handdator

Visa fullständig version : Bra med mer protein?


emil123
2006-03-09, 11:39
Halloj.

Jag som väger 84kg ska ju ha i mig 166g protein om dagen ungefär, går det bra att få i sig mer än det? är det bara bättre?

King Grub
2006-03-09, 11:44
2-3 g per kilo kroppsvikt är bra siffror. Över det gör nog ingen skada, men är att elda för kråkorna och oekonomiskt. Obs att alla källor skall räknas in, alla livsmedel från pasta till tonfisk, inte bara proteinpulver.

Marqz
2006-03-09, 12:07
2-3 g per kilo kroppsvikt är bra siffror. Över det gör nog ingen skada, men är att elda för kråkorna och oekonomiskt. Obs att alla källor skall räknas in, alla livsmedel från pasta till tonfisk, inte bara proteinpulver.

Jag vet att det här är en fråga som man inte kan ge ett bra svar på, men uppskatta går ju alltid.. Hur mycket extra protein utöver kosten tror ni en "normal" man behöver för att komma upp i 2-3 gram protein per kilo? Självklart äter alla olika och har olika förutsättningar men så där generellt?

King Grub
2006-03-09, 12:13
Väg upp det du äter en dag och kolla i SLV:s tabeller, så vet du hur myckte du får i dig.

emil123
2006-03-09, 13:08
Ähh, det orkar jag inte, är alldeles för lat för det. Men jag ska fortsätta äta mycket av allt iaf, fast inte lika mycket fett som mycket kött/fisk/fågel och nyttigt.

Börje H
2006-03-09, 13:12
Ähh, det orkar jag inte, är alldeles för lat för det. Men jag ska fortsätta äta mycket av allt iaf, fast inte lika mycket fett som mycket kött/fisk/fågel och nyttigt.
Om du gör det är det inga som helst problem att komma upp i 2-3g/kg

zoltan_hellhound
2006-03-09, 13:18
4-5 per kilo,är det skadligt för njurarna ???

King Grub
2006-03-09, 13:47
4-5 per kilo,är det skadligt för njurarna ???

"It appears, at least in the short term, that protein intake under 2.8 g/kg does not impair renal function in well-trained athletes."

Sports Nutrition Review Journal. 1(1):45-51, 2004

Det finns säkert en övre gräns där det inte är bra för njurarna, även friska sådana.

2.8 gram / kg som nämns ovan, som inte är skadligt på kort sikt, är långt under vad många kroppsbyggare ligger på dagligen, år ut och år in.

Marqz
2006-03-09, 18:00
Väg upp det du äter en dag och kolla i SLV:s tabeller, så vet du hur myckte du får i dig.

Jo men ja tänkte mer generellt.. Får en "normal" man i sig mindre protein än 2-3 gram/kilo per dygn vanligtvis?

King Grub
2006-03-09, 18:04
Ja.

Marqz
2006-03-09, 18:08
Ja.

Tack.. :bow:

Apos78
2006-03-09, 18:13
Men därmed inte sagt att det krävs tillskott för att komma upp i de proteinmängderna. Med lite smarta livsmedelsval så är det inga problem att nå 2-2,5g/kg. Frågan är om det i alla lägen är nödvändigt. Vilka mål har man och hur tränar man?

sitsena
2006-03-10, 17:08
2-3 g per kilo kroppsvikt är bra siffror. Över det gör nog ingen skada, men är att elda för kråkorna och oekonomiskt. Obs att alla källor skall räknas in, alla livsmedel från pasta till tonfisk, inte bara proteinpulver.
hur kommer det sig att du räknar protein från pasta också? jag hade för mig att det har ett dåligt aminosyreprofil, har ej tillräckligt med EAA för att vara den sorts protein som bygger muskler.. så varför räkna in de okompletta källor i de 2-3g man vill få i sig?

King Grub
2006-03-10, 17:10
hur kommer det sig att du räknar protein från pasta också? jag hade för mig att det har ett dåligt aminosyreprofil, har ej tillräckligt med EAA för att vara den sorts protein som bygger muskler.. så varför räkna in de okompletta källor i de 2-3g man vill få i sig?

Aminosyreprofiler i olika livsmedel kompletterar varandra. Består dina mål inte uteslutande av ett livsmedel med icke-fullvärdigt protein, kompletterar aminsyrorna varandra och du kan till fullo tillgodogöra dig proteinet. Även från mål till mål, faktiskt.

Skulle vegetarianer förtvina och dö?

sitsena
2006-03-10, 18:29
Aminosyreprofiler i olika livsmedel kompletterar varandra. Består dina mål inte uteslutande av ett livsmedel med icke-fullvärdigt protein, kompletterar aminsyrorna varandra och du kan till fullo tillgodogöra dig proteinet. Även från mål till mål, faktiskt.

Skulle vegetarianer förtvina och dö?
jo men skulle det inte vara bättre att räkna från de "bra" proteinkällor för de 2-3g än från de "dåliga" ?
visst kompletterar de varandra men pastan har ändå inte mycket EAA, och EAA är det som bygger muskler eller hur?

King Grub
2006-03-10, 18:31
Det är klart att det går att räkna fram EAA-specifika rekommendationer, men det är inte dom här 2-3 grammen per kilo kroppsvikt.

10-15 % av det totala proteinbehovet bör komma från essentiella aminosyror; för normalindividen innebär det runt 6-10 gram.

En man som har ett normalt proteinbehov på 56 gram totalt per dag från en blandad kost, behöver bara 45 gram totalt, om det är animaliskt protein, som är rikt på EAA.