personen knappt tränat det han ville bli bra på, vanlig bänkpress. Ej heller har han/hon byggt några muskler eller fått en vettig grundträning.

Det kan jag dock ge :thumbup: för!

edit:fö tycker jag gayside är ett helt underbart uttryck. Man kan tänka sig flera varianter, men gayside barbell club skulle nog min alldeles egna SL klubb fått heta om jag hade en.

Doctor Snuggles
2006-03-10, 21:51
Snälla läs mitt inägg en gång till. Du överanalyserar. Snart blir du en sån där som hänger vid bänkpressen med fyra telefonkataloger, 9 internetprogram från gayside i bakfickan, en vulgär mängd pastellgrälla gummiband och ändå är svagare än när du började träna.

Fan, spionerar du på mig eller? :D

Doctor Snuggles
2006-03-10, 22:00
jag menar att de som är seriösa tänker för mycket, alldeles för tidigt, och det blir bara pannkaka av allt ihop. Ena veckan är det westside, nästa vecka static contraction, en vecka efter det är det plyometriska armhävningar som gäller.

Så har det gått flera år, utan att personen knappt tränat det han ville bli bra på, vanlig bänkpress. Ej heller har han/hon byggt några muskler eller fått en vettig grundträning.

Jaja, men seriöst, visst. Har också sett en massa nissar som gör minst sagt märklig träning, som "testar" jämt och ständigt utan rim och reson.
Men det är en något grovt dragen förenkling, och lite väl tillspetsad.
Personligen har jag testat en massa för att se vad som fungerar för mig, plus vad som är ROLIGT att träna, och då inte bara en gång. Det har gett mig iaf ett hum om vilken träning jag svarar på (iaf för närvarande).
Handlar bara om att dra logiska slutsatser om sin träning och anpassa sin metodologi därefter, för att göra träningen så effektiv som möjligt. Inget annat.

Johan86
2006-03-10, 22:32
Det funkade för dig upp till 150kg men sen började du bli sjuk hela tiden?


nej det var inte riktigt så många kg :D men betyligt mer än dom 20kg i smithen när jag började träna *flex* .2 bänkpass i veckan gör verkligen underverk

Nitrometan
2006-03-10, 22:41
fö tycker jag gayside är ett helt underbart uttryck. Man kan tänka sig flera varianter, men gayside barbell club skulle nog min alldeles egna SL klubb fått heta om jag hade en.
Varför inte bara GayBar? :hbang:

http://www.rathergood.com/gaybar/

stahlberg
2006-03-11, 19:10
Jag har inte hunnit läsa alla inlägg i tråden. Men jag tror fortfarande att bänkpress är den bästa övningen om man vill öka i just bänkpress. Jag tror detta gäller både dem som har lätt att öka och dem som har svårt.

Hur man tränar och vilka komplementövningar man tränar inverkar förstås. Men att helt lämna bort bänkpressen (annat än periodvis) tror jag inte på. (Jag tror inte heller att Piranha hör till dem som har verkligt svårt att öka i bänkpress)

Nitrometan
2006-03-11, 19:21
Jag har inte hunnit läsa alla inlägg i tråden. Men jag tror fortfarande att bänkpress är den bästa övningen om man vill öka i just bänkpress. Jag tror detta gäller både dem som har lätt att öka och dem som har svårt.
Självklart ska man köra bänk. Ibland kan det krävas lite tankeverksamhet för att komma på hur. ;)

Wennerberg
2006-03-11, 19:22
Man skall köra bänkpress med fötterna

Krampus
2006-03-11, 19:50
Varför inte bara GayBar? :hbang:

http://www.rathergood.com/gaybar/


Om vi tar med Jwzrd dit, kommer han att klara mer än sin egen kroppsvikt efter det då?

fonzie
2006-03-11, 20:10
Jag är med! Jag var övertygad om att göra en fin på 50 kg eftersom jag gör fyror på 40, men det gick inte. Första nära döden upplevelse i gymmet nånsin för mej. :(
Men jag är inte ledsen för det! Tänkte börja med stopp på 30-kilo, har inte ökat på länge. Alltså marklyften och knäböjen går iaf framåt, men bänken är för jävla blytung varenda gång! Vill ta 100 kg innan jag dör iaf.

emmzan
2006-03-11, 21:24
Jag är självskriven medlem i föreningen!!!

Thewind
2006-03-11, 22:06
Jag väger 70, har tränat i ett halvår och mina repsvikter skiljer sig max 10kg sedan dess. *screwy* . Tar nästan min kroppsvikt 1RM. Värt att tillägga är att jag nyligen har sänk repsen och laggt in dips med. Finns det någon chans att min bänk plötsligt börjar klättra? :confused: Har ökat bra i allt annat. :)

polaren
2006-03-12, 05:23
Jag väger 70, har tränat i ett halvår och mina repsvikter skiljer sig max 10kg sedan dess. *screwy* . Tar nästan min kroppsvikt 1RM. Värt att tillägga är att jag nyligen har sänk repsen och laggt in dips med. Finns det någon chans att min bänk plötsligt börjar klättra? :confused: Har ökat bra i allt annat. :)

Läste i en artikel som var skriven av nån snubbe som tävlade i SL att triceps är absolut viktigast att vara stark i om man vill bänka mycket. Och det tror jag stämmer, för jag ökade inte så jättemycket just i början innan jag började köra lite fler övningar än pushdowns ;) När jag började köra smalbänk och tricepsextensions så ökade jag fortare :)

Years ago, if you had asked Larry Pacifico how to get a big bench, he'd have told you to train the triceps. This same advice applies today. This doesn't mean doing set after set of pushdowns, kickbacks, and other so-called "shaping" exercises. Training your triceps for a big bench has to involve heavy extensions and close-grip pressing movements such as close-grip flat and incline bench presses, close-grip board presses, and JM presses.

Various barbell and dumbbell extensions should also be staples of your training program. Don't let anyone try to tell you the bench press is about pec strength. These people don't know the correct way to bench and are setting you up for a short pressing career with sub-par weights. I just read an article in one of the major muscle magazines by one of these authors on how to increase your bench press. The advice given was to train your pecs with crossovers and flies and your bench will go up! This, along with many other points, made me wonder how this article ever got published or better yet, how much the author himself could bench.

Ja Dave Tate hette karln, och texten ovan kommer från en sida jag inte vågar länka till då dom säljer kosttillskott.

High1ander
2006-03-12, 07:57
Jag är en vekling i bänken, så har nu börjat med att köra den 2 gånger i veckan (5 pass i veckan). Börjat med kreatin idag :) Så nu ska jag bulka upp mig och bli en valross beach 2006.

Piranha
2006-03-12, 08:05
Jag är en vekling i bänken, så har nu börjat med att köra den 2 gånger i veckan (5 pass i veckan). Börjat med kreatin idag :) Så nu ska jag bulka upp mig och bli en valross beach 2006.


Välkommen till vassen.

High1ander
2006-03-12, 09:09
Välkommen till vassen.
Tack, mitt mål är dock att gå ur den här klubben så snabbt som möjligt och gå med i "Jag har större bröst än alla mina flickvänner"-klubben.

Timme
2006-03-12, 10:06
Dips dips dips och åter dips med viktbälte.

Liksom köra mycket sittande axelpressar.

Snorsjupa plana hentelpressar med stopp.


Är det sant? Ökade du i bänk mycket genom att köra tunga dips och hantelpressar? Något att satsa på? Hur ofta körde du bänk då?

hahavaffan
2006-03-12, 10:16
Jag är så plattbröstad att snubbar som Prianha mfl säkerligen har större magrutor än mina bröstmuskler.

Timme
2006-03-12, 10:22
Så okej, jag går med i klubben och hoppas som highlander att jag ska få kunna gå ur så fort som möjligt. En fråga angende bänk. Är det bra att köra med stopp om man vill öka i bänk?

Sen vill jag höra er andras åsikter angående om djupa hantelpressar är bra att använda för att öka i bänk med.

bubbe
2006-03-12, 10:29
Så okej, jag går med i klubben och hoppas som highlander att jag ska få kunna gå ur så fort som möjligt. En fråga angende bänk. Är det bra att köra med stopp om man vill öka i bänk?

Sen vill jag höra er andras åsikter angående om djupa hantelpressar är bra att använda för att öka i bänk med.

Alla säjer hej och välkommen!

Om du har en massa snygga tjejer på ditt gym, som du vill imponera på. Så är det absolut bästa sättet att lasta på 10-15% mer än du egentligen klarar och släppa stången en 15cm ovanför bröstkorgen och studsa upp den med hjälp av luft och en rejält snärt medelst ryggen för att lyfta bröstkorgen för att få fart i botten. Jag säjer inte att det är riskfritt men all hardcore träning är ju farlig eller hur?

Timme
2006-03-12, 10:43
Alla säjer hej och välkommen!

Om du har en massa snygga tjejer på ditt gym, som du vill imponera på. Så är det absolut bästa sättet att lasta på 10-15% mer än du egentligen klarar och släppa stången en 15cm ovanför bröstkorgen och studsa upp den med hjälp av luft och en rejält snärt medelst ryggen för att lyfta bröstkorgen för att få fart i botten. Jag säjer inte att det är riskfritt men all hardcore träning är ju farlig eller hur?


Man Tackar man Tackar :D


Haha, så att träna med stopp är att föredra? Jag studsar alldrig stången på bröstet när jag bänkar men jag kör inte heller med stopp.

bubbe
2006-03-12, 10:47
Man Tackar man Tackar :D


Haha, så att träna med stopp är att föredra? Jag studsar alldrig stången på bröstet när jag bänkar men jag kör inte heller med stopp.

För att bli bättre på bottenstyrka kan man träna med extra långt stopp, då blir dom vanliga stoppen ännu lättare sen. andra tips är extra brett grepp, pushpressar, explosiva bänkar, tung axelträning, bänk från rack där stången ligger "död" precis ovanför bröstet.

Timme
2006-03-12, 10:52
För att bli bättre på bottenstyrka kan man träna med extra långt stopp, då blir dom vanliga stoppen ännu lättare sen. andra tips är extra brett grepp, pushpressar, explosiva bänkar, tung axelträning, bänk från rack där stången ligger "död" precis ovanför bröstet.


Tack så mycket för de bra tipsen! Explosiva bänkar kör man väl på 60%RM och så fort och explosivt man kan? Då kör man väl utan stopp?

bubbe
2006-03-12, 10:54
Tack så mycket för de bra tipsen! Explosiva bänkar kör man väl på 60%RM och så fort och explosivt man kan? Då kör man väl utan stopp?

brukar ofta bli vikt runt 50-70%, man går så högt i vikt som möjligt med maximal fart. Testa och kör på 50 och öka lite, om det börjar sega i lyften så sänk vikterna.

takjens
2006-03-12, 11:06
Jag är så plattbröstad att snubbar som Prianha mfl säkerligen har större magrutor än mina bröstmuskler.
Var glad jag är hängbröstad... enligt mig iaf..

BTW hej mittnamn är jens och jag bänkar 20kg under min kroppsvikt :cryout:

Timme
2006-03-12, 11:19
brukar ofta bli vikt runt 50-70%, man går så högt i vikt som möjligt med maximal fart. Testa och kör på 50 och öka lite, om det börjar sega i lyften så sänk vikterna.


Jag har kört några pass explosiv bänk. Då körde jag på 50kg eftersom mitt max i bänk är lite mer än 80kg. Gick bra.

stahlberg
2006-03-12, 11:57
Dave Tate är en känd - och kunnig - WSB-lyftare. Larry Pacifico, som han nämner, är niofaldig världsmästare. Pacifico var av den åsikten att 75 % av styrkan i bänkpress är triceps-styrka. Detta hävdade han INNAN bänktröjan hade kommit med i bilden.

I övrigt tränar nog Dave Tate helt annorlunda än Pacifico gjorde. Men åsikten att tricepsstyrka är viktig tycks de dela.

stahlberg
2006-03-12, 11:58
Jag ska dock ännu nämna att i de program av LP jag tagit del av så har han INTE på något vis betonat triceps mer än bröst och axlar (t.ex ifråga om komplementövningar).

Timme
2006-03-12, 12:33
Stahlberg, Om man tränar tung bänk press för att öka i styrka. Bör man alltid träna med stopp då? Ökar man snabare i styrka då?

fonzie
2006-03-12, 15:30
Bra tips Bubbe! Måste verkligen börja öka här, har slutat med showliftingen...så vikter spelar ingen roll längre. Men det är ganska pinsamt att inte kunna göra armhävningar efter 6 mån träning. :(

Batman
2006-03-12, 17:32
Efter att ha läst igenom alla sidor i tråden så verkar det bara finnas påstående om att Triceps är muskeln som används mest i Bänk.
Är det ingen som vet ? finns det ingen vetskap ?

Personligen har jag märkt att det är helt lönlöst att träna triceps samma dag som jag kört bänk för att jag presterar löjligt dåligt i tricepsövningar men sammtidigt känns det inte som att jag är trött i just triceps.

jwzrd
2006-03-12, 17:36
Efter att ha läst igenom alla sidor i tråden så verkar det bara finnas påstående om att Triceps är muskeln som används mest i Bänk.
Är det ingen som vet ? finns det ingen vetskap ?

Personligen har jag märkt att det är helt lönlöst att träna triceps samma dag som jag kört bänk för att jag presterar löjligt dåligt i tricepsövningar men sammtidigt känns det inte som att jag är trött i just triceps.

Vad spelar det för roll att du är trött i triceps? Du avslutar ju inte bröstpasset mitt i eftersom du är trött i bröstet efter första bröstövningen? Tröttheten gör inte efterföljande övningar sämre för bröstträningen, så varför skulle det gälla för tricepsträning?

Ditt första stycke förstår jag inte hur du menar med. Namnen som nämns är två av världens bästa bänkpressare, de om några kan göra rätt trovärdiga uttalanden om hur bänkpressen fungerar.

Själv försöker jag hålla mig rätt passiv i den här tråden och med tanke på vad flera andra stormunnar i tråden påstår relaterat sina egna resultat så borde jag inte sitta själv i tysta hörnet.

Batman
2006-03-12, 17:45
Vad spelar det för roll att du är trött i triceps? Du avslutar ju inte bröstpasset mitt i eftersom du är trött i bröstet efter första bröstövningen? Tröttheten gör inte efterföljande övningar sämre för bröstträningen, så varför skulle det gälla för tricepsträning?

Ditt första stycke förstår jag inte hur du menar med. Namnen som nämns är två av världens bästa bänkpressare, de om några kan göra rätt trovärdiga uttalanden om hur bänkpressen fungerar.

Själv försöker jag hålla mig rätt passiv i den här tråden och med tanke på vad flera andra stormunnar i tråden påstår relaterat sina egna resultat så borde jag inte sitta själv i tysta hörnet.

Du missuppfattar rätt groteskt ja.

Jag efterlyser nån typ av forskningsresultat som kan visa hur mycket av div muskler man använder vid vissa övningar inte vad några världsmästare tycker o tänker.

Det spelar ingen roll om jag är trött i triceps jag säger att jag är det, alltså en personlig reflektering i att dom används mycket i just bänkpress.

pocoloco
2006-03-12, 18:54
Intressant tråd, jag har själv stora problem i bänken.
Jag tycker jag har rätt ok styrka i t.ex. benen och ryggen jämfört med bänken där jag knappt gör en singel på 60 numera. Så det är prioriteras lite!
Såhär ser min träning ut, och jag vet att tekniken också är viktigt.

Pyramid 1-3 reps Bänkpress (ca 4-8set)
3X6 Lutande hantelpress
3x8 Hantelrodd
3x12 Baksida axlar i cable
4x8 Magövningar på t.ex. medicinboll

vila minst 2 dagar

Dynamic effort överkropp
8x3 Speed bench (50% av RM1, 3 sek per set)
3x5 tricepspress
3x8 chins/latsdrag
3x10 axelpress
mage

Hoppas att speed benchen kan ge något. Ska dra igång med träningen när jag blir frisk! Vill verkligen öka min bänkstyrka.

stahlberg
2006-03-12, 20:32
Jag tycker INTE att man alltid bör träna med stopp. Man KAN göra det - och somliga gör det hela tiden - men jag tycker inte att det ALLMÄNT SETT (för alla) är en grundläggande princip i bänkpressträningen.

GRUNDLÄGGANDE PRINCIP bör vara att man ska träna med STRIKT UTFÖRANDE. Från detta kan man sedan variera så att man periodvis tränar med (olika långa) stopp. Jag har också sett t.om skickliga bänkpressare som tränat ganska ostrikt, t.ex lyft på baken (LITET) i tunga serier. Gamle svenske världsrekordhållaren i bänkpress Lasse Hedlund lär ha sänkt stången oerhört snabbt.

Det är både en svår och en intressant sak med träningen att det finns grundläggande principer, som det är möjligt att hitta personliga avvikelser från.

I bänkpress arbetar primärt bröst, (främre) axlar samt triceps (därtill aktiveras i olika mån flera stabiliserande muskelgrupper). Grundläggande princip är att man bör ha starka bröst-, axel- och tricepsmuskler i bänkpress. Att mäta precis hur mycket en muskelgrupp arbetar i ett visst läge är mycket svårt. Dessutom beror detta ganska långt på tekniken.

Larry Pacifico ansåg att triceps är en mycket viktig muskelgrupp i bänkpress. Jag tror nog att han hade bröstet och axlarna i skick också. De som däremot - i likhet med Tate - använder "fantomtröjor" i bänkpress ökar naturligtvis behovet av starka tricepsmuskler.

Jag tror inte man skulle ha så stor nytta av exakta mätningar av de inblandade muskelgruppernas funktion i olika lägen i utförandet. Man har större nytta av att träna bänkpress (och försöka hitta en bra programkomposition), träna grundstyrka i de medverkande muskelgrupperna, samt försöka träna sina svaga punkter.

Timme
2006-03-12, 22:26
Jag tycker INTE att man alltid bör träna med stopp. Man KAN göra det - och somliga gör det hela tiden - men jag tycker inte att det ALLMÄNT SETT (för alla) är en grundläggande princip i bänkpressträningen.

GRUNDLÄGGANDE PRINCIP bör vara att man ska träna med STRIKT UTFÖRANDE. Från detta kan man sedan variera så att man periodvis tränar med (olika långa) stopp. Jag har också sett t.om skickliga bänkpressare som tränat ganska ostrikt, t.ex lyft på baken (LITET) i tunga serier. Gamle svenske världsrekordhållaren i bänkpress Lasse Hedlund lär ha sänkt stången oerhört snabbt.

Det är både en svår och en intressant sak med träningen att det finns grundläggande principer, som det är möjligt att hitta personliga avvikelser från.

I bänkpress arbetar primärt bröst, (främre) axlar samt triceps (därtill aktiveras i olika mån flera stabiliserande muskelgrupper). Grundläggande princip är att man bör ha starka bröst-, axel- och tricepsmuskler i bänkpress. Att mäta precis hur mycket en muskelgrupp arbetar i ett visst läge är mycket svårt. Dessutom beror detta ganska långt på tekniken.

Larry Pacifico ansåg att triceps är en mycket viktig muskelgrupp i bänkpress. Jag tror nog att han hade bröstet och axlarna i skick också. De som däremot - i likhet med Tate - använder "fantomtröjor" i bänkpress ökar naturligtvis behovet av starka tricepsmuskler.

Jag tror inte man skulle ha så stor nytta av exakta mätningar av de inblandade muskelgruppernas funktion i olika lägen i utförandet. Man har större nytta av att träna bänkpress (och försöka hitta en bra programkomposition), träna grundstyrka i de medverkande muskelgrupperna, samt försöka träna sina svaga punkter.


Tack för det lysande svaret!

fonzie
2006-03-13, 00:05
Jepp jepp! Imorogon är det dags för stopp förförsta gången, har föreställt mig hela dagen hur passet ska gå till. Så här ser upplägget ut:

Bänkpress med stopp 4*4
Lutande Hantelpress 4*4-6
Sittande Bröstpress 3*6
Pec dec 3*10

Sittande Militärpress i smith 4*4-6

Dips ( ska prova om jag klarar det, annars blir det: )
Smälbänk 3-4*6
Pushdowns 3*8

Lite pec deck för baksida axel.

Wish me luck!

Doctor Snuggles
2006-03-14, 22:36
Jag tror inte man skulle ha så stor nytta av exakta mätningar av de inblandade muskelgruppernas funktion i olika lägen i utförandet. Man har större nytta av att träna bänkpress (och försöka hitta en bra programkomposition), träna grundstyrka i de medverkande muskelgrupperna, samt försöka träna sina svaga punkter.

Om man tar mer i smalbänk än man gör med bredast möjliga fattning, så torde det vara för att axlarna är de som är dem svaga?

Piranha
2006-03-14, 22:40
Om man tar mer i smalbänk än man gör med bredast möjliga fattning, så torde det vara för att axlarna är de som är dem svaga?


Snarare att du håller ett för brett grepp i bänkpressen.

Doctor Snuggles
2006-03-15, 01:55
Snarare att du håller ett för brett grepp i bänkpressen.

Nja, mellanlägen funkar ännu sämre faktiskt. :D
Sen om man skall använda sig utav en bänktröja, så hjälps man ju mest av en så bred fattning som möjligt (iom tygets ökade "spänning"), har jag för mig.
Borde också vara mer biomekaniskt effektivt, eftersom det är en kortare lyftväg, vilket märkligt nog då inte stämmer för mig, men det kanske gör det i slutändan, om man kommer upp på lite mer märkvärdiga vikter (genetiskt potential and all that jazz)?

fonzie
2006-03-20, 00:11
Jag är nog klenast i bänk på hela kolo. Min bänk-styrka är mycket lik tjejernas här på forumet. Tror ni armhävningar kan hjälpa att vänja kroppen vid annan vikt? Väger 95 kg och mitt max är 45 kg. VILL verkligen bli starkare. Har några teorier om varför jag har problem med bänken.
Har alltid haft ont o så i axlar/rotatorcuffar. Kan det ha något med bänkstyrka att göra?
Hungerstrejkade mycket som yngre. Kan det ha något med bänkstyrka att göra?
Har ett hormonfel. Kan det ha något med bänkstyrka att göra?

Dissector
2006-03-20, 00:25
Jag är nog klenast i bänk på hela kolo. Min bänk-styrka är mycket lik tjejernas här på forumet. Tror ni armhävningar kan hjälpa att vänja kroppen vid annan vikt? Väger 95 kg och mitt max är 45 kg. VILL verkligen bli starkare. Har några teorier om varför jag har problem med bänken.
Har alltid haft ont o så i axlar/rotatorcuffar. Kan det ha något med bänkstyrka att göra?
Hungerstrejkade mycket som yngre. Kan det ha något med bänkstyrka att göra?
Har ett hormonfel. Kan det ha något med bänkstyrka att göra?

Hur länge har du tränat? Lägg dig i den där bänkpressen och pressa på. Pressa pressa pressa. Strunta i vad viktplattorna säger, bara pressa, och när du behärskar det, släng på en liten platta till.
För mig har en liten psykisk metod fungerat, jag slänger på en liten 2,5:a efter en vikt jag klarat någolunda, och försöker göra så efter varje pass. En 2,5:a på varje sida brukar inte kännas så mycket extra, dölj dom gärna innerst på stången så du nästan intalar dig själv att de inte finns där. Och vips, efter två-tre pass har du lagt på 10 kg extra =)

Jag är i övrigt också mycket missnöjd med min bänkstyrka. Försöker ligga på mycket lågreps nu för att bulta på. Bara kör på. Se det också från den sidan att nu kan allt bara bli bättre =)

Förlåt här, blir mest lite motivationssnack. Den medicinska biten där är jag inte så haj på, så jag kan inte ge dig någon konkret förklaring =)

fonzie
2006-03-20, 17:17
Hur länge har du tränat? Lägg dig i den där bänkpressen och pressa på. Pressa pressa pressa. Strunta i vad viktplattorna säger, bara pressa, och när du behärskar det, släng på en liten platta till.
För mig har en liten psykisk metod fungerat, jag slänger på en liten 2,5:a efter en vikt jag klarat någolunda, och försöker göra så efter varje pass. En 2,5:a på varje sida brukar inte kännas så mycket extra, dölj dom gärna innerst på stången så du nästan intalar dig själv att de inte finns där. Och vips, efter två-tre pass har du lagt på 10 kg extra =)

Jag är i övrigt också mycket missnöjd med min bänkstyrka. Försöker ligga på mycket lågreps nu för att bulta på. Bara kör på. Se det också från den sidan att nu kan allt bara bli bättre =)

Förlåt här, blir mest lite motivationssnack. Den medicinska biten där är jag inte så haj på, så jag kan inte ge dig någon konkret förklaring =)


Har tränat i 10 månader snart. Marken och Knäböjen ökar fint men bänken går segt, men som du sa är det bara att nöta på! :)
Dagens bänk-pass gick riktigt bra! Blev tom en trea på 45 kg. :hbang:
Kanske kan få upp 50 kg en gång nästa måndag, men får inte bli för övermodig så jag skadar mig. Passet blev så här:

Uppvärmning på tom stång massa reps 2 set.

Bänkpress 8*30 (lätt!)
Bänkpress 7*35 (lätt!)
Bänkpress 2*40 (lätt!)
Bänkpress 1*45 (lätt!)
Bänkpress 3*45 (nåja.. :D)
Sen avslutade jag det med 2 set högreps på 30 kg.

Lut Hantelpress 6*11 kg
Lut Hantelpress 5*11 kg
Lut Hantelpress 4*11 kg (helt slut)

Sittande bröstpress högreps 3 set

Sittande axelpress i smith 2*20+stång
Sittande axelpress i smith 3*20+stång
Sittande axelpress i smith 4*20+stång
Sittande axelpress i smith 2*20+stång

Maskindips 4 set tungt (blabla, kan inte göra vanliga dips och skivstången till smalbänk var upptagen)

Pushdowns 3 set *6 till fail