handdator

Visa fullständig version : krossat linfrö vs. linfröolja


HowardMarks
2006-03-10, 12:15
Har börjat ha krossat linfrö i gröt och filmjölk och nu undrar jag om man skulle kunna skippa den lite småäckliga linfröoljan och byta ut denna mot dom rekommenderade 2-3 matskedarna krossat linfrö?

Ska tillägga att jag är nästintill vegan..

Isdrake
2006-03-10, 12:30
Jag brukar äta några matskedar krossat linfrö per dag (jag är också nästan vegan). Fast jag vet inte heller om det räcker.

Linfröolja finns som kapslar också.

The Draf
2006-03-10, 12:42
Är inte den enda användningen för krossat linfrö att täcka fettbehovet?

HowardMarks
2006-03-10, 12:54
ja, alltså, iaf linfröOLJA används av veganer och vegetarianer för att täcka behovet av de livsviktiga essentiella fettsyrorna och då främst omega-3 som veganer och vegetarianer kan ah svårt att få i sig (finns i fisk och liknande

pragmatist
2006-03-10, 12:59
Är inte den enda användningen för krossat linfrö att täcka fettbehovet?

Det innehåller mycket kostfiber också.

King Grub
2006-03-10, 12:59
Och glykosider. :(

HowardMarks
2006-03-10, 15:20
http://www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/5222.htm

Fredrik_S
2006-03-10, 16:02
Har börjat ha krossat linfrö i gröt och filmjölk och nu undrar jag om man skulle kunna skippa den lite småäckliga linfröoljan och byta ut denna mot dom rekommenderade 2-3 matskedarna krossat linfrö?

Ska tillägga att jag är nästintill vegan..

Från livs medelverkets hemsida

Linfrö innehåller emellertid höga halter av vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk, om intaget är för stort. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader.

En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade.

HowardMarks
2006-03-11, 12:41
ok, ska se upp.. hur är det med linfröoljan då? är den "farlig"? Jag har för mig att den inte innehåller dessa skadliga ämnen.. nån nsom vet säkert??

King Grub
2006-03-11, 12:51
hur är det med linfröoljan då? är den "farlig"?

Nej.

Sverker
2006-03-11, 13:17
ok, ska se upp.. hur är det med linfröoljan då? är den "farlig"? Jag har för mig att den inte innehåller dessa skadliga ämnen.. nån nsom vet säkert??

Säker. Ja.

Glykosiderna är lösliga i vatten och tvättas lätt bort när oljan renas.

BRÖÖÖÖD
2006-03-11, 14:57
Jag läste någonstans (tror det tom var på ett paket för hela linfrön) att näringen inte gick att ta upp ur linfrönen. Bara fibrerna.
Stämmer detta?

King Grub
2006-03-11, 15:02
Jag läste någonstans (tror det tom var på ett paket för hela linfrön) att näringen inte gick att ta upp ur linfrönen. Bara fibrerna.
Stämmer detta?

Hela linfrön passerar genom tarmsystemet intakta. När det gäller krossade däremot kan du tillgodogöra dig näringen.