handdator

Visa fullständig version : Självmord


H.Emanuel
2006-03-09, 20:34
Suicid= En medveten, uppsåtlig, självförvållad och livshotande handling som leder till döden.

Sammanlagt tar 1 miljon personer sitt liv per år i världen, vilket betyder att fler dör i suicid än i krig och mord per år, dessutom är det en vanligare dödsorsak än att dö i trafikolyckor.

Ett litet ljus i mörkret är att självmordssiffrorna för vårat kära land sjunkit de senaste 20 åren. Dock har det krupit ned i åldrarna.

Ett otäckt men aktuellt ämne detta.

Kwon
2006-03-09, 20:34
Äsch, tänk inte på sådana tråkiga ämnen nu Emanuel!

Hitta på nåt kul!

Chatta me folket i Bönnes chat ist! :thumbup:

Löjtnant Blank
2006-03-09, 20:35
Ja, nu ska jag chatta.

nemd
2006-03-09, 20:36
Mm det är riktigt äckligt och ledsamt men jag tycker man ska prata mer om det i skolor och ta upp ämnet mer för det är ju som du skrev att det har sjunkit i åldrarna, samma sak gäller deppresioner i lägre åldrar, det som ofta leder till självmord.

H.Emanuel
2006-03-09, 20:36
Äsch, tänk inte på sådana tråkiga ämnen nu Emanuel!

Hitta på nåt kul!

Chatta me folket i Bönnes chat ist! :thumbup:
Jag vet att ämnet är hemskt, Kwon. Men vad gör man åt det då?

Kwon
2006-03-09, 20:40
Jag vet att ämnet är hemskt, Kwon. Men vad gör man åt det då?

Detta är ett problem som har att göra ned depression.

Hur gör man för att undvika depression?

Man kan iaf försöka hjälpa alla i sin närhet som är lite deppiga.

Visa uppskattning, kärlek och värme ist för illvilja till folk runt omkring dig.

Gör folk glada och de kommer förhoppningsvis ej tänka på självmord.

Support your fellow man instead of stepping on his/her dreams.

NU CHATTA! KOMSI! :)

Löjtnant Blank
2006-03-09, 20:41
Varför definierar du själva ordet, Manne? Alla vet vad självmord innebär.

Lösningen? Mer sol, mindre snö.

kimonque
2006-03-09, 20:41
chatt? var?

aitamaa
2006-03-09, 20:41
mejerierna får börja blanda prozac i mjölken.. Då skulle en stor del av svenska folket få i sig prozac och den delen skulle mest troligen inte drabbas av deppresioner och således inte ta självmord..

H.Emanuel
2006-03-09, 20:42
Nån kvällstidning satte ut bilder på tunnelbanestationer där det skett flera självmord. Jag tror det är mycket fel och farligt att göra så, med tanke på att det har en tendens att smitta. Jävligt osmidigt.

Kwon
2006-03-09, 20:42
chatt? var?

http://bearny.no-ip.org/chat

n1tro
2006-03-09, 20:46
man BEGÅR självmord

H.Emanuel
2006-03-09, 20:47
Detta är ett problem som har att göra ned depression.

Hur gör man för att undvika depression?

Man kan iaf försöka hjälpa alla i sin närhet som är lite deppiga.

Visa uppskattning, kärlek och värme ist för illvilja till folk runt omkring dig.

Gör folk glada och de kommer förhoppningsvis ej tänka på självmord.

Support your fellow man instead of stepping on his/her dreams.

NU CHATTA! KOMSI! :)
Ja, vilken fin och idealisk värld det vore isåfall. Håller med.

H.Emanuel
2006-03-09, 20:49
Varför definierar du själva ordet, Manne? Alla vet vad självmord innebär
För att tydliggöra det och göra det så jävla allvarligt som möjligt

Fultjack
2006-03-09, 20:50
jag ser inte detta som ett problem, snarare som en lösning för dom som inte vill leva nå mer.. jag har full förståelse för folk som begår självmord och respekterar deras beslut

egge
2006-03-09, 20:52
Tur att det är olagligt då. Undras vad straffet kan vara? *rolleyes*

Wain
2006-03-09, 20:53
"The sword of time will pierce our skins

It doesn't hurt when it begins

But as it works its way on in

The pain grows stronger...watch it grin"

H.Emanuel
2006-03-09, 20:53
jag ser inte detta som ett problem, snarare som en lösning för dom som inte vill leva nå mer.. jag har full förståelse för folk som begår självmord och respekterar deras beslut
Synd bara att i princip varje självmord drabbar så väldigt många fler än den som begår det. Kanske 20 personer drabbas, kanske att fyra av dessa får svårigheter med ångest,depressioner eller varför inte PTSD själva resten av livet?

nemd
2006-03-09, 20:54
jag ser inte detta som ett problem, snarare som en lösning för dom som inte vill leva nå mer.. jag har full förståelse för folk som begår självmord och respekterar deras beslut

Vilken urdum jävla komentar

Haha men det är ju där problemet ligger. Dem vill inte leva längre, ja varför vill dem inte dä? För dem är depprimerade och depprimerad är varenda jävla människa i perioder. Men dessa har ofast fastnat i en depprision och har skitsvårt att ta sig ur, där behöver dem hjälp. Inte ta självmord. För dem är precis som alla andra annars, lever livet och tycker det är kul och mindre kul ibland.

Men när dem är i depprisionen så ser dem bara svart, dem ser inget vitt, allt är mörkt för dem...

Du verkar ju inte veta ett piss, läs på lite och försöka använda den som sitter i huvet som alla fick när dem föddes för att den skall användas.

Fultjack
2006-03-09, 20:55
Synd bara att i princip varje självmord drabbar så väldigt många fler än den som begår det. Kankse 20 personer drabbas, kanske att fyra av dessa får svårigheter med ångest,depressioner eller varför inte PTSD själva resten av livet.


äh, skulle dom egentligen bry sig om personen som begår självmord så skulle dom också kunna respektera deras beslut

H.Emanuel
2006-03-09, 20:56
äh, skulle dom egentligen bry sig om personen som begår självmord så skulle dom också kunna respektera deras beslut
Du förstår verkligen inte vad du gaggar om.

Grahn
2006-03-09, 20:56
äh, skulle dom egentligen bry sig om personen som begår självmord så skulle dom också kunna respektera deras beslut

WTF?!

Hur ska en förälder eller ett barn kunna förväntas tänka på det viset? *screwy*

Fultjack
2006-03-09, 20:57
Vilken urdum jävla komentar

Haha men det är ju där problemet ligger. Dem vill inte leva längre, ja varför vill dem inte dä? För dem är depprimerade och depprimerad är varenda jävla människa i perioder. Men dessa har ofast fastnat i en depprision och har skitsvårt att ta sig ur, där behöver dem hjälp. Inte ta självmord. För dem är precis som alla andra annars, lever livet och tycker det är kul och mindre kul ibland.

Men när dem är i depprisionen så ser dem bara svart, dem ser inget vitt, allt är mörkt för dem...

Du verkar ju inte veta ett piss, läs på lite och försöka använda den som sitter i huvet som alla fick när dem föddes för att den skall användas.

ok, nu tycker jag du var lite väl hård, jag skrev bara vad JAG känner och vad JAG tycker... det är så min hjärna fungerar, tyvärr.


edit: samam svar gäller för dom andra som citerade mig

Löjtnant Blank
2006-03-09, 20:57
jag ser inte detta som ett problem, snarare som en lösning för dom som inte vill leva nå mer.. jag har full förståelse för folk som begår självmord och respekterar deras beslut
Självmord är en desperat, ofta onödig handling som kan undvikas med rätt hjälp.

H.Emanuel
2006-03-09, 20:59
Även om en person lidit av depressioner under hela sitt liv så kommer det ändå alltid lika chockartat om personen väl tar sitt liv. Ofta är det inte bestämt och planerat iallafall, utan sker bara, kanske tilloch med då personen gett sken av att må bättre.

jwzrd
2006-03-09, 21:01
Äsch, tänk inte på sådana tråkiga ämnen nu Emanuel!

Hitta på nåt kul!

Chatta me folket i Bönnes chat ist! :thumbup:

Nu fick du 1 lol-poäng av mig. :)

mela
2006-03-09, 21:04
Saken är ju den att det främst har ökat bland unga män..

Jag tror starkt att anledningen är att kraven på unga är för höga; som kille skall man vara den starka och macho som tar hand om alla - klarar man inte det har man misslyckats som man.

Som tjej ska man vara smal och ja.. det gamla vanliga.


Det enda som kan göras att att öka psykvården, kanske utbilda lärare till att lättare känna igen deprimerade och ångestdrabbade lättare.
Släng in dem - lås in dem - bota dem - så länge de inte begår självmord.

Dante
2006-03-09, 21:11
Saken är ju den att det främst har ökat bland unga män..

Jag tror starkt att anledningen är att kraven på unga är för höga; som kille skall man vara den starka och macho som tar hand om alla - klarar man inte det har man misslyckats som man.

Som tjej ska man vara smal och ja.. det gamla vanliga.


Det enda som kan göras att att öka psykvården, kanske utbilda lärare till att lättare känna igen deprimerade och ångestdrabbade lättare.
Släng in dem - lås in dem - bota dem - så länge de inte begår självmord.

bah, det är inte personerna det är fel på det är samhället. Slit o släng samhälle utan <3, små kommunist djävlar som blir sur o vresig om nån lyckas
bättre.

H.Emanuel
2006-03-09, 21:11
Ja, tur att man kan chatta som sagt, Hu vilken hård värld

mela
2006-03-09, 21:13
bah, det är inte personerna det är fel på det är samhället. Slit o släng samhälle utan <3, små kommunist djävlar som blir sur o vresig om nån lyckas
bättre.

det är svårt att ändra rikting på ett samhälle..

Sonny
2006-03-09, 21:16
Jag tror starkt att anledningen är att kraven på unga är för höga; som kille skall man vara den starka och macho som tar hand om alla - klarar man inte det har man misslyckats som man.Är det bara jag, som aldrig kännt av detta?

nemd
2006-03-09, 21:16
ok, nu tycker jag du var lite väl hård, jag skrev bara vad JAG känner och vad JAG tycker... det är så min hjärna fungerar, tyvärr.


edit: samam svar gäller för dom andra som citerade mig

Ja lite hård var jag kanske. Men man behöver ju inte kläcka en sån idiotisk komentar egentligen om ett sånt känsligt ämne.

Sen tycker jag du ska läsa och ta åt dig för att sedan kanske inse att du har tänkt helt åt helvete. För så är det inte, vare sig åsikt eller inte..

Du tycker inte det är bättre om det hade gått och hjälpa dem så dem fick funka som en vanlig människa?

H.Emanuel
2006-03-09, 21:17
En följdfråga blir; Kan man överhuvudtaget hindra den som verkligen bestämt sig? Brottaren Ljungberg, och inte bara han, tog livet av sig inne på en slutenvårdsavdelning. Vad kunde man ha gjort? Belagt honom med förnedrande spännbälten och hållt honom neddrogad? Ökat på stödsamtalen? Vad? Lätt att säga att psykvården gjort fel, men vad , i ärlighetens namn, skulle de ha gjort då?

mela
2006-03-09, 21:19
En följdfråga blir; Kan man överhuvudtaget hindra den som verkligen bestämt sig? Brottaren Ljungberg, och inte bara han, tog livet av sig inne på en slutenvårdsavdelning. Vad kunde man ha gjort? Belagt honom med förnedrande spännbälten och hållt honom neddrogad? Ökat på stödsamtalen? Vad? Lätt att säga att psykvården gjort fel, men vad , i ärlighetens namn, skulle de ha gjort då?

inte ska man kunna ta livet av sig när man ligger inne på psykvård.. detborde bara omöjligt om man inte håller andan.. mediciner - ångestdämpande? finns massor att göra..

jag är själv drabbad av depression men har klarat mig relativt bra trots månaders långa köer för att få ett läkarbesök.. helt sjukt... sverige måste förbättra sin psykvård..

nemd
2006-03-09, 21:19
det är svårt att ändra rikting på ett samhälle..

Svårt, ja. Men behövs det? Ja det gör det. Så därför måste alla sträva efter att göra det, så kanske det ser bättre ut efter 10-20 år.

Jense
2006-03-09, 21:19
aja, jag skyller självmorden på 40-talisterna.

nemd
2006-03-09, 21:20
inte ska man kunna ta livet av sig när man ligger inne på psykvård.. detborde bara omöjligt om man inte håller andan.. mediciner - ångestdämpande? finns massor att göra..

jag är själv drabbad av depression men har klarat mig relativt bra trots månaders långa köer för att få ett läkarbesök.. helt sjukt... sverige måste förbättra sin psykvård..

Sök i nån annan stad eller nåt. Jag fick det med en gång..

mela
2006-03-09, 21:21
Sök i nån annan stad eller nåt. Jag fick det med en gång..


har fått hjälp nu.. som tur är.. blev runtskickad i typ.. ja.. 1 år nästan innan jag fick komma på ett första samtal..

nemd
2006-03-09, 21:23
har fått hjälp nu.. som tur är.. blev runtskickad i typ.. ja.. 1 år nästan innan jag fick komma på ett första samtal..

Ok, mm det är förjävligt så ska det verkligen inte vara. Högst 2 veckor får det ta innan samtal typ. Det beror ju iofs på också hur akut det är.

Bra att du fått hjälp iaf.

Pellefant
2006-03-09, 21:23
Såg just del 2 av 3 om Micke Dubois(spelade bla Svullo) minnesprogram på fyran nu, hoppas sista delen tar upp hans mörka perioder.

Perscitus
2006-03-09, 21:23
inte ska man kunna ta livet av sig när man ligger inne på psykvård.. detborde bara omöjligt om man inte håller andan.. mediciner - ångestdämpande? finns massor att göra..

jag är själv drabbad av depression men har klarat mig relativt bra trots månaders långa köer för att få ett läkarbesök.. helt sjukt... sverige måste förbättra sin psykvård..
Tråkigt att höra!

Men vad beror det på att var och varannan människa numera är deprimerad? Det kan ju inte vara så att nästan alla ska besöka psykvården för att få hjälp, något lär vara mycket fel i grunden när det drabbar så många. Jag har mina teorier om varför och du var inne på lite samma linje mela.

Vi har för mycket press överallt. Alla kämpar för att bli en "lyckad människa", redan i skolåldern är det inpräntat på varje elev att bli lyckad. Du ska ha läshuvud och gå på högskola enligt socialdemokraternas våta dröm om den överdrivna allmänbildningen. Orkar inte ens gå in på allt elände. Kan inte folk få bli bra på något och nöja sig med det? Varför ska det så ofta heta att man jobbar med något tillfälligt? Det behövs ju alltid någon på varje position, varför ska alla byta jobb för då? Visst tycker man inte om sitt jobb är det väl klart man ska försöka söka andra arbeten - men det kanske är så att många vore nöjda med sina jobb om det inte fanns en sån press utifrån...

H.Emanuel
2006-03-09, 21:24
inte ska man kunna ta livet av sig när man ligger inne på psykvård.. detborde bara omöjligt om man inte håller andan.. mediciner - ångestdämpande? finns massor att göra..

jag är själv drabbad av depression men har klarat mig relativt bra trots månaders långa köer för att få ett läkarbesök.. helt sjukt... sverige måste förbättra sin psykvård..
Men exakt vad menar du att psykvården ska kunna göra? Man ska inte kunna göra det på en avdelning, men faktum är att det ändå sker. Man ger ångestdämpande också. Jag tror också att för den som verkligen bestämt sig för att ända sitt liv så gör den det, beter sig så att man släpper på extravaket osv. Kanske att det inte ens är depression i den mening vi menar att depression är, utan helt enkelt att de tröttnat på livet som sådant ändå?

mathor
2006-03-09, 21:25
Vilken urdum jävla komentar

Haha men det är ju där problemet ligger. Dem vill inte leva längre, ja varför vill dem inte dä? För dem är depprimerade och depprimerad är varenda jävla människa i perioder. Men dessa har ofast fastnat i en depprision och har skitsvårt att ta sig ur, där behöver dem hjälp. Inte ta självmord. För dem är precis som alla andra annars, lever livet och tycker det är kul och mindre kul ibland.

Men när dem är i depprisionen så ser dem bara svart, dem ser inget vitt, allt är mörkt för dem...

Du verkar ju inte veta ett piss, läs på lite och försöka använda den som sitter i huvet som alla fick när dem föddes för att den skall användas.



Nej, alla lider verkligen inte av depressioner någon gång under livet. Du har nog väldigt konstigt perspektiv på ordet depression. Nedstämda är de allra flesta - inte deprimerade.

kimonque
2006-03-09, 21:27
aja, jag skyller självmorden på 40-talisterna.

haha, det där var något av det roligaste jag läst på kollo :)

nemd
2006-03-09, 21:31
Nej, alla lider verkligen inte av depressioner någon gång under livet. Du har nog väldigt konstigt perspektiv på ordet depression. Nedstämda är de allra flesta - inte deprimerade.

Deprimerad = nedstämd för mig. Ursäkta mitt dåliga ordförråd och liknande grejer. Är ju inte allt för smarter..

Men man kan iaf förstå hur en människa som är deprimerad om man varit riktigt nedstämd. Ganska ofta uppkommer ju det efter man brutit med nån man älskar..

H.Emanuel
2006-03-09, 21:36
Folk svänger sig med ord som "deppig" osv när de är lite ledsna. För att få diagnosen depression ska man uppfylla ett antal kriterier. Klart som fan att man blir sänkt av en separation tillexempel eller att man blir ledsen över saker, men det behöver ju inte vara en depression.

nemd
2006-03-09, 21:39
Folk svänger sig med ord som "deppig" osv när de är lite ledsna. För att få diagnosen depression ska man uppfylla ett antal kriterier. Klart som fan att man blir sänkt av en separation tillexempel eller att man blir ledsen över saker, men det behöver ju inte vara en depression.

Nää men jag som är så dålig med ord, och som du säger man svänger hit och dit med ordet deppig så blir det deppig för mig. Jag brukar lägga många liknande saker i ett ord, folk fattar ju ofast vad man menar endå, men i detta fallet blev jag ju tillrättavisade och det var ju rätt i det.

Kanske 1/10 ungdomar idag som säger att dem är deppiga, är verkligen deppig, så det ordet använder många fel, inklusive jag.

H.Emanuel
2006-03-09, 21:41
Nää men jag som är så dålig med ord, och som du säger man svänger hit och dit med ordet deppig så blir det deppig för mig. Jag brukar lägga många liknande saker i ett ord, folk fattar ju ofast vad man menar endå, men i detta fallet blev jag ju tillrättavisade och det var ju rätt i det.

Kanske 1/10 ungdomar idag som säger att dem är deppiga, är verkligen deppig, så det ordet använder många fel, inklusive jag.
Alltså, det var inte riktat rakt in i just ditt hjärta det jag skrev, jag menade mer "generellt". Jag har inga problem med att du har svårigheter med ord :)

nemd
2006-03-09, 21:42
Alltså, det var inte riktat rakt in i just ditt hjärta det jag skrev, jag menade mer "generellt". Jag har inga problem med att du har svårigheter med ord :)

Hehe ne jag förstod det.. Ville bara skriva av mig litä. :D

mathor
2006-03-09, 21:48
Deprimerad = nedstämd för mig. Ursäkta mitt dåliga ordförråd och liknande grejer. Är ju inte allt för smarter..

Men man kan iaf förstå hur en människa som är deprimerad om man varit riktigt nedstämd. Ganska ofta uppkommer ju det efter man brutit med nån man älskar..


Du är ursäktad. Det är nämligen mycket vanligt att folk svänger med begrepp som depression och stress lite hur som helst.

nemd
2006-03-09, 21:49
Du är ursäktad. Det är nämligen mycket vanligt att folk svänger med begrepp som depression och stress lite hur som helst.

Tack :P hehe. Mm det svängs rätt mycket med dem orden. Jag svänger mycket, men jag vet iaf skillnaden på riktig deprision och nedstämdhet.

Haha nu tror jag att jag stavat olika varenda gång på det satans ordet.. usch det vill inte in i huvet..

Las
2006-03-09, 22:03
Ja,självmord är fruktansvärt. Att det är så mågna i dagens samhälle som lider av ångest och dylikt. OCh väljer att avsluta sitt liv. OCh det blev jag ytterst plågsamt medveten om när en av mina bästa vänner begick självmord. Och det avr inte många gånger man såg ahan utan ett leende på läpparna. Så börjar man tänka på hur många som han döljer hur de egentligen känner sig inombords. OCh att det är vanligare med depression än va dögat kan se. OCh det är ju ett stort samhälls beskymmer. För ökandet av deppresionns medeciner ökar också. Så samhället kan ju gå till att det kan bli mass depression och folk är utbrända också iallt större urstäckning än vad det är idag. OCh idag är det ju stora siffror som lider av det. OCh det kan faktist leda till ökandet av självmord också. OCh det är ju absolut inte bra.

nemd
2006-03-09, 22:07
Ja,självmord är fruktansvärt. Att det är så mågna i dagens samhälle som lider av ångest och dylikt. OCh väljer att avsluta sitt liv. OCh det blev jag ytterst plågsamt medveten om när en av mina bästa vänner begick självmord. Och det avr inte många gånger man såg ahan utan ett leende på läpparna. Så börjar man tänka på hur många som han döljer hur de egentligen känner sig inombords. OCh att det är vanligare med depression än va dögat kan se. OCh det är ju ett stort samhälls beskymmer. För ökandet av deppresionns medeciner ökar också. Så samhället kan ju gå till att det kan bli mass depression och folk är utbrända också iallt större urstäckning än vad det är idag. OCh idag är det ju stora siffror som lider av det. OCh det kan faktist leda till ökandet av självmord också. OCh det är ju absolut inte bra.

Jag beklagar.. :(

Mm det är just det, fler än vad man tror lider för dem kör med s.k mask på sitt ansikte. Dem är jätteglada tycker vi, men det är bara vad vi ser. Innombords lider dem. Men nåt som är ännu värre än att det bara ökar är ju att det kryper ner i åldern. Jag hör tjejer och killar i 8-9 års åldern som lider av djup depersion. Det tycker jag är läskigt..

Profetkaninen
2006-03-09, 22:11
Enligt ett nyhetsinslag som jag hörde för några månader sedan så är självmord den statistiskt största risken för mig att dö, då jag är mellan ca: 13 och 26 (minns inte exakt...).

På statistiska centralbyrån finns för den intresserade statistik över alla som tar ned skylten i vårt avlånga land, lite makabert men samtidigt inressant. En av prylarna i listan kommer tveklöst att förpassa mig från jordelivet om, hoppas jag, ett bra tag.

Under tiden kan man fundera över om man verkligen har sådan press idag ifrån samhället att lyckas jämfört med tidigare, jag tror inte på det-var-bättre-förr-snacket. Skulle vi t.ex. gräva i ett mörkt 50-tals sverige skulle vi nog hitta en hel del fattigdom, fördommar och jävelskap som vi lyckats bekämpa idag. Men idag så lever vi på större avstånd från varandra än tidigare. Barn idag ser det som självklart att ha ett eget rum osv, är det lite trångt och kärvt så kommer man förmodligen varandra närmare inom familjen.

äsch, godnatt :sleep:

Snafu
2006-03-09, 22:46
Jag minns att jag tvivlade på min egen må-brahet när en engelsman en gång sade "svenskar har den högsta självmordsfrekvensen i världen". Det är ju ganska mörkt under vintern och så tänkte jag osv osv, men nej, det är faktiskt en myt visade det sig - och följande källa ger denna förklaring:

A table of Suicide rates compiled by the World Health Organisation, Geneva, 2003, shows that while other Nordic and Baltic countries do show high rates of male suicide (e.g Lithuania, Estonia and Finland), Sweden does not exhibit an unusually high rate. Indeed France, New Zealand, Australia and Germany each show higher rates than Sweden. The Swedish rate is slightly higher than Canada and the USA perhaps but not the highest in the world. The myth of Swedish suicide” has its roots in the late-1950s when the American President Dwight D. Eisenhower referred to it in a speech which had been based on an inaccurate briefing. The President had tried to paint a negative picture of Sweden, a nation which - with its cradle-to-grave socialism - had set itself on a post-war neutral stance outside the then embryonic-NATO and American influence. Ever since many people have accepted the picture as fact and perpetuate the myth.


http://www.girardin.org/fabien/blog/2005/01/29/the-myth-of-swedish-suicide/

Corpobal
2006-03-09, 23:27
Men man kan iaf förstå hur en människa som är deprimerad om man varit riktigt nedstämd. Ganska ofta uppkommer ju det efter man brutit med nån man älskar..

Man kan inte förstå hur det är att bryta benet för att man fått en spricka i en tå, om man ska till en liknelse.

Big_Vik
2006-03-09, 23:33
Är självmord ett svek mot någon annan? Som om familjen, vännerna, staten eller någon annan hade rätt till ens eget liv. Man väljer själv om man vill leva vidare eller inte. Det viktigaste är att inte svika sig själv, inte att leva vidare för någon annans skull. Vill man dö så ska man få göra det. Det är naturens sätt att skilja de svaga från de starka, de som inte pallar motgångar tar självmord, på så sätt kan de andra generationerna bli starkare psykiskt (nu vet jag inte hur mycket det sitter i generna, men en del antar jag väl?)

nemd
2006-03-09, 23:37
Man kan inte förstå hur det är att bryta benet för att man fått en spricka i en tå, om man ska till en liknelse.

Nej inte helt till fullo, men då tycker jag nog en liknelse med en bryten arm och ett brytet ben är bättre.

För deprision, nedstämdhet är ju lite typ av samma smärta? Eller har jag fel? Visst i deprision har man kanske lite annat grejs också, men har jag inte rätt?

Då kan man iaf på ett ungefär förstå.. och det är ju menat till dem som snackar skit om att vara deprimerad och shit.

nemd
2006-03-09, 23:42
Är självmord ett svek mot någon annan? Som om familjen, vännerna, staten eller någon annan hade rätt till ens eget liv. Man väljer själv om man vill leva vidare eller inte. Det viktigaste är att inte svika sig själv, inte att leva vidare för någon annans skull. Vill man dö så ska man få göra det. Det är naturens sätt att skilja de svaga från de starka, de som inte pallar motgångar tar självmord, på så sätt kan de andra generationerna bli starkare psykiskt (nu vet jag inte hur mycket det sitter i generna, men en del antar jag väl?)

Visst om man vill dö så ska man få det. Men man vill dö då, just när man mår så, men man vill inte dö egentligen det är ju det man ser som utväg bara. Vi tänker ju saker ibland med tillfälligt..men bara för man tänker det så sker det ju inte alltid eller inte alltid man håller kvar denna tillfälliga tanke..

Corpobal
2006-03-09, 23:48
Nej inte helt till fullo, men då tycker jag nog en liknelse med en bryten arm och ett brytet ben är bättre.



En tillfällig svacka i ett annars "normalt" tillstånd gör inte att man kan förstå depression, vid en tragisk händelse kan en person drabbas av nedstämdhet och sorg. Då är det frågan om ett tillstånd av relativt välbefinnande som brutits, om det fortsätter så en lång tid kan det vara tal om en depression men för det flesta gör det inte det.

Tänk dig istället en person som har en bruten arm och ett brutet ben som aldrig läker, utan att själv veta om det och utan att kunna se hur det skulle kunna ändra sig. Detta kan fortgå i år efter år. Det kan bero på kemisk obalans i hjärnan som individen är född med, det vill säga en sjukdom som behöver behandling.

nemd
2006-03-10, 00:06
En tillfällig svacka i ett annars "normalt" tillstånd gör inte att man kan förstå depression, vid en tragisk händelse kan en person drabbas av nedstämdhet och sorg. Då är det frågan om ett tillstånd av relativt välbefinnande som brutits, om det fortsätter så en lång tid kan det vara tal om en depression men för det flesta gör det inte det.

Tänk dig istället en person som har en bruten arm och ett brutet ben som aldrig läker, utan att själv veta om det och utan att kunna se hur det skulle kunna ändra sig. Detta kan fortgå i år efter år. Det kan bero på kemisk obalans i hjärnan som individen är född med, det vill säga en sjukdom som behöver behandling.

Ja du behöver då inte förklara för mig vad en depersion är. Men jag säger inte att man kan förstå till fullo, men man kan tänka sig aight. Men iofs det beror ju från person till person också vissa har ju noll fantasi och ser endast det dem kan se med sina ögon dem är helt omöjliga att få att förstå. Men där tycker iaf jag att man kan förstå nåt sånär. Men nu ska vi inte haka upp oss på det tycker jag.. ingen viktig grej jao.

Tigerkotten
2006-03-10, 01:57
Självmord är en desperat, ofta onödig handling som kan undvikas med rätt hjälp.

Stämmer rätt bra.

Jag kan säga handen på hjärtat att jag själv försökt ta självmord.

Efterspelet var ju inte mycket alls ska man säga, man pratade med någon när man var på sjukhuset en snabbis. Sedan var det inget mera med det. Man kanske borde snackat mera och följt upp ang varför. Men inte mycket som sagt.

Saken varför man nog försöker ta livet av sig, är att man inte vet riktigt hur man ska ta sig till med saker och ting. Själv har jag alltid haft problem att ta upp vissa saker och ting med folk, och då har det varit så att man istället för ta tag i dom problemen att man försökt ta den lätta vägen ut.

Hade det kanske gått chatta/maila eller så med någon så kanske man hade kunnat prata dära om saker och ting. Ringa till någon ville jag knappast göra heller. Men det var mycket pga pressen vad man ska göra, skolan sket sig. Jag fuckade upp skolgången rätt rejält pga olika datorspel. Så blev så mycket att ta igen osv, detta skedde när jag var 18år, är nu idag 23år.

Men visst alla dagar är inte solsken, men jag tror inte jag kommer falla över den kanten igen iaf.

sissa
2006-03-10, 02:10
Är självmord ett svek mot någon annan? Som om familjen, vännerna, staten eller någon annan hade rätt till ens eget liv. Man väljer själv om man vill leva vidare eller inte. Det viktigaste är att inte svika sig själv, inte att leva vidare för någon annans skull. Vill man dö så ska man få göra det.


Varför det, egentligen? Varför är det viktigare än att leva vidare för sina barns skull, för sin mans skull, för sin mammas skull tills man kan leva för sin egen skull igen? Varför är det viktigt att alltid i alla lägen leva för sin egen skull? Varför är det inte viktigt att fortsätta leva ändå. Och kämpa.

H.Emanuel
2006-03-10, 06:10
Är självmord ett svek mot någon annan? Som om familjen, vännerna, staten eller någon annan hade rätt till ens eget liv. Man väljer själv om man vill leva vidare eller inte. Det viktigaste är att inte svika sig själv, inte att leva vidare för någon annans skull. Vill man dö så ska man få göra det. Det är naturens sätt att skilja de svaga från de starka, de som inte pallar motgångar tar självmord, på så sätt kan de andra generationerna bli starkare psykiskt (nu vet jag inte hur mycket det sitter i generna, men en del antar jag väl?)
Om du läser vad jag skrev i början så står det att 1 miljon människor per år i världen begår självmord. Menar du att någon skulle bli stärkt av att ha en eller ett par självmördare i släkten? Man är alltid noga med den sk "herediteten" när man har att göra med någon som suicidhotar just för att finns det i släkten anses risken mycket större. Så där faller ditt resonemang om "att stärka kommande generationer" ännu mer. Jag menar att en miljon är rätt mycket. Sen kan man faktiskt diskutera huruvida det är rätt eller fel, man kan bli tvångvårdad inom psykiatrin om man tillexempel har planerat sitt självmord. Är det rätt eller fel? Varför inte bara lämna den som vill ifred så att denne kan genomföra det i lugn och ro? Det är så du tycker det ska vara eller hur? Och så är det inte så tror jag att det är motgångar som gör att folk begår självmord. En motgång brukar väl däremot vara det som utlöser själva handlingen. Men alla som drabbas av motgångar tar inte livet av sig, så enkelt är det inte.

H.Emanuel
2006-03-10, 06:32
Myten om att Sverige skulle ha så fantastiskt höga självmordssiffror antas ha uppstått i samband med att Ingemar Bergmans filmer började visas i världen. Tro det eller ej.

Dipshit
2006-03-10, 06:43
Myten om att Sverige skulle ha så fantastiskt höga självmordssiffror antas ha uppstått i samband med att Ingemar Bergmans filmer började visas i världen. Tro det eller ej.
"källa på det?"
nämen finns det nån bra statistik tro?

H.Emanuel
2006-03-10, 06:49
"källa på det?"
nämen finns det nån bra statistik tro?
Ja. Socialstyrelsen skulle jag tro. Eller WHO? Man har fört noggrann statistik över just självmord iaf

nemd
2006-03-10, 12:34
Stämmer rätt bra.

Jag kan säga handen på hjärtat att jag själv försökt ta självmord.

Efterspelet var ju inte mycket alls ska man säga, man pratade med någon när man var på sjukhuset en snabbis. Sedan var det inget mera med det. Man kanske borde snackat mera och följt upp ang varför. Men inte mycket som sagt.

Saken varför man nog försöker ta livet av sig, är att man inte vet riktigt hur man ska ta sig till med saker och ting. Själv har jag alltid haft problem att ta upp vissa saker och ting med folk, och då har det varit så att man istället för ta tag i dom problemen att man försökt ta den lätta vägen ut.

Hade det kanske gått chatta/maila eller så med någon så kanske man hade kunnat prata dära om saker och ting. Ringa till någon ville jag knappast göra heller. Men det var mycket pga pressen vad man ska göra, skolan sket sig. Jag fuckade upp skolgången rätt rejält pga olika datorspel. Så blev så mycket att ta igen osv, detta skedde när jag var 18år, är nu idag 23år.

Men visst alla dagar är inte solsken, men jag tror inte jag kommer falla över den kanten igen iaf.


Riktigt trist att höra.. tråkigt att folk ska kunna må så dåligt att dem tar till med sånna grejjer. OCh det är just det att oftast har man svårt att ta vissa saker eller saker med folk och när man är deppig så är det oftast ännu svårare, man känner sig löjlig ibland osv, så då går man ju gärna inte och snackar med nån.. där är det bra i dagens läge att internet är så etablerat så då kan man hitta folk att snacka med över internet och så. det hjälper ju faktist lite. Hmm det var konstigt att det inte följdes upp efteråt, var det du som sa ifrån typ eller tog "dem" aldrig tag i det?

hoppas det känns bättre idag iaf...

hangatyr
2006-03-10, 12:43
jag har inga problem med tanken på att en nära anhörig eller vän skulle ta livet av sig. givetvis skulle jag bli ofattbart ledsen och säkert också arg, men om man verkligen inte ser ngn utväg så måste man få ha rätten att ta sitt eget liv. om den rätten inte finns, vad är det då för vidrigt samhälle vi lever i?

förr hamnade man i helvetet om man tog livet av sig, för det hade kyrkan bestämt. jag tror att det enorma tabu som finns idag mot självmord härrör från den tiden.

grisbil3n
2006-03-10, 12:46
jag har inga problem med tanken på att en nära anhörig eller vän skulle ta livet av sig. givetvis skulle jag bli ofattbart ledsen och säkert också arg, men om man verkligen inte ser ngn utväg så måste man få ha rätten att ta sitt eget liv. om den rätten inte finns, vad är det då för vidrigt samhälle vi lever i?

förr hamnade man i helvetet om man tog livet av sig, för det hade kyrkan bestämt. jag tror att det enorma tabu som finns idag mot självmord härrör från den tiden.

Man vill väl påstå att självmordsbenägenhet(?) är ett sjukdomstillstånd som kan botas. Eller så har jag fått det om bakfoten.

nemd
2006-03-10, 12:51
jag har inga problem med tanken på att en nära anhörig eller vän skulle ta livet av sig. givetvis skulle jag bli ofattbart ledsen och säkert också arg, men om man verkligen inte ser ngn utväg så måste man få ha rätten att ta sitt eget liv. om den rätten inte finns, vad är det då för vidrigt samhälle vi lever i?

förr hamnade man i helvetet om man tog livet av sig, för det hade kyrkan bestämt. jag tror att det enorma tabu som finns idag mot självmord härrör från den tiden.

Njae, eller kanske inte. Det är ju endå så som jag skrev nån gång tidigare, att denna personen vill ju egentligen inte dö. Den vill bara dö för tillfället när den känner som den gör för den inte ser nån annan utväg.

Ett dåligt exempel, kommer ej på något bättre nu. Att om man inte ätit på ett tag, vill man ju ha mat, för man är hungrig. Man kan börja fantisera om mat om det gått riktigt länge men sen när man fått i sig maten, då vill man inte ha alla de saker man fantiserade om tidigare.. Ahh dåligt exempel som sagt men typ så är det ju.

hangatyr
2006-03-10, 13:08
Så en människa ska tvingas att vara vid liv till vilket pris osm helst? vansinne, tycker jag. låt säga att jag lider av svårartad, smärtsam, obotlig cancer. ska jag tdå tvingas leva vidare bara för att min släkt eventuellt kan ta illa upp för att jag tar mitt liv? konstigt resonemang.

grisbil3n
2006-03-10, 13:10
Så en människa ska tvingas att vara vid liv till vilket pris osm helst? vansinne, tycker jag. låt säga att jag lider av svårartad, smärtsam, obotlig cancer. ska jag tdå tvingas leva vidare bara för att min släkt eventuellt kan ta illa upp för att jag tar mitt liv? konstigt resonemang.

Extremfall juh.

Men jag håller med dig det är inte det, alla har det yttersta ansvaret för sitt eget liv.

hangatyr
2006-03-10, 13:11
Extremfall juh.

.

ja visst. men i vilka andra fall än extremfall är självmord en aktuell utväg?

grisbil3n
2006-03-10, 13:15
ja visst. men i vilka andra fall än extremfall är självmord en aktuell utväg?

Du sa ingenting om omständigheterna från början, skillnad på om man är extremt sjuk och om man bara är jävligt deprimerad det förstår jag också.

mini
2006-03-10, 13:19
Du sa ingenting om omständigheterna från början, skillnad på om man är extremt sjuk och om man bara är jävligt deprimerad det förstår jag också.
Vad är det som gör att man inte kan kalla "jävligt deprimerad" för "extremt sjuk" i din värld?

hangatyr
2006-03-10, 13:23
Du sa ingenting om omständigheterna från början, skillnad på om man är extremt sjuk och om man bara är jävligt deprimerad det förstår jag också.


jag anser att såväl fyfisk som mental ohälsa kan vara skäl till självmord.

nemd
2006-03-10, 13:25
jag anser att såväl fyfisk som mental ohälsa kan vara skäl till självmord.

Men det är ju den mentala ohälsan som leder till självmord? Tar du självmord för du har en fysiks ohälsa så mår du psykiskt dåligt.. och det är för att du mår psykiskt dåligt av det som du just tar livet..

grisbil3n
2006-03-10, 13:30
jag anser att såväl fyfisk som mental ohälsa kan vara skäl till självmord.

Ok, då förstår jag hur du menar, men du använde ju obotlig cancer som ett exempel på då självmord var mer legitimt, eller så missförstod jag.

Vad är det som gör att man inte kan kalla "jävligt deprimerad" för "extremt sjuk" i din värld?

Hahah, jag var verkligen inte ute efter att agitera. Jag ville bara visa på att det är skillnad på det klassiska dödshjälpscenariot där personen har ont hela tiden och det inte finns något sätt att bota den rent fysiska biten som ligger bakom självmordstankarna eller motsvarande, och depressioner o andra sidan. Jag dömmer ingen, jag tänker inte kritisera vare sig självmord eller de som motsätter sig fenomenet. Ok?

Big_Vik
2006-03-10, 14:11
H. Emanuel: Du är för smart för mig, läs vad jag skriver till Sissish nedan istället: :D

Varför det, egentligen? Varför är det viktigare än att leva vidare för sina barns skull, för sin mans skull, för sin mammas skull tills man kan leva för sin egen skull igen? Varför är det viktigt att alltid i alla lägen leva för sin egen skull? Varför är det inte viktigt att fortsätta leva ändå. Och kämpa.

Du gillar inte frihet och mänskliga rättigheter va? Om du mot förmodan gör det, hur kan du säga att du gillar frihet och mänskliga rättigheter, när du inte ens vill ha frihet över eller rättighet till ditt eget liv? ;)

Barn kan du plocka bort ur resonemanget för det innefattar arton års ansvar som är omöjligt att leva upp till post mortem så att säga. (Även om jag kanske mestadels ser det som en tidsbegränad ägodel för föräldrarna, vilken de kan stöpa i vilken jävla form som de själva behagar, för man, jag i vart fall, vill ju fasen inte rucka på human rights liksom, då ska du se en moderator med ett träakigt namn som lackar snabbare än sin egen skugga.... :D)

Varför det inte är viktigt? För att man själv inte vill! Sicket prat. Älskar du verkligen dina släktingar om du försöker hålla dem vid liv mot deras vilja? Klart jag fattar att det ju kan vara skillnad från fall till fall, ex. någon i familjen som drabbats av en allvarlig cancersculvst på sin människokropp, eller bara en polare som är inne i en down-period. För livet består ju av ups and downs(downas undantaget, om de haft fullt medvetande hade de nog förstått att deras liv bara är just downs, så det är ju en välsignelse för deras del att de inte förstår hur bespottade de är ibland "vanligt", fan vad jag ogillar den termen förresten, folk).

I det senare kompis-fallet är det klart att man ska lägga sig i, men nu talade jag om människor som för sedan länge gett upp hoppet, och det tycker jag att man ska repsektera. Självklart ska man alla gånger fråga om beslutsunderlaget samt föregående händelser till deras avgörande beslut och såklart ifråggasätta alla premisser som underbygger deras dödliga slutsats, men det är emellertid inte samma sak som att respektera beslutet.

Jag tar ytterligare ett exempel. man ska inte låta en alkohol eller drogpåverkad polare "do his thing" när han står där med pistol i handen. Vi éftersträvade ju så högt att människan själv skulle få bestämma, men om någon typ av sinnesförvirring är inblandad kan denna i högsta grad medverka till ta ett ofördelaktigt, felaktigt beslut tas. Det är alltså snarare fyllan/ruset/psyksjukdomen som bestämmer än personen själv, och i det fallet kan tvångsåtgärder möjligen behövas. (Jo jag är medveten om att det kan vara knivigt att dra gränser för när man är vid sina sinnens fulla bruk)

När det gått upp för en människa att vår existens inte syftar till ett skit, att livet inte har någon mening, och när ens förnuft inte längre klarar av att ställa sitt hopp till uråldriga psykfallsavhandlingar, så kan nog även den psykiskt starkaste drabbas av smärre depressioner, men man måste göra sitt yttersta för att ta sig igenom dessa, annars har man inte i livet att göra, för livet är vilja till makt, inte vilja till självutplåning.

Tolkia
2006-03-10, 19:27
Älskar du verkligen dina släktingar om du försöker hålla dem vid liv mot deras vilja?
Missförstår du med flit för att verka lite provokativ, eller ser du verkligen inte skillnaden mellan att leva vidare trots att man inte mår überbra, eftersom man har barn att ta hand om (och som man kanske inte vill utsätta för att hitta sin hängda mamma/pappa i garaget eller något), föräldrar som älskar en och som man älskar etc. och att bli tvingad av någon att leva? Det är nog rätt sällan som någon sätter pistolen mot huvudet på en suicidal människa och säger "du vågar inte försöka, för då smäller det" (det känns som om det inte finns så mycket att hota en självmordskandidat med). Fast för all del, det är ju min högst personliga åsikt.

Sedan håller jag inte med om att det är viljan till makt som håller oss flytande; jag skulle säga att det är viljan till LIV, eller möjligen viljan till glädje (därmed inte sagt att man skulle HA glädje just i det aktuella ögonblicket, men mman hoppas ju alltid på det). Om man vill ta till ordentligt skulle man även kunna säga att det är skräcken för döden, d.v.s. skräcken för det okända. Människor tenderar att vilja ha det de känner till hellre än att få något de inte känner till, hur jävligt det de känner till än är.

Strongman
2006-03-10, 19:47
här där ja bor e det 2-3 pers som tagit livet av sig dom senaste åren, bor i en väldigt liten ort

Rockhard
2006-03-10, 19:58
Tur att det är olagligt då. Undras vad straffet kan vara? *rolleyes*

Är det? Svårt att straffa ngn som är död men för självmordsförsök borde man ju kunna sätta dit några :devil:

H.Emanuel
2006-03-10, 20:05
Är det? Svårt att straffa ngn som är död men för självmordsförsök borde man ju kunna sätta dit några :devil:
Är självmord olagligt? Allvarligt alltså. Jag tror inte det, inte i det här landet iaf. Möjligtvis långt tillbaks i tiden. På typ 1600-talet var det bövelen(Bödeln) som tillkallades när självmördares lik skulle tas om hand, skäras ned osv. Detta för att det ansågs smittsamt för alla andra. Det finns nån story om en präst som skar ned en piga som hängt sig på en gård, vilket fick till följd att han förlorade all ära och redbarhet samt sitt tjänsteutövande. Självmördare begravdes typ i skogen, men det vet väl alla redan. I Dantes Inferno existerar självmördarna instängda i burar av törnar omgivna av mördare och andra våldsbrottslingar

Rockhard
2006-03-10, 20:10
Är självmord olagligt? Allvarligt alltså. Jag tror inte det, inte i det här landet iaf. Möjligtvis långt tillbaks i tiden. På typ 1600-talet var det bövelen(Bödeln) som tillkallades när självmördares lik skulle tas om hand, skäras ned osv. Detta för att det ansågs smittsamt för alla andra. Det finns nån story om en präst som skar ned en piga som hängt sig på en gård, vilket fick till följd att han förlorade all ära och redbarhet samt sitt tjänsteutövande. Självmördare begravdes typ i skogen, men det vet väl alla redan. I Dantes Inferno existerar självmördarna instängda i burar av törnar omgivna av mördare och andra våldsbrottslingar

Jag vet inte, det var nån som skrev det tidigare i tråden. Om det inte var olagligt tidigare så var det ju ett säkert sätt att hamna i helvetet, så folk drog sig väl för det. Men enligt Jan Gilluo och hans häxprocess-serie så kunde man ju ange sig själv som häxa och bli förlåten innan man brändes på bål och på så sätt hamna i himlen iaf :)

H.Emanuel
2006-03-10, 20:26
H. Emanuel: Du är för smart för mig, läs vad jag skriver till Sissish nedan istället: :D

Du är begåvad, Big Dick, inget snack om saken. Och du gillar att provocera, eller hur? Inget fel med det heller

H.Emanuel
2006-03-10, 20:29
Men enligt Jan Gilluo och hans häxprocess-serie så kunde man ju ange sig själv som häxa och bli förlåten innan man brändes på bål och på så sätt hamna i himlen iaf :)
Sjysst regel . Var det inte också det där att om man sjönk när man slängdes i sjön så betydde det att man var oskyldig till häxeri?

Jense
2006-03-10, 20:29
nä, jag vet inte vad jag ska skriva mer än att det är upprörande själviskt att begå självmord.

High1ander
2006-03-10, 22:08
mejerierna får börja blanda prozac i mjölken.. Då skulle en stor del av svenska folket få i sig prozac och den delen skulle mest troligen inte drabbas av deppresioner och således inte ta självmord..
Eller inte... Flera studier visar att Prozac och andra anti-deppdroger ökar riskerna för självmord bland unga. Det är bara hos vuxna som man kunnat se någon form av positiv effekt... Jag är inte mycket för lyckopiller, för när man får det mår man skit, och första 2 veckorna när man börjar ta det så blir det ännukonstigare för kroppen, och då är det extra stor chans att man begår självmord, innan skiten ens börjat verka positivt.

Fultjack här ändå "rätt" på ett plan. Varför ska det vara lag på att leva, jag vill ju inte att alla som känner sig nere ska begå självmord, men om man är av sådant typ att man har det som livsfilosofi att allt är dåligt, eller världen bara innebär lidande, varför inte begå självmord? Ungefär som någon buddistisk syn på livet är bara lidande... Visst nu tycker alla deprimerade att livet är skit och bara lidande. Jag anser bara att man ska ha rätten till sitt liv, även att ta det. - Men jag säger inte på nått sätt att man ska låta folk må dåligt, eller inte ge vård, eller försöka vårda.

Vanligaste dödsorsaken i Sverige för män mellan 19-45 år är självmord, ca 3 gånger fler dör i Sverige pga. självmord gentemot traffiken. Men några nollvisioner inom självmord finns inte.

sissa
2006-03-10, 22:23
Big_Vik -


Jag är inte helt orund under fötterna just nu,men jag snackar inte om man själv ska kunna bestämma om man vill ta livet av sig eller inte, för det bestämmer man redan över ( om man inte är så sjuk så man inte ens kan ta livet av sig ) Vill jag ta livet av mig så gör jag det liksom.

Jag tänkte mest på inställningen. För mig är det inte otänkbart att man inte lever för sin egen skull alltid. Eller att man fortsätter ta ett steg framför det andra fast att livet är skit och meningslöst.

En kompis mamma tog livet av sig och jag respekterar henne för det beslutet, men det handlar inte om det. Klart att hon mådde skit. Jag ser inte henne som ett jäkla ego som är dum i huvvet. Men jag står inte och utropar " yes! Personlig frihet, mänskliga rättigheter :hbang: !" för det.

Kwon
2006-03-10, 22:28
Jag ser inte henne som ett jäkla ego som är dum i huvvet. Men jag står inte och utropar " yes! Personlig frihet, mänskliga rättigheter :hbang: !" för det.

So true! :hbang:

Big_Vik
2006-03-11, 13:14
Läste om någon ädel man som tog självmord för att livförsäkringen kunde försörja hans familj, vilket han, som jag fattat det, inte kunde själv. Såatteh självmord behöver ju inte alltid vara egoistiskt.