handdator

Visa fullständig version : Det här med överträning


fffffffff
2006-03-08, 22:35
Om man är van vid 3-4/veckan löpingpass med sedan ökar till 6 löpingpass/veckan och sedan sköter kosten och sömnen lite halvdant, hur
länge kan det då ta till man blir allvarligt övertränad?
Jag vet att ni inte kan svara exakt men kan någon ge lite exempel på hur
mycket egentligen måste träna över sin förmåga för att bli allvarligt övertränad?
Det är väl inte så enkelt att bli så övertränad att det tar flera månader för
kroppen att återhämta sig?
Om en otränad person börjar köra 5-6 löpingpass i veckan skulle han kanske
högst orka det 1 månad med lite vilja men han skulle väl inte bli så övertränad
att hans kropp skulle behöva 2-3 månader för att återhämta sig? Det skulle
väl mer ligga runt kanske 1 månad för att återhämta sig?

Nu flummar jag men jag är nojig över öveträning just nu så det skulle vara
schysst om någon kunde förklara lite mer hur mycket och hur lång tid det
tar innan en allvarlig överträning bryter ut.

Sangre
2006-03-08, 22:44
Jag styrketränar tre dagar i veckan och springer 40 minuter tre dagar, vilar en. Om det finns någon risk för överträning med det upplägget tycker man att jag borde känt av det vid det här laget.

Men jag har ingen aning...är det jag gör farligt för kroppen?

Batman
2006-03-09, 00:59
Jag läste idag nånstans(kommer ej på vart) att förkylning är ofta en konsekvens av överträning.

Kan vara intresant att veta i sammanhanget.

muffe85
2006-03-09, 20:12
förkylning är en bieffekt av överträningen.
Överträning behöver inte visas genom att man går in i väggen o ligger lelös.

Du märker att du är eller håller på att bli övertränad när du slutar orka lika mycket. bli småförkyld, trött hela tiden, osv.
Jag tycker att ett bra sätt att motverka överträning är att sova mycket.

Ju mer kroppen är van att träna, ju mer tål kroppen innan den blir övertränad.
Ju bättre kost du har, ju mindre chans är det att du blir övertränad
Ju mer och BÄTTRE du sover, ju mindre chans är det att du blir övertränad.

Du kan bli övertränad i korta perioder om du tränat jättemycket i 2 veckor i rad t.ex.

Men det är lindrigare versioner av överträning, den här sortens överträning är vanlig och många tror sig vara "förkyld hela tiden" men är i själva fallet övertränad, vilket ofta går bort om man t.ex. har en vilovecka, för att senare återvända när kroppen inte orkar mer :P

Men som sagt, överträning kan visas på hur många sätt som helst, men dom vanligaste är väl att man blir småsjuk, trött, orkar lite, osv.

fffffffff
2006-03-09, 20:28
förkylning är en bieffekt av överträningen.
Överträning behöver inte visas genom att man går in i väggen o ligger lelös.

Du märker att du är eller håller på att bli övertränad när du slutar orka lika mycket. bli småförkyld, trött hela tiden, osv.
Jag tycker att ett bra sätt att motverka överträning är att sova mycket.

Ju mer kroppen är van att träna, ju mer tål kroppen innan den blir övertränad.
Ju bättre kost du har, ju mindre chans är det att du blir övertränad
Ju mer och BÄTTRE du sover, ju mindre chans är det att du blir övertränad.

Du kan bli övertränad i korta perioder om du tränat jättemycket i 2 veckor i rad t.ex.

Men det är lindrigare versioner av överträning, den här sortens överträning är vanlig och många tror sig vara "förkyld hela tiden" men är i själva fallet övertränad, vilket ofta går bort om man t.ex. har en vilovecka, för att senare återvända när kroppen inte orkar mer :P

Men som sagt, överträning kan visas på hur många sätt som helst, men dom vanligaste är väl att man blir småsjuk, trött, orkar lite, osv.


Okej tack det var det här svaret jag sökte efter :)!

MilkmaN
2006-03-09, 20:31
Den lätta överträningen som beskrevs i posten har iaf jag rätt så ofta under tunga träningsperioder med handbollen. Sen har vi också en vilovecka och när jag är tillbaka är jag piggare än någonsin förr.

pragmatist
2006-03-09, 20:43
Överträning i ordets rätta bemärkelse genom konditionsträning är ett mycket sällsynt fenomen som framför allt drabbar cyklister och skidåkare. Kroppen tål oerhört mycket mer konditionsträning än styrketräning rent mängdmässigt.