handdator

Visa fullständig version : För mycket armträning?!


Lord_X
2002-10-13, 21:43
:confused: Något som jag av någon anledning började fundera på nu är; hur folk som kör biceps och tricceps på särskilda dagar tänker egentligen.. Det är de minsta muskelgrupperna, de behöver minst träning, de används mest hela tiden i andra övningar.. Hur fasen kan man då köra ett program som t.ex...

Dag 1: Bröst
Dag 2: Rygg
Dag 3: Ben
Dag 4: Triceps
Dag 5: Biceps
Dag 6: Axlar, Mage

Bara ett exempel... Här ser man enkelt att var och en av biceps och triceps får relativt (för?) mycket träning 2 dagar/vecka.
Ofta är det också relativt långa program.. Jag vet att många tidningar och internetsidor har med vansinniga program som kan innebära t.ex bröst: 12-15 set och sen 3 dagar senare ett vansinnigt tricepsprogram på ungefär lika många set.. Visst, det funkar nog om man inte är ren.. Men om man är ren, hur mår musklerna då av ett sådant upplägg??
Någon som tränar på det här sättet?? Har ni någon viloperiod ibland?? I så fall, hur funkar musklerna efter den?? starkare/svagare/samma?

Arne Persson
2002-10-13, 22:16
Halleluja! :angel: Skönt att man har fått det bekräftat av sann expertis! :D Då är man tydligen HEEEEELT vansinnig då:p. Efter att ha kört massor av set på armarna tex 30 set triceps (tungt) och över 20 set biceps (också det tungt) under en massa års tid plus alla set bröst, rygg, axlar, ben (faktiskt) osv så är jag väl nu redo att läggas in. Det allra värsta är min käre Lord_X att jag fortfarande inte lyckats inta någon form av steroider eller dylikt. Snyft. Jag har tom lyckats trots all vansinnig träning pressa upp mina armar i över 50 cm. Jag kan dessutom lova dig att dom är starkare än vad dom ser ut att vara. Jag är mkt ledsen om jag har råkat rasera din världsuppfattning nu. Då ber jag hemskt mycket om ursäkt.

Munter
2002-10-13, 22:29
Touché.

[euphoria]
2002-10-13, 23:42
Fan Arne! Du kör verkligen slut på dina armar :bpump: :kickass:

Grahn
2002-10-14, 06:53
Tror inte setantalet på ett träningspass ger överträning det får man väl av att träna dem för ofta inte med för många set. Sen kan man ju köra lågreppare med och då pallar man ju fler set iofs.

Dock kan man ju fråga sig om det är absolut nödvändigt, lär ju iofs ge sjysst muskel uthållighet, knappast tids effektivt men knappast skadligt heller imo.

Peter
2002-10-14, 09:20
-> Arne. Du brukar ju ofta förfära dig över tung excentrisk träning, forced reps osv med motiveringen att skaderisken och risken för överträning ökar. Du tror inte man kan vänja sig vid dessa träningsformer och lite lägre setantal på samma sätt som du vant dig vid denna mängdträning?

För många känns det kanske mer lockande att köra 5-10 set med lite forced reps än att hänga på gymmet flera timmar om dagen. Man får ju inte samma uthållighet som dig men alla jobbar ju inte med att släpa och montera gymutrustning så det kanske inte gör så mycket för de som bara vill bli lite stora och starka.

Peter

Arne Persson
2002-10-14, 09:38
Enl. vissa forskare så är det inte helt bevisat att eccentrisk träning ger bäst resultat bara för att man råkar, under vissa förutsättningar, köra tyngre där. Jag har sett svåra "missbrukare" av forcerade reps vilket gör att jag har blivit tveksam till metoden. Speciellt när man vill ha koll på sina egentliga styrkeökningar. Jag kör själv som sagt mkt set, men jag har tränat mig till att tåla det det också.
Ps. Har faktiskt på senare tid tvingats dra ned setantalet vilket gjort att träningen gått käpprätt åt he.:devil: Från och med idag så skall det min skäl bli ändring på det!:insane:

Peter
2002-10-14, 10:07
Jo jag vet att du vant dig vid din högsetsträning under en längre period.

Det vore ju mycket märkligt om det vore så att alla forskare var helt överens om att excentriskt träning var mycket bättre än koncentrisk. Jag har däremot råkat läsa en hel del forskning på området och det verkar ju som det är minst lika effektivt som koncentrisk i alla fall. Sen måste man givetvis träna lagom ofta osv för att inte överträna.

Personligen tycker jag man kan använda set 1 och ev set 2 för att jämföra styrkan från förra veckan eller personbästan osv. Efter det blir det väldigt svårt tycket jag eftersom en massa olika faktorer börjar spela in som hur tungt man körde i de första setten, exakt hur länge man vilade mellan osv. Använder du alla 30 set för att jämföra vikten från tidigare pass?

Att ta hjälp av tre passare och sen skryta om vilka vilkter man tar i bänkpressen håller jag med om är ganska patetiskt.

Peter

Arne Persson
2002-10-14, 10:38
Kom ihåg att jag alltid har med ett eller flera uppvärmningsset i de tunga övningarna. Därför blir mina tunga set inte förrän vid 4-5:e settet. Jag brukar använda övningarna i slutet (superseten) som ren tung mjölksyra träning och därför är det svårt att jämföra från pass till pass.

Cuddly
2002-10-14, 11:23
Originally posted by Arne Persson
Halleluja! :angel: Skönt att man har fått det bekräftat av sann expertis! :D Då är man tydligen HEEEEELT vansinnig då:p. Efter att ha kört massor av set på armarna tex 30 set triceps (tungt) och över 20 set biceps (också det tungt) under en massa års tid plus alla set bröst, rygg, axlar, ben (faktiskt) osv så är jag väl nu redo att läggas in. Det allra värsta är min käre Lord_X att jag fortfarande inte lyckats inta någon form av steroider eller dylikt. Snyft. Jag har tom lyckats trots all vansinnig träning pressa upp mina armar i över 50 cm. Jag kan dessutom lova dig att dom är starkare än vad dom ser ut att vara. Jag är mkt ledsen om jag har råkat rasera din världsuppfattning nu. Då ber jag hemskt mycket om ursäkt.

Arne,

Det är möjligt att jag missat någonting men Lord_X har väl aldrig påstått att du är vansinnig eller att han är eller refererar till någon "sann expertis"?

Om du använt steroider eller ej vet troligtvis bara du. Därmed inte sagt att du har gjort det, det är bara ett allmänt påpekande om att man ska ta en hel del som sägs på diskussionsgrupper med en nypa salt. I synnerhet gäller det det infekterade ämnet dopning.

Enligt min världsuppfattning, som åtminstone i detta ämne för övrigt ännu inte är raserad, är du ett undantag och definitivt inte en typisk tränande. De flesta tränande med normal återhämtningsförmåga skulle gå i väggen och överträna med den form av intensiv högsetträning du använder. Att du dessutom nått ett övre armomfång på över 50 cm är ju ännu en indikator på att du är undantaget som eventuellt bekräftar regeln.

Det här är ingen kritik mot dig eller dina träningsmetoder. Jag är rätt säker på att du inte går och drar benen efter dig på gymet och jag är också rätt säker på att du slitit en hel del för att uppnå dina resultat. Det enda jag velat påpeka är att en del, däribland du, har förutsättningar som är extraordinära och som innebär att vederbörandes potential, dels vad gäller tolerans mot träningsmängd och träningsintensitet och dels vad gäller muskel- och styrketillväxt, klart överstiger den normale tränandes.

Thomas

Cuddly
2002-10-14, 11:27
Originally posted by Grahn
Tror inte setantalet på ett träningspass ger överträning det får man väl av att träna dem för ofta inte med för många set. Sen kan man ju köra lågreppare med och då pallar man ju fler set iofs.

Dock kan man ju fråga sig om det är absolut nödvändigt, lär ju iofs ge sjysst muskel uthållighet, knappast tids effektivt men knappast skadligt heller imo.

Alla träningsvariabler (intensitet, volym, frekvens) har potential att leda till överträning. För hög volym, dvs för många set och eller övningar, kan också leda till överträning på samma sätt som för hög frekvens, antal träningstillfällen, eller för hög intensitet kan ha det.

Thomas

Niclaaas
2002-10-14, 12:36
cuddly: jävligt bra skrivet, håller med om varenda ord

Arne Persson
2002-10-14, 12:39
Hmmm, få se nu var jag skall börja: Eftersom Lord_X påtalade det vaansinniga i att köra många set så drog jag bara den slutsatsen eftersom jag trivs utmärkt med det. Jag vet flera exempel på personer som fått UTMÄRKTA resultat utan dopingskiten. Problemet idag är att de flesta är så djävla hjärntvättade att de tror att man inte kan få mkt muskler och styrka utan. Mao har de givit upp ens innan de har försökt.:booty: Det är mkt möjligt att jag inte är någon typisk tränande ;) men några speciella anlag har jag DEFINITIVT INTE! Jak kan väl tillägga att flera av mina adepter under åren har fått mkt bra resultat av mina "metoder".
Jag kan också säga med facit i hand att jag är mkt stolt och nöjd att jag aldrig gick på dopingen för då hade jag förmodligen idag varit en missbrukare. Risken är ju att man hade fått smak för skiten och sedan inte kunnat sluta. Och så slapp jag oroa mig för att något skulle kunna gå fel pga dopingen när vi väntade vår underbara lilla dotter. Hon är betydligt viktigare för mig än att dopa sönder kroppen!

Lillgrabben
2002-10-14, 13:54
Helt rätt angående doping Arne! :cheers:
Många av nybörjarna man läser om på diverse forum är mera intresserade av olika mirakelgörande tillskott än vad de är av hur man lämpligen ska utföra träningspassen för att uppnå önskad effekt! :devil:

MVH / Lillgrabben

Cuddly
2002-10-14, 14:20
Originally posted by Arne Persson
Hmmm, få se nu var jag skall börja: Eftersom Lord_X påtalade det vaansinniga i att köra många set så drog jag bara den slutsatsen eftersom jag trivs utmärkt med det.

Underförstått så får jag intrycket att du också drog den slutsatsen att eftersom du trivs med det, dvs det fungerar för dig, så fungerar det för alla andra? Sanningen är ju tyvärr inte alls sådan vilket jag antar var vad Lord_X menade med att det var "vansinnigt".

Originally posted by Arne Persson
Jag vet flera exempel på personer som fått UTMÄRKTA resultat utan dopingskiten.

Samma här. Dock vet jag betydligt flera människor som inte fått bra resultat som haft dålig genetik och enbart haft information tillgänglig som varit inriktad mot och för genetiskt överlägsna och/eller dopningsunderstödda individer.

Originally posted by Arne Persson
Problemet idag är att de flesta är så djävla hjärntvättade att de tror att man inte kan få mkt muskler och styrka utan. Mao har de givit upp ens innan de har försökt.:booty:

Vem är det som är ansvarig för den här hjärntvätten då? Jag hävdar att det är:


Muskeltidningarna. De använder proffs och elitbyggare i sina artiklar oftast totalt utan urskiljning, dvs det spelar inte så stor roll att personerna både dopar sig och har genetiska förutsättningar långt bättre än en normal människas utan man framhäver ändå dem som förebilder, ofta med devisen "bara man satsar stenhårt på sin träning kan alla bli så här".

Samhället. I dagens samhälle skall allting gå fort och skyndas på. Dessutom brukar lösningar till problem oftast lösas genom kvantitativa insatser istället för kvalitativa, dvs "mer är bättre" används överallt och det gäller även inom träning till många tränandes förtret när resultaten uteblir trots att de tränar mer och hårdare.

Tränande med bra förutsättningar. Om en nybörjare eller en person med normala förutsättningar frågar "största killen på gymet" om råd så är risken stor att de råd som fås inte kommer att leda någon vart. Om vi antar att dopning inte ligger bakom den stora killens framgång så är chansen ändå stor att bra genetik och bra förutsättningar spelat stor roll. Den träning som lett fram till den storlek som nybörjaren imponeras av och eftersträvar är oftast inte ens applicerbar på nybörjaren eftersom vederbörande saknar den återhämtningsförmåga m.m. som krävs.


Originally posted by Arne Persson
Det är mkt möjligt att jag inte är någon typisk tränande ;) men några speciella anlag har jag DEFINITIVT INTE! Jak kan väl tillägga att flera av mina adepter under åren har fått mkt bra resultat av mina "metoder".

Du kan kalla det vad du vill. Speciella anlag, bra förutsättningar, bra genetik etc. Faktum kvarstår att den träning du ägnar dig åt inte är något som skulle vara produktivt för en människa med vanliga, ordinära, normala förutsättningar. Jag betvivlar inte att flera av dina adepter fått bra resultat med dina metoder men det gör dem för den skull inte till metoder som är lämpade för den normaltränande i gymet. För övrigt förstår jag inte varför människor med bra förutsättningar tenderar att bli så upprörda när man påstår att de har just bra förutsättningar. Var glad och tacksam istället! Det skulle jag vara. Än en gång vill jag påpeka att bara för att man har bättre förutsättningar än vad som är normalt så betyder det inte att man är en sämre människa eller att man inte måste kämpa för att utveckla sin potential.

Originally posted by Arne Persson
Jag kan också säga med facit i hand att jag är mkt stolt och nöjd att jag aldrig gick på dopingen för då hade jag förmodligen idag varit en missbrukare. Risken är ju att man hade fått smak för skiten och sedan inte kunnat sluta. Och så slapp jag oroa mig för att något skulle kunna gå fel pga dopingen när vi väntade vår underbara lilla dotter. Hon är betydligt viktigare för mig än att dopa sönder kroppen!

Du har all rätt och du bör vara stolt över ditt beslut att avstå från dopningen! Heder åt det. Jag förstår definitivt hur du känner inför din dotter. Jag fick själv en likadan - fast bättre såklart ;) - tidigare i år. Grattis i efterskott åt knodden förresten! :)

Thomas

Lord_X
2002-10-14, 15:19
Originally posted by Arne Persson
Halleluja! :angel: Skönt att man har fått det bekräftat av sann expertis! :D Då är man tydligen HEEEEELT vansinnig då:p. Efter att ha kört massor av set på armarna tex 30 set triceps (tungt) och över 20 set biceps (också det tungt) under en massa års tid plus alla set bröst, rygg, axlar, ben (faktiskt) osv så är jag väl nu redo att läggas in. Det allra värsta är min käre Lord_X att jag fortfarande inte lyckats inta någon form av steroider eller dylikt. Snyft. Jag har tom lyckats trots all vansinnig träning pressa upp mina armar i över 50 cm. Jag kan dessutom lova dig att dom är starkare än vad dom ser ut att vara. Jag är mkt ledsen om jag har råkat rasera din världsuppfattning nu. Då ber jag hemskt mycket om ursäkt.


Jaha, själv tycker jag att det är väldigt bakvänt att köra flest set för de minsta muskelgrupperna.
Jag vet inte var du ville komma med det där... Själv kan jag bara få ut en enda sak av det.. Nämligen; Antingen kör man sin träning med hög kvalitet och låg kvantitet, eller hög kvantitet och låg kvalitet. Jag antar att du behöver så där många set för att klara av att aktivera muskeluppbyggnadsprocessen då, vilket måste innebära att din intensitet är väldigt låg.
Vad gäller de där 50 centimetrarna, så säger de ingenting eftersom du inte nämner något om din fettprocent. Stark kan man vara utan att ha speciellt stora armar.

Arne Persson
2002-10-14, 16:04
Cuddly: Tackar!:D Jag håller med om det mesta du skrivit förutom att jag forfarande insisterar på att mina anlag är inte precis något uppseendeväckande.:bpump:
Lord_X: Det går utmärkt att köra många set med kvalitet. Sedan finns det trots allt ett fyiskaliskt samband mellan muskelns tvärsnittsyta och kraften den kan utveckla speciellt om dess hypertrofi är myofibrill(isk) och inte sarcoplastisk. Självfallet är jag inte deffad men man ser nog trots muskulaturen under. Jag tränar med upptill 90 kg med stopp bak huvudet i liggande triceps ext. strikt samt sittande frenchpress upp 75 kg med stopp bak nacken och 20 kg int. stång samt bakvänd sittande scottbräda, kör hammer curl upp 46 kg och scottcurl med hantel och concentrationscurl med upp till 44 kg, trots min mängdträning och odeffade 50 cm's armar.;)

Cuddly
2002-10-14, 16:24
Originally posted by Lord_X
Jaha, själv tycker jag att det är väldigt bakvänt att köra flest set för de minsta muskelgrupperna.

För mig är det också bakvänt att träna med så många set. Det funkar inte för mig och det funkar inte för de flesta vanliga tränande. Däremot funkar det ju för Arne vilket är huvudsaken för honom eller hur? Vi andra har att välja på att irritera oss över vår egen dåliga eller mer korrekt - ordinära - återhämtningsförmåga eller att göra det bästa av det och träna på ett sätt som funkar för oss. Jag vet vad jag väljer.

Originally posted by Lord_X
Nämligen; Antingen kör man sin träning med hög kvalitet och låg kvantitet, eller hög kvantitet och låg kvalitet. Jag antar att du behöver så där många set för att klara av att aktivera muskeluppbyggnadsprocessen då, vilket måste innebära att din intensitet är väldigt låg.

Det är inte helt rätt att jämställa få set med hög kvalitet och vice versa. Det man får ut av träningen är beroende av hur man kombinerar intensitet, volym och frekvens. Om vi antar att Arne inte tränar med absolut maximal intensitet men däremot med hög intensitet så skulle det kunna innebära att han mha sin återhämtningsförmåga ändå är kapabel att få bra resultat och dessutom på ett sätt som kanske passar honom bättre, dvs många set. Detta gäller Arne och andra som har liknande förutsättningar som honom men även andra normala tränande men dock i begränsad mängd och inte med lika hög volym och/eller frekvens.

En annan aspekt är att en tränandes träningsnivå också dikterar villkoren för hur kombinationen av träningsvariablerna utformas. Ponera att vi har en tränande som nått sin styrkemässiga potential på träning med få set a la traditionell HIT. Den tränande kanske dessutom har nått ett läge där leder och ligament börjar ta stryk trots perfekt rörelseutförande och kontrollerat repstempo. Vad återstår då att göra förutom att lägga av med träningen? Jo, experimenterande med träningsvariablerna. Den tränande drar ned en aning på intensiteten. Istället för att köra till positiv failure, så stannar vederbörande en eller ett par reps innan. Samtidigt kombineras detta med att något eller några extra set läggs till på varje övning.

Ett annat tänkbart scenario är att den tränande radikalt ändrar träningsupplägget så att antalet set ökas till exempelvis 5 och att målet med träningen går ut på att klara ett visst antal reps i varje set med samma vikt. Det sista setet kommer att köras till failure och när önskat repsantal uppnåtts ökas vikten som används i seten. Denna typ av ackumulerad uttröttning kommer garanterat leda till att lägre vikter tvingas användas vilket bör vara en fördel eftersom leder och ligament inte mår så bra hos den tränande.

Vad jag ville komma till är att träningen förändras med åren beroende på erfarenhet, kroppens stryktålighet, mål och annat och att det är en grov förenkling att påstå att träningen är mer kvalitativ bara för att man använder få set.

Originally posted by Lord_X
Vad gäller de där 50 centimetrarna, så säger de ingenting eftersom du inte nämner något om din fettprocent. Stark kan man vara utan att ha speciellt stora armar.

Jag vill inte påstå att jag känner Arne men det lilla jag känner till om honom, förutom att han tränar på ett sätt som jag aldrig någonsin skulle klara av, är att han både är stark och har stora armar. :)

Thomas

palme
2002-10-14, 16:28
Originally posted by Arne Persson
Cuddly: Tackar!:D Jag håller med om det mesta du skrivit förutom att jag forfarande insisterar på att mina anlag är inte precis något uppseendeväckande.:bpump:
Lord_X: Det går utmärkt att köra många set med kvalitet. Sedan finns det trots allt ett fyiskaliskt samband mellan muskelns tvärsnittsyta och kraften den kan utveckla speciellt om dess hypertrofi är myofibrill(isk) och inte sarcoplastisk. Självfallet är jag inte deffad men man ser nog trots muskulaturen under. Jag tränar med upptill 90 kg med stopp bak huvudet i liggande triceps ext. strikt samt sittande frenchpress upp 75 kg med stopp bak nacken och 20 kg int. stång samt bakvänd sittande scottbräda, kör hammer curl upp 46 kg och scottcurl med hantel och concentrationscurl med upp till 44 kg, trots min mängdträning och odeffade 50 cm's armar.;)


Kan jag få reps antal och tränings intensitet? Aldrig sett nån köra koncentrationscurl med 44kg...

emmzan
2002-10-14, 17:04
Originally posted by Arne Persson
Jag tränar med upptill 90 kg med stopp bak huvudet i liggande triceps ext.

Hm...........Jassssså minsann!:devil:

emmzan
2002-10-14, 17:07
Koncentrationscurl på 44 kg (var det inte 45 btw?) kan jag dock bekräfta!:thumbup:

Lord_X
2002-10-14, 19:12
Originally posted by Arne Persson
Jag tränar med upptill 90 kg med stopp bak huvudet i liggande triceps ext. strikt samt sittande frenchpress upp 75 kg med stopp bak nacken och 20 kg int. stång samt bakvänd sittande scottbräda, kör hammer curl upp 46 kg och scottcurl med hantel och concentrationscurl med upp till 44 kg, trots min mängdträning och odeffade 50 cm's armar.;)


Du glömde nämna antalet reps du kör.
Hursomhelst, så är jag är säker på att du hade kunnat klara mer om du hade kört ett mindre antal set och därmed också med större intensitet. :(


:bpump: ---->:eating: ---->:sleep:

mr_ping
2002-10-14, 19:56
Vad är koncentrationscurl ?

Muskelsmurfen
2002-10-14, 20:47
Det var då ett jävla tjafs. :stick:

Arne jag tycker du är en bra föebild för seriösa tränande och som jag förstått så sitter du på väldigt mycket kunskap som du delar med dig av frikostigt. Kör så det ryker bara :thumbup:

De flesta nybörjare brukar väl ändå rådfråga någon form av instruktör på gymmet, eller? Programmen brukar se ganska lika ut... Helkropp, 3set x 10reps per övning, tar ca. 1½timme att köra igenom. MAn rekomenderas inte att köra tungt då det är viktigare att muskelfästen måste få tid att vänja sig först.
Alltså... standard...

Högvolymsträning fungerar för Arne, Max-OT för någon annan.
Jag håller själv på att prova ut ett nytt program med mest basövningar.
Vi är alla olika med olika förutsättningar.
Det finns inte något program som är bäst för alla...

öhhhh, skall sluta nu. Blev ju ganska tjafsig själv. :smash:
Sorry...

Lord_X
2002-10-16, 10:34
Originally posted by Gillerstedt
Det var då ett jävla tjafs. :stick:




Jo, diskussioner tenderar ju att bli ganska tjaffsiga.. Det är väl lite av meningen med det hela också!!

H-L
2002-10-16, 11:51
Vad jag har lärt mig genom att läsa div böcker så kan man faktiskt träna dom mindre (hjälp)musklerna mycket ofta utan att övertränas. Enligt experterna är det inga problem att träna armar, vader, mage 2-3 ggr vecka utan att ha någon större risk att stagnera eller övertränas...

Faktum är att dom flesta vill köra 2 armpass i veckan, då är det faktiskt jäkligt smart att baka i dom drag och pressövningar då man tränar rygg, axlar, och bröst utöver att man har en dag då man bara kör armar... Jag brukar göra så..

Zulan
2002-10-16, 12:47
Tjena!

Mycket intressant tråd det här. Men hur vet man t.ex att man är övertränad, eller att man börjar närma sig? Ni nämner att man som nybörjare ska köra helkropp 3xdagar 10reps, men hur länge är man nybörjare?

Om vi nu går över till det här med återhämtning så har jag inte riktigt koll på det. Ni nämner ju bara "tillräcklig" återhämtning, hur mycket är det?

Jag själv har tränat styrketräning i ca 1½ år. Lite från och till i början. Men nu kör jag styrketräning 3ggr i veckan uppdelat på ben, rygg-bröst och sist arm/axel. Dom senaste månaderna har jag dock även slängt in lite Squash i 45min 1 gång i veckan. Hur ska jag då träna om jag inte vill träna på helgen, alltså lör-sön. Jag har provat med att köra så här:
dag 1, styrka
dag 2, squash
dag 3, styrka
dag 4 vila
dag 5 styrka

Men efter att ha läst rätt mycket på dessa forum om återhämtning så kör jag nu

dag 1, styrka
dag 2,vila
dag 3, squash,
dag 4 vila
dag 5 styrka
osv...

Vilket är att föredra? Jag tycker själv att det det är rätt mycket att köra 3 dagars träning i rad, men å andra sidan så tycker jag det är lite att vara på latsidan och vila mellan varje pass och sen vila lördag och söndag.

Tack för alla era åsikter och tips, dom uppskattas av oss nybörjare.

dared
2002-10-16, 13:17
Jag vet inte om jag bör ge dig råd, men jag tycker inte du skall köra igenom helakroppen 3 ggr i veckan. Det borde inte änns gyminstruktörerna få lära ut. Liksom vad blir det för en återhämtning? Jag har tränat ungefär lika länge som dig och kör detta program.. Jag har förstås 1 vilo vecka lite då och då.

Mån: Bröst, vader
Tis: Kampsport
Ons: ben, bicep
Tor: axlar,tricep - kampsport 8h efter
Fre:rygg,mage,uarm
Lör:vila
Sön:kampsport

(värt att lägga till att vi inte kör någon styrka på kampsporten. Dock är sparringen och fighterna tillräckligt tuffa för musklerna.)

Kanske itne blir så många vilodagar :sleep:

Jag skall iofs dra ner till 3 styrkepass efter jul, men fan vilka långa pass d kommer att bli:smash:

Filthy
2002-10-16, 14:51
Originally posted by Arne Persson
Cuddly: nacken och 20 kg int. stång samt bakvänd sittande scottbräda, kör hammer curl upp 46 kg och scottcurl med hantel och concentrationscurl med upp till 44 kg, trots min mängdträning och odeffade 50 cm's armar.;)


Jäklar vad du tar i Hammercurl då...

Muskelsmurfen
2002-10-16, 15:01
Zulan>Jag tror du missförstod mig.
Vad jag menade ovan var att gyminstruktörer verkar ha en tendens att dela ut helkropps program till nybörjare där varje övning görs i tre set med tio reps per set. Man rekomenderar sedan träning en till två gånger i veckan med betoning på två.

Filthy
2002-10-16, 15:03
Originally posted by Zulan
dag 1, styrka
dag 2, squash
dag 3, styrka
dag 4 vila
dag 5 styrka



Hur årkar du idrotta mittemellan 2 träningsdagar... Jag måste vila en dag MINNST för att kunna idrotta.

Jag skulle igentligen spelat inebandy idag men min träningsverk i benen sitter kvar. Å jag trände ben för 2 dagar sen.

När man ska spelar Squash e det väll igentligen hela kroppen som måste funka?

aja hur årkade du?

Zulan
2002-10-16, 20:34
Gillerstedt> Du har helt rätt i att jag missförstod dig.

Filthy: Det händer ofta att jag spela Squash med träningsvärk i den muskelgrupp som jag tränade dagen innan. Känslan av träningsvärk brukar dock försvinna när man blivit riktigt varm.

Hur som helst så verkar det vara helt klock rent att man ska ha en vilodag mellan träningspassen, eller har drar jag förhastade slutsatser nu?

z_bumbi
2002-10-16, 21:14
Gillerstedt: Vad är det för fel på helkroppsprogram två gånger i veckan för nybörjare nu då ?

Muskelsmurfen
2002-10-16, 21:36
z_bumbi>Har jag uttryckt mig klumpigt nu igen?:confused:
Jag sa väl aldrig att det var något fel? Bara att det är standard som de flesta instruktörer brukar ge till nybörjare. Jag tycker faktiskt att det är helt rätt att köra två helkroppspass i veckan i början.
När man sedan har tränat några månader på det viset så kan det ju vara dags att se över det hela.

Grahn
2002-10-19, 10:31
Arne: Rätt intressant debatt trots pajkastningen :)

Menar du att muskeln tränas bäst på ditt sätt och blir störst och starkast eller menar du att det funkar precis lika bra som att köra mindre träningsvolym och har några fler fördelar som tex uthållighet osv?

Exakt hur är ditt sätt med reps och vila egentligen? Har sett tidigare att du verkar skilja på massbyggande övningar och "pump" övningar.

Slutligen tror du inte 30set biceps kanske bygger något mindre massa(om inte annat mindre massa per minut spenderad på gymmet heh)men kanske ger mer typ arbets styrka/uthållighet?