handdator

Visa fullständig version : Hur mycket c-vitamin??


goa_killen
2002-10-13, 17:16
Har vart o inhandlat c-vitamin tableter nu o undrar lite om doseringen..

Dom e på 500mg, så hur många tabletter är att rekomendera om dagen??

Patte
2002-10-13, 17:20
Jag tar 1g på morgon, 1g efter träning och 1g innan läggdags :D

goa_killen
2002-10-13, 17:26
Hmm, 3gram e inte de lite mycket.....eller??

Hade räknat me 1st a´500mg på moronen o en efter träning eller te middan...

Hmm, va säger ni andra

Peter
2002-10-13, 17:41
Rekommendationen är 60 mg/dag och högst rekommenderade intag är 1000 mg dvs 1 g. Frågan är vilken effekt man är ute efter om man äter så otroligt mycket mer än vad man egentligen behöver. För mycket antioxidanter kan ev. försämra träningseffekten.

Peter

Patte
2002-10-13, 17:58
Originally posted by Peter
Rekommendationen är 60 mg/dag och högst rekommenderade intag är 1000 mg dvs 1 g. Frågan är vilken effekt man är ute efter om man äter så otroligt mycket mer än vad man egentligen behöver. För mycket antioxidanter kan ev. försämra träningseffekten.

Peter

Men jag får inte i mig så mycket andra antioxidanter och jag tycker detta funkar perfa för mig! Har iofs inte legat så högt mer än nu när jag känt mig lite krasslig! Ska nog gå ner till 2 gram efter det:confused:

eiselt
2002-10-14, 11:38
För mycket av ett vitamin kan slå ut andra ämnen i kroppen och faktiskt göra mer skada än nytta. Jag tycker att 500-1000 mg är ok, men mer än så är nog onödigt. Tar själv bara multivitaminer där man får allt i sig.

Mvh
Henrik

Miko
2003-03-30, 18:36
Det rekommenderade dagliga intaget på C-vitamin är 60mg. Men, 60mg är bara tillräckligt för att förhindra skabb hoss sjömän.
1000mg - 2000mg är okej, och 1500mg perfekt. Röker du kan du ta uppemot 4000mg (utspritt på låga doser i balans med andra antioxidanter), och om du har cancer - 10000mg.

teehoon
2003-03-30, 19:27
Har hört att för mkt c-vitamin kan ge skador på lever och/eller njurar. Detta skulle iaf gälla den syntetiska varianten. Hur mkt sanning det ligger i vet jag dock icke.

Linn
2003-03-30, 19:53
nån som vet hur mkt c-vitamin kroppen kan ta upp vid ett och samma tillfällè?

EiseltUK
2003-03-30, 22:10
Originally posted by teehoon
Har hört att för mkt c-vitamin kan ge skador på lever och/eller njurar. Detta skulle iaf gälla den syntetiska varianten. Hur mkt sanning det ligger i vet jag dock icke.

Det är ingen skillnad på syntetiskt och naturligt c-vitamin, men naturligt kommer c-vitamin i t ex frukter tillsammans med andra ämnen såsom flavonoider som kan påverka upptaget.


/ Henrik

teehoon
2003-03-30, 23:36
Originally posted by EiseltUK


Det är ingen skillnad på syntetiskt och naturligt c-vitamin, men naturligt kommer c-vitamin i t ex frukter tillsammans med andra ämnen såsom flavonoider som kan påverka upptaget.


/ Henrik

Ok. Men stämmer det att det kan ge skador på njurar/lever?

EiseltUK
2003-03-31, 11:15
Det har varit snack om att höga doser kan ge njursten, men jag vet inte om det är bevisat. En bra regel är att lagom är bäst.

Mvh
Henrik

Åse Columbus
2003-04-03, 15:45
Originally posted by Linn
nån som vet hur mkt c-vitamin kroppen kan ta upp vid ett och samma tillfällè?

vad jag förstår så är 500 mg optimalt för upptagets skull ...dela 1 gram under dagen i 2 omgångar om 500mg...

GYMBODEN
2003-04-03, 17:20
2 gr är mer än väl pr dag

BeatNec
2003-05-12, 12:01
ett tag åt jag välldigt mycket c-vitamin, efter ett tag fick jag blåsor i munnen titt som tätt...när jag minskade c-vitamin intaget så försvann blåsorna..... :rolleyes:

nån annan som fått blåsor i käften när dom ätit massa c-vitamin?



//Beatnec

Mr Zero
2003-05-12, 18:59
Det rekommenderade dagliga intaget på C-vitamin är 60mg. Men, 60mg är bara tillräckligt för att förhindra skabb hoss sjömän.
Skabb??
Skörbjugg menar du väl.

PDS
2003-05-12, 22:36
Originally posted by eiselt
För mycket av ett vitamin kan slå ut andra ämnen i kroppen och faktiskt göra mer skada än nytta. Jag tycker att 500-1000 mg är ok, men mer än så är nog onödigt. Tar själv bara multivitaminer där man får allt i sig.

Mvh
Henrik

Nänä! Tränings GUDen AST Skriver så här och dom skriver aldrig något som inte är vetenskapligt bevisat och framtestat :laugh: :laugh:

Håll till godo:

Fråga: Du säger att man bör ta 3000 mg C-vitamin per dag. Är inte det för mycket?

--------------------------------------------------------------------------------

S: Inte alls. Faktum är att jag tycker att det är minimängden. C-vitamin är ett mycket viktigt mikronäringsämne som kroppen inte kan klara sig utan. Det är också en livsviktig antioxidant som skyddar i stort sett alla kroppens celler från förödande fria radikaler.

Fria radikaler kan beskrivas som vilda, nedbrytande molekyler i kroppen, eftersom de saknar en elektron de attackerar de friska celler, stjäl en elektron och skapar en nedbrytande miljö med en kaskad av fria radikaler.

När du tränar skapas en mängd fria radikaler och nivån hamnar över normal nivå jämfört med då du inte tränar. Stora mängder C-vitamin hjälper till att släcka de här fria radikalerna som träningen skapar och det snabbar på muskelåterhämtningen och tillväxten.

Jag tycker du ska ta 1000 mg till 2000 mg 3 gånger per dag. Vid första tecken på förkylning ta då 2000 mg 4 gånger per dag.

Det finns många andra bra antioxidanter som jag också rekommenderar. E-vitamin, ALA 200, och NAC 500 är tre andra som jag tycker är “måste-användas-produkter” för att snabbar på återhämtning och muskeltillväxt genom att släcka fria radikaler.

http://www.*******.se/f_s/dagliga/februari_2003/delia_fs_12_februari_2003.asp


:thumbup:

Sverker
2003-05-13, 06:30
C-vitamin är faktiskt ett vitamin som vi tar upp till nästan 100% i tarmen !
Omgående mättas blodet med C-vitamin. Nu gäller det för kroppen att snabbt ta upp det från blodet till de ställen där det behövs. Därefter filtreras överskottet ut i njurarna.

Svensk normalkost ger ca 100 mg askorbinsyra/C-vitamin per dag från frukt och grönt men även som tillsatt antioxidant ( E300, E301 ) i charkvaror, fruktkrämer, sylt, marmelad osv.


Vill man ta extra C-vitamin skulle jag fördela intaget till 100 mg doser flera gånger per dag tillsammans med vanlig mat.

Äter man C-vitamin tillsammans med ceralier som bröd, ris, pasta kan man utnyttja C-vitaminets förmåga att öka upptaget av järn.