handdator

Visa fullständig version : San Diego


tazz
2006-03-10, 11:19
Sitter och dagdrömmer lite om att någon dag åka dit :)
Är det någon som besökt San Diego, vad har ni i sådant fall att berätta? intryck? Om det t.o.m. är någon som har studerat där så undrar jag vart och hur det var?

petersson
2006-03-10, 11:49
Jag var där strax innan förra sommaren på skolresa med min klass :)
Det var riktigt fint väder där. Rätt schyssta priser på kläder och mat ändå, det var inte lika dyrt som i London iaf :) Stränderna är också fina, men jag brände mig i solen rätt fort så jag var inte där så mkt.

Wennerberg
2006-03-10, 12:30
Min bror har bott där och jag var och hälsade på honom för några år sedan. Om jag får åka på EN semester i hela mitt liv så blir det San Diego. Över huvudtaget Californien.

Sol, Rena trotoarer, trevliga människor. DET FINNS INGET negativt med min resa dit. Jo, jag missade ett jävla plan på vägen hem, och jag tvingades hålla en galen irländare sällskap.

Jag kommer aldirg glömma San diego fyfan vad jag älskar det stället.

Papi
2006-03-10, 12:37
Fantastisk stad! En av få städer jag besökt som jag skulle kunna tänka mig att bo i förutom Stockholm!
Om du ska plugga där, så kan det vara en bra ide att hitta en lägenhet som du kan dela med ett par kompisar i Pacific Beach. Mycket fint där. Men det är nog inte fel att bo på campus heller.

Pata
2006-03-10, 14:50
Japp! San Diego is the place! Har bott där i ca ett år och pluggade på San Diego State University.
Du har nära till Mexico (20-30 min), 5h till Las Vegas (party!), 3h till Big Bear Mount. (när du känner att 350 soldagar om året börjar kännas tungt och du saknar skidåkningen).
Det är rent och fint i SD till skillnad mot Los Angeles som du helt enkelt bara kan hoppa över (tråkigare och smutsigare får du leta efter).

Boende: Kan som Papi skrev rekomendera Pacific Beach området om du är i 20 - 30 års åldern, gillar pubgator, ungdomar, strand och fest. Downtown området är väl fint men lite tråkigt. Områden som La Jolla är mer för rikare amerikanska familjer, väldigt vackert men som sagt: dyrt och tråkigt.

Mina tips när du är där:
Kolla in SeaWorld.
Testa wakeboarding
Testa en djuohavsfiskeresa längst med mexicos kust.
Testa att åka till en shooting range (om man gillar att skjuta förstås)

Lycka till hombre! :cool:

tazz
2006-03-10, 16:30
Japp! San Diego is the place! Har bott där i ca ett år och pluggade på San Diego State University.


Oh, precis vad jag funderar på att göra, fast det blir 1 termin för min del om jag skulle få för mig att åka. Hur är universitet jämfört mot ett svenskt universitet? Blir väll campus jag bosätter mig på om jag tar mig dit, verkar enklast :)

Härligt att alla hade så mycket positivt att säga, det verkar vara en helt underbar stad, suttit och kollat på lite bilder, oh yeah! :bow:

Stenberg
2006-03-10, 18:41
Oh, precis vad jag funderar på att göra, fast det blir 1 termin för min del om jag skulle få för mig att åka. Hur är universitet jämfört mot ett svenskt universitet? Blir väll campus jag bosätter mig på om jag tar mig dit, verkar enklast :)

Härligt att alla hade så mycket positivt att säga, det verkar vara en helt underbar stad, suttit och kollat på lite bilder, oh yeah! :bow:


Skulle också vilja höra lite om skolgången....

mmartin
2006-03-10, 23:04
intressant!! detta e nått jag har kollat på mkt också!! mkt sugen på det!

ni som funderar, vad är det ni funderar på att plugga? och en termin? varför inte fler?

info uppskattas alltid :D

tazz
2006-03-10, 23:12
intressant!! detta e nått jag har kollat på mkt också!! mkt sugen på det!

ni som funderar, vad är det ni funderar på att plugga? och en termin? varför inte fler?

info uppskattas alltid :D

1 termin för att jag inte vill vara borta längre från min flickvän
1 termin för att jag bara har 2 terminer kvar, och den ena passar inte så bra att ta där (inte riktigt lika kurser så blir svårt med tillgodoräkning)

Jag funderar på att plugga en termin av mitt program (datavetenskap).

Pudzianovski
2006-03-10, 23:15
Ja, trevligt ställe. Eftersom min far är därifrån så har jag oxå bott i Torrey Highlands i 6 år.

Rekommenderas starkt!

Langster
2006-03-10, 23:16
Ja, trevligt ställe. Eftersom min far är därifrån så har jag oxå bott i Torrey Highlands i 6 år.

Rekommenderas starkt!
Lite roligt när vi upptäckte att våra fäder båda kom från samma kvarter i San Diego! Sjukt liten värld alltså!

Pudzianovski
2006-03-10, 23:20
Lite roligt när vi upptäckte att våra fäder båda kom från samma kvarter i San Diego! Sjukt liten värld alltså!

Alltså...fan va jag längtar dit nu när vädret suger här!

Langster
2006-03-10, 23:23
Alltså...fan va jag längtar dit nu när vädret suger här!
Samma här... Det känns liksom som att solen alltid skiner där borta. Längtar hem, och då menar jag inte Stockholm, San Diego är mitt riktiga hem känns det som. Det är där hjärtat bor. Känner inte du också så?

Pudzianovski
2006-03-10, 23:26
Samma här... Det känns liksom som att solen alltid skiner där borta. Längtar hem, och då menar jag inte Stockholm, San Diego är mitt riktiga hem känns det som. Det är där hjärtat bor. Känner inte du också så?

Men vi ses väl där i Juni? eller var det juli du kommer ?
Vi ska ut till Sean och deras familj några dagar i slutet av Juni.

Halva hjärtat här och halva där!

tazz
2006-03-10, 23:27
Alltså...fan va jag längtar dit nu när vädret suger här!

Detta är ju såklart saker jag kan kolla själv genom att söka lite, men "roligare" att fråga här :) Hur är vädret i San Diego, under vintermånaderna och sommarmånaderna?

Pudzianovski
2006-03-10, 23:29
Detta är ju såklart saker jag kan kolla själv genom att söka lite, men "roligare" att fråga här :) Hur är vädret i San Diego, under vintermånaderna och sommarmånaderna?

http://www.sandiego.gov/


Längst ner till höger.

Langster
2006-03-10, 23:29
Men vi ses väl där i Juni? eller var det juli du kommer ?
Vi ska ut till Sean och deras familj några dagar i slutet av Juni.

Halva hjärtat här och halva där!
Jag missar nog dig i år faktiskt, har ett uppdrag i Sydafrika under sommaren så jag kommer inte att komma "hem" förrän i Augusti. Men hälsa min Aunt Theresa när du är hos Sean!

Pudzianovski
2006-03-10, 23:34
Jag missar nog dig i år faktiskt, har ett uppdrag i Sydafrika under sommaren så jag kommer inte att komma "hem" förrän i Augusti. Men hälsa min Aunt Theresa när du är hos Sean!

Visst, ringer nog därifrån. Ha de bra i Pretoria.

Langster
2006-03-10, 23:43
Visst, ringer nog därifrån. Ha de bra i Pretoria.
Ja gör det! Kommer att åka ner en sväng till Kapstaden i år också... Lär bli rätt bra braaivleis! Kommer du ihåg sommaren '88 där? ;) Om jag träffar Oboke och grabbarna ska jag se om vi kan fixa nåt åt dig.... Du vet vad jag menar :D

Dipshit
2006-03-11, 02:28
ruskigt dåligt väder just nu.. regn o kallt..

jag är här förresten *räcker-ut-tunga-osv* :cool:

pluggar på ett college down town.. fast känns som man borde pluggat på något större, men man kan ju alltid transfer dit..

PMa gärna om nån har frågor!

Raisedead
2006-03-11, 14:07
Fy fan! Lite OT men måste bara få avreagera mig lite.. Några polare åkte till san diego i fredags... jag hängde inte på för jag hade tenta.. (kul, nej).. så får jag reda på att bland annat devildriver spelar i san diego den 13e... aaaaah, fan att jag inte hängde på.. Ni som är i san diego nu och gillar musiken, gå dit.. eller nått.. ville bara avreagera mig.. suck.. tack

Pata
2006-03-11, 15:34
Höll på glömma att tipsa om det allra viktigaste!!:

Du måste bara pröva en california burrito från en av de många "border fastfood" ställena mexikanerna har i San Diego.

"Un california burrito con crema pour favour"! ---> sen är du i himmelriket! :eating:

(extra carne asada= nötkött) och du har en maträtt med en halv kossa i! snacka om proteinpådrag!!

Datorkurserna på SDSU är helt ok. Men ta inte nybörjarprogramering och sånt. Sjukt låg nivå på grundkurserna. Se också till att du kan omvandla de credits du tar till svenska akademiska poäng genom att skriva ut den kursbeskrivning som finns och skicka in till ditt universitet här i Sverige. Jag fick massor av strul när jag i efterhand försökte konvertera poängen.

PS På campus, som är ganska avskilt från resten av San Diego, är det mest freshmans (läs 18 åringar) som bor. Är du ute efter äldre sällskap så bosätt dig i Pacific Beach och köp en bil. Tar ca 20 minuter till SDSU därifrån med bil. (Bil behöver du oavsett i varje fall, om du nu inte tänkt sitta på ditt rum hela terminen.

raQblad
2006-03-11, 16:58
Japp! San Diego is the place! Har bott där i ca ett år och pluggade på San Diego State University.
Du har nära till Mexico (20-30 min), 5h till Las Vegas (party!), 3h till Big Bear Mount. (när du känner att 350 soldagar om året börjar kännas tungt och du saknar skidåkningen).
Det är rent och fint i SD till skillnad mot Los Angeles som du helt enkelt bara kan hoppa över (tråkigare och smutsigare får du leta efter).

Boende: Kan som Papi skrev rekomendera Pacific Beach området om du är i 20 - 30 års åldern, gillar pubgator, ungdomar, strand och fest. Downtown området är väl fint men lite tråkigt. Områden som La Jolla är mer för rikare amerikanska familjer, väldigt vackert men som sagt: dyrt och tråkigt.

Mina tips när du är där:
Kolla in SeaWorld.
Testa wakeboarding
Testa en djuohavsfiskeresa längst med mexicos kust.
Testa att åka till en shooting range (om man gillar att skjuta förstås)

Lycka till hombre! :cool:Hur är det med försäkringar och sånt? Jag menar, det är ju USA och där är man ju i princip körd om man inte fixar sånt innan man anländer eller just när man har gjort det.
Eller har dom special-regler när det gäller turister?

tazz
2006-03-11, 20:13
PS På campus, som är ganska avskilt från resten av San Diego, är det mest freshmans (läs 18 åringar) som bor. Är du ute efter äldre sällskap så bosätt dig i Pacific Beach och köp en bil. Tar ca 20 minuter till SDSU därifrån med bil. (Bil behöver du oavsett i varje fall, om du nu inte tänkt sitta på ditt rum hela terminen.

Några tipps på ett bra (billigt) ställe för leasing av bil? :)

Sen undrar jag också om nån har någon uppfattning om brottsligheten och liknande, vet inte hur vapenlagarna ser ut riktigt i Californien. Men ni som bor där har väll någon uppfattning?

Dipshit
2006-03-11, 22:30
Några tipps på ett bra (billigt) ställe för leasing av bil? :)

Sen undrar jag också om nån har någon uppfattning om brottsligheten och liknande, vet inte hur vapenlagarna ser ut riktigt i Californien. Men ni som bor där har väll någon uppfattning?
san diego ska vara tredje säkraste storstaden (med NY som nybliven etta! sjukt va de har kämpat), men visst förtäljer det inte hela historien..

Pata
2006-03-12, 16:45
Hur är det med försäkringar och sånt? Jag menar, det är ju USA och där är man ju i princip körd om man inte fixar sånt innan man anländer eller just när man har gjort det.
Eller har dom special-regler när det gäller turister?

Om du ska studera i San Diego kan du skaffa en student försäkring ganska billigt. Tror att den kostade ca 2500 kr per termin och den kan du även få lån av CSN för. (CSN betalar försäkringen och lägger till summan till ditt lån).
Om du skaffar en privat bör du nog kolla med ditt föräkringsbolag här i Sverige vad du kan få för policy på ett halvår eller helår i USA.

Om du sedan skaffar bil får du fixa en bilförsäkring på plats. Skaffa helförsäkring så att du inte blir ersättningskyldig om du råkar köra in i någons 40 000 dollars bil. Minns inte exakt vad en sådan kostar men tror det ligger på några hundra dollar per 6 månader eller så.

Några tipps på ett bra (billigt) ställe för leasing av bil?

Sen undrar jag också om nån har någon uppfattning om brottsligheten och liknande, vet inte hur vapenlagarna ser ut riktigt i Californien. Men ni som bor där har väll någon uppfattning?

Bil tror jag blir billigast och klart smidigast om du köper en bättre beganad. Finns mängder med lokala webbsidor och tidningar med annonser med helt ok bilar för ca $1000-1500. Se bara till att du inte får med obetalda böter och sånt på bilen när den skrivs över. (finns som fält på den obligatoriska lappen som fylls i där dem ska smyga in att allt ekonomiskt ansvar flyttas med i köpet osv. Mao .. .läs papprena ordentligt ... kolla mätarställningen mot DMV register osv. ).

Vad gäller säkerheten så finns det som vanligt områden som är mindre lämpliga att knata runt i själv. Men jag kände mig mycket säker i den staden.
Vapenlagarna är ganska fria hela USA misstänker jag. Rätt säker på att man får bära vapen på sig, i sin bil och i sitt hem om man har licens för det.

Thats all for now folks! :thumbup: