handdator

Visa fullständig version : Vad är problemet med bänken?


mowax
2006-03-10, 10:30
Jag har tränat i ett par år men jag och bänkpressen har aldrig riktigt kommit överrens. Vi kan stolpa upp det såhär:

Mark: 150*6 utan problem
böjj: 110*6
BÄNK: 85*4 (knappt)

Jag är 1.95 lång, väger runt 91kg och är rätt hård.
Jag har filat en del på tekniken (dra ihop skulderbladen, försöka få tryck etc) och det går BRA. Jag får bra kontakt med brösten och de verkar växa. Men STYRKAN; 85*4 är pinsamt uselt.

Det känns som att all kraft bara rinner ur mig när jag kör bänk. Jag får aldrig den där sista kraften som jag t.ex får i mark o böjj. Såhär har det varit sen första dagen på gymmet. Jag ahr segat mig upp helt enkelt till 85.

What to do?
Kan tillägga att jag snart är ifatt i smalbänk (70kg) *whatever*

Big Lou
2006-03-10, 10:37
Jag har tränat i ett par år men jag och bänkpressen har aldrig riktigt kommit överrens. Vi kan stolpa upp det såhär:

Mark: 150*6 utan problem
böjj: 110*6
BÄNK: 85*4 (knappt)

Jag är 1.95 lång, väger runt 91kg och är rätt hård.
Jag har filat en del på tekniken (dra ihop skulderbladen, försöka få tryck etc) och det går BRA. Jag får bra kontakt med brösten och de verkar växa. Men STYRKAN; 85*4 är pinsamt uselt.

Det känns som att all kraft bara rinner ur mig när jag kör bänk. Jag får aldrig den där sista kraften som jag t.ex får i mark o böjj. Såhär har det varit sen första dagen på gymmet. Jag ahr segat mig upp helt enkelt till 85.

What to do?
Kan tillägga att jag snart är ifatt i smalbänk (70kg) *whatever*

Hur tränar du bänken nu? set och reps?

mowax
2006-03-10, 10:46
Sorry, slarvigt av mig att glömma.

Jag värmer med stång, 50kg, 70, sen 2 på 80. Sedan kör jag på min arbetsvikt som i nuläget är 85 där jag kör 4*4 (dock så är jag ofta slut efter 2set). Jag vill kunna göra 6-8 på arbetsvikten. Jag har testat detta men då får jag gå ner 5-10kg i vikt.

MilkmaN
2006-03-10, 10:50
Sorry, slarvigt av mig att glömma.

Jag värmer med stång, 50kg, 70, sen 2 på 80. Sedan kör jag på min arbetsvikt som i nuläget är 85 där jag kör 4*4 (dock så är jag ofta slut efter 2set). Jag vill kunna göra 6-8 på arbetsvikten. Jag har testat detta men då får jag gå ner 5-10kg i vikt.

För styrka är ju annars LÄGRE reps att föredra om jag inte är ute och cyklar, testa ett bänkprogram eller kör exempelvis 10x3, alltså 10st treor.

Finns en artikel på T-nation, the science of 10 x 3, absolut läsvärd!

Big Lou
2006-03-10, 11:09
Sorry, slarvigt av mig att glömma.

Jag värmer med stång, 50kg, 70, sen 2 på 80. Sedan kör jag på min arbetsvikt som i nuläget är 85 där jag kör 4*4 (dock så är jag ofta slut efter 2set). Jag vill kunna göra 6-8 på arbetsvikten. Jag har testat detta men då får jag gå ner 5-10kg i vikt.

Som så många gånger förut så måste jag hänvisa till mm2k. 4x4 tycker jag i och för sig låter som ett bra upplägg men det borde varieras med annat antal set och reps.
Om du söker här på mm2k så hittar du nån tråd där programmet finns beskrivet.

Du kan lika gärna följa ett eget upplägg. Men om man inte vet hur man ska lägga upp ett sånt så funkar mm2k bra.

MiniMicke
2006-03-10, 11:33
Tjena,

Detta är bara min åsikt, men ärligt talat tycker jag att det verkar lagom i förhållande till böj och mark vikten, men se till att du äter ordentligt och tränar på bara.

/micke

Big Lou
2006-03-10, 11:54
Tjena,

Detta är bara min åsikt, men ärligt talat tycker jag att det verkar lagom i förhållande till böj och mark vikten, men se till att du äter ordentligt och tränar på bara.

/micke

Det är faktiskt sant.... förhållandena mellan de olika lyften är helt okej.

pragmatist
2006-03-10, 12:56
Förhållandet 3:4:5 i bänk:böj:mark är ganska normalt för de flesta killar. Enligt det kriteriet är du en aning klen i bänk, men ändå inte abnormt i förhållande till dina övriga vikter.

Om du specifikt vill bli bättre i bänk så börja med att analysera var du fastnar någonstans i lyftet, d.v.s. var din svaga punkt är och arbeta på den.

Jacksatan
2006-03-10, 13:10
tyvärr har du nog mindre talang för just bänkpress. Det innebär ju inte att du inte ska sluta träna den, men du kommer nog alltid ha svårare att öka i den än benböj och marklyft.

mowax
2006-03-10, 13:15
Tack som fasen för alla svar. :bow:

Jo jag antar att jag helt enkelt inte har talangen för det. Men jag skulle vilja ligga på 95 iaf med den vikt som jag har nu.

mowax
2006-03-10, 13:22
Kan tillägga att jag har i stortsett samma problem med axlar (som är genetiskt smala). Men jag är bonnastark i rygg, biceps samt hamstring.

Eftersom jag ökar fort dessa muskelgruppers övningar så tänkte jag att jag ville göra ngt åt bänk och dyl så att inte baksidan "rusar iväg". Mina axlar drar i nuläget rätt mkt bakåt. :MrT:

Jacksatan
2006-03-10, 13:24
Tack som fasen för alla svar. :bow:

Jo jag antar att jag helt enkelt inte har talangen för det. Men jag skulle vilja ligga på 95 iaf med den vikt som jag har nu.

Det kan du såklart komma upp till genom att träna hårt och även käka bra. Det är möjligt att bänkrörelsen inte är så naturlig för dig så att du eventuellt måste tänka mer på utförandet och att du verkligen gör rätt också.

mowax
2006-03-10, 14:06
Tack, du har så rätt.
Nu börjar en ny era inom mitt bänkande :hbang:

negative
2006-03-10, 14:48
Mitt tips är att aldrig sega upp det där sista repset. Om du ska köra 4or gör det på en LITE lägre vikt där du verkligen kan köra kontrollerat och explosivt.

Sen har vi långa personer( är 200cm) det rätt svårt med bänk, svårt att hålla reda på långarmarna, och problem att räta ut dom.

Jag lägger stången 5 cm under bröstvårtan då får jag bäst tryck. När jag kom på detta kunde jag öka vikterna och lyckade bänka 140Kg för ett tag sedan.

mowax
2006-03-10, 14:53
negative:

Word. det där va precis vad jag ville höra.

GURKAN
2006-03-11, 17:06
Mitt tips är att aldrig sega upp det där sista repset. Om du ska köra 4or gör det på en LITE lägre vikt där du verkligen kan köra kontrollerat och explosivt.

Sen har vi långa personer( är 200cm) det rätt svårt med bänk, svårt att hålla reda på långarmarna, och problem att räta ut dom.

Jag lägger stången 5 cm under bröstvårtan då får jag bäst tryck. När jag kom på detta kunde jag öka vikterna och lyckade bänka 140Kg för ett tag sedan.


? ;)

Ryska_raketen
2006-03-11, 17:17
Varför värma på 80, när du ska köra på 85? Lägg på 90 och kör istället.

Daniel Mattusch
2006-03-11, 18:18
Inte läst de andra posterna men testa skaffa dig ett schema.

Köra mycket volym i början av programmet sedan desto fler veckor du avverkar blir det tyngre och färre reps.

Fettecke
2006-03-11, 20:34
? ;)

orsaken är den där diskutionen om att "aldrig köra till fail"...
att verkligen sega upp den sista är ett tecken på att det inte går att göra en till.... vilket är Fail
Långvarigt fail-tränande blir inte så bra har jag hört, sliter hårt på CNS och på musklerna... finns lite rapporter och texter om det i div. andra trådar... sök och du finner.

O.W.
2006-03-11, 21:46
Inte läst de andra posterna men testa skaffa dig ett schema.

Köra mycket volym i början av programmet sedan desto fler veckor du avverkar blir det tyngre och färre reps.


Här har du ett bänkprogram

Bänkprogram (http://www.treningsforum.no/article/article.php?dir=programmer&fname=040620_benkpressprogram)