handdator

Visa fullständig version : Svenska poliser får bära turban


aliquis
2006-03-09, 12:49
http://www.aftonhoran.se/vss/nyheter/story/0,2789,790255,00.html.taliban

Nidning
2006-03-09, 12:50
jag gillar det inte.
when in Rome.

christian
2006-03-09, 12:52
... do as the romans.

Nidning
2006-03-09, 12:55
tänl dig en kvinlig polis med slöja....nej tack.

hahavaffan
2006-03-09, 13:01
Det var bara en tidsfråga. Snart tvingas väl även vanliga skolor ha obligatoriska böneutrop.

Fed up
2006-03-09, 13:05
jag tycker det var på tiden.

Melker
2006-03-09, 13:08
http://www.aftonhoran.se/vss/nyheter/story/0,2789,790255,00.html.taliban


Alltså...spontant. Nej !!! *grr27*

Poliser ska inte uppfattas som provokativa. Religösa inslag i en uniform kommer garanterat väcka onödig anstöt. Det är vad jag tror.

TCOG
2006-03-09, 13:08
FAN VA GÖTT

Pingu
2006-03-09, 13:10
Ja bara i Sverige *screwy*

Fed up
2006-03-09, 13:11
Alltså...spontant. Nej !!! *grr27*

Poliser ska inte uppfattas som provokativa. Religösa inslag i en uniform kommer garanterat väcka onödig anstöt. Det är vad jag tror.

vadå, tänk på alla som ogillar hästar och hundar då?
eller de som inte gillar blått?
eller de som tycker att kvinnor ska hållas vid spisen?

polisen är ingen jävla fjäskinstitution som är tillför att göra oss glada.

jwzrd
2006-03-09, 13:11
Ja bara i Sverige *screwy*

Är du säker? Kan du peka ut många länder på kartan annars?

hangatyr
2006-03-09, 13:16
Ja bara i Sverige *screwy*

nej, i storbritannien ärdet ganska vanlgit med sikher som iförda turban jobbar som poliser.

Utmärkt! säger jag. fast det borde finnas reglementerade turbaner.

keffat_liv
2006-03-09, 13:18
För helvete....

Melker
2006-03-09, 13:19
vadå, tänk på alla som ogillar hästar och hundar då?
eller de som inte gillar blått?
eller de som tycker att kvinnor ska hållas vid spisen?

polisen är ingen jävla fjäskinstitution som är tillför att göra oss glada.

Är inte riktigt säker på om du håller med mig eller emot ;)

Pingu
2006-03-09, 13:20
nej, i storbritannien ärdet ganska vanlgit med sikher som iförda turban jobbar som poliser.

Utmärkt! säger jag. fast det borde finnas reglementerade turbaner.

Ok visste inte det. Känns ändå fel, ska dom bejaka allas viljor så kommer dom att se ut som clowner snart. Tänk bara på hur vanligt det är med nudism

hahavaffan
2006-03-09, 13:23
Ok visste inte det. Känns ändå fel, ska dom bejaka allas viljor så kommer dom att se ut som clowner snart. Tänk bara på hur vanligt det är med nudism :D

hangatyr
2006-03-09, 13:23
Ok visste inte det. Känns ändå fel, ska dom bejaka allas viljor så kommer dom att se ut som clowner snart. Tänk bara på hur vanligt det är med nudism

utmärkt idé! jag ser framför mig snutar endast iförda turban, snabelskor och pistolbälte! :D

jwzrd
2006-03-09, 13:24
utmärkt idé! jag ser framför mig snutar endast iförda turban, snabelskor och pistolbälte! :D

Haha, vad vore felet med det?

hangatyr
2006-03-09, 13:27
Haha, vad vore felet med det?

ingenting!

de lär ju utstråla enorm pondus under kravaller och vid skarpa ingripanden! :laugh:

Sällen
2006-03-09, 13:29
snart blir det väl lag på att vi som går i skola ska bära turban och skit:D

hangatyr
2006-03-09, 13:29
snart blir det väl lag på att vi som går i skola ska bära turban och skit:D


turban är coolt. helst med en tjusig juvel i pannan!

Melker
2006-03-09, 13:34
Ok visste inte det. Känns ändå fel, ska dom bejaka allas viljor så kommer dom att se ut som clowner snart. Tänk bara på hur vanligt det är med nudism

Ja precis. Alltså, poängen med uniform är ju för att de ska synas tydligt vilka det är och vad de står för.
Polisen ska även stå utanför religiösa och politiska åsikter. Det ska åtminstone inte synas utåt...

grisbil3n
2006-03-09, 13:34
Skiter i vilket, dom har puffror vilket som så jag håller mig i skinnet. :D

hangatyr
2006-03-09, 13:35
Ja precis. Alltså, poängen med uniform är ju för att de ska synas tydligt vilka det är och vad de står för.
Polisen ska även stå utanför religiösa och politiska åsikter. Det ska åtminstone inte synas utåt...

hmm, då borde man ta bort spö-knippena i sin logotyp, som ju alla vet är en gammal fin symbol för fascismen...

Mago
2006-03-09, 13:38
Uniform = Ha en form?

Nej tack till turbaner.

skaparn
2006-03-09, 13:45
Utan att ta ställning i frågan om snutturbaner så vill jag påpeka att det är lustigt att man värnar så om individens rätt att uttrycka sin religion att man frångår klädkod man kan gissa fyller vissa funktioner förutom estetiska. För inte finns det någon som värnar min rätt att utöva min tro, nämligen den att ingen ska tvinga mig att betala för vissa TV-program, subventionera andras överflödiga boende eller [fyll på med vilka av mina käpphästar ni vill].

MasterChief
2006-03-09, 13:47
Utan att ta ställning i frågan om snutturbaner så vill jag påpeka att det är lustigt att man värnar så om individens rätt att uttrycka sin religion att man frångår klädkod man kan gissa fyller vissa funktioner förutom estetiska. För inte finns det någon som värnar min rätt att utöva min tro, nämligen den att ingen ska tvinga mig att betala för vissa TV-program, subventionera andras överflödiga boende eller [fyll på med vilka av mina käpphästar ni vill].

Instämmer till fullo.

tusenkonstnar
2006-03-09, 13:48
Citerar från Afton....

"TT: Så då är det turban av och hjälm på som gäller?
– Ja, eller att man jobbar med någonting annat under den kommenderingen.
"

Jag antar att det då är okej att de som bär turban får lägre lön eftersom de inte uträttar samma arbete då de ej kan sättas in i krissituationer?






För övrigt fyller det väl en funktion att polisen är neutralt klädd, dvs inte har turban, svastika, krucifix, hacka och skära eler dyligt som kan uppfattas som stödande eller ses som ställningstagande av grupper.

hangatyr
2006-03-09, 13:49
Utan att ta ställning i frågan om snutturbaner så vill jag påpeka att det är lustigt att man värnar så om individens rätt att uttrycka sin religion att man frångår klädkod man kan gissa fyller vissa funktioner förutom estetiska. För inte finns det någon som värnar min rätt att utöva min tro, nämligen den att ingen ska tvinga mig att betala för vissa TV-program, subventionera andras överflödiga boende eller [fyll på med vilka av mina käpphästar ni vill].

men min tro om att alla sikher ska ha rätt att bära turban i sitt tjänsteutövande då?

skaparn
2006-03-09, 14:06
men min tro om att alla sikher ska ha rätt att bära turban i sitt tjänsteutövande då?

Vad är det med den?

aliquis
2006-03-09, 14:09
Jag tycker de skall ha enhetlig uniform och se ut som poliser, vem fan vill ha en talibanpolis. Visst om jag ser någon arab med whatever maskingevär i mellanöstern men inte i Sverige tack ;)

Observera att de har en poll också, så vi slipper.

HajduMan
2006-03-09, 14:16
De ridande snutarna kan kompletera med kamel istället för häst

Grahn
2006-03-09, 14:18
Utan att ta ställning i frågan om snutturbaner så vill jag påpeka att det är lustigt att man värnar så om individens rätt att uttrycka sin religion att man frångår klädkod man kan gissa fyller vissa funktioner förutom estetiska. För inte finns det någon som värnar min rätt att utöva min tro, nämligen den att ingen ska tvinga mig att betala för vissa TV-program, subventionera andras överflödiga boende eller [fyll på med vilka av mina käpphästar ni vill].

De som ska värna om din "tro" kallas är såkallade politiska partier, vi brukar rösta fram vilka av dem som ska bestämma lite då och då.

Bolio
2006-03-09, 14:20
1. Jag håller med skaparn!

2. Jag tycker att ni är lite töntiga. Vad spelar det för roll hur snutjävlar klär sig? Patrask är alltid patrask, oavsett klädsel. ;)

Nidning
2006-03-09, 14:20
Jag tycker de skall ha enhetlig uniform och se ut som poliser, vem fan vill ha en talibanpolis. Visst om jag ser någon arab med whatever maskingevär i mellanöstern men inte i Sverige tack ;)

Observera att de har en poll också, så vi slipper.

Väl talat.

Noodles
2006-03-09, 14:44
Det står att t ex huvudduken inte får bryta mot de säkerhetskrav som finns. Om en kvinnlig polis har en huvudduk för att dölja håret. Vad händer då vid en incident där hon riskerar att få den avsliten? Frågan är om det finns en risk att de hämmas vid ingripanden.

Solros
2006-03-09, 14:58
Kommer den med en matchande väst fylld med sprängämnen?

Kwon
2006-03-09, 15:52
Kommer den med en matchande väst fylld med sprängämnen?

LOL!

Bara för att man har turbin är man ej terrorist.

Storbritannien har haft poliser med turban i flera år nu. Inget nytt.

-

Men om poliserna skall köra turban i Sverige , tycker jag att polisen borde ha en specialdivision som bär en annan huvudmundering.

SpecialStyrka Kobra som alla bär rishattar/solhattar.

Det är en speciell styrka när det är extra varmt. Tyvärr är det ej speciellt varmt i Sverige så den har ej behövts sättas in än.

Sedan Specialstyrka Röd där alla bär Fez.

Gärna en division med riktigt stoora mustascher också och Bismarck-hjälm.

Fed up
2006-03-09, 15:54
herregud. ett tag hade jag nån slags vag föreställning att kolozzeumare var smartare och mindre fördomsfulla än tex. alla idioter på tex. sporthoj.com, men ack ack, så jag bedrog mig.

ni verkar eniga om att alla som bär turban är både talibaner och självmordsbombare: vidsynt.
ni verkar även tycka att det är samma sak att någon får lov att bära turban som att alla måste bära turban: intelligent!

(vettiga människor behöver ej ta åt sig)

Fed up
2006-03-09, 15:56
Är inte riktigt säker på om du håller med mig eller emot ;)

förlåt, jag ska vara tydligare nästa gång jag dissar folk.

Kwon
2006-03-09, 15:57
herregud. ett tag hade jag nån slags vag föreställning att kolozzeumare var smartare och mindre fördomsfulla än tex. alla idioter på tex. sporthoj.com, men ack ack, så jag bedrog mig.

ni verkar eniga om att alla som bär turban är både talibaner och självmordsbombare: vidsynt.
ni verkar även tycka att det är samma sak att någon får lov att bära turban som att alla måste bära turban: intelligent!

(vettiga människor behöver ej ta åt sig)

Hah precis!

Vissa är ju enormt trångsynta, speciellt när andra kulturer tas upp!

Vissa verkar ju tro att turban = automatiskt terrorist, som om det vore en yakuza-tatuering, en symbol för tillhörighet med en terrororganisation.

Tänk dock på att vi har många yngre på brädan också Fedd up!

Wennerberg
2006-03-09, 16:00
Amen för fan, snart kan vi väl byta ut vapnen mot vattenpistoler också om man ändå skiter i om polisen tas seriöst. Vi kan väl slopa uniformen helt och låta alla religiösa gå i ninjadräkter?

Religion suger fet hästballe och det gör inget annat än framkallar dispyter.

jwzrd
2006-03-09, 16:03
Amen för fan, snart kan vi väl byta ut vapnen mot vattenpistoler också om man ändå skiter i om polisen tas seriöst. Vi kan väl slopa uniformen helt och låta alla religiösa gå i ninjadräkter?

Religion suger fet hästballe och det gör inget annat än framkallar dispyter.

Att du själv blir jävligt uppjagad över att poliser nu får bära turban och kallar det religion är inget du tror bidrar till dispyter?

J-man
2006-03-09, 16:04
En polis ska följa lagar och inte ha religösa värderingar... *grr27*

jwzrd
2006-03-09, 16:05
En polis ska följa lagar och inte ha religösa värderingar... *grr27*

Drog du det ur Wennersbergs arsle eller? Vi har religionsfrihet i sverige och den gäller även poliser!

skaparn
2006-03-09, 16:12
De som ska värna om din "tro" kallas är såkallade politiska partier, vi brukar rösta fram vilka av dem som ska bestämma lite då och då.

För din skull förtydligar jag mig en smula.

Om vi utgår från antagandet att alla samhällets riktlinjer är ett uttryck för majoritetsviljan så innebär det att en majoritet värnar om turbanbärarnas rätt att vara individer så mycket att de inte kan tvingas bort från sin övertygelse genom ett för hårt styrt reglemente för polisens klädsel. Det är i sig en vacker inställning, en majoritet har inget moraliskt mandat att lägga sig i andras liv i frågor som inte verkligen är kollektiva. Samma majoritet verkar dock inte visa samma respekt i andra avseenden där man motiverar allsköns diktat med att man råkar vara någon procentenhet fler som röstade på ett eller annat sätt.

I detta fall så antar jag att en turban knappast kan göra någon praktisk skillnad för hur en konstapel kan utöva sitt yrke, så länge man fortfarande kan identifiera en polis genom övrig klädsel. De "argument" från belackarna jag sett i denna tråd har inte hittills fått mig att tro annat heller.

Wennerberg
2006-03-09, 16:13
Drog du det ur Wennersbergs arsle eller? Vi har religionsfrihet i sverige och den gäller även poliser!

Vi har även yttrandefrihet, men det vet man ju aldrig hur länge det varar... *rolleyes*

jwzrd
2006-03-09, 16:15
Vi har även yttrandefrihet, men det vet man ju aldrig hur länge det varar... *rolleyes*

Vad menar du med det?

viktor88
2006-03-09, 16:16
man lär ju bli ner skjuten eller stenad om man skulle ge polisen en örfil så talibanen åker av.

Kwon
2006-03-09, 16:17
Om ingen hade blivit upprörd över att vissa poliser har andra hattar hade vi ej haft några dispyter om detta.

Judge them for their person, not their hats! :)

Dom är säkert bra poliser, dom låter ju inte vem som helst bli polis.

Man måste passa som polis åsse.

Jense
2006-03-09, 16:20
vadå, tänk på alla som ogillar hästar och hundar då?
eller de som inte gillar blått?
eller de som tycker att kvinnor ska hållas vid spisen?

polisen är ingen jävla fjäskinstitution som är tillför att göra oss glada.


de som inte gillar hundar och hästar får sluta begå brott.

den som inte gillar färgen blå ska låsas in för det är nämligen en mentalsjuk person.

den som tycker att kvinnor ska hållas vid spisen är född på 1800 talet och därför väldigt lätt att skita i och poliser, som exempelvis demonstrationer ska inte uppfattas mer provocerande än vad dem redan gör

Baan
2006-03-09, 16:22
för dom som inte verkar ha koll så handlar det förmodligen om sikher, visst finns det andra som bär turban men där är det mer en modegrej, som keps i sverige :) för sikher så betyder turbanen mer än schysst grej ha på huvudet som brudarna gillar

annars ang turbanen så är det inget ämne jag direkt brinner för men rent spontant tror jag inte att en polisman med turban gör sitt jobb sämre än någon annan, självklart kanske det blir konstigt för en del i början, men när man väl vant sig tror jag ingen kommer störa sig särskilt mycket av det

skaparn
2006-03-09, 16:24
Om ingen hade blivit upprörd över att vissa poliser har andra hattar hade vi ej haft några dispyter om detta.

Dagens sanning. Det största problemet är nog inte att de har turban, utan att de finns de som skriver som de gör i tråden och blir förbannade över att någon annan bär turban.


Om man dessutom ska se praktiskt på det hela så vill vi ha en poliskår som speglar den etniska fördelningen i övriga samhället, så att alla kan känna förtroende för kåren. Skulle det vara så att vi kan locka fler att bli polis genom att lätta en smula på klädkoden är det precis vad vi ska göra, så att fler söker och ger oss endast de mest lämpade. Det är en bättre lösning än kvotering.

Jense
2006-03-09, 16:25
polisen har uniform. fast det är klart, lite frihet skadar aldrig. ska ner till snuten och ge alla varsen cowboyhatt, kanske en fez? eller vad sägs om en clownutstyrsel

skaparn
2006-03-09, 16:27
polisen har uniform.

Ja, och förändringar är av ondo. Så har det varit, och alla ska tvingas in i detta historiska arv även fast du inte ger en motivering till varför.

Skulle du istället kunna berätta för oss varför en turban är en sådan katastrof?

gothen
2006-03-09, 16:27
Varför i helvete ska dom ha uniform om de inte följer reglementet? Att byta huvudbonad bara för en sådan förpestande sak som religon är fel enligt mig. Alla poliser ska ha likadan uniform då den ska vara funktionell och pråper.

Wennerberg
2006-03-09, 16:28
polisen har uniform. fast det är klart, lite frihet skadar aldrig. ska ner till snuten och ge alla varsen cowboyhatt, kanske en fez? eller vad sägs om en clownutstyrsel

:thumbup:

Grahn
2006-03-09, 16:28
För din skull förtydligar jag mig en smula.

Om vi utgår från antagandet att alla samhällets riktlinjer är ett uttryck för majoritetsviljan så innebär det att en majoritet värnar om turbanbärarnas rätt att vara individer så mycket att de inte kan tvingas bort från sin övertygelse genom ett för hårt styrt reglemente för polisens klädsel. Det är i sig en vacker inställning, en majoritet har inget moraliskt mandat att lägga sig i andras liv i frågor som inte verkligen är kollektiva. Samma majoritet verkar dock inte visa samma respekt i andra avseenden där man motiverar allsköns diktat med att man råkar vara någon procentenhet fler som röstade på ett eller annat sätt.


Jag förstod det första gången men tack iaf.

Herkulez
2006-03-09, 16:29
De ridande snutarna kan kompletera med kamel istället för häst
:laugh:


ontopic: helt ok för min del :thumbup:

Jense
2006-03-09, 16:29
Ja, och förändringar är av ondo. Så har det varit, och alla ska tvingas in i detta historiska arv även fast du inte ger en motivering till varför.

Skulle du istället kunna berätta för oss varför en turban är en sådan katastrof?


säger jag inte, jag säger att det är bra. men om några får bära turban ska väl andra få bära annan sorts huvudbonad? eller vissa ska ha privilegier?

JJ
2006-03-09, 16:32
Jag är fan tveksam då jag tycker det är viktigt att man känner igen en polis direkt och även på längre håll. Har de en turban, keps eller mössa på sig så är det lättare att det sker förväxlingar.

Baan
2006-03-09, 16:34
säger jag inte, jag säger att det är bra. men om några får bära turban ska väl andra få bära annan sorts huvudbonad? eller vissa ska ha privilegier?

jo för att ingen hittills har velat bära cowboyhatt och sagt att det är en stor grej för hans kultur/religion

Baan
2006-03-09, 16:34
Jag är fan tveksam då jag tycker det är viktigt att man känner igen en polis direkt och även på längre håll. Har de en turban, keps eller mössa på sig så är det lättare att det sker förväxlingar.

titta efter pistolen? kanske inget bra tips om man bor på fel ställe dock :D

Kwon
2006-03-09, 16:34
Om det hade funnits en religion där de troende bar en Bismarck-hjälm alt Fez hade det säkerligen också varit på tapeten/aktuellt nu.

Metal_boy_
2006-03-09, 16:38
Jag föredrar lika klädsel på poliser. Är dom civilklädda inom tjänsten så tycker jag inget om det.

Jag tror också att dom skulle vara extra utsatta som poliser tyvärr om dom kom i turban och polisuniform.

aliquis
2006-03-09, 16:40
ni verkar även tycka att det är samma sak att någon får lov att bära turban som att alla måste bära turban: intelligent!Ja man måste ju vara jävligt klyftig för att dra en sådan slutsats?

mathor
2006-03-09, 17:03
Hur många sikher/turbanbärare finns det i Sverige? Det lär väl ändå inte få så stora konsekvenser - ingen har ju ens bett om att få bära religiös huvudbonad i yrket enligt artikeln.

Styrkebyggare
2006-03-09, 17:50
Saxat från Skatteverket (av alla ställen...):

"En uniforms primära syfte bör vara att utmärka en viss befattning eller vissa befogenheter. Karaktäristiskt för en uniform är att den har en från vanliga kläder tydligt avvikande utformning."


Alltså - skall det vara uniform (vilket jag tror att de flesta tycker att det skall vara) så skall den vara enhetlig. Om den inte är enhetlig så tappar man hela poängen med uniformen; dvs att den skall signalera en funktion/befattning på ett tydligt och icke alltför luddigt sätt ur förväxlingsteknisk synvinkel.

Grahn
2006-03-09, 17:51
Alltså - skall det vara uniform (vilket jag tror att de flesta tycker att det skall vara) så skall den vara enhetlig. Om den inte är enhetligt så tappar man hela poängen med uniformen; dvs att den skall signalera en funktion/befattning på ett tydligt och icke alltför luddigt sätt ur förväxlingsmässig synvinkel.

Fast om de gör en uniform med flera huvudbonadsalternativ, ett av dem en turban så är det ju fortfarande en uniform.

Styrkebyggare
2006-03-09, 17:55
Fast om de gör en uniform med flera huvudbonadsalternativ, ett av dem en turban så är det ju fortfarande en uniform.

Ja... men det är betydligt mer enhetligt med samma huvudbonad. På lite längre håll så betraktar man silhuetten mer än själva uniformen, och då kan huvudbonaden göra stor nytta.

Grahn
2006-03-09, 17:57
Ja... men det är betydligt mer enhetligt med samma huvudbonad. På lite längre håll så betraktar man silhuetten mer än själva uniformen, och då kan huvudbonaden göra stor nytta.

Jo men det finns redan flera olika huvudbonader för poliser, hjälm tex. Militären har uniform med och olika truppslag har olika huvudbonader.

Så otroligt nytt är det inte med lite variation i uniformen.

Styrkebyggare
2006-03-09, 18:03
Jo men det finns redan flera olika huvudbonader för poliser, hjälm tex. Militären har uniform med och olika truppslag har olika huvudbonader.

Så otroligt nytt är det inte med lite variation i uniformen.

Ja, och jag tycker att patrullerande kvarterspoliser är en sorts "truppslag" som bör ha enhetlig uniform.

Brukar kravallstyrkorna ha en mix av hjälmar och baskrar på skallen?

Syftet med en uniform är att vara enhetlig - så är det bara. Alla avvikelser påverkar denna funktion negativt.

Grahn
2006-03-09, 18:05
Jo nog håller jag med, tycker bara inte att det är så fantastiskt viktigt. :)

Mago
2006-03-09, 18:05
Undra hur utbredd en religion måste vara för att man ska kunna särbehandlas p.g.a. den med backup av religionsfriheten.

Fed up
2006-03-09, 20:35
Ja, och jag tycker att patrullerande kvarterspoliser är en sorts "truppslag" som bör ha enhetlig uniform.

Brukar kravallstyrkorna ha en mix av hjälmar och baskrar på skallen?

Syftet med en uniform är att vara enhetlig - så är det bara. Alla avvikelser påverkar denna funktion negativt.

men skärp dig, det finns ju redan flera olika huvudbonader inom polisen. keps, vit tjusig skärmmössa, den lilla trekantiga varianten (den vanligaste kanske) och så självklart kravall-, cykel- och mchjälm.
precis som de har olika sorters jackor etc. men allt är i samma färgskala och har polisemblemet på sig. ganska lätt att känna igen, tycker jag.

jag ställer upp en liten hypotes (inte bara till dig, utan till alla som känner sig träffade eller nåt):

Tänk dig att det blir krig eller whatever i Sverige (ok, jag vet att det inte KAN hända eftersom vi är bäst och immuna mot krig och konflikter, men låtsas då!) och du flyr till Pakistan.
Du har alltid drömt om att bli polis men i pakistan bär alla poliser turban, något du känner dig ganska rejält obekväm med. Du föreslår att du ska få ha en fånig liten trekantig hatt istället. Den fåniga lilla hatten är självklart av samma färg som de andra polisernas turbaner och du har det lilla tjusiga polisemblemet i guld längst fram.
Du föredrar ändå att detta förslag inte klubbas igenom eftersom det är så sabla viktigt att vara enhetlig? eller?
Du vill inte uppröra människorna i Pakistan är självklart lite skeptiska till din lilla hatt, de tycker den ser fånig ut och dessutom är det ju sånt som såna där kriminella vitingar uppe i norr brukar ha, usch så provocerande.

självklart ska poliserna inte ha snabelskor (vem fan HAR såna anyways...?) eftersom det kan vara rätt opraktiskt i yrkesutövningen. Precis som min lilla hypotetiska polis ovan inte skulle begära att få ha på sig badtofflor som kravallutrustning.

Melker
2006-03-09, 20:49
Jag är fan tveksam då jag tycker det är viktigt att man känner igen en polis direkt och även på längre håll. Har de en turban, keps eller mössa på sig så är det lättare att det sker förväxlingar.

Ja och förväxlingar har skett när fel utrustning har använts, poliser som blivit vådaskjutna osv.
Det är skrämmande att Rikspolisstyrelsen fattar sådana beslut utan att de är förankrade inom organisationen. Skrivbordsfolk som inte fattar vad det får för konsekvenser...

Grahn
2006-03-09, 20:52
Turbanen skyddar nog huvudet bättre än skärmmössa om inte annat.

Melker
2006-03-09, 20:54
Jo nog håller jag med, tycker bara inte att det är så fantastiskt viktigt. :)

Nej, men vad har du för kunskap/erfarenhet att bedömma om det är viktigt eller inte? ;)

Grahn
2006-03-09, 20:55
Nej, men vad har du för kunskap/erfarenhet att bedömma om det är viktigt eller inte? ;)

Viktigt för mig.

Vad som är viktigt för polisen i deras arbete finns det folk inom poliskåren som bedömer.

Buckethead
2006-03-09, 20:57
En tanke är ju vad som händer om t.ex. en polis med en Kippa på huvudet ska arrestera en muslim som kanske har nära släkt som blivit dödade av Israeler.

Tror inte jag skulle ta en polis med turban och kniv lika seriöst som en "vanligt klädd" polis. Det skulle nog ta en stund innan man förstår allvaret.

Melker
2006-03-09, 21:01
Viktigt för mig.

Vad som är viktigt för polisen i deras arbete finns det folk inom poliskåren som bedömer.

Som vanligt är det högutbildade skrivbordsnissar som aldrig har jobbat på fältet som fattar det här beslutet. Det kan lätt bli fel om man inte känner till vilka konsekvenser det kan få.
Jag har nära anhöriga som är poliser. De själva och deras turlag var inte lika förtjusta i beslutet.

Fed up
2006-03-09, 21:11
Tror inte jag skulle ta en polis med turban och kniv lika seriöst som en "vanligt klädd" polis. Det skulle nog ta en stund innan man förstår allvaret.


frågan är om det är dig eller polisens klädsel det är fel på isåfall.

En tanke är ju vad som händer om t.ex. en polis med en Kippa på huvudet ska arrestera en muslim som kanske har nära släkt som blivit dödade av Israeler.

jo, det är klart det skulle bli jobbigt. men då får man tänka på nazister som blir gripna av en svart polis...ja, det är såklart en stor skillnad där, men vi kan ju iten förbjuda en massa saker för att det kan komma att uppröra någon. dessutom syns nog inte kippan under trekantshatten/turbanen/hjälmen...

Styrkebyggare
2006-03-09, 21:30
jag ställer upp en liten hypotes (inte bara till dig, utan till alla som känner sig träffade eller nåt):

Tänk dig att det blir krig eller whatever i Sverige (ok, jag vet att det inte KAN hända eftersom vi är bäst och immuna mot krig och konflikter, men låtsas då!) och du flyr till Pakistan.
Du har alltid drömt om att bli polis men i pakistan bär alla poliser turban, något du känner dig ganska rejält obekväm med. Du föreslår att du ska få ha en fånig liten trekantig hatt istället. Den fåniga lilla hatten är självklart av samma färg som de andra polisernas turbaner och du har det lilla tjusiga polisemblemet i guld längst fram.
Du föredrar ändå att detta förslag inte klubbas igenom eftersom det är så sabla viktigt att vara enhetlig? eller?
Du vill inte uppröra människorna i Pakistan är självklart lite skeptiska till din lilla hatt, de tycker den ser fånig ut och dessutom är det ju sånt som såna där kriminella vitingar uppe i norr brukar ha, usch så provocerande.



Jag kan tala om att jag inte skulle ha några som helst svårigheter att bära turban, fez, kipa...whatever om det krävdes för att utöva ett statligt ämbete i ett fjärran land. Hemma skulle jag inte knalla runt i det, men handlar det om uniform så är det bara att anpassa sig.

Det är fullständigt naturligt att uniformerna är influerade av det aktuella landets kultur. Bara att ta seden dit man kommer.

Fed up
2006-03-09, 21:50
Det är fullständigt naturligt att uniformerna är influerade av det aktuella landets kultur. Bara att ta seden dit man kommer.

jo, precis som vår helsvenska kultur som aldrig påverkats av någon annan. den där trekantiga hatten som är en av stöttepelarna i denna helsvenska kultur, den har vi alla haft så länge någon bott i Sverige.

det jag försöker säga är att alla kulturer är ett jävla mishmash av olika kulturer, sen finns det ju vissa saker som "typiskt" för hur landets kultur är just idag, men vad säger att vi ska sluta utveckla vår kultur nu?

jag menar, i dag är det helt galet med en polis med turban i vår värld. imorgon är det kanske självklart och något vi ser som en del av vår kultur, precis som pizza och kebab blivit en helt naturlig sak.

(med imorgon menar jag alltså inte imorgon som i den 10'e mars, utan lite mer bildligt va...)

Diggler
2006-03-09, 21:56
Men vad spelar det för roll? Hur många skäggturbaner är poliser?

Det har ungefär samma genomslag som att säga, att från och med nu får alla poliser bära strap-on dildo. Vi kommer inte att se några turbanpoliser, för det finns inga poliser som vill bära turban, lika lite som det finns poliser som vill ha strap-on dildo i tjänsten.

Styrkebyggare
2006-03-09, 23:01
jo, precis som vår helsvenska kultur som aldrig påverkats av någon annan. den där trekantiga hatten som är en av stöttepelarna i denna helsvenska kultur, den har vi alla haft så länge någon bott i Sverige.

det jag försöker säga är att alla kulturer är ett jävla mishmash av olika kulturer, sen finns det ju vissa saker som "typiskt" för hur landets kultur är just idag, men vad säger att vi ska sluta utveckla vår kultur nu?

jag menar, i dag är det helt galet med en polis med turban i vår värld. imorgon är det kanske självklart och något vi ser som en del av vår kultur, precis som pizza och kebab blivit en helt naturlig sak.

(med imorgon menar jag alltså inte imorgon som i den 10'e mars, utan lite mer bildligt va...)

Jag har inte påstått att den "svenska kulturen" har varit statisk sen urminnes tider. Däremot så tycker jag inte att uniformer för polis och liknande är något vidare bra medium för drastiska omställningar av densamma. Vi kanske alla går med turbaner om 50 år - då kan också polisuniformen innefatta ENHETLIG turban.

Allan
2006-03-09, 23:08
Turbanen kommer - om den används - främst att användas vid mer ceremoniella tillställningar. Det finns som bekant olika typer av uniform. Ni kommer slippa se piketsnuten med vare sig turban eller kippa - men det var tydligen inte så viktigt att tala om i artikeln. Dessutom har det redan varit tillåtet, men nu kommer det att finnas i reglementet. Storm i ett vattenglas.


allan

Grahn
2006-03-10, 08:39
Turbanen kommer - om den används - främst att användas vid mer ceremoniella tillställningar. Det finns som bekant olika typer av uniform. Ni kommer slippa se piketsnuten med vare sig turban eller kippa - men det var tydligen inte så viktigt att tala om i artikeln. Dessutom har det redan varit tillåtet, men nu kommer det att finnas i reglementet. Storm i ett vattenglas.


Misstänkte något liknande, att artiklar aldrig kan försöka förmedla hela storyn....

mini
2006-03-10, 10:17
Jag tycker inte att det är dumt alls. Som någon (skaparn?) nämnde tidigare är det positivt om polisen representerar hela samhället. Jag kan gissa att vissa av de resonemang som förs i den här tråden även kom fram då även kvinnor fick bli poliser, typ "amen, asså jag skulle aldrig har respekt för en kvinnlig polis". Det finns ganska många som inte är kristna som välkomnar en representant i poliskåren.

MasterChief
2006-03-10, 10:28
Misstänkte något liknande, att artiklar aldrig kan försöka förmedla hela storyn....


Tja, en storm i vattenglas kan hålla med om men det där med "ceremoniella tillfällen" verkar inte stämma riktigt (men för övrigt bryr jag mig inte, bara de gör sitt jobb):

Från Polisen.se:

Poliser får bära turban, huvudduk eller judisk kippa i tjänsten. Det har nu slagits fast i Rikspolisstyrelsens, RPS, mångfaldsplan. Huvudbonaderna får inte inkräkta på säkerheten.
Frågan om poliser ska få bära religiösa huvudbonader har stötts och blötts i flera år. Den 1 mars kom svaret: ja! RPS beslutade då att ändra polisens övergripande mångfaldsplan. I planen slås nu fast att "Rikspolisstyrelsen ser positivt på att en medarbetare, i enlighet med sin religiösa uppfattning, bär turban, kippa eller huvudduk i tjänsten."
Marie Micaux, avdelningsdirektör vid RPS personalenhet, säger att beslutet vuxit fram dels på grund av diskrimineringsombudsmannens krav, dels på grund av att polisen vill markera vikten av mångfald.

– Alla, oavsett etnisk bakgrund eller religion, ska veta att de är välkomna att arbeta inom polisen, säger hon.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, välkomnar beslutet:

– Att inte tillåta poliser i turban och huvudduk vore att utestänga stora grupper i Sverige från polisyrket. Därmed skulle polisen förlora i trovärdighet. Nu blir den istället ett gott exempel och ett föredöme för andra, säger DO Katri Linna.

Passande färg och form
Poliser får inte bära huvudbonaderna om det skulle innebära avsteg från säkerhetskraven eller arbetsmiljöbestämmelserna. Det måste till exempel gå att kombinera huvudbonaden med hjälm. Samtidigt ska inte problemen överdrivas, betonar Marie Micaux:

– I till exempel Jordanien bär kvinnliga poliser en tunn huvudduk under uniformsmössan. Engelska poliser håller huvudduken på plats med kardborreband istället för nålar eller knappar, berättar hon.

Polisen kommer inte i nuläget att ta fram nya huvudbonader som komplement till den befintliga uniformen utan den enskilde och myndigheten ska samråda om en "passande färg och form". Gäller det personal som arbetar i uniform ska beslutet avgöras av RPS eftersom det rör sig om avsteg från uniformsbestämmelserna, annars kan beslutet fattas direkt av arbetsgivaren.

Kontinuerlig dialog
Ytterligare en nyhet i polisens mångfaldsplan är att RPS ska ha en kontinuerlig dialog med olika etniska och religiösa grupper om rekryteringen till polisen.

– Det har naturligtvis även förekommit tidigare men nu ska vi ta ett mer samlat grepp, säger Marie Micaux.

Än så länge har vare sig någon sökande till polisutbildningen eller redan anställd vid polisen uttryckt önskemål om att få bära religiös huvudbonad. Kanske kan RPS nya beslut medföra att vi snart får se den förste svenske turbanprydde polisen.

Grahn
2006-03-10, 10:51
Tja, en storm i vattenglas kan hålla med om men det där med "ceremoniella tillfällen" verkar inte stämma riktigt (men för övrigt bryr jag mig inte, bara de gör sitt jobb):

Ungefär som jag ser det då.

Fast om man är riktigt jävlig kan man säkert tolka "Poliser får inte bära huvudbonaderna om det skulle innebära avsteg från säkerhetskraven eller arbetsmiljöbestämmelserna." som att det nästan bara är under cermoniella tillfällen det funkar.

MasterChief
2006-03-10, 11:20
Ungefär som jag ser det då.

Fast om man är riktigt jävlig kan man säkert tolka "Poliser får inte bära huvudbonaderna om det skulle innebära avsteg från säkerhetskraven eller arbetsmiljöbestämmelserna." som att det nästan bara är under cermoniella tillfällen det funkar.

Njae...då skulle det nog bli "hus i helvete" om de, efter flera år av tjafs, vägrar eventuella turbanbärare att få ha det (exempelvis trafikpolis).

Grahn
2006-03-10, 11:22
Njae...då skulle det nog bli "hus i helvete" om de, efter flera år av tjafs, vägrar eventuella turbanbärare att få ha det (exempelvis trafikpolis).

Sant, tänkte mer på den tolkning Allan hade hört.

Allan
2006-03-10, 11:28
Jag vet bara vad min kompis polisen sa. Han såg det inte som ett problem. Kvinnliga poliser får t ex ha kjol i tjänsten "om det lämpar sig", men det gör det ju nästan bara vid ceremoniella tillfällen.


allan

Baan
2006-03-10, 11:31
men nu får vi se det från den positiva sidan, folk med turban ser alltid lite brutala ut (självklart med rätt min osv), så om vi kollar på vem som ser mest benägan ut att hugga huvudet av en om man går mot rött så får turbanpolisen min röst utan tvekan!

Grahn
2006-03-10, 11:31
men nu får vi se det från den positiva sidan, folk med turban ser alltid lite brutala ut (självklart med rätt min osv), så om vi kollar på vem som ser mest benägan ut att hugga huvudet av en om man går mot rött så får turbanpolisen min röst utan tvekan!

Samt att ingen vågar slå dem i huvudet av rädsla för att de ska explodera.

Baan
2006-03-10, 11:33
Samt att ingen vågar slå dem i huvudet av rädsla för att de ska explodera.

nej förstör inte mitt argument med dina fördomsfulla teorier om självmordsbombare :)

turban är lite som en darth vader mask, men kan inte se alltför snäll ut. vilket är bra i det här fallet.

Grahn
2006-03-10, 11:40
nej förstör inte mitt argument med dina fördomsfulla teorier om självmordsbombare :)

Men Men det finns en så bra Lobo comic på just det ämnet jueeeee! :(

turban är lite som en darth vader mask, men kan inte se alltför snäll ut. vilket är bra i det här fallet.

Vet inte om jag tycker turban ser så skrämmande ut ärligt talat. ;)

Jet
2006-03-10, 11:48
Men hur blir det nu med maskeringsförbudet då? För helt plötsligt kan ju polisen bära Burka och inte fan ser man något då inte.....


/ Ett visst mått av ironi, men visst är det härligt? Själv föredrar jag Fez, det hade väckt en och annan slumrande buse när fyra rediga turkisk-ättade poliser dök upp iklädda Fez och tjänstevapen.

Metal_boy_
2006-03-10, 11:48
Jag tycker inte att det är dumt alls. Som någon (skaparn?) nämnde tidigare är det positivt om polisen representerar hela samhället. Jag kan gissa att vissa av de resonemang som förs i den här tråden även kom fram då även kvinnor fick bli poliser, typ "amen, asså jag skulle aldrig har respekt för en kvinnlig polis". Det finns ganska många som inte är kristna som välkomnar en representant i poliskåren.


Nu handlar det ju iof hur polisen visar sig utåt sett. Som det uppdrag dom har i samhället så finns det ju en anledning till uniform på dom, precis som det finns en annan anledning till att ha civilklädda poliser. Slopa gärna uniform helt och hållet, men ska det vara uniform så tycker jag iaf att det inte finns nån anledning att tänja på reglerna där. Då tycker jag iaf att man kan lägga ner hela grejen. Samma sak om en Svensk kille skulle vara utrustad med polisuniform och en skitig keps bak och fram som det står New York Yankes på.

Jet
2006-03-10, 11:50
Jag vet bara vad min kompis polisen sa. Han såg det inte som ett problem. Kvinnliga poliser får t ex ha kjol i tjänsten "om det lämpar sig", men det gör det ju nästan bara vid ceremoniella tillfällen.


allan

De klär bättre i overall. Får männen också bära kjol då?

mini
2006-03-10, 11:51
Vet inte om jag tycker turban ser så skrämmande ut ärligt talat. ;)
Säker?

Grahn
2006-03-10, 12:00
Säker?

:D

Wennerberg
2006-03-10, 12:22
Tänk dig att det blir krig eller whatever i Sverige (ok, jag vet att det inte KAN hända eftersom vi är bäst och immuna mot krig och konflikter, men låtsas då!) och du flyr till Pakistan.
Du har alltid drömt om att bli polis men i pakistan bär alla poliser turban, något du känner dig ganska rejält obekväm med. Du föreslår att du ska få ha en fånig liten trekantig hatt istället. Den fåniga lilla hatten är självklart av samma färg som de andra polisernas turbaner och du har det lilla tjusiga polisemblemet i guld längst fram.
Du föredrar ändå att detta förslag inte klubbas igenom eftersom det är så sabla viktigt att vara enhetlig? eller?
Du vill inte uppröra människorna i Pakistan är självklart lite skeptiska till din lilla hatt, de tycker den ser fånig ut och dessutom är det ju sånt som såna där kriminella vitingar uppe i norr brukar ha, usch så provocerande.


Tänk dig sen att Pakistan går med på det, helt utan problem ändrar de lagen så polismän i pakistan inte behöver bära turban. TROLIGT?

tinus
2006-03-10, 12:30
Ja jösses..Sverige är ett fantastiskt land *rolleyes* turban..på en polis!? Varför?? Mig veteligt ingår inte turban i uniformen,men hey! Låt poliserna ha keps istället om de vill,eller varför inte en ljusblå smurfmössa? *rolleyes*

grisbil3n
2006-03-10, 12:34
Ja jösses..Sverige är ett fantastiskt land *rolleyes* turban..på en polis!? Varför?? Mig veteligt ingår inte turban i uniformen,men hey! Låt poliserna ha keps istället om de vill,eller varför inte en ljusblå smurfmössa? *rolleyes*

För att det ligger i myndigheternas natur att krypa för vissa minoriteter.

Hobbes
2006-03-10, 15:52
Jag vet bara vad min kompis polisen sa. Han såg det inte som ett problem. Kvinnliga poliser får t ex ha kjol i tjänsten "om det lämpar sig", men det gör det ju nästan bara vid ceremoniella tillfällen.


allan

Finns en bra bok på området: Makten att se - Cecilia Åse (http://www.bokrecension.se/9147060808)

Syftet med deras uniform är att tydligt synliggöra dem som poliser och det uppdrag som polisen har i vårt samhälle. ”Som ett led i samhällets verksamhet för att främja rättvisa och trygghet skall polisens arbete syfta till att upprätthålla allmän ordning och säkerhet samt att i övrigt tillförsäkra allmänheten skydd och annan hjälp” (Polislagen, 1984:387, s 25)

Så länge deras uniform gör det så är det väl inga problem?

hangatyr
2006-03-10, 15:53
Ja jösses..Sverige är ett fantastiskt land *rolleyes* turban..på en polis!? Varför?? Mig veteligt ingår inte turban i uniformen,men hey! Låt poliserna ha keps istället om de vill,eller varför inte en ljusblå smurfmössa? *rolleyes*

eh, du vet att poliser ofta bär keps i tjänsten va?

*Flash*
2006-03-10, 16:15
Vart är Sverige påväg nånstans egentligen?
Inte är det direkt så att en svensk som flyttar utomlands skulle förvänta sig att det landet skulle bry sig om vilken religion eller nåt vi har, men iaf så ska Sverige bry sig över folk som flyttat hit och har avvikande religioner/klädsel/värderingar/traditioner osv.
Ehm blev lite lång/konstig mening kanske men skitsamma.

Tricklev
2006-03-10, 16:18
Vart är Sverige påväg nånstans egentligen?
Inte är det direkt så att en svensk som flyttar utomlands skulle förvänta sig att det landet skulle bry sig om vilken religion eller nåt vi har, men iaf så ska Sverige bry sig över folk som flyttat hit och har avvikande religioner/klädsel/värderingar/traditioner osv.


Haha, ja, vi bryr oss om vad folk ifrån andra kulturer tycker.

Nackskott på hela sverige ;)

*Flash*
2006-03-10, 16:29
Haha, ja, vi bryr oss om vad folk ifrån andra kulturer tycker.

Nackskott på hela sverige ;)
Orka.
Menade mer att man inte alltd kan anpassa allt för att det ska passa ALLA människor, det är faktiskt omöjligt.

Grahn
2006-03-10, 16:31
Orka.
Menade mer att man inte alltd kan anpassa allt för att det ska passa ALLA människor, det är faktiskt omöjligt.

Men om man är helt omedgörlig så är man ju inte annat än en fanatiker. Vi pratar om en huvudbonad nu inte ge dem en tribut i jungfrur. :D

Allan
2006-03-10, 16:37
Tittar man världen över är det just i Punjab som snuten bär turbaner. Och det är framförallt när de patrullerar. Eventuell opraktiskhet kan väl jämställas med den brittiska bobbyhjälmen. I Pakistan, eftersom exemplet varit uppe, bär snuten basker.

allan

*Flash*
2006-03-10, 16:44
Men om man är helt omedgörlig så är man ju inte annat än en fanatiker. Vi pratar om en huvudbonad nu inte ge dem en tribut i jungfrur. :D
Nej visst, är bara så trött på hela det här "Sverige ska vara så öppet och medgörligt vad gäller allt" (sedan är jag sjuk, skadad, uttråkad och grinig vilket också kanske inverkar :D ).

Fed up
2006-03-10, 16:46
Tänk dig sen att Pakistan går med på det, helt utan problem ändrar de lagen så polismän i pakistan inte behöver bära turban. TROLIGT?

kanske inte så troligt, men detta var ju en hypotes. en hypotes där man kan tänka sig att sverige vore ett krigshärjat land fullt av galna militanta kristna terrorister och pakistan ett mycket sekulariserat, stabilt och vidsynt land...

det kan ju kvitta oavsett vad. hela poängen var ju om du som läste det skulle vilja att de godkände det eller inte.

Allan
2006-03-10, 16:48
Återigen. Polisen i Pakistan bär inte turban. Det enda ställe i världen där man kan se poliser dagligen bära turbaner är i Indien, och där är det i Punjab. Den som inte vet vad som gäller i Punjab ombedes kolla upp det men de är inte muslimer om det var nån som trodde det.


allan

Herkulez
2006-03-10, 16:50
Tittar man världen över är det just i Punjab som snuten bär turbaner. Och det är framförallt när de patrullerar. Eventuell opraktiskhet kan väl jämställas med den brittiska bobbyhjälmen. I Pakistan, eftersom exemplet varit uppe, bär snuten basker.

allan
dessutom får muhammedaner som dom hette i en världskartbok från -75 jag tittade i för nån dag senoch andra i behov bära turban i tjänsten i england, verkar funka helt ok där iaf så varför skulle det inte fungera här.
fattar inte the fuzz, är ju en jävla mössa det handlar om, inte att dom ska få ha batongdildosar i tjänsten.

(poliser då)

Metal_boy_
2006-03-10, 16:54
dessutom får muhammedaner som dom hette i en världskartbok från -75 jag tittade i för nån dag senoch andra i behov bära turban i tjänsten i england, verkar funka helt ok där iaf så varför skulle det inte fungera här.
fattar inte the fuzz, är ju en jävla mössa det handlar om, inte att dom ska få ha batongdildosar i tjänsten.

(poliser då)


Varför inte en magisk lampa i ett hölster också som dom drar upp och gnuggar på när någon ska arresteras? Upp kommer ett moln med en text i teckensnitt "Old English", där rättigheterna presenteras.

Herkulez
2006-03-10, 16:57
Varför inte en magisk lampa i ett hölster också som dom drar upp och gnuggar på när någon ska arresteras? Upp kommer ett moln med en text i teckensnitt "Old English", där rättigheterna presenteras.
för att det finns inte sånna, alladin filmen din mamma slog på för att du skulle lugna ner dig från dina panikattacker när du var barn (2år sen) är inte på riktigt.

Daniel_S
2006-03-10, 17:07
Jag förstår inte vitsen med det hela. Poliser är poliser, inte representanter för folkgrupper, religioner, nationaliteter, kön etc. Att någon ens bemödar sig att skriva lagar om något totalt meningslöst, är i mina ögon poängplockeri av någon. Dessa kunde troligen vara sossar... inte vet jag.

Att visa sin tillhörighet till diverse grupperingar kan man förresten göra på sin fritid, där hör det hemma.

Fed up
2006-03-10, 17:09
Återigen. Polisen i Pakistan bär inte turban. Det enda ställe i världen där man kan se poliser dagligen bära turbaner är i Indien, och där är det i Punjab. Den som inte vet vad som gäller i Punjab ombedes kolla upp det men de är inte muslimer om det var nån som trodde det.


allan

ja vafan, det var dumt att säga pakistan utan nåt belägg för det. men allt var bara hypotetiskt.

lillnisse
2006-03-10, 17:38
Om det nu på ett forum blir bråk om turbaner hit och dit, tänk er i ett samhälle under krissituationer *popcorn*

stefannn
2006-03-10, 19:20
Ok visste inte det. Känns ändå fel, ska dom bejaka allas viljor så kommer dom att se ut som clowner snart. Tänk bara på hur vanligt det är med nudism
nej inte allas viljor allahs viljor.. för det är ju alltid muslimerna det ska daltas med... faan om tjugo år blir jag väl i mitt eget land tvungen att gå till moske och be varannan kvart om ingen sätter stopp för daltande...
du gamla du sjuka....

Allan
2006-03-10, 19:26
nej inte allas viljor allahs viljor.. för det är ju alltid muslimerna det ska daltas med... faan om tjugo år blir jag väl i mitt eget land tvungen att gå till moske och be varannan kvart om ingen sätter stopp för daltande...
du gamla du sjuka....

Återigen - det är inte muslimer som nödvändigtvis har turban i polisyrket, utan sikher. Om du inte noterade det så gäller regeländringen - inte nån lag som nåt pucko trodde - både turban och kippa. Gissa vilka som bär kippa?


allan

Metal_boy_
2006-03-10, 19:30
för att det finns inte sånna, alladin filmen din mamma slog på för att du skulle lugna ner dig från dina panikattacker när du var barn (2år sen) är inte på riktigt.


Jässå?!?! Var det därför mina tre sorters piller aldrig dök upp när Anden kom?

Metal_boy_
2006-03-10, 19:34
ja vafan, det var dumt att säga pakistan utan nåt belägg för det. men allt var bara hypotetiskt.


Bara så du vet så sjönk du lågt i Allans ögon nu som debatör.

Fed up
2006-03-10, 19:37
Bara så du vet så sjönk du lågt i Allans ögon nu som debatör.

ja. för att inte tala om dig som inte ens kan stava till debattör.

Allan
2006-03-10, 19:37
Äh, sånt skiter jag i. Debattera och var glada!!!!


allan

Metal_boy_
2006-03-10, 19:40
ja. för att inte tala om dig som inte ens kan stava till debattör.


OOOOOJ! Herre min skapare!

Sa hon som började två meningar med liten bokstav som dessutom måste ha varit med flit? Det är värre, mycket illa.

Fed up
2006-03-10, 19:44
OOOOOJ! Herre min skapare!

Sa hon som började två meningar med liten bokstav som dessutom måste ha varit med flit? Det är värre, mycket illa.

du, jag är bara word-skadad.

(alltså, du kan ju tänka in små smileys som räcker ut tungan och blinkar med ena ögat och så vidare, jag orkar inte vara övertydlig)

Metal_boy_
2006-03-10, 19:48
du, jag är bara word-skadad.

(alltså, du kan ju tänka in små smileys som räcker ut tungan och blinkar med ena ögat och så vidare, jag orkar inte vara övertydlig)


Du lär dig så småningom att jag aldrig är speciellt allvarlig heller.

Jag är Metal_boy_ ffs, mitt uppdrag är att sprida dumheter, dålig humor och en nypa kärlek här på Kolozzeum.

Fed up
2006-03-10, 19:51
Du lär dig så småningom att jag aldrig är speciellt allvarlig heller.

Jag är Metal_boy_ ffs, mitt uppdrag är att sprida dumheter, dålig humor och en nypa kärlek här på Kolozzeum.

jo, jag utgick från att du inte var helt seriös.

det är för jävligt med internet, man måste välja mellan att riskera att bli ständigt missförstådd eller använda otäcka smileys. jag kan aldrig bestämma mig för vilket som är värst.

Metal_boy_
2006-03-10, 20:26
jo, jag utgick från att du inte var helt seriös.

det är för jävligt med internet, man måste välja mellan att riskera att bli ständigt missförstådd eller använda otäcka smileys. jag kan aldrig bestämma mig för vilket som är värst.


Lyssna till ditt hjärta! :thumbup:

Kwon
2006-03-10, 20:26
jo, jag utgick från att du inte var helt seriös.

det är för jävligt med internet, man måste välja mellan att riskera att bli ständigt missförstådd eller använda otäcka smileys. jag kan aldrig bestämma mig för vilket som är värst.

Metal_Boy = Rune Roefv = Mkt rolig[galen] personlighet på Kolozzeum.

Vissa av oss är lite "speciella" här. :laugh:

Metal_boy_
2006-03-10, 20:27
Metal_Boy = Rune Roefv = Mkt rolig[galen] personlighet på Kolozzeum.

Vissa av oss är lite "speciella" här. :laugh:


Vem är det på avatarn Kwon? En blandning av Michael Jordan och Kakmonstret!? :laugh:

Kwon
2006-03-10, 20:31
Vem är det på avatarn Kwon? En blandning av Michael Jordan och Kakmonstret!? :laugh:

En 40 kilos tunnis som inte ens kan bänka halva sin vikt.

Det e Michael Jackson + Kakmonstret ja.

Hybrid of Doom!

Nä, det e en snubbe utklädd i gummidräkt från en av Toho's(japanskt filmbolag som tex gjorde Godzilla förr)filmer.

Han såg så Gawlen ut!

Fed up
2006-03-10, 20:37
Vissa av oss är lite "speciella" här. :laugh:

jo, jag har förstått det, men det passar mig bra. så länge folk har en hyffsad intelligensnivå, självdistans och humor så är jag glad och nöjd.

Diggler
2006-03-10, 20:39
Ok. Jag har ändrat mig lite. Hypotetisk fråga.

Om turbanen är ett självklart uniformsplagg för svenska poliser som är sikher, skall man då ta hänsyn till och tillåta andra tänkbara uniformsattiraljer beroende på härkomst, läggning, tro eller kultur?


(Tycker ni då att det skulle det vara ok för poliser att bära en strap-on dildo utanpå uniformen?)

Kwon
2006-03-10, 20:41
jo, jag har förstått det, men det passar mig bra. så länge folk har en hyffsad intelligensnivå, självdistans och humor så är jag glad och nöjd.

Humor finns det mycket av här, intelligens dock... :D

Metal_boy_
2006-03-10, 20:44
Ok. Jag har ändrat mig lite. Hypotetisk fråga.

Om turbanen är ett självklart uniformsplagg för svenska poliser som är sikher, skall man då ta hänsyn till och tillåta andra tänkbara uniformsattiraljer beroende på härkomst, läggning, tro eller kultur?


(Tycker ni då att det skulle det vara ok för poliser att bära en strap-on dildo utanpå uniformen?)


Det blir ju svårt att dra en gräns. Man kan ju inte bara tänja på regler åt vissa håll. Regler ska gynna och/eller begränsa alla lika mycket. Antingen så har man regler om uniform eller så har man det inte, enligt mitt tycke iaf.

Fed up
2006-03-10, 20:45
Ok. Jag har ändrat mig lite. Hypotetisk fråga.

Om turbanen är ett självklart uniformsplagg för svenska poliser som är sikher, skall man då ta hänsyn till och tillåta andra tänkbara uniformsattiraljer beroende på härkomst, läggning, tro eller kultur?


(Tycker ni då att det skulle det vara ok för poliser att bära en strap-on dildo utanpå uniformen?)


hörrödu, nu håller vi på att spamma sönder den här tråden för att få slut på den här eländiga debatten, så kom nu inte och förstör det hela!

men. eftersom jag tycker alldeles för mycket för mitt eget bästa, så, en sista kommentar om det hela: stressa nu inte upp er så himla mycket för att EN ny sak blir tillåten i polisernas uniform. jag tror inte det betyder att alla poliser kommer skutta runt i rosa elefantdräkt imorgon direkt. när någon person känner att den måste ha på sig nåt visst för att kunna vara polis kommer de överväga om det går att tillåta och a. så är det inte så ofta som nån känner SÅ starkt för ett visst plagg och b. så kommer de inte släppa igenom all skit som nån ev. kan tänkas vilja ha.
så, ta ett djupt andetag och stressa ner för fan.

Stab
2006-03-10, 21:59
Fyfan när jag hörde det på morgon nyheterna hade svårigheter att inte snea på någon på vägen till jobbet.. detta land går bara utför

Allan
2006-03-10, 22:08
Fyfan när jag hörde det på morgon nyheterna hade svårigheter att inte snea på någon på vägen till jobbet.. detta land går bara utför

Flytta då. Jag ser det som ett tecken på att det här landet blir allt bättre.


allan

Metal_boy_
2006-03-10, 22:20
Jag vill bara skriva innan nån nisse missförstår mig. Att jag inte på något som helst är vissa religoner. Visst inför den regeln, men då ska det gälla alla typer av huvudbonader och uniform kan slopas totalt ist. Inga undantag endast pga religon anser jag alltså. Men om det skulle hjälpa till på nått sätt att underlätta för vissa så tycker jag att det ska införas en regel som kör på rubb och stubb. Jag tror att det är bättre för alla parter, då det inte blir nån typ av särbehandling åt något håll, som i varje fall jag tror kan leda till en massa osämja och trakasserier, som det förmodligen redan finns för gott av.

Fed up
2006-03-10, 22:27
Att jag inte på något som helst är vissa religoner.

I rest my case.

Herkulez
2006-03-10, 22:28
I rest my case.
:sleep: :sleep: :sleep:

Jense
2006-03-10, 22:30
I rest my case.


Typiskt.

Fed up
2006-03-10, 22:32
jag förstår varken herkulez eller jenses svar på mitt inlägg.
varför somnar herkulez för att jag dissar mtalpojkens obegripliga mening?
varför tycker jense att det är typiskt att jag dissar honom? (iof. ganska typiskt mig över lag att dissa folk, men vad vet han om detta?)
eller vad menar pågarna egentligen?

Jense
2006-03-10, 22:33
jag förstår varken herkulez eller jenses svar på mitt inlägg.
varför somnar herkulez för att jag dissar mtalpojkens obegripliga mening?
varför tycker jense att det är typiskt att jag dissar honom? (iof. ganska typiskt mig över lag att dissa folk, men vad vet han om detta?)
eller vad menar pågarna egentligen?


Det är typiskt av dig, som "bildad" tjej att skriva "i rest my case" för att någon har problem med stavningen.

Fed up
2006-03-10, 22:35
Det är typiskt av dig, som "bildad" tjej att skriva "i rest my case" för att någon har problem med stavningen.

ha, vad vet du om min bildning?

se ovanstående skämtsamma ordmärkargnabb mellan mig och metallpojk lite tidigare i tråden och stressa ner lite.

Jense
2006-03-10, 22:41
ha, vad vet du om min bildning?

se ovanstående skämtsamma ordmärkargnabb mellan mig och metallpojk lite tidigare i tråden och stressa ner lite.



men inga mammafasoner på mig heller va. jag är hur lugn som helst.

jag vet inget om din utbildning, eller ens om du har någon. Det va därför jag skrev "bildad"

Fed up
2006-03-10, 22:47
men inga mammafasoner på mig heller va. jag är hur lugn som helst.

jag vet inget om din utbildning, eller ens om du har någon. Det va därför jag skrev "bildad"

jag vet inte vad din mamma har för fasoner, men själv känner jag mig ganska o-mammig. jag menade stressa ner mer bildligt som i "bli inte bekymrad för stackars metalboy eftersom det hela var ett skämt". whatever.

Jense
2006-03-10, 22:48
jag vet inte vad din mamma har för fasoner, men själv känner jag mig ganska o-mammig. jag menade stressa ner mer bildligt som i "bli inte bekymrad för stackars metalboy eftersom det hela var ett skämt". whatever.


mammafasoner igen. jag förstår exakt vad du menade!

nu ska jag ner o handla mjölk, kaffet är klart.

var i malmö bor du?

Kwon
2006-03-10, 22:48
ha, vad vet du om min bildning?

se ovanstående skämtsamma ordmärkargnabb mellan mig och metallpojk lite tidigare i tråden och stressa ner lite.

Även fast Metal glömde lite ord i meningen, så förstår du väl vad han menar? :)

Metal_boy_
2006-03-10, 22:53
I rest my case.


*Puss i ljumsken*


;)

Herkulez
2006-03-10, 23:02
jag förstår varken herkulez eller jenses svar på mitt inlägg.
varför somnar herkulez för att jag dissar mtalpojkens obegripliga mening?
varför tycker jense att det är typiskt att jag dissar honom? (iof. ganska typiskt mig över lag att dissa folk, men vad vet han om detta?)
eller vad menar pågarna egentligen?
för nog förstod du va han menade.

ska inte gå offtopic mer.

edit: ok det var ett skämt, förstod inte det...sorry

Metal_boy_
2006-03-10, 23:05
mammafasoner igen. jag förstår exakt vad du menade!

nu ska jag ner o handla mjölk, kaffet är klart.

var i malmö bor du?


Ska också sätta på en kopp Arvid tror jag.

Trance
2006-03-10, 23:23
Har faktiskt tänkt på detta innan, det var ju uppe liknande då en värnpliktig fick bära turban för inte längesedan. Jag tro inte att Sverige går utför på grund av detta direkt och inte heller att Sveriges enorma sikhbefolkning kommer att sparka ner våra midsommarstänger och göra oss till muslimer(..och inte sikher av någon anledning). Om det dessutom bara är den cermoniella uniformen som Allan sade så är det ju ännu mer sällan den kommer att synas.

Så den direkta påverkan är nog minimal och istället så kan det få kompetenta personer som inte skulle söka att söka till polisen. Trots detta så är jag faktiskt principellt mot det på den grunden att jag vill att våran statsmakt skall gå ifrån religion så mycket som möjligt. Därför vill jag att det skall vara förbjudet för ett polisman att t.ex. bära ett stort synligt kors under tjänst.

Detta är väl dock ingen åsikt jag skulle ta en kula för så jag kommer inte gråta hela natten. Märk nog att jag inte försvarar diverse främlingsfientliga miffon i tråden, deras ursäkt är nog bara att det är nytt och farligt.

Bronkitkorv
2006-03-10, 23:25
Hur många araber är poliser i sverige då ??????
Jag har inte sett enända men det kanske är annorlunda i stockholm ?

Trance
2006-03-10, 23:27
Hur många araber är poliser i sverige då ??????
Jag har inte sett enända men det kanske är annorlunda i stockholm ?

Varför så många utropstecken? Vi förstår dig även om du bara skulle använda ett. Sedan så finns det garanterat araber som är poliser, dock så förstår jag inte direkt vad det har med saken att göra?

Jense
2006-03-10, 23:30
Varför så många utropstecken? Vi förstår dig även om du bara skulle använda ett. Sedan så finns det garanterat araber som är poliser, dock så förstår jag inte direkt vad det har med saken att göra?


i malmö har vi iaf två patrulerande araber.


oj sorry


i malmö har vi iaf två patrulerande araber!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1111111111111111111111 1111111111111111111

Kwon
2006-03-10, 23:30
Hur många araber är poliser i sverige då ??????
Jag har inte sett enända men det kanske är annorlunda i stockholm ?

Är inte bara araber som kan vara muslimer.

Trance
2006-03-10, 23:33
Sedan innan Allan börjar gråta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sikh
"Today, Sikhs can be found all over India and elsewhere in the world. Sikh men as well as some Sikh women can be identified by their practice of always wearing a turban to cover their long hair. The turban is quite distinct and is not the same as those worn by others in the region."

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f9/Sikh_wearing_turban.jpg/180px-Sikh_wearing_turban.jpg

Grahn
2006-03-11, 09:29
Trots detta så är jag faktiskt principellt mot det på den grunden att jag vill att våran statsmakt skall gå ifrån religion så mycket som möjligt. Därför vill jag att det skall vara förbjudet för ett polisman att t.ex. bära ett stort synligt kors under tjänst.

Kanske fel tid att öppna för turbaner och stänga för kors. Fast det skulle definitivt oroa mig om polisen började bära stora kors och gå runt och straffa syndare i guds namn.

Fed up
2006-03-11, 12:26
Även fast Metal glömde lite ord i meningen, så förstår du väl vad han menar? :)

klart jag gjorde. jag ska börja använda smileys i fortsättningen så mina skämt går fram till bättre. lovar. *innocent*