handdator

Visa fullständig version : Tränar ni efter ett visst program och upplägg?


pocoloco
2006-03-09, 21:54
Nå, hur tränar ni medlemmar och moderatorer? Har ni ett schema med övningar, exakta antal reps, rent utav procentsats över hur tungt lyftet ska va i förhållande till ditt 1RM?

Själv så brukar jag träna efter program som jag följer till punkt och pricka under en kortare tid med nästan samma övningar osv för att man då lättare ser framstegen i träningen och håller ordning. Men är ju ganska skönt att ta friheter ibland, inte sant?

Mago
2006-03-09, 22:09
Har tränat helt utan program i 2 år typ. Kört det jag varit utvilad i.
Oftast har jag ju varit mest utvilad i det som vilat längst, så det blev ju rätt likt hela tiden ändå.

Nu för första gången kör jag i en bestämd ordningsföljd jag har i huvudet bara, men inga inplanerade vilodagar i förväg. Det tar jag när det behövs.

Weird
2006-03-09, 22:13
Har inte med papper och penna men ve alltid inna vad jag ska köra.

Arne Persson
2006-03-09, 22:26
Har precis skrivit klart mitt nya startprogram.

Slartibartfast
2006-03-09, 22:28
Efter program och dagbok. Skulle inte bli till nånting annars.

Allan
2006-03-09, 22:35
Vet bara vilka musklegrupper jag ska köra och ungefär hur hårt det ska bli när jag kommer till gymmet. Tränar ofta i primetime och då var det bara att lägga ner det där med ett färdigskrivet program. Det får bli det som det blir, och så kör man arslet av sig i de övningarna.

allan

shadowfire
2006-03-09, 22:39
Gillar o pressa mig mentalt så jag sätter en postit-lapp framför nyllet med föregående pass resultat... o sen blänger jag satan i gatan på lapphelvete o köttar för att spräcka siffrorna :)
Vilodagar däremot planerar jag inte in, det tycker jag kroppen själv säger till om när det är dags.

MilkmaN
2006-03-09, 22:41
Kan mitt program utantill, det och vikterna jag använder. Thus, no need for paper and pen.

Jense
2006-03-09, 22:48
Vet bara vilka musklegrupper jag ska köra och ungefär hur hårt det ska bli när jag kommer till gymmet. Tränar ofta i primetime och då var det bara att lägga ner det där med ett färdigskrivet program. Det får bli det som det blir, och så kör man arslet av sig i de övningarna.

allan


ungifär så kör jag också.

men det är för att jag är glömsk

carloskar
2006-03-09, 22:49
Tränar med två andra... Har bestämda muskelgrupper på bestämda dagar. Övningarna kan däremot skilja sig. Huvudsaken är ju att man tröttar ut/bryter ner muskeln.
I basövningar kör vi oftast tunga set med lägre reps.

AFanatic
2006-03-09, 22:58
Skumt det här blir men: Ja, jag har med mig papper och penna till gymmet annars glömmer jag bort saker och ting. Kör enligt ett upplägg som funkar bra nu, men om ett par månader så kommer det se annorlunda ut och det sker hela tiden förändring i de olika "uppläggen". Varje gång jag kommer ner till gymmet känner jag av vad som känns bäst att köra, övningar, antal set/reps osv. Det är aldrig någon statisk form på träningen. Så i detalj kör jag efter känsla. Jag har gjort misstaget att inte lyssna på kroppen och det gör jag inte om ...igen.

Erik__
2006-03-09, 23:03
Hm, mest bestämda dagar och dagens "huvudövning"

förutom bänkpressandet där allt är planerat in i minsta detalj sedan länge och följs slaviskt, har gett rätt bra utdelning faktiskt.

HookersUnited
2006-03-09, 23:04
Byt ut papper & penna mot mobiltelefon så är jag med.

Vesseldahl
2006-03-09, 23:13
Brukar komponera träningspasset dagen innan eller på förmiddagen då passet ska "brännas av".

Varierar setantal och repetetioner beroende på hur kroppen känns och försöker få med så mycket av kroppen som möjligt, sen får det ta den tid som krävs.

Utgår från basövningar.

Har alla styrketräningspass bokförda sedan 10/8-04

Sonny
2006-03-09, 23:16
Vet bara vilka musklegrupper jag ska köra och ungefär hur hårt det ska bli när jag kommer till gymmet.x2

jwzrd
2006-03-09, 23:19
Jag har mitt schema i huvudet och justerar få saker och sällan (eftersom det fungerar). Jag testar en ny övning eller två efter tips från folk jag verkligen litar på eller för att jag ber om tips.

Lillgrabben
2006-03-09, 23:22
Ja, jag använder ett eget litet progg.

Börjar lätt & kör en 4 veckors stegring mot ett förmodat pers i något eller några träningslyft. Repsen kan variera mellan 1-5 & är oftast mellan 1 & 3.

Vecka 5 tar jag av vikt & börjar lättare igen ( med en ny vecka 1) ,gärna något tyngre än förra gången. Alla lyft ska vara explosiva & med god mersmak ända tills vecka 4 då det börjar ta mot. Ju närmare tävling jag kommer desto färre set tränas, ofta upp mot ett tyngre lyft för dagen.

Jag försöker byta ut övningar med jämna mellanrum & lägga till sådant som jag vet med mig att jag varit ( är) svag i. För bänkpressen kan övningar som läggs till / dras från vara exempelvis lutande bänk, bänk med mediumgrepp, declinebänkar, klossbänkar, smala klossbänkar, widebänkar, explosiva femreppare, signalbänkar, hemliga bänkövningen ;) osv.


EDIT:

Bara för att det är mindre tung träning är det inte säkert att det blir lätta vikter. Ofta är belastningarna hyggliga även om det ska vara ett lättare pass.

Lillgrabben
2006-03-09, 23:24
Jag har provat andra upplägg tidigare som funkat mkt bra då, men gör det inte längre.

Jag känner definitivt av att jag blivit 5 år äldre & 20 kg tyngre... Återhämtningen är inte vad den var för bara några år sedan. Jag upplever att jag tjänar mera på att träna större delen av mina pass ganska "lätt".

Yes
2006-03-09, 23:33
Jag har mitt program i huvudet. Ibland byter jag ut någon övning eller rör om lite i ordningen, men annars kör jag efter programmet. Ändrar jag för mycket fram och tillbaks utan någon vidare plan bakom kommer jag ju inte lära mig något om vad som funkar bra resp. dålig för mig. Genom ett ordentligt program och planerade ändringar, samt min journal förstås, har jag bättre koll på vad jag gör och vad det ger.

pocoloco
2006-03-09, 23:42
Skulle kunna tänka mig att kila ner och träna endast efter på känn, inte ens splitta upp träningsdagar i ordning, utan att känna att idag är det ryggen som känns bäst o träna åså tränas det därefter. Men vet inte hur det skulle fungera för mig i praktiken, ska ge Westside upplägget en chans nu. Längtar till att jag blir frisk så jag kan få köra lite SPEED BENCHZ

pocoloco
2006-03-09, 23:44
Har precis skrivit klart mitt nya startprogram.
Dela med dig! :)

Rock'nRoll
2006-03-10, 00:23
Jag vet vilka muskelgrupper och övningar jag ska köra, är dock alldeles för dålig på att variera min träning, det bli mest samma övningar i samma ordning mest hela tiden. jag ska försöka bättra mig på den punkten.

Robban
2006-03-10, 08:14
Skriver ned hela passet som ska köras inklusive vad som presterades sist. Detta för att jag ska veta vad som krävs för att jag ska kunna lämna gymmet med vetskapen om att jag utvecklar mig! *flex*

Började med detta för ca fyra år sen. Fick hela tiden höra att jag aldrig skulle börja skriva ned ngt. Om man gjorde det skulle man nämligen bli för extrem och tänka för mycket på träningen. För mig blev det helt tvärtom. Skriver ner kommande passet, oftast direkt efter avslutat pass. Öppnar boken först på plats i gymmet igen. Detta upplägg gör det helt klart enklare att koppla bort träningstankarna för mig. Balans!

petersson
2006-03-10, 08:18
Jag kör triceps helt enligt Arnes artikel. Resten av kroppen kör jag lite inspirerat av ett av hans gamla program som låg uppe här för ett tag sen.
Men jag skriver inte ner något utan kommer ihåg rätt så bra ändå.

Noodles
2006-03-10, 08:31
Jag har alla övningar i huvudet men har med mig papper och penna för att notera hur passet går. Känns bra att kunna titta på föregående pass för att motivera sig till bättre resultat.

polaren
2006-03-10, 11:30
Jag följer inte något program, tycker att det blir tråkigt då. Har prövat MM2K till bänkpressen men det är mycket roligare att träna "själv". Fast en grej jag gillade med MM2K var att köra bänk 2 gånger i veckan så det fortsätter jag med, men då väldigt lätt på det andra passet. Om jag fastnar och inte ökar något i styrka så kanske jag provar något program som variation, för nu blir det ganska lätt samma sak varje vecka, för även om jag kör "på känn" så har jag ju mina favoritövningar, och jag går inte gärna över 3 reps i marklyft och knäböj, för då blir det konditionsträning för mig :em:

Klo
2006-03-10, 11:46
Vet bara vilka musklegrupper jag ska köra och ungefär hur hårt det ska bli när jag kommer till gymmet. Tränar ofta i primetime och då var det bara att lägga ner det där med ett färdigskrivet program. Det får bli det som det blir, och så kör man arslet av sig i de övningarna.

allan


Slapp man skriva ngt själv då, håller med ovanstående talare.

Bite
2006-03-10, 11:55
Slapp man skriva ngt själv då, håller med ovanstående talare.
Jag får hålla med dig då.

datorjaevel
2006-03-10, 12:07
Tränar som jag känner för men har alltid följt regeln att köra igenom hela kroppen på en vecka.

stahlberg
2006-03-10, 18:10
Jag har ett nytt program för varje träningsperiod. Alla program har dock vissa gemensamma nämnare. Programmet är nerskrivet.

När jag skriver ner programmet så har jag ofta funderat på det fram och tillbaka i timtal. Därför har jag programmet i huvudet. Dessutom utvärderar jag programmet efter varje pass. Jag behöver aldrig ta fram programmet under ett träningspass (fastän det alltid finns i väskan). Men efter passet skriver jag ner det som inte stod där färdigt (alla träningspass är något olika).

Jag kör dock också i viss mån på känsla. Jag fattar ofta blixtsnabba beslut om olika förändringar under träningspasset.

Så alla tre alternativ fungerar i någon mån för mig.

Kebab-Arne
2006-03-10, 18:38
Jag har alltid papper och penna men därmed inte sagt att jag kör som det står där.

bubbe
2006-03-10, 20:02
Ja, iofs går jag ifrån det något ibland när jag känner för det. men basen håller jag fast i. Förutom att jag är för klen för att följa schemat *cry*

BBG
2006-03-10, 21:33
Byter schema varannan månad.

Ulf A Big
2006-03-10, 21:55
Antecknar efter passet...
Lillgrabbens
Upplägg kan säkert användas som mall omarbetat för syftet med sin egen träning.

Börjar lätt & kör en 4 veckors stegring mot ett förmodat pers i något eller några träningslyft. Repsen kan variera mellan 1-5 & är oftast mellan 1 & 3.

Vecka 5 tar jag av vikt & börjar lättare igen ( med en ny vecka 1) ,gärna något tyngre än förra gången. Alla lyft ska vara explosiva & med god mersmak ända tills vecka 4 då det börjar ta mot. Ju närmare tävling jag kommer desto färre set tränas, ofta upp mot ett tyngre lyft för dagen.

Jag försöker byta ut övningar med jämna mellanrum & lägga till sådant som jag vet med mig att jag varit ( är) svag i. För bänkpressen kan övningar som läggs till / dras från vara exempelvis lutande bänk, bänk med mediumgrepp, declinebänkar, klossbänkar, smala klossbänkar, widebänkar, explosiva femreppare, signalbänkar, hemliga bänkövningen

gish
2006-03-11, 13:12
Skriver upp vilka övningar jag ska köra och har sedan med mig blocket till gymmet. Eftersom man inte är ensam brukar vissa övningar få bytas ut, men annars så funkar det fint. Har en bank med övningar jag plockar dem ur. Brukar inte köra samma övning två pass i rad.
Förut hade jag himla problem med att komma ihåg vikterna, men nu går det som en dans :)