handdator

Visa fullständig version : Socker för att höja GI:t?


Lemmy
2002-10-14, 12:05
Jag tänkte att man borde ju kunna dricka typ en halv dl strösocker upplöst i ett glas vatten för att höja GI:t innan varje måltid... Då frigörs ju mer insulin och man lägger på sig mer muskler.

Fast spontant så känns det ju inte helt nyttigt att trycka i sig ca 3 dl extra socker varje dag... Kan detta ge några negativa effekter i kroppen? På lång/kort sikt? (Förutom att man riskerar att bli lite småfet om man inte förbränner all energi förstås.)


/L

Sverker
2002-10-14, 12:34
Varför skall du höja GI innan varje måltid ?

Det är endast efter ett tufft träningspass du behöver snabba kolhydrater ! Alla andra måltider försöker man ju sänka GI så insulinsvaret blir så lågt som möjligt.

Stora mängder socker flera gånger per dag kommer endast att ge dig kraftiga frisättningar av insulin och med tiden kommer du att reagera sämre på insulinet !

Tyvärr kommer insulinet endast att verka anabolt på fettcellerna.

Lemmy
2002-10-15, 08:47
Okej, jag kanske var lite otydlig.
Syftet är alltså att höja GI:t för hela måltiden. Om den vanliga maten består av långsamma kolhydrater så är det ju rätt vanligt att man även äter nån form av snabba kolhydrater, för att på så sätt (i kombination med de långsamma kolisarna) få en relativt hög insulinnivå under en hyfsat lång tid.

Detta är ju något som bl a Paulun förespråkar att man kan göra under "bulkperioden", eftersom insulin är ett kraftigt muskelbyggande hormon.

Men frågan är ju hur vettigt det är att använda rätt stora mängder socker som sin källa till snabba kolhydrater? Sedan barnsben har man ju fått lära sig att socker inte är bra för kroppen... Men varför egentligen? I det här fallet med de långsamma kolhydraterna blir ju inte insulinnivån skyhög direkt, så det kanske inte är nåt problem...?

/L (som tydligen sov på den hemkunskapslektionen)

Filthy
2002-10-15, 10:59
Så där stora mängder socker kan ju inte vara bra för blodet...

Det borde kunna locka fram diabetes...

eller?:confused:

Sverker
2002-10-15, 11:08
På ett annat ställe på forumet skrivs det lite kring det du funderar.

Under " Kosttillskott " och "Protein+druvsocker=gainer??". Kanske hittar du något matnyttigt !

Peter
2002-10-15, 12:53
Förtod nästan att det var Pauluns tankar som inspirerat dig när du frågade om att höja GI på måltiden genom att äta socker till. Kan väl börja med att hålle med Sverker om att höga insulinnivåer kan leda till sämre insulinkänslighet det vill säga att du reagerar sämre på insulinet. Därför är det viktigt att du tränar regelbundet och gärna någon konditionsträning om du ska försöka detta upplägg eftersom träing höjer insulinkänsligheten. Kraftigt försämrad insulinkänslighet kan leda till diabetes typ II.

Annars är väl inte socker direkt farligt mer än för tänderna. Anledningen till att man inte rekommenderar medelsvenssons att äta en massa socker är att det bara ger tomma kalorier dvs inga vitaminer och mineraler. Äter man således ganska lite varje dag är det bättre att få i sig kolhydrater som även ger andra näringsämnen för att minska risken för brist på dessa ämnen. För en idrottsman som äter betydligt mer än svensson gör det inget om man ökar på med lite mer fett och socker eftersom man får i sig tillräckligt med bra mat ändå.

Enligt det upplägg som Paulun förespråkar när det gäller GI-cykler är väl att man ska äta på detta sätt i runt 4 veckor för att sen äta lite långsamare kolhydrater för att kroppen inte lika lätt ska vänja sig vid insulinet?

Peter

Lemmy
2002-10-15, 13:30
OK, detta resonemang köper jag. Bör alltså inte vara någon större fara om man periodiserar det högre intaget till typ en månad åt gången.

Stämmer bra att cykeln skulle pågå i ca 4 veckor. Kommer just nu inte exakt ihåg varför (artikeln fanns i BK för typ 3-4 nummer sedan), men det var väl bl a för att insulinet även bidrar till att man lägger på sig extra fett (vilket kanske är en följd av sämre insulinkänslighet...?). Så de 4 första "bulk-veckorna" med tung träning följs av ca 4 veckor med långsammare kolhydrater och mer fettförbrännande träning. Kan ju vara värt att prova iaf.

Lokken
2002-10-15, 13:39
Det finns en intressant artikelserie om socker på Templet (http://www.templet.nu), Socker minskar kroppens immunförsvar - 1, 2, 3.

Socker minskar kroppens immunförsvar - 1 (http://www.templet.nu/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=152)

Socker minskar kroppens immunförsvar - 2 (http://www.templet.nu/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=157)

Socker minskar kroppens immunförsvar - 3 (http://www.templet.nu/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=162&mode=flat&order=0&thold=0)

z_bumbi
2002-10-16, 18:53
Lemmy: Är det inte bättre att äta mat med högt gi under de perioderna...mycket godare dessutom.

Lemmy
2002-10-17, 12:05
z-Bumbi: Jo, det stämmer väl iofs...
Tänkte bara att socker är billigt och lättillagat. Samt att man skulle kunna ta det som komplement till alla typer av måltider. Annars får man ju käka potatismos flera gånger per dag, typ...

Finns det nåt annat som skulle kunna passa bra som komplement till måltider med långsamma kolhydrater?

Vitt bröd iofs, men det är ju mest luft så då får man väl käka en limpa till varje måltid om man ska få sig ett gäng kolhydrater...

Sverker
2002-10-17, 12:12
Jag börjar förstå vart du ville komma.

Messmör på mackorna kanske ? Kan ju bara spekulera att insulinsvaret borde bli bra då.

z_bumbi
2002-10-17, 12:39
Lemmy: Snabbmakaroner ? sen kan du ju äta kokta morötter också.
Du behöver ju bara kolla i en tabell för att välja ut dina livsmedel, kom ihåg att rapportera hur dieten funkar för dig.

Lemmy
2002-10-17, 13:11
kokta morötter tänker jag då inte äta iaf, no offence bumbi! ; )

Sverker: Messmör är ju däremot fina grejjer, jag läste en artikel av Paulun där han hävdade att man mer eller mindre skulle kunna leva uteslutande på messmör pga dess höga näringsvärde och dess vitaminer och mineraler.

Förresten så uttalas det självklart mess-mör, och inte mes-smör som jag hört vissa säga här nere i fjollträsk (stockholm).

Vitt bröd och messmör till varje måltid kanske kan vara en bra idé för att höja GI:t. Fast då är ju åter frågan hur nyttigt det egentligen är med socker, för jag antar att det är rätt mycket socker i messmör... Om det inte är mycket socker så borde det ju inte heller höja GI:t... Får nog kolla det vid nästa ICA-besök.

Sverker
2002-10-17, 13:38
Du behöver inte kolla i butiken :D

Visst är det socker i mess-mör, 4 - 6 % de resterande 45 % är mjölksocker.

Peter
2002-10-17, 16:09
Kanske kan det vara en idé att låta grunden i måltiden vara ganska långsam och sen äta någon snabb kolhydrat till så man får ett snabbt blodsocker-insulinsvar men också ett lite långsamare i samma måltid. Även om man får ett gemensamt GI för hela måltiden som ligger mitt emellan de två bygger det på två separata kurvor viket möjligtvis är en fördel.

z_bumbi: Vilken tabell anger att snabbmakaroner ger snabba kolhydrater? Jag vill minnas att det skiljer väldigt lite mellan vanliga och snabbmakaroner.

z_bumbi
2002-10-17, 16:35
peter: Det undrar jag också. :oh
Har ingen aning vad jag tänkte på om jag nu tänkte överhuvudtaget. :confused:

Peter
2002-10-17, 16:48
Haha ja jag vet hur det är ...igår kom jag till gymmet med bara en sko nerpackad i väskan.

z_bumbi
2002-10-17, 18:37
Peter: :D

Apan Koko
2002-10-19, 21:39
Hej hej, ny här på forumet.


För ett par år sedan fick jag för mig att pröva dricka an massa sockervatten utspritt på min vakna tid.

Blandade i PET flaskor som jag gick och drack ur stup i kvarten.

Jag växte enormt mycket och det kändes som om jag kunde göra vad som helst(av all energi).

Man var väl inte så vidare hungrig men jag mådde relativt bra helatiden och ökade mycket.

Jag avbröt experimentet efter ca: 2-3 veckor för att jag inte ville få några allvarliga men.

Såhär i efterhand tycker jag det var lite korkat att ens testa men man blev väl lite visare av det.

Petrus
2002-10-21, 02:59
Vad är det egentligen för fel på att äta långsamma kolhydrater under bulken? När som helst för den delen?

Att höja insulin-nivåerna innan måltid med en halv dl socker är bland det dummaste jag har hört! Till vilken nytta? Vill du lägga på dig fett eller?
Insulin är kroppens kraftfullaste hormon, ett transporthormon som transporterar aminosyror etc till och från cellerna i kroppen. Höga insulin-nivåer betyder inte att du kan transportera/lagra mer energi i musklerna, snarare att frisättningen/transporteringen av fettceller avstannar. Insulinet öppnar bara dörren till cellen så att cellmembran blir mottaglig för näring. Dvs, mer insulin betyder fler öppna dörrar... Fettdörrar!

Satsa du istället på att öka din insulinkänslighet, (vilket innebär att det behövs mindre mängd insulin för att öppna samma antal dörrar) och därmed lagra mer energi musklerna och mindre energi i fettcellerna!

Vänligen,,,
Petrus

sealr0x
2002-10-22, 10:51
Originally posted by Lokken
Det finns en intressant artikelserie om socker på Templet (http://www.templet.nu), Socker minskar kroppens immunförsvar - 1, 2, 3.

Socker minskar kroppens immunförsvar - 1 (http://www.templet.nu/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=152)

Socker minskar kroppens immunförsvar - 2 (http://www.templet.nu/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=157)

Socker minskar kroppens immunförsvar - 3 (http://www.templet.nu/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=162&mode=flat&order=0&thold=0)

Ytterligare två artiklar har lagts upp i serien "Socker minskar kroppens immunförsvar"