handdator

Visa fullständig version : Rorys proteinpannkakor!


Cerberus
2006-03-09, 16:09
Har mixtrat en hel del senaste månaderna på detta experiment och har kommit fram till slutsatsen :D


Rorys proteinpannkakor!

5-6 äggvitor(runt 173g)
Plus ett par hela ägg(runt 105g)
2dl minimjölk
60g bovetemjöl

Rör ihop skiten tills det ser bra ut, sen brukar jag ha lite rapsolja i pannan för annars fastnar fanskapet och man blir tvingad att äta scrambled pannkaka :P

Beroende på hur många och hur tjocka du vill ha dom så kan de räcka till 2(riktigt feta, kan dock va lite svårare att steka) eller 3-4 lagomstora pannkakor.

Om du vill ha dom extremt fettsnåla så är det bara o skippa de hela äggen o öka äggvitorna. Då blir dock inte energifördelningen likadan som här(kan räkna ut det vid ett senare tillfälle).

Rekommenderar Önos lågkalori-sylt(runt 25kcal per 100g) så blir det mums!

Jag tycker de är goda men jag har inte ätit vanliga feta pannkakor på år o dar så mitt omdöme kan va lite annorlunda från erat.

Fördelning på makronutrienter på en sats(2-4 pannkakor):
Protein: 40.8g(163kcal)

Kolhydrat: 58.9g(235.6kcal)

Fett: 12,3g(110.7kcal)

Totalt = 509,3kcal

GymTT
2006-03-10, 12:48
Låter gott, får prova en dag!

bubbe
2006-03-10, 13:11
är oljan medräknad i fetthalten?

Annars är det super, brukar också göra med massor av ägg, ca 10-12 st och bara ta bort hälften av äggulorna, samt strunta i steksmöret.

En grej som jag har testat är att byta in en stor del av mjölet mot havregryn, vilket har funkat förvånansvärt bra man märker inte att dom finns där i dom färdiga pannkakorna. Tyvärr är smeten något mer svårarbetad med havregryn.

Cerberus
2006-03-10, 13:19
är oljan medräknad i fetthalten?

Annars är det super, brukar också göra med massor av ägg, ca 10-12 st och bara ta bort hälften av äggulorna, samt strunta i steksmöret.

En grej som jag har testat är att byta in en stor del av mjölet mot havregryn, vilket har funkat förvånansvärt bra man märker inte att dom finns där i dom färdiga pannkakorna. Tyvärr är smeten något mer svårarbetad med havregryn.

nej oljan är inte medräknad, dock är det så lite(jag brukar hälla i en hel del o sen låta massa rinna av i vasken) och så bra att det knappt spelar någon roll(tror jag). Jag går ner i vikt än så de fungerar :D

Bovetemjöl är betydligt nyttigare än vanligt vetemjöl, har prövat en hel del o blanda havregryn o bovetemjöl men jag föredrar att bara köra på bovetemjöl då pannkakorna får stabilare konsistens.

Som sagt, vill man verkligen ha superfettsnåla pannkakor så är det bara o skippa äggulorna o bara använda vitorna. Blir typ ett par gram fett om ens det.

Yankeee
2006-03-10, 15:52
Man kan byta ut hälften av vetemjölet mot rågmjöl utan att smakan ändras. Man kan dessutom hälla ner oljan direkt i smeten, då behöver man ingen i pannan och det blir lättare att räkna ut näringsvärdet om man vill det.

Cerberus
2006-03-10, 15:57
ah men grejen e att bovete redan ÄR nyttigt :D

det är inget vanligt vetemjöl.

Rågmjöl fungerar nog också, dock har jag inte prövat det själv.

GymTT
2006-03-11, 16:08
Är dessa kanongoda lr ? :)

Cerberus
2006-03-11, 22:08
Är dessa kanongoda lr ? :)

Pröva.

Nils.R
2006-03-13, 15:32
Jag gjorde en ngt moddad variant:

6 äggvitor
3 hela ägg
60 grovt rågmjöl
2dl minimjölk
2msk rapsolja

Protein:51,5
kolhydrater:49,5
fett:45
kcal:818

Åt hälften av detta tillsammans med minikeso och grönsaker

Cerberus
2006-03-13, 22:44
Pröva med 10g rapsolja direkt i smeten :D prövade det, blev mycket fina pannkakor av det!

Typ 90kcal på det ungefär.

Nils.R
2006-03-13, 23:22
Pröva med 10g rapsolja direkt i smeten :D prövade det, blev mycket fina pannkakor av det!

Typ 90kcal på det ungefär.

Jag hade rapsoljan rätt i smeten,om det nu var mig du svarade...

Cerberus
2006-03-13, 23:39
Jag hade rapsoljan rätt i smeten,om det nu var mig du svarade...

nej bara menade allmänt, kan inte redigera första inlägget så...