handdator

Visa fullständig version : Har du eget företag?


Allan
2006-03-09, 23:20
Är du egen företagare?
Inte en massa "nä, men jag tänker bli" eller "nä, men farsan är...". Har du eller inte? Och i såna fall inom vad? Själv har jag en enskild firma som jag drar in lite pengar till varje år, men det är vid sidan av min anställning som timmerman.

allan

stenis
2006-03-09, 23:23
Nej har inget!

OT: Jasså timmerman, för vilket företag? =)

Allan
2006-03-09, 23:26
Nej har inget!

OT: Jasså timmerman, för vilket företag? =)

För närvarande för ActiveBygg. Är du i branschen?


allan

Snafu
2006-03-09, 23:29
Inget eget företag här. Jag var väldigt nära att starta ett på sidan nyligen, men osäker på hur mycket pengar/tid jag skulle orka satsa. Den vanliga ursäkten med andra ord.

Skulle ha blivit rekryteringsbranschen isf, många knivar i ryggen!

Patriarch K
2006-03-09, 23:30
Ja jag har ett företag. Jag driver en webshop :)

Lillgrabben
2006-03-09, 23:30
Nope, det har jag inte.

stenis
2006-03-09, 23:33
För närvarande för ActiveBygg. Är du i branschen?


allan

okei! :)

Njae halvt som halvt, pluggar högskola just nudå. Men jobbar emellanåt (sommrar men börjar på heltid nu i sommar) som virkes/timmermätare. Även jobbat med lite röjjning m.m =)

Spiffy
2006-03-09, 23:34
nä, men farsan är... :D

Arne Persson
2006-03-09, 23:35
Startade "Turtle Press" :D 1987 när jag skrev min lilla sköldpaddsbok. Den är fortfarande igång. Använder den bl.a när jag utför konsultuppdrag.

stenis
2006-03-09, 23:37
För närvarande för ActiveBygg. Är du i branschen?


allan

quotar dig igen! Husbyggen o sådant du sysslar med då eller? Sthlms området?

jwzrd
2006-03-09, 23:38
Startade "Turtle Press" :D 1987 när jag skrev min lilla sköldpaddsbok. Den är fortfarande igång. Använder den bl.a när jag utför konsultuppdrag.

http://www.turtlewax.fi/kuvapankki/konnat_150/turtle_wax_logo.jpg

Allan
2006-03-09, 23:41
quotar dig igen! Husbyggen o sådant du sysslar med då eller? Sthlms området?

Stomme, husresningar etc. För närvarande i Hässelby.


allan

stenis
2006-03-09, 23:43
Stomme, husresningar etc. För närvarande i Hässelby.


allan

okei :thumbup:

jo hade mina tankar på "timmermans yrket" en gång i tiden faktiskt (15år gammal, man skulle till o söka gymnasie, bygg var planerat) men sen fick man elektronikintresse så då blev de EL istället. =)

Arne Persson
2006-03-10, 00:07
http://www.turtlewax.fi/kuvapankki/konnat_150/turtle_wax_logo.jpg


He he! Inte ens nära! :D

Zlin
2006-03-10, 01:23
Nej, det är dock en dröm jag när. Allan, vad driver du för företag vid sidan om? Jag förstod det som att du pratar om din primära sysselsättning i tråden.

Nalfaren
2006-03-10, 01:50
Jupp, startade mitt företag NALF 1998 när jag gick i 1an gymnasiet.
Sedan 2000 driver jag det heltid.
Jobbar främst inom 3 sektioner kan man väl säga:
DESIGN, SUPPORT och IT-PROJEKT

Design:
Webdesign med programmering. Avancerade Intranätlösningar
och community gränssnitt. Ett par EU-projekt drivs just nu
och har ute ca 50-60 hemsidor.
Exempel på hemsida:
http://www.servicekompassen.nu
http://www.byalag.se
http://www.hindasgarden.se


Tryckdesign:
Största kund som jag jobbat med sedan 2004+ är EA GAMES,
där gör jag alla trycksaker till sveriges butiker för deras spel.
Annars är det mycket Grafiska Profiler, logotyper, annonser etc.


Support:
Främst mjukvaru, men även hårdvara. Mest i Göteborg,
men även Kungsbacka, Borås och Kinna/Skene med omnejd.
Exempel på Kunder: Uno-X, Svensk Handel, Göteborgs Köpmannsförbund,
Markslöjd, Hyresgästföreningen etc.


IT-projekt
Främst EU-projekt här i Sjuhärad, även nätverkslösningar,
specialframtagna faktureringssystem och CRM system på MAC, PC.




2001 blev jag delägare i ett gym som vi startade,
Corpus Träningscenter AB. Där är vi dock just nu 9 delägare,
men det går bra och är riktigt skoj. Finns 1 annat gym på
orten samt att vi slåss mot F&S pga osund konkurrent just nu,
spännande och skall upp i domstol förmodligen... mer om det
någon annan gång ;)

Bygger även vårt egna Gym CRM program som heter OrpusCRM.
Kommer att komma i kommersiell version om ett par år, systemet
sköter hemsidan, gruppträning, bokning på internet, bokningsterminal,
inloggningsterminal, kamerasystem, statistik och allt. Skoj skoj.


I det stora hela så har jag att göra dygnet runt, hela tiden...
Blev utbränd 1999-2000. Hatar telefoner, men tvingar mig,
har kommit tillbaka.


Tror på livskvalité, jobbar inte mer än att betala räkningar
å må bra. Är hellre å tränar eller umgås med flickvännen ;)
Lite mycket extra skit skrivit, men men, håller på med slutkoden
på en internetbutik så ville byta ämne lite ;)

Lizard
2006-03-10, 06:38
Ja.

Jag hjälper företag att tjäna mer pengar.

Lizard

Sofia4_4
2006-03-10, 06:49
Jupp, startade mitt företag NALF 1998 när jag gick i 1an gymnasiet.
Sedan 2000 driver jag det heltid.
Jobbar främst inom 3 sektioner kan man väl säga:
DESIGN, SUPPORT och IT-PROJEKT

Design:
Webdesign med programmering. Avancerade Intranätlösningar
och community gränssnitt. Ett par EU-projekt drivs just nu
och har ute ca 50-60 hemsidor.
Exempel på hemsida:
http://www.servicekompassen.nu
http://www.byalag.se
http://www.hindasgarden.se


Tryckdesign:
Största kund som jag jobbat med sedan 2004+ är EA GAMES,
där gör jag alla trycksaker till sveriges butiker för deras spel.
Annars är det mycket Grafiska Profiler, logotyper, annonser etc.


Support:
Främst mjukvaru, men även hårdvara. Mest i Göteborg,
men även Kungsbacka, Borås och Kinna/Skene med omnejd.
Exempel på Kunder: Uno-X, Svensk Handel, Göteborgs Köpmannsförbund,
Markslöjd, Hyresgästföreningen etc.


IT-projekt
Främst EU-projekt här i Sjuhärad, även nätverkslösningar,
specialframtagna faktureringssystem och CRM system på MAC, PC.




2001 blev jag delägare i ett gym som vi startade,
Corpus Träningscenter AB. Där är vi dock just nu 9 delägare,
men det går bra och är riktigt skoj. Finns 1 annat gym på
orten samt att vi slåss mot F&S pga osund konkurrent just nu,
spännande och skall upp i domstol förmodligen... mer om det
någon annan gång ;)

Bygger även vårt egna Gym CRM program som heter OrpusCRM.
Kommer att komma i kommersiell version om ett par år, systemet
sköter hemsidan, gruppträning, bokning på internet, bokningsterminal,
inloggningsterminal, kamerasystem, statistik och allt. Skoj skoj.


I det stora hela så har jag att göra dygnet runt, hela tiden...
Blev utbränd 1999-2000. Hatar telefoner, men tvingar mig,
har kommit tillbaka.


Tror på livskvalité, jobbar inte mer än att betala räkningar
å må bra. Är hellre å tränar eller umgås med flickvännen ;)
Lite mycket extra skit skrivit, men men, håller på med slutkoden
på en internetbutik så ville byta ämne lite ;)


Jag kommer inte att förvånas om du har kablar och microchips i kroppen istället för mänskliga organer!
Det är fruktansvärt mycket jobb, hur klarar du av det?!

Sofia4_4
2006-03-10, 06:52
Jag har ett företag i animerad film, reklam och illustration.

Allt från 3D animationer och visualization till Classisk animation, Flash, Cut out och Stop-motion. Illustration, grafisk formgivning och även editing för mässfilmer och sånt.

timoat
2006-03-10, 07:01
Visuell kommunikation

Edde_1
2006-03-10, 07:08
Ja.
Verkstads och metallarbete, byggnadssnickeri, grävmaskin och dumperentreprenad. Lantbruk.

Stoltz
2006-03-10, 08:18
He he! Inte ens nära! :D

Fy fan vad hård bild ditt företag har! :laugh: Med en sån sköldpadda vet kunderna att det är allvar!

Nej, jag har inget eget företag, fast lustigt nog är det något jag har börjat fundera på den senaste månaden. Fast det är bara tankar och nyfikenhet än så länge.

Cilia
2006-03-10, 08:28
nej, jag är en stolt centralbyråkrat i offentlig tjänst.

uppväxt med en pappa som hade eget företag och arbetade ofta och hade svårt att komma iväg på semester och så. Sen har jag en syrra som också har eget, hon jobbar dock mer modest. Har ibland svårt att förstå hur hon går runt men det gör hon uppenbarligen ganska bra.

raZmus
2006-03-10, 08:37
Ja.

Wain
2006-03-10, 09:08
Jag hjälper företag att tjäna mer pengar.


Trevligt, det hoppas även jag göra inom en snar framtid.

Sniggel
2006-03-10, 09:18
"Nä, men jag ska starta så fort jag är klar med skolan" :D
Ärligt talat, det har varit min dröm i snart 10 år och nu snart kan jag äntligen testa att förverkliga den

Jay-Z
2006-03-10, 09:26
Nej, men jag har en jävligt bra webbadress om jag vill starta ett företag. Det tycker iaf den här kvinnan: I ääääm crazy (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=59380)

Metal_boy_
2006-03-10, 09:34
Nej, men jag har en jävligt bra webbadress om jag vill starta ett företag. Det tycker iaf den här kvinnan: I ääääm crazy (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=59380)


Kan man få saftiga slantar för. Brorsan skaffade en massa adresser när flodvågskatastrofen inträffade.

grisbil3n
2006-03-10, 09:57
Kan man få saftiga slantar för. Brorsan skaffade en massa adresser när flodvågskatastrofen inträffade.

Haha etik o moral!

Jag har verkligen inget företag, har fått den bestämda uppfattningen att det är ett helvete me de där.

hangatyr
2006-03-10, 10:12
ja.

Juliette
2006-03-10, 10:23
Jag har haft en skönhetssalong under ett antal år som jag har avvecklat, enskild firma.
Ligger i startgroparna att starta ett eller två företag detta år. Det ena företaget kommer att vara inom foto/film, en enskild firma eller AB (har ej riktigt bestämt än, men det lutar åt enskild firma trots allt) som jag kommer jobba mest med.
Det andra företaget är ett handelsbolag som jag ev kommer att bli delägare i, har dock inte bestämt hur jag vill göra än, pga tid etc.

tinus
2006-03-10, 10:38
Jag har haft en skönhetssalong under ett antal år som jag har avvecklat, enskild firma.
Ligger i startgroparna att starta ett eller två företag detta år. Det ena företaget kommer att vara inom foto/film, en enskild firma eller AB (har ej riktigt bestämt än, men det lutar åt enskild firma trots allt) som jag kommer jobba mest med.
Det andra företaget är ett handelsbolag som jag ev kommer att bli delägare i, har dock inte bestämt hur jag vill göra än, pga tid etc.

Ett litet råd bara tjejen.. passa dig för att ingå i ett handelbolag. Det spelar ingen roll hur goda vänner ni är just nu,du anar inte hur mycket häpnadsväckande historier vi här på Bolagsverket hör dagligen om folk som blivit lurade eller på något sätt blivit överkörd av den andra bolagsmannen. Då räcker det inte med att säga..men jag visste inte. Som många tycks tro att det gör. Det är företagarens skyldighet att ta reda på vad det är de egentligen ger sig in i!
Jag skulle ALDRIG;ALDRIG ingå i ett bolag där jag kan få stå för allt galet som den andra personen gjort,trots att jag inte haft en aning om det..

Det mina vänner är hur handelsbolag många gånger fungerar i "verkligheten" det

jaja just my two cents ;)

Juliette
2006-03-10, 10:56
Ett litet råd bara tjejen.. passa dig för att ingå i ett handelbolag. Det spelar ingen roll hur goda vänner ni är just nu,du anar inte hur mycket häpnadsväckande historier vi här på Bolagsverket hör dagligen om folk som blivit lurade eller på något sätt blivit överkörd av den andra bolagsmannen. Då räcker det inte med att säga..men jag visste inte. Som många tycks tro att det gör. Det är företagarens skyldighet att ta reda på vad det är de egentligen ger sig in i!
Jag skulle ALDRIG;ALDRIG ingå i ett bolag där jag kan få stå för allt galet som den andra personen gjort,trots att jag inte haft en aning om det..

Det mina vänner är hur handelsbolag många gånger fungerar i "verkligheten" det

jaja just my two cents ;)
Jo, jag vet, det är även en av aspekterna till att jag funderar på det. Men om jag gör det ska vi inte kunna ta lån, ta ut pengar etc enskilt, utan måste hela tiden skriva på alla papper båda två.
Var även inne ett tag på kommanditbolag just därför, så att jag inte (ev) förlorar mer än den del jag satsat. Pratade med en jurist förra veckan och han rekommenderade ändå handelsbolag, om man såg till att båda måste skriva under allt för att det ska vara godkänt.

tinus
2006-03-10, 11:02
Jo, jag vet, det är även en av aspekterna till att jag funderar på det. Men om jag gör det ska vi inte kunna ta lån, ta ut pengar etc enskilt, utan måste hela tiden skriva på alla papper båda två.
Var även inne ett tag på kommanditbolag just därför, så att jag inte (ev) förlorar mer än den del jag satsat. Pratade med en jurist förra veckan och han rekommenderade ändå handelsbolag, om man såg till att båda måste skriva under allt för att det ska vara godkänt.

Jag skulle vilja säga precis tvärtemot vad den juristen sa,kommanditbolag är en mycket bättre idé! Eller varför inte ett enkelt bolag? Som ni driver antingen som privatpersoner eller som enskilda näringsidkare. Våra jurister här delar inte heller hans uppfattning,de ser HB som ett satans otyg :laugh:

Juliette
2006-03-10, 11:21
Jag skulle vilja säga precis tvärtemot vad den juristen sa,kommanditbolag är en mycket bättre idé! Eller varför inte ett enkelt bolag? Som ni driver antingen som privatpersoner eller som enskilda näringsidkare. Våra jurister här delar inte heller hans uppfattning,de ser HB som ett satans otyg :laugh:

Okej, självklart vore ju det bäst att ha varsit företag i alla lägen, men skulle behöva tips på hur ska man lösa detta i så fall: han har ensamrätt att sälja en vara i skandinavien. Vi tänkte börja importera den och sälja den här via web och postorder.
Jag ska hjälpa honom med marknadsföring, översättning, trycka katalog mm, hur ska jag kunna förhindra att han inte sätter sig där med sin "ensamrätt" när allt sånt är klart och pengarna (förhoppningsvis) börjar rulla in, och säger tack och hej till mig?
Juristen som jag talade med sa att handelsbolag var det bästa i det läget och också att det skulle bli väldigt mycket extra jobb med massa fakuror fram och tillbaka om man hade varsin enskild firma.
Men vill jättegärna höra andra åsikter, så vad skulle du rekommendera? Hur tror du är bästa sättet att lösa detta?
Jätte tacksam för svar!
Kan tillägga att han har en enskild firma sedan ca 7 år, som går väldigt bra, men jag vill inte gå in i den på något sätt, utan tanken är att starta något nytt, bara för detta ändamålet.

tinus
2006-03-10, 11:46
Okej, självklart vore ju det bäst att ha varsit företag i alla lägen, men skulle behöva tips på hur ska man lösa detta i så fall: han har ensamrätt att sälja en vara i skandinavien. Vi tänkte börja importera den och sälja den här via web och postorder.
Jag ska hjälpa honom med marknadsföring, översättning, trycka katalog mm, hur ska jag kunna förhindra att han inte sätter sig där med sin "ensamrätt" när allt sånt är klart och pengarna (förhoppningsvis) börjar rulla in, och säger tack och hej till mig?
Juristen som jag talade med sa att handelsbolag var det bästa i det läget och också att det skulle bli väldigt mycket extra jobb med massa fakuror fram och tillbaka om man hade varsin enskild firma.
Men vill jättegärna höra andra åsikter, så vad skulle du rekommendera? Hur tror du är bästa sättet att lösa detta?
Jätte tacksam för svar!
Kan tillägga att han har en enskild firma sedan ca 7 år, som går väldigt bra, men jag vill inte gå in i den på något sätt, utan tanken är att starta något nytt, bara för detta ändamålet.

Det kan du tyvärr inte förhindra att han gör om ni har HB. Om ni ändå bestämmer er för handelsbolag,se till att ha gemensam firmateckningsrätt,dvs att ni båda måste skriva på ALLT i bolaget,även en sån simpel sak som att göra uttag på banken. Samt se till att ni har skrivit ett ordentligt avtal sinsemellan om vad som skulle hända vid ev tvist och dyl,och se till att få det bevittnat. Det minimerar väl risken lite.

Hans enskilda firma kan du inte gå in i, eftersom det ej är möjligt att vara två personer i en enskild firma. Det enda som du kan göra där är att bli prokurist och genom det få rätt att teckna firman,men det är fortfarande hans bolag..

Jag tycker att enkelt bolag kan vara någonting för er, fortfarande rätt ny företagsform,finns ännu inte så många i Sverige. Betydligt säkrare än handelsbolag och enklare än två enskilda firmor.
Annars tycker jag kommanditbolag är rätt underskattat ;)

http://www.bolagsverket.se/foretag/enkla_bolag/index.html här kan du läsa mer om enkla bolag

Hoppas det kan vara till någon hjälp! Säg till om du undrar över någonting!

Jet
2006-03-10, 11:53
Har haft iallfall, avvecklat nu. Drev tillskottsfirma 1 år, dock för små marginaler. Men jag fick en fin dator, telefon, gratis tillskott samt en del resor betalda så jag klagar inte. Samt rejält tillbaka på skatten.

Nu är det dags snart igen, denna gången ska jag nog bli bilskojare.

Juliette
2006-03-10, 12:17
Det kan du tyvärr inte förhindra att han gör om ni har HB. Om ni ändå bestämmer er för handelsbolag,se till att ha gemensam firmateckningsrätt,dvs att ni båda måste skriva på ALLT i bolaget,även en sån simpel sak som att göra uttag på banken. Samt se till att ni har skrivit ett ordentligt avtal sinsemellan om vad som skulle hända vid ev tvist och dyl,och se till att få det bevittnat. Det minimerar väl risken lite.

Hans enskilda firma kan du inte gå in i, eftersom det ej är möjligt att vara två personer i en enskild firma. Det enda som du kan göra där är att bli prokurist och genom det få rätt att teckna firman,men det är fortfarande hans bolag..

Jag tycker att enkelt bolag kan vara någonting för er, fortfarande rätt ny företagsform,finns ännu inte så många i Sverige. Betydligt säkrare än handelsbolag och enklare än två enskilda firmor.
Annars tycker jag kommanditbolag är rätt underskattat ;)

http://www.bolagsverket.se/foretag/enkla_bolag/index.html här kan du läsa mer om enkla bolag

Hoppas det kan vara till någon hjälp! Säg till om du undrar över någonting!

Japp, det var gemensam firmateckningsrätt vi skulle ha i såfall.
Vad jag förstod gällande ensamrätten, så skulle ensamrätten till försäljning av den här varan/varorna tillfalla handelsbolaget och inte honom personligen. Kan han ändå bara tacka mig adjö när försäljningen ev börjar gå med vinst?
Är det samma sak med kommanditbolag i så fall?
Det är egentligen det här med ensamrätten som jag känner att är mitt största frågetecken, hur jag ska undvika att vara den som gör allt förarbete, och sen när det gäller, få stå där och se honom ta hela vinsten? Självklart är det en person jag litar mycket på, men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden, det är ju bättre att vara förberedd än att stå där med lång näsa och ev stora skulder.

Hade inte tänkt "gå in i hans företag" som enskild firma (eftersom det inte går förstås), men inte heller att jag vill ha den som en del av handelsbolaget eller kommanditbolaget eller vad det nu blir. Trodde att man kunde göra om en enskild firma till handelsbolag? men det spelar ingen roll iof för jag vill i såfall starta något helt nytt, ifall det nu skulle vara något gammalt som är "fel" i hans företag, vill inte jag ta ansvar för det.

Tack för länken till enkla bolag, håller på att kolla lite där just nu.

Om du har nån idé på hur man kan lösa det med ensamrätten och att jag inte blir blåst där, får du jättegärna berätta.

Tack för all info :)

Nitrometan
2006-03-10, 13:33
Ja.

Jag hjälper företag att tjäna mer pengar.

Lizard
Baltic Inkasso? ;)

stahlberg
2006-03-10, 16:19
Jag äger inget företag. Det går inte, för skattemyndigheterna sätter käppar i hjulet för mig genom att hindra mig från att få ett s.k VAT-nr. Jag vill/vågar inte äga företag genom bulvan.

Däremot har jag ägt ett antal företag (kommer inte riktigt ihåg EXAKT hur många). Att vara företagare innebar massor av arbete, men också synnerligen goda inkomster.

Bolagsformen tycker jag inte har så stor betydelse, bara man har huvudet på skaft och förstår att se till sina intressen. Men förstås innebär ett handelsbolag (öppet bolag här i Finland) större risk än andra bolagsformer.

Yankeee
2006-03-10, 16:25
Stomme, husresningar etc. För närvarande i Hässelby.


allan

Vilken utav de otaliga byggarbetsplatserna i området är det?

Callister
2006-03-10, 16:48
Jag och flickvännen "har". Vi skriver in oss om 2 månader. Independent Buisness Owner.

Allan
2006-03-10, 16:49
Vilken utav de otaliga byggarbetsplatserna i området är det?

Friherregatan 104


allan

Lizard
2006-03-10, 16:49
Baltic Inkasso? ;)

:laugh:

Yankeee
2006-03-10, 16:51
Friherregatan 104


allan

Du är på mitt område mao, jag delar post på friherregatan :)


Nu ska jag sluta med ot.

jwzrd
2006-03-10, 16:55
Jag äger inget företag. Det går inte, för skattemyndigheterna sätter käppar i hjulet för mig genom att hindra mig från att få ett s.k VAT-nr. Jag vill/vågar inte äga företag genom bulvan.

Däremot har jag ägt ett antal företag (kommer inte riktigt ihåg EXAKT hur många). Att vara företagare innebar massor av arbete, men också synnerligen goda inkomster.

Bolagsformen tycker jag inte har så stor betydelse, bara man har huvudet på skaft och förstår att se till sina intressen. Men förstås innebär ett handelsbolag (öppet bolag här i Finland) större risk än andra bolagsformer.

För grova bedrägerier för att få ett VAT-nr?

jwzrd
2006-03-10, 16:56
Du är på mitt område mao, jag delar post på friherregatan :)

pwnd!

stahlberg
2006-03-10, 16:59
Jag försöker numera promenera på den s.k smala vägen.

Jense
2006-03-10, 17:00
ska någongång snart titta på en verkstad som senare då förhoppningsvis ska köpas.

bil och mc verkstad.