handdator

Visa fullständig version : GI-metoden och Atkins


Linnda
2006-03-10, 08:45
Jag undrar om någon härinne kan ge mig en kortfattad, enkel förklaring på svenska, på varför man inte ska använda metoderna ovan?
Jag har nämligen två kompisar som inte pratar om annat just nu, och de är helt övertygade om att det är två jättebra sätt att gå ner i vikt, vad jag än säger till dem... Så jag känner att jag skulle behöva lite kött på benen och kanske få lite nedprintat från er experter här på kolo. *popcorn*

Pepz
2006-03-10, 08:52
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57270

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&nyheter=1&artikel=766651

bland andra

Toljanen
2006-03-10, 08:52
Jag undrar om någon härinne kan ge mig en kortfattad, enkel förklaring på svenska, på varför man inte ska använda metoderna ovan?
Jag har nämligen två kompisar som inte pratar om annat just nu, och de är helt övertygade om att det är två jättebra sätt att gå ner i vikt, vad jag än säger till dem... Så jag känner att jag skulle behöva lite kött på benen och kanske få lite nedprintat från er experter här på kolo. *popcorn*

Så länge det heter metod kommer det inte fungera i längden. När du är klar med metoden så återgår du till det normala och efter ett tag väger du lika mycket som innan metoden.

Davil
2006-03-10, 09:27
GI-"experterna" har väll kört med att kolhydrater frisätter insulin, men detta faller med tanke på att protein faktist frisätter minst lika mkt insulin som kolhydrater.

Tolkia
2006-03-10, 09:27
Att tänka på GI när man äljer mat är inte fel i sig, om man gör det med urskiljning (alltså inte: "chips är bra för de har lågt GI") kommer man att hamna ungefär i något som motsvarar den allmänna idén om nyttig mat, om du fattar vad jag menar. Gå ned i vikt kommer man dock bara att gära om man samtidigt minskar på maten; man kan utan problem bli fet på nyttig mat också, om man äter mer än man gör av med. Lauritzens (visst är det så han neter?) "GI-metod" är inte en GI-metod om man skall var strikt, det är mer en försvenskning av Atkins.

För Atkins gäller samma sak som för "GI-metoder"; man måste äta mindre än man gör av med för att gå ned i vikt. Skall man hålla på med Atkins måste man dessutom verkligen tillämpa den som det är tänkt och inte ligga kvar i evighet i den inledande fasen med typ lite och inga kolhydrater (på lång sikt äter man betydligt mer kolhydrater än från början). Den missuppfattningen verkar dock vara vanligare än den riktiga, gissningsvis har kvällstidningarna hjälpt till där. Själv är jag tveksamt till dieter som "förbjuder" en massa livsmedel; sdet känns som om en sådan kosthållning är en nödtorftigt maskerad ätstörning mer än en kosthållning.

Linnda
2006-03-10, 10:42
Alltså, problemet som jag ser det, är att de säger att de inte får äta kolhydrater, för det är inte bra, men fett får man äta hur mkt som helst, för det är inget farligt, då tar iaf jag ett steg bakåt...
Sen klarar jag inte av när de pratar om att de inte "får" äta ditt och datt, då vrider jag mig för att vara tyst..
Sen "får" de tydligen äta mörk choklad och apelsin, om inte jag misstar mig så är väl fruktos en sockerart som innehåller ganska snabbt socker?

King Grub
2006-03-10, 10:46
Alltså, problemet som jag ser det, är att de säger att de inte får äta kolhydrater, för det är inte bra, men fett får man äta hur mkt som helst, för det är inget farligt, då tar iaf jag ett steg bakåt...

Det är rent struntprat från deras sida; kolhydrat kan i normala fall inte alls lagras in som kroppsfett (med undantag som fruktos), och är dessutom den bästa formen av energi för aktivitet och för hjärnan.

Sen "får" de tydligen äta mörk choklad och apelsin, om inte jag misstar mig så är väl fruktos en sockerart som innehåller ganska snabbt socker?

Nej, fruktos är extremt långsamt, men det beror på att det tar vägern genom levern. Fruktos är den kolhydrat som lättast lagras som kroppsfett och verkar ställa om hela metabolismen på effektivare fettinlagring, och är en av dom stora faktorerna bakom övervikt, diabetes typ II, dyslipidemi och det metabola syndromet. Det är socker och raffinerade livsmedel som är dom "farliga" produkterna, inte naturella frukter och grönsaker, där det blir betydligt svårare att överäta fruktos genom en normal och hälsosam konsumtion.

Linnda
2006-03-10, 11:04
Alltså, problemet som jag ser det, är att de säger att de inte får äta kolhydrater, för det är inte bra, men fett får man äta hur mkt som helst, för det är inget farligt, då tar iaf jag ett steg bakåt...

Det är rent struntprat från deras sida; kolhydrat kan i normala fall inte alls lagras in som kroppsfett (med undantag som fruktos), och är dessutom den bästa formen av energi för aktivitet och för hjärnan.


Så varför är det dåligt att gå på dessa metoder, att utesluta kolhydrater? Och vad ska man göra istället?

Pepz
2006-03-10, 11:05
Så varför är det dåligt att gå på dessa metoder, att utesluta kolhydrater? Och vad ska man göra istället?


är man ute efter att gå ner i vikt så ska man skapa ett energiunderskott, helst genom ändrade motionsvanor.'

Energiunderskott är det enda som gäller

Linnda
2006-03-10, 11:07
Dessutom säger de att de rasat i vikt(3 kilo på en vecka) och att de inte längre har något sockersug, vilket de hade problem med förut och är helt lyriska över att det funkar så bra. Hur överbevisar man dem då, att det inte är bra? :confused:

King Grub
2006-03-10, 11:12
Hur överbevisar man dem då, att det inte är bra? :confused:

http://www.cmaj.ca/cgi/content/full/174/1/56

Linnda
2006-03-10, 11:13
http://www.cmaj.ca/cgi/content/full/174/1/56


Har du inget liknande, fast på svenska? De kommer ju aldrig att läsa detta om jag länkar till dem...

Linnda
2006-03-10, 11:16
Vad skulle ni säga, om ni träffade dessa två tjejer och skulle argumentera för att dessa metoder inte funkar?

Pepz
2006-03-10, 11:16
Dessutom säger de att de rasat i vikt(3 kilo på en vecka) och att de inte längre har något sockersug, vilket de hade problem med förut och är helt lyriska över att det funkar så bra. Hur överbevisar man dem då, att det inte är bra? :confused:


3 kilo på en vecka!

Enbart vätska!! det kan jag garantera.

z_bumbi
2006-03-10, 11:21
Vad skulle ni säga, om ni träffade dessa två tjejer och skulle argumentera för att dessa metoder inte funkar?

Metoderna funkar ju så det är svårt att säga att de inte gör det, det jag kanske skulle orka säga är att kaloriintaget fortfarande har betydelse.

Pepz
2006-03-10, 11:24
Metoderna funkar ju så det är svårt att säga att de inte gör det, det jag kanske skulle orka säga är att kaloriintaget fortfarande har betydelse.


det är det enda som har betydelse..
Anledningen till att dessa metoder "funkar" är att man oftast (observera) äter mindre kalorier..

Med samma kalorimängd kommer man inte att gå ner i vikt oavsett vad det är man äter

Ikon
2006-03-10, 11:27
Grejen är den att man blir väldigt mätt på fett och protein, så det blir nästan automatiskt så att man får i sig mindre kalorier när man följer en lågkaloridiet. Förmodligen är det också så att den mesta av vikten dina vänner blivit av med består av vatten då deras glykogendepåer borde vara ganska tomma efter ett tag. Men visst kan man gå ned i vikt med hjälp av Atkins och liknande lågkaloridieter, men att försöka träna samtidigt är hopplöst (om man inte kolhydratladdar med jämna mellanrum).

Papi
2006-03-10, 12:50
Alltså, du kan prata dig blå i ansiktet om olika bevis hit och dit, men om de inte lyssnar så hör de dig inte (papi-ism). ;)
Jag vet att du är orolig för dina kompisar och vill övertyga dem om vad som är bäst för dem. Jag har försökt liknande grejer med familj och kompisar, men det funkar sällan.
Många är av den åsikten att "om det står i nyheterna (Aftonbladet) så måste det ju vara sant annars skulle de inte få skriva det". *rolleyes*
Man har en övertro på det skrivna ordet och ifrågasätter inte eller vill veta källan.
Om du ändå tänker försöka så håll det enkelt och konsekvent. Förklara att det bara handlar om energiunderskott och att en kortsiktig lösning (bantning) inte ger långsiktiga resultat.
Lycka till!

TrasMannen
2006-03-10, 13:16
Om man bara äter proteiner och fett så kommer man som andra har påpekat tappa mycket vätska i början.
Man kan också få en må bra känsla i kroppen i början av proteindieten. När dom sedan har gått och ätit bara proteiner ett tag så kommer kroppen börja skrika efter kolhydrater, godis kommer väl antagligen vara en av de sakerna dom kommer tänka på först. Hjärnan kommer inte kunna arbeta lika bra (eftersom den helst vill ha kolhydrater som energi). Koncentrationssvårigheter är ett faktum.

Linnda
2006-03-10, 13:26
Alltså, du kan prata dig blå i ansiktet om olika bevis hit och dit, men om de inte lyssnar så hör de dig inte (papi-ism). ;)
Jag vet att du är orolig för dina kompisar och vill övertyga dem om vad som är bäst för dem. Jag har försökt liknande grejer med familj och kompisar, men det funkar sällan.
Många är av den åsikten att "om det står i nyheterna (Aftonbladet) så måste det ju vara sant annars skulle de inte få skriva det". *rolleyes*
Man har en övertro på det skrivna ordet och ifrågasätter inte eller vill veta källan.
Om du ändå tänker försöka så håll det enkelt och konsekvent. Förklara att det bara handlar om energiunderskott och att en kortsiktig lösning (bantning) inte ger långsiktiga resultat.
Lycka till!


Du har helt rätt, det är ju så det är även med mina vänner, de har läst om det i AB och då måste det ju vara så, så tröttsamt....
Jag har iaf försökt sammanfatta allt i ett lååångt mail till mina vänner, få se hur de reagerar ;)
Tack för all hjälp!

Linnda
2006-03-10, 13:36
Om man bara äter proteiner och fett så kommer man som andra har påpekat tappa mycket vätska i början.
Man kan också få en må bra känsla i kroppen i början av proteindieten. När dom sedan har gått och ätit bara proteiner ett tag så kommer kroppen börja skrika efter kolhydrater, godis kommer väl antagligen vara en av de sakerna dom kommer tänka på först. Hjärnan kommer inte kunna arbeta lika bra (eftersom den helst vill ha kolhydrater som energi). Koncentrationssvårigheter är ett faktum.


Jo, det ska bli väldigt intressant att se om de kommer träna något under den här tiden och hur det isf går. Ska även bli intressant att se hur tålamodet förändras, för där har ju kolhydrater rätt stor inverkan.

Tolkia
2006-03-10, 19:31
Alltså, problemet som jag ser det, är att de säger att de inte får äta kolhydrater, för det är inte bra, men fett får man äta hur mkt som helst, för det är inget farligt, då tar iaf jag ett steg bakåt...
Som en liten detalj kan nämnas att NOLL kolhydrater och att kolhydrater skulle vara FARLIGT faktiskt inte ens är Atkins, möjligen deras privata missuppfattning av Atkins. Fråga dem hur länge de tänker ligga i fas 1 (om de ser ut som fågelholkar vet du att de inte har koll på vad Atkins är äverhuvudtaget ...).

Sverker
2006-03-11, 07:12
Jo, det ska bli väldigt intressant att se om de kommer träna något under den här tiden och hur det isf går. Ska även bli intressant att se hur tålamodet förändras, för där har ju kolhydrater rätt stor inverkan.

De kommer att uppleva en rejäl dipp under några dagar medan blodsockret sjunker. Svårt att koncentrera sig och lättirriterade kommer de att bli.
Efter några dygn har mängden ketonkroppar stigit i blodet och då kan hjärnan börja arbeta lite effektivare. Effektivare eftersom de upplevt en djup dipp men långtifrån deras normala humör :D Fungerar inte de argumenten kan du ju nämna något om dålig andedräkt. När mängden ketonkroppar stiger i blodet kommer de också att andas ut aceton i rikliga mängder. Finns ingen halstablett eller tandkräm som döljer det.

Linnda
2006-03-13, 10:04
Tack för alla svar, nu får vi se om de tagit åt sig av råden jag fått *popcorn*

Papi
2006-03-13, 13:58
Tack för alla svar, nu får vi se om de tagit åt sig av råden jag fått *popcorn*
Håll oss uppdaterade, jag är lite nyfiken. *popcorn*

Trance
2006-03-13, 14:03
Jo, folk har en övertro till det skrivna ordet. Det gäller även om det är skrivit på ett forum. Kolo är inget facit heller och för en del så kan garanterat Atkins fungera. Dock är det väl alltid rekommenderat att läsa på varför man skall äta som metoden säger.

Pellefant
2006-03-13, 14:04
De kommer att uppleva en rejäl dipp under några dagar medan blodsockret sjunker. Svårt att koncentrera sig och lättirriterade kommer de att bli.

Japp, akta dig Linnda när du pratar med dem då om deras metod. ;)

pragmatist
2006-03-13, 14:42
För att ta Atkins lite i försvar då så fungerar en kolhydratsnål dietkost faktiskt bäst för ganska många människor. Man kan inte dra alla över en kam här, vissa tål kolhydrater bättre än andra. Atkinsmänniskorna har också rätt i att kolhydrater frisätter insulin vilket mycket effektivt nedreglerar fettförbränningen i kroppen (med upp till 95%) och ställer om kroppen till att bränna socker istället för fett, vilket av förklarliga skäl är mindre lyckat om man försöker minska i fettvikt.

Den ursprungliga Atkinsdieten är dock för extrem, enligt min mening. Det finns ingen anledning att dra ned kolhydratintaget så till den milda grad. Ingen har mig veterligt lyckats visa att en ketogen diet är effektivare än en vanlig. Kolhydrater till frukost och i samband med träning (före/under/efter) mår man bara bra av. Däremot kan man med fördel äta kolhydratreducerad kost under resten av dygnet, och när man äter kolhydrater välja långsamma kolhydratkällor typ baljväxter.

Davil
2006-03-13, 14:57
För att ta Atkins lite i försvar då så fungerar en kolhydratsnål dietkost faktiskt bäst för ganska många människor. Man kan inte dra alla över en kam här, vissa tål kolhydrater bättre än andra. Atkinsmänniskorna har också rätt i att kolhydrater frisätter insulin vilket mycket effektivt nedreglerar fettförbränningen i kroppen (med upp till 95%) och ställer om kroppen till att bränna socker istället för fett, vilket av förklarliga skäl är mindre lyckat om man försöker minska i fettvikt.

Den ursprungliga Atkinsdieten är dock för extrem, enligt min mening. Det finns ingen anledning att dra ned kolhydratintaget så till den milda grad. Ingen har mig veterligt lyckats visa att en ketogen diet är effektivare än en vanlig. Kolhydrater till frukost och i samband med träning (före/under/efter) mår man bara bra av. Däremot kan man med fördel äta kolhydratreducerad kost under resten av dygnet, och när man äter kolhydrater välja långsamma kolhydratkällor typ baljväxter.

Protein frisätter minst lika mkt insulin som kolhydrater gör.

pragmatist
2006-03-13, 15:16
Protein frisätter minst lika mkt insulin som kolhydrater gör.

...och just därför bör man inte göra saken värre genom att hålla på och stoppa i sig mer kolhydrater än nödvändigt. Proteinet behöver man ju för aminosyrornas skull.

z_bumbi
2006-03-13, 15:30
För att ta Atkins lite i försvar då så fungerar en kolhydratsnål dietkost faktiskt bäst för ganska många människor. Man kan inte dra alla över en kam här, vissa tål kolhydrater bättre än andra. Atkinsmänniskorna har också rätt i att kolhydrater frisätter insulin vilket mycket effektivt nedreglerar fettförbränningen i kroppen (med upp till 95%) och ställer om kroppen till att bränna socker istället för fett, vilket av förklarliga skäl är mindre lyckat om man försöker minska i fettvikt.

Äter man mindre fett behöver man bränna mindre fett, äter man mer kolhydrater behöver man bränna mer kolhydrater. Det är kroppens anpassning till vad man äter.

Fettminskningen vid två dieter där proteinintaget är fixerad och där man antingen äter lite fett och mycket kolhydrater eller mycket fett och lite kolhydrater är identiskt om kalorimängden är den samma.

Så hur är kolhydraternas påverkan på insulinutsöndningen "av förklarliga skäl mindre lyckat"?

Metal_boy_
2006-03-13, 15:31
Allt handlar om en bra balans mellan fett, proteiner och kolhydrater och ett bra energi-intag för sunda matvanor. Det finns inga metoder och genvägar. Vissa metoder kan tyckas funka till en början när man tappar vätska och möjligtvis en gnutta fett, men det är ivf inget man kan ha som livsstil för då bryter man ner muskler och välmående till max och DET är inte nått som har med att vara sund och hälsa att göra. Bra mat i rätt mängd, bra ballans mellan allt och träning är det enda som fungerar och dessutom är bra för kroppen.

Hälsa dina vänner det.

Btw: jag är expert!

Purren
2006-03-13, 15:44
Alltså, problemet som jag ser det, är att de säger att de inte får äta kolhydrater, för det är inte bra, men fett får man äta hur mkt som helst, för det är inget farligt, då tar iaf jag ett steg bakåt...

Det är rent struntprat från deras sida; kolhydrat kan i normala fall inte alls lagras in som kroppsfett (med undantag som fruktos), och är dessutom den bästa formen av energi för aktivitet och för hjärnan.


Que? Kolhydrater lagras väl ändå in som kroppsfett? En viss omvandling, men ändå.

Davil
2006-03-13, 15:45
...och just därför bör man inte göra saken värre genom att hålla på och stoppa i sig mer kolhydrater än nödvändigt. Proteinet behöver man ju för aminosyrornas skull.
Stoppar man i sig för mkt kolhydrater så visas det på vågen.
Stoppar man i sig för mkt protein så visas det på vågen.
Stoppar man i sig för mkt fett så visas det på vågen.
:)

King Grub
2006-03-13, 15:47
Que? Kolhydrater lagras väl ändå in som kroppsfett? En viss omvandling, men ändå.

De novo lipogenes sker inte i nämnvärd utsträckning vid en normal, blandad kost vid energibalans eller under, nej. Den måste nästan tvingas fram genom kolhydratöverätning.

Det går att vänja kroppen vid att omvandla kolhydrat till kroppsfett på bekostnad av glykogensyntes, men det kräver upprepad och regelbunden överätning av kolhydrat.

Äter du 400 gram pasta (torr okokt vikt) vid ett tillfälle, t ex, sker ingen som helst inlagring av kolhydrat som kroppsfett.

pragmatist
2006-03-13, 17:00
Äter man mindre fett behöver man bränna mindre fett, äter man mer kolhydrater behöver man bränna mer kolhydrater. Det är kroppens anpassning till vad man äter.

Fettminskningen vid två dieter där proteinintaget är fixerad och där man antingen äter lite fett och mycket kolhydrater eller mycket fett och lite kolhydrater är identiskt om kalorimängden är den samma.

Så hur är kolhydraternas påverkan på insulinutsöndningen "av förklarliga skäl mindre lyckat"?

Det är ett faktum att kolhydrater i tillräcklig mängd nedreglerar fettförbränningen med upp till 95%. Detta är i sig inte något som är bra om man vill minska i fettvikt. Vilka effekterna av detta sedan blir totalt sett beror ju på hur dieten i övrigt ser ut, t.ex. vad du äter tillsammans med kolhydraterna. Äter du i princip inget fett alls medan fettförbränningen är nedreglerad så blir skadan ju inte så stor, vilket jag också antar är anledningen till att man i olika studier inte ser någon större skillnad mellan olika dieter så länge kalorimängden förblir densamma (även om kolhydratsnåla dieter faktiskt lyckas något bättre i en del studier).

z_bumbi
2006-03-13, 17:39
Det är ett faktum att kolhydrater i tillräcklig mängd nedreglerar fettförbränningen med upp till 95%. Detta är i sig inte något som är bra om man vill minska i fettvikt. Vilka effekterna av detta sedan blir totalt sett beror ju på hur dieten i övrigt ser ut, t.ex. vad du äter tillsammans med kolhydraterna. Äter du i princip inget fett alls medan fettförbränningen är nedreglerad så blir skadan ju inte så stor, vilket jag också antar är anledningen till att man i olika studier inte ser någon större skillnad mellan olika dieter så länge kalorimängden förblir densamma (även om kolhydratsnåla dieter faktiskt lyckas något bättre i en del studier).

Vad har det för betydelse om jag äter fett med kolhydraterna eller vid någon annat tillfälle?

Purren
2006-03-13, 18:39
De novo lipogenes sker inte i nämnvärd utsträckning vid en normal, blandad kost vid energibalans eller under, nej. Den måste nästan tvingas fram genom kolhydratöverätning.

Det går att vänja kroppen vid att omvandla kolhydrat till kroppsfett på bekostnad av glykogensyntes, men det kräver upprepad och regelbunden överätning av kolhydrat.

Äter du 400 gram pasta (torr okokt vikt) vid ett tillfälle, t ex, sker ingen som helst inlagring av kolhydrat som kroppsfett.

Väldigt intressant! Då undrar man ju, var tar energin vägen?

King Grub
2006-03-13, 18:46
Väldigt intressant! Då undrar man ju, var tar energin vägen?

Den exogena kolhydratoxidationen ökar och lipidoxidationen minskar. Minskar lipidoxidationen ökar givetvis risken för positiv fettbalans, men inte nödvändigtvis medierad genom de novo lipogenes.

Linnda
2006-03-15, 15:32
Här kommer svaret från min vän:

"I Atkins ingår fyra olika faser. I första fasen äter man en mkt liten mängd kolhydrater 20g/dag. Det är i denna fas man går ner mest i vikt. Sedan ökar man dessa mängder under faserna – steg för steg. Tills man hittar sin ”kolhydratnivå”. Det gäller alltså att först gå ner till den vikten man vill ha och sedan försöka hålla vikten. I sista fasen ”Underhållsfasen” äter man ca 100g kolhydrater/dag. Genomsnittet för de som äter ”normalt” med kolhydrater äter ca 200-300g/dag. Detta gör att man istället kan äta lite mer fett. I början av fas 1 kan man äta ”allt fett” (olja, smör, grädde, majonnäs, crème fraiche), och senare mindre då man ökar kolhydratnivån. Långsiktigt ska man tänka på att äta de bra fetterna från växtriket (ex. olivolja, avokado, nötter etc.), men att det är tillåtet att gå ut och käka, då de flesta restauranger lagar mat på smör och grädde. Istället för potatis och pasta tar man bara en sallad. Vill man dessutom att måltiden ska innehålla mer kolhydrater än vanlig sallad kan man välja att äta morötter, bönor, linser, spenat, broccoli, rotfrukter etc. I de fall man vill äta pasta och ris är det fullkorn som gäller. Potatis är gott, men eftersom det är snabba kolhydrater är det inte så bar att äta det. Iaf inte om man vill hålla en jämn insulinkurva. Snabba kolhydrater leder till att insulinet i kroppen höjs, vilket leder till höga sockertoppar och ett högt Gi. För mycket och fel kolhydrater gör att man går upp i vikt då inte kroppen klarar av att förbränna allt. Drar man ned på kolhydratmängden förbränner kroppen förutom kolhydraterna dessutom fett.

Så till en början är det en ”metod”, men långsiktigt är det en sund livsstil. Förr i tiden åt man bara protein (kött, fisk), grönt och nötter och jag tror inte det var helt fel. Protein och fett mättar mer än kolhydrater också så att man inte behöver gå runt och vara småsugen hela tiden (sockertoppar). Atkins tanke är också att man ska minska sockerberoendet genom att ta bort allt socker eller ersätta det till viss del av sötningsmedel. Jag gillar inte onaturliga produkter som sötninsmedel, så det tror jag man ska vara försiktig med. Man behöver inte följa allt ”slaviskt”, men det är viktigt att man läser på och tänker på vad som passar ens livsstil.

Då jag även ska kombinera denna livsstil med mer motion kommer jag säker kunna äta en hel del långsamma bra kolhydrater utan att gå upp i vikt och dessutom känna mig piggare.

Enligt Viktväktarna får man ju äta ”allt” och de som förespråkar ett jämnt Gi hävdar att det är farligt för kroppen. För att få äta allt vill även Viktväktarna att man ska äta light-produkter, och de innehåller ju så klart lite fett, men ofta mycket socker istället... Socker är dåliga kolhydrater... insulinet höjs... höga sockertoppar... Men det är bättre än att salladsbanta eller att dricka juicer"

Davil
2006-03-15, 18:52
Din kompis är inte bara dum, hon lyssnar inte heller.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57270

Läs 1:a inlägget. Ne jag fattar inte och orkar inte tänker du då precis som jag och nina Lätt gjorde. Ok men läs inlägg Nr 3 och 15 då iaf för en summering ;)

Strunta i din blinda kompis och låt henne tro på Ola som är utbildad ekonom med utbildning inom kost&hälsa långt under vissa som skrivit i denna tråd.

maRRtin
2006-03-15, 22:21
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9154

Där finns det lite intressant att läsa om GI. För dom som inte har läst alla inlägg här på kolo om ämnet så känns det som en bra sammanfattning :)

Fredrik_S
2006-03-15, 22:56
Din kompis är inte bara dum, hon lyssnar inte heller.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57270

Läs 1:a inlägget. Ne jag fattar inte och orkar inte tänker du då precis som jag och nina Lätt gjorde. Ok men läs inlägg Nr 3 och 15 då iaf för en summering ;)

Strunta i din blinda kompis och låt henne tro på Ola som är utbildad ekonom med utbildning inom kost&hälsa långt under vissa som skrivit i denna tråd.

Ola vem?

Davil
2006-03-16, 07:10
Ola vem?
Ola Lauritzson, den person som tjänar pengar på Atkins-metoden i sverige.

RajtanTajtan
2006-03-16, 08:42
Ola Lauritzson, den person som tjänar pengar på Atkins-metoden i sverige.

Ola förespråkar ju GI-metoden. Det är ju iaf den han är aktuell med på 4:an.

King Grub
2006-03-16, 09:40
Ola förespråkar ju GI-metoden. Det är ju iaf den han är aktuell med på 4:an.

Nej, det är inte GI-"metoden". Det är någon försvenskad variant som han har kommit på själv och slagit mynt på själva namnet "GI".

RajtanTajtan
2006-03-16, 09:53
Nej, det är inte GI-"metoden". Det är någon försvenskad variant som han har kommit på själv och slagit mynt på själva namnet "GI".

Det jag menade var att han förespråkar en kost med lågt GI och inte en kosthållning likt Atkins.

King Grub
2006-03-16, 10:32
Men det är inte GI-metoden; det är någon hybrid som han själv hittat på! Ola är ekonom och har ingen som helst utbildning eller bakgrund inom näringsfysiologi. Så skriver han en bok eller två om något som inte ens är vad den säger sig vara och blir kändis och får kalla sig "GI-expert". Böcker som dessutom är till hälften fylld med antaganden framställda som fakta och en hel del trams. Det Ola kallar "GI-metoden" är hans eget påfund där han blandat in en massa lågkolhydratdieter och förvanskat hela idén.

Linnda
2006-03-16, 13:24
Vem har kommit på Atkins och vad är bakrunden till den personen/personerna?

Nitrometan
2006-03-16, 14:03
Vem har kommit på Atkins och vad är bakrunden till den personen/personerna?
Robert C. Atkins.

Dr. Robert Coleman Atkins, MD (October 17, 1930 – April 17, 2003) was an American doctor and cardiologist, best known for the Atkins Nutritional Approach ;lkj or "Atkins Diet"), a popular but controversial way of dieting that entails eating low-carbohydrate, high-fat and high-protein foods.

Atkins graduated from the University of Michigan in 1951 and received a medical degree from Cornell Medical College in 1955, after which he specialized in cardiology and herbal remedies in place of (or before) pharmaceutical drugs, but not limited to acne, cancer, carpal tunnel syndrome, and depression.

On April 18, 2002, Atkins suffered a cardiac arrest. A year later, on April 8, 2003, Atkins slipped on ice and fell in front of his medical office in New York City and sustained major head injuries that put him in a coma. He never recovered from his injuries, and he died on April 17 of kidney failure. By mistake, the New York City Medical Examiner’s Office released Atkins' medical records to the Physicians Committee for Responsible Medicine, a group associated with PETA. The record stated his weight to be approximately 260 lb (118 kg) at the time of death. In terms of simple height/weight measure, this would mean he was obese; the apparent irony of a diet guru being obese caused the information to be circulated around the world by the media and animal rights groups, much to the distress of his family. Later, it was discovered that he weighed only 195 lb (88 kg) upon admission to the hospital indicating that apparent increase in weight is probably due to fluid retention following the failure of his major organs.

On July 31, 2005, Atkins Nutritionals—the company that Dr. Atkins founded in 1989—filed for bankruptcy protection in New York. The company had been hurt in recent years by the fading popularity of its namesake diet as well as the adoption of high-protein low carb diet by other competing diet schemes. The company emerged from bankruptcy January 10, 2006 with a business strategy that softened the emphasis on the low carbohydrate diet and concentrated on the sales of prepared nutritional bars and shakes.

En nyhetsstory om Atkinsdieten (http://www.cbs2chicago.com/health/health_story_141152609.html).

Mer Atkinsinfo:
http://www.lowcarb.ca/

pragmatist
2006-03-16, 14:03
Atkins är faktiskt inte någon ny typ av diet utan en traditionell viktminskningsmetod som använts mycket länge innan låg-fett-vågen svepte över världen på 70- och 80-talet. Det var t.ex. länge vanligt bland idrottsmän som måste pricka en viss viktklass (boxare m.fl.) att banta ner sig genom att äta "kött och grönsaker", d.v.s. en sorts Atkinsdiet. Den österrikiska kejsarinnan på 1800-talet bantade också med hjälp av Atkinsliknande metoder, vilket man kan se på hennes museum i Wien. Så att Atkinsdieten är effektiv har varit känt ett bra tag.

Linnda
2006-03-16, 14:09
En fråga från min vän:

"Jag menar inte att man ska äta jättemängder med protein, för då omvandlas de till kolhydrater och blir i slutendan fettbildande. Men lite mer än man gör, för mångas kost består ju till 60% av ex. pasta, 20% av protein, 10% fett och 10% sallad. Konstig fördelning. Jag menar: 20% fullkornspasta, 25% protein, 50% grönt och 5% fett. Hur skulle du fördela maten? "

Hur ska fördelningen se ut?

Linnda
2006-03-16, 14:10
Alltså, hur mycket kalorier bör man få i sig om dagen, om man vill gå ner i vikt?

jwzrd
2006-03-16, 14:32
Alltså, hur mycket kalorier bör man få i sig om dagen, om man vill gå ner i vikt?

Något mindre än du använder. King Grub har skrivit en deff-guide som jag är säker på att någon kommer att länka till snart. Sökfunktionen är dock avstängd för tillfället så jag hittar den inte själv.

Linnda
2006-03-16, 14:43
Något mindre än du använder. King Grub har skrivit en deff-guide som jag är säker på att någon kommer att länka till snart. Sökfunktionen är dock avstängd för tillfället så jag hittar den inte själv.


Jag lyckades hitta den själv :)
Men jag funderar mest på i procent, hur stor del protein, kolhydrat, fett och grönt bör man äta vid en måltid?

King Grub
2006-03-16, 14:52
Energiprocentfördelningen i en enskild måltid är inte överdrivet intressant och inte nödvändigt att pussla med exakt. Det är dygnsbalansen som är viktigast. All måltider behöver inte vara exakt komponerade efter någon energimall.

Nitrometan
2006-03-16, 18:47
Atkins är faktiskt inte någon ny typ av diet utan en traditionell viktminskningsmetod som använts mycket länge innan låg-fett-vågen svepte över världen på 70- och 80-talet. Det var t.ex. länge vanligt bland idrottsmän som måste pricka en viss viktklass (boxare m.fl.) att banta ner sig genom att äta "kött och grönsaker", d.v.s. en sorts Atkinsdiet. Den österrikiska kejsarinnan på 1800-talet bantade också med hjälp av Atkinsliknande metoder, vilket man kan se på hennes museum i Wien. Så att Atkinsdieten är effektiv har varit känt ett bra tag.
Ja, till och med William Banting som hittade på bantningen körde en slags Atkinsdiet.

Linnda
2006-03-21, 14:06
Varför förespråkar Fredrik Paulún GI-tabeller och inte näringsriktig, oraffinerad mat? Det är ju svårt att argumentera mot honom med hans utbildning känner jag...

King Grub
2006-03-21, 14:35
Varför förespråkar Fredrik Paulún GI-tabeller och inte näringsriktig, oraffinerad mat?

http://www.zweg.com/ico/cash.gif

Men Paulun är väl ändå inte någon speciell bov på det här området? Han säger väl knappast att sockerkaka är bättre än havregryn bara därför att GI:t är lägre på sockerkakan?

Linnda
2006-03-21, 14:52
http://www.zweg.com/ico/cash.gif

Men Paulun är väl ändå inte någon speciell bov på det här området? Han säger väl knappast att sockerkaka är bättre än havregryn bara därför att GI:t är lägre på sockerkakan?


Han har en hel GI-tabell på sin hemsida som folk går slaviskt efter:

Fredrik Paulúns GI-tabell (http://www.paulun.se/p2.asp?idCategory=460)

På samma sida skriver han:
"Glykemiskt index är ett mått på hur snabbt blodsockret höjs när du äter ett livsmedel eller en måltid. Ju högre siffra, desto snabbare tas kolhydraterna upp, och desto mer av hormonet insulin frigörs.
GI-referens i tabellen är vitt bröd (=100)"

Där står inget om att inte gå efter GI eller att man ska äta näringsriktigt och oraffinerat?

goggen
2006-03-21, 14:56
Energiprocentfördelningen i en enskild måltid är inte överdrivet intressant och inte nödvändigt att pussla med exakt. Det är dygnsbalansen som är viktigast. All måltider behöver inte vara exakt komponerade efter någon energimall.
da kan jeg for eksempel spise 2 store måltider til f.e.k.s frokost og lunch 0g 2 mindre mellommål mot kvelden? :)

jwzrd
2006-03-21, 14:57
da kan jeg for eksempel spise 2 store måltider til f.e.k.s frokost og lunch 0g 2 mindre mellommål mot kvelden? :)

Ja?

goggen
2006-03-21, 15:09
:) :) det må vel være bra for formen også å spise mer til frokost og lunsj, og mindre mot kvelden?

King Grub
2006-03-21, 15:22
I första (nästan enda) hand är det energiintaget som avgör om du går upp eller ned i fettvikt, men visst, glukostoleransen är högre på morgon/förmiddag, och du har antagligen ingen större glädje av att lägga större delen av ditt energiintag på ett par brakmåltider, när du du snart skall gå och lägga dig och göra ingenting på 7-8 eller fler timmar. Undantaget förstås när du tränar på eftermiddag/kväll - då är det bara negativt att inte fylla på rejält med energi timmarna efter passet.

Har du hittat hit från Body, förresten, goggen? http://bestsmileys.com/waving/7.gif

goggen
2006-03-21, 15:57
:cool: :cool: [QUOTE=King Grub]I första (nästan enda) hand är det energiintaget som avgör om du går upp eller ned i fettvikt, men visst, glukostoleransen är högre på morgon/förmiddag, och du har antagligen ingen större glädje av att lägga större delen av ditt energiintag på ett par brakmåltider, när du du snart skall gå och lägga dig och göra ingenting på 7-8 eller fler timmar. Undantaget förstås när du tränar på eftermiddag/kväll - då är det bara negativt att inte fylla på rejält med energi timmarna efter passet.

Har du hittat hit från Body, förresten, goggen? den som leter finner. :)

Metal_boy_
2006-03-21, 16:55
Jag undrar bara när jag ska få mina spå-poäng. Det var inte länge sedan som jag startade en tråd om vad folk trodde skulle komma härnäst inom forskningen av kost. Jag sa där att jag trodde att dom skulle komma fram till; att mättat fett i sig inte skulle vara nått farligt och t.o.m med vara bra. Jag har för mig att jag har sagt nått angående om hur mycket GI kommer spela nån roll, men jag är osäker på om jag skrev nått om just det.

Skicka PM för kontonummer eller adress om ni vill skicka en liten gåva eller pris. :thumbup:

PK84
2008-11-29, 12:36
Nu "bumpar" jag än rättså gammal tråd men känner att jag har något att tillföra.


Alla GI-recept som finns i Aftonbladet och andra skvallertidningar är inget man bör följa om man vill gå ner
i vikt då de ofta innehåller alldeles för mycket kolhydrater.
Anledningen till att de kallar sina recept gör GI-recept är just att de innehåller produkter med lågt glykemsikt-index
och därför säkert är bättre att äta än flera andra recept, men fortfarande värdelöst om man vill gå ner i vikt.
Frukt bör man inte heller äta, inte heller choklad även om den är väldigt mörk.



Kolhydraterna säger till kroppen att börja lagra fett.
Detta är en av kroppens överlevnadsmetoder. På sommaren så finns det bär, frukt och andra växter som innehåller mycket kolhydrater.
När man äter alla dessa kolhydrater så stiger insulinet.
När insulinet stiger så vet kroppen att den ska lagra fett. Den gör detta för att den vet att snart kommer vintern, då måste
kroppen ha ett stort fettlager eftersom det inte kommer finnas lika mycket föda.

När vintern kommer så får kroppen nästan bara i sig fett och protein. Nu fattar kroppen att det är vinter och den kan börja
bränna det fett den lagrat på kroppen förutom det fett och protein som man får i sig via kosten.

Det är så det gick till förr i tiden, men nu när man äter kolhydrater året om så är kroppen inställd på att lagra fett
hela tiden. Det är därför endel människor kan väga flera hundra kilo.
Vissa är känsligare mot kolhydrater är andra, det är därför vissa personer går upp mycket i vikt medans andra inte går upp något.

Dessutom är ju kolhydraterna i våra produkter snabbare idag är dom är naturligt.



Det som är mest intressant med alla dessa lågkolhydrats-"dieter" är att folk blir friskare. De får bättre blod-värden och mår
bättre samtidigt som de går ner i vikt. Dessutom slipper de gå hungriga eftersom fett och protein är otroligt mättande.
Problemen börjar när de blandas med kolhydrater.

Eddie Vedder
2008-11-29, 12:42
Det som är mest intressant med alla dessa lågkolhydrats-"dieter" är att folk blir friskare. De får bättre blod-värden och mår
bättre samtidigt som de går ner i vikt. Dessutom slipper de gå hungriga eftersom fett och protein är otroligt mättande.
Problemen börjar när de blandas med kolhydrater.

Ja det är intressant och glädjande.:)

Precis som det är glädjande att folk hittar träningsformer de mår bättre av, personer som upplever förbättringar av att bli vegetarianer, att sluta röka och andra livsstilsval.

Din bump känns mest som första bästa tråd att få skriva om LCHF.

PK84
2008-11-29, 12:55
Din bump känns mest som första bästa tråd att få skriva om LCHF.

Sökte efter GI då jag ville veta hur det fungerade tillsammans med muskeluppbyggnad. Hittade en tråd om GI som jag läste och kände att jag ville svara på den. Det är väl det ett forum är till för? Att diskutera och dela åsikter.

Eddie Vedder
2008-11-29, 12:57
Sökte efter GI då jag ville veta hur det fungerade tillsammans med muskeluppbyggnad. Hittade en tråd om GI som jag läste och kände att jag ville svara på den. Det är väl det ett forum är till för? Att diskutera och dela åsikter.

Ja absolut, jag menade inget annat heller.

Du är absolut välkommen till Kolozzeum.:)

Sverker
2008-11-29, 14:27
Tolkar jag ditt inlägg rätt så vill du att vi ska svälta ett par månader om året.

Det är säkert mycket possitivt för folkhälsan att gå ned de kg man gått upp under perioden med ätande.





För hela ditt resonemang faller på att protein ( eg aminosyror ) också utsöndra insulin;)

NuclearWinter
2008-11-29, 14:31
GI-"experterna" har väll kört med att kolhydrater frisätter insulin, men detta faller med tanke på att protein faktist frisätter minst lika mkt insulin som kolhydrater.

Eh? Källa?

Eddie Vedder
2008-11-29, 14:34
Eh? Källa?

Jag orkar inte leta just nu men vassle ger samma insulinfrisättning som glukos vid likvärdig energimängd. Grub har referenser till det i hur många trådar som helst.

PK84
2008-11-29, 16:30
Tolkar jag ditt inlägg rätt så vill du att vi ska svälta ett par månader om året.

Det är säkert mycket possitivt för folkhälsan att gå ned de kg man gått upp under perioden med ätande.

För hela ditt resonemang faller på att protein ( eg aminosyror ) också utsöndra insulin;)

Svälta gör man inte, man äter bara en föda som gör så kroppen inte lagrar fett.
Protein höjer inte blodsockret så extremt mycket som kolhydrater gör. Dessutom kommer du inte äta lika mycket mat som du hade gjort om du blandat in kolhydrater därför att du blir mätt fortare.
Det bidrar ju också till att blodsockret inte stiger lika mycket. :)

Pepz
2008-11-29, 16:34
Svälta gör man inte, man äter bara en föda som gör så kroppen inte lagrar fett.
Protein höjer inte blodsockret så extremt mycket som kolhydrater gör. Dessutom kommer du inte äta lika mycket mat som du hade gjort om du blandat in kolhydrater därför att du blir mätt fortare.
Det bidrar ju också till att blodsockret inte stiger lika mycket. :)

ännu en kolhydratsfobiker.

du kan lagra fett alldeles utmärkt på både GI och atkins. fett behöver inte insulin för att lagras i kroppen..

King Grub
2008-11-29, 16:34
man äter bara en föda som gör så kroppen inte lagrar fett.

Finns inte.

Protein höjer inte blodsockret så extremt mycket som kolhydrater gör.

Nej, men protein frisätter minst lika mycket insulin som kolhydrat, utan blodsockerpåverkan.

Sverker
2008-11-29, 16:41
Svälta gör man inte, man äter bara en föda som gör så kroppen inte lagrar fett.
Protein höjer inte blodsockret så extremt mycket som kolhydrater gör. Dessutom kommer du inte äta lika mycket mat som du hade gjort om du blandat in kolhydrater därför att du blir mätt fortare.
Det bidrar ju också till att blodsockret inte stiger lika mycket. :)


Men du måste äta färre kalorier än vad förbrukar för att få de positiva effekterna på insulinkänsligheten och fasteblodsockret. Svält eller inte men mindre måste du äta.

Här har vi faktiskt en intressant del av lågkolhydratdieten. Den kan vara positiv på överviktiga diabetiker typ 2. Eftersom de kan ha svårt till att motionera pga kallbrand, synskador eller rent fysikt övervikt för höfter och knän. Här har en diet med bra mättnadskänsla en plats.

PK84
2008-11-29, 16:42
ännu en kolhydratsfobiker.

du kan lagra fett alldeles utmärkt på både GI och atkins. fett behöver inte insulin för att lagras i kroppen..

Kolhydratsfobiker?

Nej, men det lagras lättare om man äter mycket kolhydrater.

King Grub
2008-11-29, 16:44
Energy cannot get lost; energy that is not expended will be stored. As the digestibility of foods is not affected by intake level or subject, energy storage during overfeeding can be calculated as the difference between energy intake and energy expenditure.

With carbohydrate overfeeding 75 to 85% of the excess energy was stored and the remaining expended, while with fat overfeeding 90 to 95% of the excess energy was stored, but there was no difference in fat storage

Nutr Metab (Lond). 2006; 3: 25.

z_bumbi
2008-11-29, 16:44
Att ha letat upp en tråd att posta ett långt inlägg i utan att ha läst tråden verkar lite ogenomtänkt?

Kischen
2008-11-29, 17:41
Kolhydratsfobiker?

Nej, men det lagras lättare om man äter mycket kolhydrater.

Jag tycker du ska läsa runt lite på forumet, du kanske lär dig saker du inte trodde var möjligt. *popcorn*

King Grub
2008-11-29, 17:45
Eh? Källa?

http://www.ajcn.org/content/vol80/issue5/images/medium/znu0110403860002.gif

Mean (±SEM) incremental changes ({Delta}) in serum insulin in response to equal amounts of carbohydrate from a white-wheat-bread reference meal (x) and test meals of whey ({circ}), milk ({diamondsuit}), cheese ({triangleup}), cod ({square}), gluten-low ({blacktriangleup}), and gluten-high ({blacktriangledown}) meals.

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 80, No. 5, 1246-1253, November 2004.

Det finns ingen som helst tvekan om att protein frisätter insulin. Alla aminosyror gör det, vissa mer än andra.

RandomC
2008-11-29, 18:11
Kolhydraterna säger till kroppen att börja lagra fett.
Detta är en av kroppens överlevnadsmetoder. På sommaren så finns det bär, frukt och andra växter som innehåller mycket kolhydrater.
När man äter alla dessa kolhydrater så stiger insulinet.
När insulinet stiger så vet kroppen att den ska lagra fett. Den gör detta för att den vet att snart kommer vintern, då måste
kroppen ha ett stort fettlager eftersom det inte kommer finnas lika mycket föda.

När vintern kommer så får kroppen nästan bara i sig fett och protein. Nu fattar kroppen att det är vinter och den kan börja
bränna det fett den lagrat på kroppen förutom det fett och protein som man får i sig via kosten.

Det är så det gick till förr i tiden, men nu när man äter kolhydrater året om så är kroppen inställd på att lagra fett
hela tiden. Det är därför endel människor kan väga flera hundra kilo.
Vissa är känsligare mot kolhydrater är andra, det är därför vissa personer går upp mycket i vikt medans andra inte går upp något.

Hur gick det för stenåldernsmänniskorna som levde mer söderut? Dem som aldrig upplevde någon vinter och kunde äta dessa bär, frukter och växter året runt. De måste varit otroligt feta.

jimmykej
2008-11-30, 16:00
GI metoden grundar sig på att mäta inslulinutsödring när du äter ett kolhydratrikt livsmedel MEN det har bara mätts på 50g av varan. På senare tid har forskning kommit som snarare behandlar det faktum att INTE äta större mängder fettsyror tillsammans med stora mängder kolhydrater. Du har då 2 st energikällor varvid den ena ger lite mer än dubbelt så många kalorier som den andra vilket är rätt onödigt, sen utsöndrar du massa insulin med kolhydraterna du just ätit och har då massa fettsyror i blodet som mer än gärna sugs in i fettcellerna, som via insulinepåslaget är mer benägna att lagra in överskottsenergi som finns tillgänligt i kroppen.

Utöver det faktum att GI endast mäts av 50g vara, så finns det fortfarande andra faktorer i varan som spelar in på nedbrytning i tarmen samt upptaget. För att ta ett exempel så har motot ett högt GI varvid många elt sonika valde bort morötter i kosten. Det som inte nämns i dessa sammanhang och dessa studier är att morötter innehåller endast runt 7g kolhydrater per 100 och innehåller massar med betakaroten, a vitamin mm och även lite fibrer. Dessa gram fibrer gör ju att morötter inte bryts ner som tex vitt bröd i tarmen och därmed behöver vi ju inte bekymra oss om att välja bort morötter när det kommer till GI sammanhang. Personligen anser jag GI vara ett försäljarjippo som visst innehåller rena fakta men som sagt, som inte tar hänsyn till alla gällande faktorer som borde vara av stor vikt när det kommer till hälsa och välmående. Sunt förnuft i samband med att läsa de böckerna borde vara det bästa.

Atkins då. Har vänner som kör och har kört atkins och har en bekant vars man helt och hållet tror stenhårt på det. Han låter sina små barn äta kotletter till frukost och hans fru dricker grädde tillsammans med något proteinrikt för att det är så det läst man ska göra. Kohydrater är ajabaja, även för barnen som växer och rör på sig hela dagarana. Det atkins INTE gör är att ta hänsyn till vare sig vilka proteinkällor eller fettkällor som används. DÄR har den dieten kraschat rejält. Atkins anhängare äter ALLT fett, oavsett om det är animaliska fetter, transfetter etc. Finns inget som helst positivt med den typen av kost eller diet. Jag anser heller inte att det ska pratas diet då en diet är någor kortvarigt de flesta gånger utan det borde snarare heta livsstil. För förmodligen vill du se ut och må bra länge och inte bara nu och nåra månader framåt. OM du absolut skall undvika kolhydrater, om du är diabetiker eller liknande så satsa i så fall på en KETOGEN diet. Den kan du läsa om bl.a på Joakim Bartolls hemsida. Han kör den kosten året runt och vill ni veta mer om det så kolla där

Det som dock gäller för bägge dessa 2 kosthållningar, atkins och keto, är att du tvingar kroppen att finna alternativa bränslen vid träning, sk ketoener. Vi har ju ett stort organ sitter ovanför halsen som heter hjärna. Det den helst vill använda som bränsle är just socker. Ketoner är ett alternativt bränsle som funkar 90% lika bra som kolhydrater MEN frågan är om alla pallar att äta så? För går du en vanlig KETO diet så tappar du massor med fett väldigt snabbt och massor med vatten. Men det du ska veta är att OM eller NÄR du återgår till normal kost med kolhydrater och salt är att det du gick ner kommer tillbaka som ett brev på posten och gärna lite till. Kroppen blir så sjukt vätskefylld så jag har sett fall där folk inte haft synlaga anklar kvar pga all vätska som kroppen formligen skriker efter. Hjärtat får en chock och kan i värsta fall stanna. Dvs inte så mycket att sträva efter för vem klarar ett helt liv utan kolhydrater?

Nej, tänk logiskt istället. Välj kolhydrater som passar för vad som gäller för stunden och se vad saker innehåller. Är det för mycket tillsatt socker i brödet, välj ett annat kanske. Försök va klok och kom på själv vad som bryts ner snabbt i kroppen och vad som inte gör det. Ät mycket bär, de innehåller sååå mycket bra oavsett dess GI då bär innehåller så pass lite kolhydrater, ät bra fetter ( helst bara tillsammans med protein) ät kolhydrater när du behöver dem ( på morgonen när insulinnivåerna är låga ) innan du gör någon form av fysisk aktivitet ( som enerig) efter aktivitet ( återhämtning ) Har du jobb med TUUUNGT kroppsarbete, ät lite på dagen också då. Sitter du still=nja

Logik funkar bra i många fall, även med kosthållning. Dieter är dieter, kosthållning är för livet. Varför inte köra på samma men lägga sig på ett underskott, så slipper allt komma tillbaka i en rasande fart när "dieten" är klar?

/jimmy

Eddie Vedder
2008-11-30, 16:03
GI är ett mått på blodsockersvar, inte insulin.

jimmykej
2008-11-30, 16:08
Det är fortfarande insulinet som är av betydelse när det kommer till vad som sker och inte sker när du käkar kolhydrater. Även om jag skrev fel i början

King Grub
2008-11-30, 16:11
Men insulinsvaret är inte garanterat korrelerat med blodsockersvaret. Och protein frisätter minst lika mycket insulin som kolhydrat. Och fett kan lagras in utan problem utan insulin.