handdator

Visa fullständig version : Ägg


r90
2002-10-14, 11:20
När jag satt och åt ägg här om dagen så kom brosan in och sa att jag var störd i huvet.....

Han påpekade att mer än 2/dag är farligt , för att ägg innehåller massa omättade fetter och sånt...
Då sa jag att det bara är gulan som innehåller fet !!!!!!!!!!!!!

Men jag blev lite fundersam för han värkade så bestämmd....och nu undrar jag : kan det vara någon nackdel med att äta mycket ägg ?
Man kunde ju få gallsten eller nått?

Munter
2002-10-14, 11:26
Äggvitan är fettfri. Man får lite fällning från gulan men det rör sig ju om löjligt små mängder.... förstår inte huruvida äggvita skulle kunna ge gallsten, det får någon annan fylla i.

Filthy
2002-10-14, 13:09
Ja men det är ju så jobbigt att sortera ut ägg-gulan... Fast jag gör iofs det.. men bara för att gulan inte är så värst smaskig.

spinkoo
2002-10-14, 13:37
Det finns en riktigt bra tråd om detta något längre bak...



Och att det är massa omättade fetter gör väl inget...även om jag är säker på att du menade mättade...;)

palme
2002-10-14, 16:24
Vet folk som dragit i sig 40-50 äggvitor om dagen under diet och de lever än.

r90
2002-10-15, 14:50
Det måste väll ändå vara gulan som gör att man kan få gallsten?

Vitan är väll ganska "clean" ?

Lord_X
2002-10-16, 14:09
Originally posted by r90
Det måste väll ändå vara gulan som gör att man kan få gallsten?

Vitan är väll ganska "clean" ?

Ja, gulan innehåller onekligen mer kolesterol.. Men jag tror knappast att du äter så mycket ägg att det skulle vara någon hälsofara för dig.. särskilt inte om du tränar hårt.
Men är du orolig för det så kan du ju ta Karnitin tillskott... det reglererar bl.a kolesterolet.

Huldagranat
2002-10-16, 21:47
När det ändå pratas ägg måste jag ta tillfället i akt å rekommendera de s k "äggkokarna". Tro då inte att jag menar ordinära maskiner, i vilka man stoppar i önskat antal ägg å sedan trycker on. Nej nej, jag menar de små plastkoppar med tillhörande lock, i vilka man kan knäcka 1-3 ägg och sedan koka i micron. Självklart knäcker man ägget innan man stoppar i det i "koppen" och detta gör att man enkelt kan skilja gulan från vitan. Äggkoppen ska stå i micron på 3/4 effekt i 1-1,5 min å vips....kokat ägg utan gula!! Nu undrar ni förstås var man kan köpa de här finurliga "äggkokarna" och i ärlighetens namn vet jag inte säkert. Själv köpte jag mina (har fem stycken) på myrorna i Helsingborg. Prisvärda som tusan! :eating: ( Var helt enkelt tvungen å berätta...:naughty: )

Unknown
2002-10-17, 10:29
På bk-sportsmag.se har dom en skitbra artikel som besvarar dina frågor. Gå in där och sök.

Janna
2002-10-18, 17:57
tycker inte man ska ta bort lla gulor de innehåller massa protein, mer än vitan ... man kanske inte ska äta 30 st om gaden men 5-6 st dör man inte av så länge man inte proppar i sig en massa annat mättat fett

Muskelsmurfen
2002-10-21, 16:55
Ägg har ganska bra fett har jag för mig så ta inte bort gulan kategoriskt utan räkna på det dagliga fettintaget och ta därefter bara bort tillräckligt med gulor för att precis träffa rätt E% fett.

Apan Koko
2002-10-21, 19:08
Bra info om ägg tycker jag:

http://www.paulun.com/art/f_pasken.htm