handdator

Visa fullständig version : Koffein tabletter


Tolvtin
2006-03-09, 15:29
Har köpt mig koffein tabletter nu för att ha dom dagar då jag känner mig lite seg o hängig på gymmet. Jag får aldrig i mig koffein till vardags dvs dricker inte kaffe eller läsk.
Så jag borde väl inte behöve speciellt mycke för att bli pigg ?
kunde intye låta bli att prova koffein tabletterna nu när ja kom hem så jag tog 2st bara för o kolla om ja blev pigg, men jag känner mig som innan ? så jag tog 2 till så jag har tagit 400mg nu men känner mig inte mycke piggare för de :(
hur lång tid tar de innan man blir piggare ? och kan man vara typ immun mot dem ?

stenis
2006-03-09, 15:36
kan de varit så att du var pigg när du tog dem eller? :D

Tolvtin
2006-03-09, 15:38
Varken pigg eller trött bara helt vanlig
Har det någon betydelse på kropps storlek hur mycke man tar?

Fredrik_S
2006-03-09, 16:09
hur lång tid tar de innan man blir piggare ?

Koffein absorberas snabbt och maximal plasmakoncentration uppnås inom 1 timme. Koffein har en halveringstid på 3–4 timmar.

källa fass.se

Tolvtin
2006-03-09, 16:13
Koffein absorberas snabbt och maximal plasmakoncentration uppnås inom 1 timme. Koffein har en halveringstid på 3–4 timmar.

källa fass.se

Okej, tror jag är lite piggare nu, har käkat 500mg totalt

Hur mycke är skadliga doser?

Fredrik_S
2006-03-09, 16:22
En dödlig dos koffein är ungefär 150-200 mg koffein/kg kroppsvikt.

Tolvtin
2006-03-09, 16:29
En dödlig dos koffein är ungefär 150-200 mg koffein/kg kroppsvikt.

13gram ungefär då ? då jag väger 90kg
Finns det någon gräns där man inte blir piggare att ta mer ?
och vad brukar vara lagom dos innan ett tungt gym pass?
känner att ja börjar bli rätt kallsvettig nu.

Ninjasmurf
2006-03-09, 16:42
Jag brukar må dåligt om jag tar mer än 300mg på en gång

Tolvtin
2006-03-09, 16:50
Jag brukar må dåligt om jag tar mer än 300mg på en gång
Det är väl som allt annat mycke individuellt.
Förresten har är de köttbullar o spaggetti du har som avatar :confused:

Ninjasmurf
2006-03-09, 17:29
Det är väl som allt annat mycke individuellt.
Förresten har är de köttbullar o spaggetti du har som avatar :confused:

det e nog sant... skulle inte ta mer än 500mg innan träning ialla fall

Det är Flying Spaghetti Monster, universums skapare http://www.venganza.org/
:)

Apos78
2006-03-09, 18:15
Koffeintabletter kanske inte är bästa lösningen om du känner dig trött och seg. Kanske får se över sömnen....

Cilia
2006-03-09, 19:47
Jag tar 2 innan mina morgonpass.
jag kände inget direkt i början men efter några dagars användning kände jag dom kicka in. det blir som om jag får mer energi och blir vaknare.

en gång tog jag 3 tabletter för det var det som fanns kvar i burken och då mådde jag bara illa. skulle inte lassa i sådär många

Tolvtin
2006-03-09, 19:54
Jag blev pigg till slut :) 600mg blev de.

Sömnen är de inga fel på lägger tidigt. men de kan vara jobbiga dagar ibland som man blir väldigt trött av speciellt om man kört ett tung pass dagen innan.

Pata
2006-03-09, 21:36
Att koffein gör dig piggare är tydligen en myt. Enligt min lärare i neuropsykologi så stimulerar koffein den del av hjärnan som även benämns "reptilhjärnan" på lekmannens språk. Den delen är då den som bland annat hanterar våra "fyra F":
FEEDING
FIGHTING
FLEEING
FUCKING
(nån som känner igen sig på fyllan? då tar tydligen den delen över mer än vanligt :D )

Med andra ord är det de mer basala funktioner som hjälpte oss stackars homo sapiens att överleva "tiden på savvanen".

Så den reella effekten är att vi blir överstimulerade där vi reagerar på snabba rörelser (läs de utsvultna hyenorna) eller exmepelvis reagerar starkare på hotfulla ljud (arg skrikande dörrvakt?), eller rörelser i pereferin.
Detta leder då, enligt min lärare (han är ju ändå doktor så lite måste han ju veta :D ), till att vi känner oss piggare men är egentligen är vi bara överstimulerade (sett en 14 åring uppchokad på 4 koppar starkt espresso?).

Jag är ingen expert på området, men om jag minns rätt ska du försöka klämma in fler sömncykler om du känner dig outvilad. De går i perioder och jag tror man har ca 5-8 st REM perioder under en vanlig natts sömn. Utnyttja detta till din fördel och vänj in sömnmönster där du vaknar under en REM topp iställer för ett djupt "koma" stadie. Passa på att få en timme sömn (läs 1st REM topp ) efter jobbet så kommer din kropp svara med ett piggare gensvar!

Lycka till hombre! :cool:

PS. Har lärt mig här på kolo att det är katabolt att sova för lite!! :laugh:

Tolvtin
2006-03-09, 21:52
Sover oftast 8-9timmar och mer än så kan ja nog inte sova,brukar oftast få ligga 1 timma o vänta på att somna, så brukar ja vara pigg på morgonen men vissa dagar så blir man uttröttad under eftermiddagen och sen ska man gå till gymmet när man är sådär lagom slö, inte alltid så motiverande och en lite extra knuff av koffeintabletter dessa sega dagar kan ju inte göra nån större skada.

PeRRy
2006-03-09, 22:36
Beroende på vilken blodgrupp man har så reagerar man olika på olika medel...

King Grub
2006-03-09, 22:38
Beroende på vilken blodgrupp man har så reagerar man olika på olika medel...

Trams.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=41904&highlight=blodgruppsdieten

Fredrik_S
2006-03-09, 23:18
Trams.


Samt välkommen till kolozzeum.

Pata
2006-03-10, 00:08
och en lite extra knuff av koffeintabletter dessa sega dagar kan ju inte göra nån större skada.

Jag brukade uppleva trötthet, kocentrationssvårigheter och lättare huvudvärk på eftermiddagarna innan jag kom på att jag drack för lite vatten. Tror nästan att det kan ha lika bra effekt, om inte bättre, än koffein (som är vätskedrivande och därmed lätt kan vara boven i dramat).

Tre tips om vätskereglering från mig då:

1. Efter varje kopp kaffe drick minst ett stort glas vatten.
2. Pissar du det minsta gult så drick mer vatten.
3. Drick ytterligare ett glas vatten och skrik "Haha!" åt närmaste vattendrag bara för att reta gallfeber på Poseidon! :D

Fredrik_S
2006-03-10, 03:15
Koffein är väl ändå inte vätskedrivande?

Fredrik_S
2006-03-10, 03:18
eller jo

så här skrev king_grub för nått år sen

Koffein är vätskedrivande, men inte så mycket att det verkar uttorkande. I kaffeform är själva vätskan man får i sig tillräcklig för att neutralisera den vätskedrivande effekten. Ju större dos koffein, desto viktigare att kompensera med ökat vätskeintag samtidigt, speciellt om det gäller koffeintabletter.

negative
2006-03-10, 07:40
Shit ! Jag dricker rätt mycket Kaffe och jag blir lite skakig om jag går över 300mg. Så 600mg låter mycket för en icke kaffedrickare. Jag kör med apotekets koffein, gör du ?

Cilia
2006-03-10, 08:18
Shit ! Jag dricker rätt mycket Kaffe och jag blir lite skakig om jag går över 300mg. Så 600mg låter mycket för en icke kaffedrickare. Jag kör med apotekets koffein, gör du ?
jag blir skakig på 200 mg som jag tar innan morgonträning men det går över när jag börjar träna.
men jag dricker aldrig kaffe och bara lite te så jag är inte så van vid koffein

Nina L
2006-03-10, 09:07
Jag tar 100 mg på morgonen, istället för morgonkaffe helt enkelt. Tidigade har jag tagit koffein fördelat på hela dagen, men det påverkade min nattsömn och min vätskebalans för mycket. Blir jag uttorkad så får jag ont i lederna, har jag lärt mig. Dessutom blir vaderna och fötterna torra och fula.

Pepz
2006-03-10, 09:11
har tagit 1g som mest på en gång. dock efter en lång tids upptrappning.
Ganska hård avvänjning sen. nu räcker det med 500mg för att jag ska vara som en extacy-smurf..

Tolvtin
2006-03-10, 09:22
Jag brukade uppleva trötthet, kocentrationssvårigheter och lättare huvudvärk på eftermiddagarna innan jag kom på att jag drack för lite vatten. Tror nästan att det kan ha lika bra effekt, om inte bättre, än koffein (som är vätskedrivande och därmed lätt kan vara boven i dramat).

Tre tips om vätskereglering från mig då:

1. Efter varje kopp kaffe drick minst ett stort glas vatten.
2. Pissar du det minsta gult så drick mer vatten.
3. Drick ytterligare ett glas vatten och skrik "Haha!" åt närmaste vattendrag bara för att reta gallfeber på Poseidon! :D

Min vätske balans har jag bra koll på, kaffe dricker jag aldrig och de 3:e fattade jag inte :D

Tolvtin
2006-03-10, 09:23
Shit ! Jag dricker rätt mycket Kaffe och jag blir lite skakig om jag går över 300mg. Så 600mg låter mycket för en icke kaffedrickare. Jag kör med apotekets koffein, gör du ?
Det var apotekets koffein tabletter ja knapprade i mig, men kommer att beställa större paket från internet när de blir aktuellt, känns som rena rånet med 40kr för 30tabletter *screwy*

J.Saarela
2006-03-10, 09:25
har tagit 1g som mest på en gång. dock efter en lång tids upptrappning.
Ganska hård avvänjning sen. nu räcker det med 500mg för att jag ska vara som en extacy-smurf..




LOL hardcore knarka på koffein.

Tolvtin
2006-03-10, 09:26
LOL hardcore knarka på koffein.

Han är nog väldigt sömnig av sig :D

Pata
2006-03-10, 13:07
Min vätske balans har jag bra koll på, kaffe dricker jag aldrig och de 3:e fattade jag inte :D

Poseidon var den grekiska guden över hav och flod...."munna på poseidons kropp" ....."Drick ytterligare ett glas vatten och skrik "Haha!" åt närmaste vattendrag bara för att reta gallfeber på Poseidon" ... äh! jag har helt enklelt för långsökt humor ...

*cry*
(springer iväg o gråter bakom en buske)

Frippe_L
2006-03-10, 13:35
Poseidon var den grekiska guden över hav och flod...."munna på poseidons kropp" ....."Drick ytterligare ett glas vatten och skrik "Haha!" åt närmaste vattendrag bara för att reta gallfeber på Poseidon" ... äh! jag har helt enklelt för långsökt humor ...

*cry*
(springer iväg o gråter bakom en buske)

Jag fattade och tyckte det var lagom kul :-)

Tillbaks till frågan: jag brukar ta mellan 2-600mg innan träning eller morgonpromenader (som inte händer så ofta numera ;-) )

Känner även att det är bra att dricka mer då för jag blir lite torr i munnen och halsen annars. Men jag brukar dricka ganska mycket vatten före under och efter passen oavsett.

Använder Caffeine Alert iställer för apotekets.

AFanatic
2006-03-13, 12:20
Vilka mängder en del stoppar i sig. Frenzzy!

Själv ligger jag på <200 mg som oftast men ibland blir det 300-400 mg, fast då blir jag skakig.