handdator

Visa fullständig version : Hjälp med förbättring av mitt Träningsschema


jocke-j
2006-03-09, 09:17
Hejsan, Har kört på mitt slarvigt ihopskrivna träningsschema nu ett tag. Och tyvärr saknar jag lite inspiration att ändra på det.

Men tänkte att jag kunde få hjälp av alla trevliga personer här på forumet.
Kör gym 3ggr i veckan (och kickboxning 2ggr).

Det jag primärt behöver hjälp med är i vilken ordning jag ska köra övningarna + tips på Basövningar jag kan lägga in/ersätta med.

Har lagt mitt schema i helhet i slutet av min Journal (träningsdagbok). Ni kan kommentera där, eller här!

Enormt tacksam för alla tips jag kan få.

//Joakim.J

zoltan_hellhound
2006-03-09, 09:26
Hejsan, Har kört på mitt slarvigt ihopskrivna träningsschema nu ett tag. Och tyvärr saknar jag lite inspiration att ändra på det.

Men tänkte att jag kunde få hjälp av alla trevliga personer här på forumet.
Kör gym 3ggr i veckan (och kickboxning 2ggr).

Det jag primärt behöver hjälp med är i vilken ordning jag ska köra övningarna + tips på Basövningar jag kan lägga in/ersätta med.

Har lagt mitt schema i helhet i slutet av min Journal (träningsdagbok). Ni kan kommentera där, eller här!

Enormt tacksam för alla tips jag kan få.

//Joakim.J

Kör DC

jocke-j
2006-03-09, 09:47
Kör DC

Kör DC?. Antar att det inte är Direct connect du snackar om :-P.

men men. Lägger ut min träningsschema direkt i tråden så kanske fler vill ge kommentarer/åsikter/tips


BICEPS/AXLAR
curlstångscurl
hammercurl
växlande hantelcurl
Maskincurl

stående hantellyft (åt sidan)
sittande hantelpress
cabelcross

RYGG/BEN
latsdrag
chins/pullups
latsdrag m V-hant
hyperstreck
sittande kabelrodd

Bencurl
Benspark

TRICEPS/BRÖST
liggande hantelpress
Triceps
Dips
Bröstmaskin
Triceps (bakom huvud m hantel)
Bröstpressmaskin.

Diggler
2006-03-09, 10:06
Kör du såpass sällan skulle jag koncentrera mig på vettiga övningar. Om du vill behålla något som liknar (nåja) din nuvarande split, skulle jag lägga upp det såhär:

Dag1: "Axlar och biceps"
Militärpress 5*5/3*3 (varva varannan vecka)
Militärpress 2*10
Pullups 5set till fail
Alternerande hantelcurl 3*5/2*10 (varva varannan vecka)

Dag2: "Rygg, ben, mage"
Framåtlutande Skivstångsrodd 5*10/3*15 (varva varannan vecka)
Marklyft 2*5/3*3 (varva varannan vecka)
Bottendjup benpress 4*5/3*10 (varva varannan vecka)
Sit-ups med vikt 3*10

Dag3: "Bröst och triceps"
Bänkpress 5*5/3*3 (varva varannan vecka)
bänkpress med axelbrett grepp 2*3/2*10 (varva varannan vecka)
Svagt uppåtlutande hantelpress 2*10
Dips 5set till fail

jocke-j
2006-03-09, 10:14
Det var några intressanta ideer. Tackar. Öss på med flera förslag, vill se folks olika åsikter så ska det nog bli ett toppschema tillslut.

FLERA TIPS TACK!.
//Joakim

polaren
2006-03-09, 10:27
Kör du såpass sällan skulle jag koncentrera mig på vettiga övningar. Om du vill behålla något som liknar (nåja) din nuvarande split, skulle jag lägga upp det såhär:

Dag1: "Axlar och biceps"
Militärpress 5*5/3*3 (varva varannan vecka)
Militärpress 2*10
Pullups 5set till fail
Alternerande hantelcurl 3*5/2*10 (varva varannan vecka)

Dag2: "Rygg, ben, mage"
Framåtlutande Skivstångsrodd 5*10/3*15 (varva varannan vecka)
Marklyft 2*5/3*3 (varva varannan vecka)
Bottendjup benpress 4*5/3*10 (varva varannan vecka)
Sit-ups med vikt 3*10

Dag3: "Bröst och triceps"
Bänkpress 5*5/3*3 (varva varannan vecka)
bänkpress med axelbrett grepp 2*3/2*10 (varva varannan vecka)
Svagt uppåtlutande hantelpress 2*10
Dips 5set till fail


1. Sen när blev 3 dagar i veckan "lite"?

2. Axlar och biceps; varför ligger övningen "pullups" på den dagen? Om du tänker den som en bicepsövning skulle det väl vara bättre att köra biceps på ryggdagen?

3. Jag tycker själv att ben och rygg inte bör vara på samma dag, då det är två stycken stora muskelgrupper, det tar ordentligt på krafterna!

4. Dag3 tycker jag ser bättre ut, men varför till fail på dipsen? Någon baktanke? :)

jocke-j
2006-03-09, 10:34
BICEPS/AXLAR
curlstångscurl
hammercurl
växlande hantelcurl
Maskincurl

stående hantellyft (åt sidan)
sittande hantelpress
cabelcross

RYGG/BEN
latsdrag
chins/pullups
latsdrag m V-hant
hyperstreck
sittande kabelrodd

Bencurl
Benspark

TRICEPS/BRÖST
liggande hantelpress//Bänkpress (varannan gång)
Triceps
Dips
Bröstmaskin
Triceps (bakom huvud m hantel)
Bröstpressmaskin.


KOMMENTAR:
Har lagt in Bänkpress då det var extremt länge sedan jag körde det och saknar det lite. dock vill jag fortsätta köra hantelpress för att man blir mycket smidigare av att köra hantlar. så kör varannan gång. bänk för att öka i styrkan och hantlarna för att få in smidigheten/stabilitet.

Öss på med förslag. Känns som bicepsdagen behöver få lite förändring i sig.
Tipsa på nu!. PS!. Mage etc kör jag massvis på kickboxningen därav är magen inte med på gympass + att jag får mycket ben gratis på kickboxningen. DS!

polaren
2006-03-09, 10:40
Tycker du ska kolla på z_bumbi's förslag: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555

Sen kan du ju variera övningarna lite hur du vill, vill du inte köra tex skivstångsrodd så kör kabelrodd osv.

Big Lou
2006-03-09, 10:41
BICEPS/AXLAR
curlstångscurl
hammercurl
växlande hantelcurl
Maskincurl

stående hantellyft (åt sidan)
sittande hantelpress
cabelcross

RYGG/BEN
latsdrag
chins/pullups
latsdrag m V-hant
hyperstreck
sittande kabelrodd

Bencurl
Benspark

TRICEPS/BRÖST
liggande hantelpress//Bänkpress (varannan gång)
Triceps
Dips
Bröstmaskin
Triceps (bakom huvud m hantel)
Bröstpressmaskin.


KOMMENTAR:
Har lagt in Bänkpress då det var extremt länge sedan jag körde det och saknar det lite. dock vill jag fortsätta köra hantelpress för att man blir mycket smidigare av att köra hantlar. så kör varannan gång. bänk för att öka i styrkan och hantlarna för att få in smidigheten/stabilitet.

Öss på med förslag. Känns som bicepsdagen behöver få lite förändring i sig.
Tipsa på nu!. PS!. Mage etc kör jag massvis på kickboxningen därav är magen inte med på gympass + att jag får mycket ben gratis på kickboxningen. DS!


Ta bort en bicepsövning och lägg istället in nånting för baksida axlar på biceps/axlar dagen.

Med samma uppdelning av dagarna skulle jag köra:

Biceps/axlar:

Hantelpress eller militärpress
Hantellyft åt sidan
Övning för baksida axlar

Bicepscurl stång el hantel
en till bicepsövning

Mage

Rygg/ben:
Knäböj
Marklyft
baksida ben (bencurl)
Stångrodd
Latsdrag

Bröst/triceps:
Bänk
Lutande hantelpress
Flyes
Dips
Smal bänk
ev en till tricepsövning

//LOU

Diggler
2006-03-09, 10:42
1. Sen när blev 3 dagar i veckan "lite"?

2. Axlar och biceps; varför ligger övningen "pullups" på den dagen? Om du tänker den som en bicepsövning skulle det väl vara bättre att köra biceps på ryggdagen?

3. Jag tycker själv att ben och rygg inte bör vara på samma dag, då det är två stycken stora muskelgrupper, det tar ordentligt på krafterna!

4. Dag3 tycker jag ser bättre ut, men varför till fail på dipsen? Någon baktanke? :)

1. 3 dagar är lagom, 4 är bättre, 5 är optimalt, 2 är för för lite :)

2. Därför att det är en basövning, jag tror inte på att isolera, alltså får ryggen träning två dagar/vecka. Kroppsdelarna är inom citationstecken, för att de inte stämmer. Hade de stämt hade det bara vart isolationsövningar, tex militärpress tar bra på pecs och triceps med.

3. Iom att jag föreslår marklyft som en bra övning, så passar rygg och ben bra ihop då den tar styggt på både ben och rygg, så jag tycker att ben och rygg passar alldeles utmärkt ihop.

4. , öva upp lite "fighting spirit" och uthållighet när man pressar sig till fail i många reps, eftersom dips inte är viktbelastad, enkel och rätt säker tycker jag att den passar bra att faila i, precis som pullups.

polaren
2006-03-09, 11:30
1. 3 dagar är lagom, 4 är bättre, 5 är optimalt, 2 är för för lite :)

2. Därför att det är en basövning, jag tror inte på att isolera, alltså får ryggen träning två dagar/vecka. Kroppsdelarna är inom citationstecken, för att de inte stämmer. Hade de stämt hade det bara vart isolationsövningar, tex militärpress tar bra på pecs och triceps med.

3. Iom att jag föreslår marklyft som en bra övning, så passar rygg och ben bra ihop då den tar styggt på både ben och rygg, så jag tycker att ben och rygg passar alldeles utmärkt ihop.

4. , öva upp lite "fighting spirit" och uthållighet när man pressar sig till fail i många reps, eftersom dips inte är viktbelastad, enkel och rätt säker tycker jag att den passar bra att faila i, precis som pullups.


Okej!

Jag skulle ha lagt upp det såhär:

Dag 1: Bröst, axlar, vader
Bänkpress
Lutande hantelpress / Lutande bänkpress
Sittande hantelpress / Militärpress / Pushpress
Liggande kryssdrag i kabel / Framåtlutande hantelyft åt sidan
Stående vadpress

Dag 2: Rygg, biceps
Marklyft
T-bar / Skivstångsrodd / Hantelrodd
Latsdrag / Chins / Pullups
Skivstångscurl / Någon form av hantelcurl

Dag 3: Ben, triceps
Knäböj / Benpress
Liggande bencurl / Sittande Bencurl
Smalbänk
Liggande tricepsextension