handdator

Visa fullständig version : När är man egentligen vältränad?


JackDaniels
2006-03-08, 22:10
Som titeln frågar så när har man egentligen rätten att bli betraktad som vältränad? Visst, det kan ju ha att göra med vem man jämför med men ni borde fatta vad jag är inne på. För mig känns det som personer som både är starka, har bra kondition och pallar med statisk träning - lite allround - borde vara dem som förtjänar den benämningen.

Såg bakom lite extra material på The chronicoles of Riddick och den scenen då han hänger kedjad till en rep och viras ned till det underjordiska fängelset så drar han upp sig själv med armarna så han tillslut vänder på hela kroppen så han står i samma position som då man står på händer. Detta gör han alltså själv och är inget trickfilmat. Klarar man av sådant så förtjänar man benämningen vältränad enligt mig.

Vad tycker ni?

Metal_boy_
2006-03-08, 22:16
1. Du kan vara vältränad i förhållande till majoriteten på din omgivning

2. Du kan vara vältränad i förhållande till din utgångspunkt.

3. Du kan vara mer vältränad än nån annan när det gäller procentuell förbättring på din egen fysik.

Vältränad är en bra kombination av styrka, kondition och smidighet.

nemd
2006-03-08, 22:17
Svår fråga det med att vara vältränad... har inte tänkt så mycket på det förut.

Men vältränad för mig innebär att man är stark/bra på flera saker, inte bara tex råstark i bänken.

nemd
2006-03-08, 22:19
1. Du kan vara vältränad i förhållande till majoriteten på din omgivning

2. Du kan vara vältränad i förhållande till din utgångspunkt.

3. Du kan vara mer vältränad än nån annan när det gäller procentuell förbättring på din egen fysik.

Vältränad är en bra kombination av styrka, kondition och smidighet.


Huh?! Vad är det jag ser, första vettiga posten från metal_boy? *sjokkad*

Haha, skojja bara. Men jag måste bara hålla med där, mycket bra sagt mannen.

timoat
2006-03-08, 22:19
var det vin som gjorde det eller en stuntman?

Metal_boy_
2006-03-08, 22:21
Huh?! Vad är det jag ser, första vettiga posten från metal_boy? *sjokkad*

Haha, skojja bara. Men jag måste bara hålla med där, mycket bra sagt mannen.


Jävlar, var vi kvar på Allmänt!?

FFS !!

Får gottgöra det sen. ;)

nemd
2006-03-08, 22:24
Jävlar, var vi kvar på Allmänt!?

FFS !!

Får gottgöra det sen. ;)


Hahaha :D

Papi
2006-03-08, 22:25
1. Du kan vara vältränad i förhållande till majoriteten på din omgivning

2. Du kan vara vältränad i förhållande till din utgångspunkt.

3. Du kan vara mer vältränad än nån annan när det gäller procentuell förbättring på din egen fysik.

Vältränad är en bra kombination av styrka, kondition och smidighet.
Vem har lånat Metal_boys konto? ;) :D

stenis
2006-03-08, 22:25
Metal förklarade de förbannat bra, e fan chockad jag oxo asso!! :D :thumbup:

JackDaniels
2006-03-08, 22:26
var det vin som gjorde det eller en stuntman?

Kan ju inte till 100% säga att det garanterat var han, men det var så pass nära inpå att man såg hans nylle ganska bra och det är ju inte direkt allmänt. Jag tror ganska starkt på att det var han. Vidare påstår han att han gör alla stunt själva men ja det spelar ju mindre roll..

Mental
2006-03-08, 22:53
Vältränad i styrketräning/bodybuilding är man när svenssons börjar antyda att man preppar. dvs rätt tidigt ;)

Piranha
2006-03-08, 23:07
Svårt, vältränad är inte bara muskler utan kunna bära upp dem också som tex att kunna göra milen på en bra tid.

Karl_alfred
2006-03-08, 23:13
För mig ser jag de som någon som är väldigt tränad allsidigt. Att bli starkare än de flesta svensson ingår inte här direkt de blir väll de flesta som tränat ett par månader. Kanske skulle måtten som det snackades om här på kolo för några månader räcknas som en bra måttstock. DVS:
* Bänka 1,5* kv
* Marka 2*kv
* Böja 2*kv
* Springa milen på tiden av sin halva kroppsvikt

Sen borde väll en del krav på smidighet o koordination med ingå naturligtvis.

Tolkia
2006-03-08, 23:32
* Springa milen på tiden av sin halva kroppsvikt
Kan inte det bli VÄLDIGT jobbigt för en del ...? :D

Metal_boy_
2006-03-08, 23:34
Kan inte det bli VÄLDIGT jobbigt för en del ...? :D


Jo, men då har du dålig balans och då är man inte vältränad :)

mangemani
2006-03-08, 23:44
enligt mej så är smal,muskler som syns,enbart bröst/mage/armar,inte vältränad.
enligt mej så är betyder ordet vältränad att man har tränat länge och fått mycket muskler.
ett exempel: alla dessa mänsikor som har magmuskler,kanske lite axlar och en liten kula på biceps,det är enligt mej inte vältränad,men däremot dom som har massa på sej,dom som man verkligen ser att dom är grova,det är vältränad.

det är min deffination av det hela iaf.

Bolio
2006-03-08, 23:55
Man är vältränad när man uppfyller de kriterier som den som avgör ifall man är vältränad eller inte har för att avgöra ifall man är vältränad.

Metal_boy_
2006-03-08, 23:56
Man är vältränad när man uppfyller de kriterier som den som avgör ifall man är vältränad eller inte har för att avgöra ifall man är vältränad.


Alltså kan vem som helst anse sig själv som vältränad? :)

mangemani
2006-03-09, 00:01
enligt mej så är smal,muskler som syns,enbart bröst/mage/armar,inte vältränad.
enligt mej så är betyder ordet vältränad att man har tränat länge och fått mycket muskler.
ett exempel: alla dessa mänsikor som har magmuskler,kanske lite axlar och en liten kula på biceps,det är enligt mej inte vältränad,men däremot dom som har massa på sej,dom som man verkligen ser att dom är grova,det är vältränad.

det är min deffination av det hela iaf.


hann ej skriva detta,men en person kan ha mycket späck på kroppen(typ som vissa tyngdlyftare)samt stora muskler under det och det är också vältränad i mina ögon.

Bolio
2006-03-09, 00:02
Alltså kan vem som helst anse sig själv som vältränad? :)

Ja, alla tycker ju olika.

Metal_boy_
2006-03-09, 00:07
Ja, alla tycker ju olika.


Ja det är sant. Men å andra sidan så tror jag majoriteten tycker annorlunda om andra, än vad dom tycker om sig själva. Även om dom offentligt "tycker" att dom själva är vältränade.

Bolio
2006-03-09, 00:19
Ja det är sant. Men å andra sidan så tror jag majoriteten tycker annorlunda om andra, än vad dom tycker om sig själva. Även om dom offentligt "tycker" att dom själva är vältränade.

Jepp. Ofta går inte ens självbild ihop med andras bild utav en.

Metal_boy_
2006-03-09, 00:21
Jepp. Ofta går inte ens självbild ihop med andras bild utav en.


Precis och det är därför som vi aldrig blir nöjda heller.

Cerberus
2006-03-09, 00:27
Jag anser mig vara vältränad, men man blir riktigt vältränad om man har synlig julgran i ryggen :D

Man är väl vältränad om man tränar mer än vad genomsnittet gör, man behöver ju inte se ut som en fitness-stjärna för det.

Kondition bryr jag mig inte mycket om men jag har fått mycket bättre kondis sen ja börja deffa, cyklar jäkligt mycket :D

Bönne
2006-03-09, 00:29
Man är väl vältränad om man tränar mer än vad genomsnittet görTjockisarna i "The biggest loser" tränar flera gånger om dagen, mycket vältränade :)

Cerberus
2006-03-09, 00:49
Tjockisarna i "The biggest loser" tränar flera gånger om dagen, mycket vältränade :)

lol okej, men de försöker iaf?

Diggler
2006-03-09, 01:59
När man förbättrat sin fysiska kapacitet avsevärt genom träning.

Yankeee
2006-03-09, 05:46
Som sagt innan, man ska vara stark, uthållig och smidig.

Jishuku
2006-03-09, 05:46
När man förbättrat sin fysiska kapacitet avsevärt genom träning.

There you go.. den definitionen gillar jag.
Sen tycker jag man kan vara vältränad på många sätt. Man kan vara vig, stark, ha bra kondition, ha bra teknik/koordinationsförmåga, kunna koncentrera sig på ett moment oerhört bra (vältränat psyke)..
När man uppnått statusen vältränad inom alla/flera av dessa områden, då tycker jag att man kan kalla sig Atletisk.

H.Emanuel
2006-03-09, 06:12
Tjockisarna i "The biggest loser" tränar flera gånger om dagen, mycket vältränade :)
Men vafan, det kommer. Kanske?

Jense
2006-03-09, 06:38
Svårt, vältränad är inte bara muskler utan kunna bära upp dem också som tex att kunna göra milen på en bra tid.


nä men marka 200-250 kg är för mig att va vältränad

elan
2006-03-09, 07:46
Jag tror att innebörden i begreppet ligger i betraktarens öga. Jag har fått höra flera gånger något i stil med "men du som är så vältränad", ofast från folk jag jobbar med som inte kan förstå hur jag kan cykla till jobbet varje dag och sedan styrketräna och köra spinning utöver det. Visst tränar jag mycket och jämfört med hur otränad jag har varit förut så kanske jag kan gå med på att kalla mig vältränad. Men jämfört med folk här på Kolo skulle jag nog betraktas som en pösig soffpotatis. ;)

bubbe
2006-03-09, 08:34
nä men marka 200-250 kg är för mig att va vältränad

Vafalls, har du sänkt kraven?

300 då är man vältränad enl mig.

MasterChief
2006-03-09, 09:28
Vältränad är man när fysisk styrka med marginal överstiger de vardagliga utmaningar man utsätts för. För en normal person som inte tränar är vardagens belastningsprofil allt för tuff och de lider av belastningsskador såsom musarm och dylikt. Skulle helgen vara uppbokad med ”flytt” så går det åt helvete med ryggvärk som följd. Denna person har en fysisk status under den nivå som krävs för att klara vardagen, därmed inte vältränad. Här kommer dock den logiska knorren på denna definition: Eftersom en person på gymmet konstant ”går i väggen” och inte klarar av sina uppgifter så är han inte vältränad.

Slutsats: Personer som tränar på gym är aldrig vältränade.

Nu kanske någon idiot vill påpeka att det ligger i ”betraktarens öga” men vad skulle en sådan definition tjäna till? ”Väl Tränad” måste rimligtvis betyda att man är ”Väl förberedd” och det kan man ju enbart själv bli varse om.

Sniggel
2006-03-09, 11:52
Vältränad är när man är mer tränad än genomsnittet som tränar (något överhuvudtaget), dvs inga soffpotatisar räknas in i statistiken eftersom de är "otränade".

Sniggel
2006-03-09, 11:53
* Springa milen på tiden av sin halva kroppsvikt

Stackars Bridget the Midget :D

JackDaniels
2006-03-09, 17:22
Vältränad är man när fysisk styrka med marginal överstiger de vardagliga utmaningar man utsätts för. För en normal person som inte tränar är vardagens belastningsprofil allt för tuff och de lider av belastningsskador såsom musarm och dylikt. Skulle helgen vara uppbokad med ”flytt” så går det åt helvete med ryggvärk som följd. Denna person har en fysisk status under den nivå som krävs för att klara vardagen, därmed inte vältränad. Här kommer dock den logiska knorren på denna definition: Eftersom en person på gymmet konstant ”går i väggen” och inte klarar av sina uppgifter så är han inte vältränad.

Slutsats: Personer som tränar på gym är aldrig vältränade.

Nu kanske någon idiot vill påpeka att det ligger i ”betraktarens öga” men vad skulle en sådan definition tjäna till? ”Väl Tränad” måste rimligtvis betyda att man är ”Väl förberedd” och det kan man ju enbart själv bli varse om.


Bästa inlägget hittils! :thumbup:

aitamaa
2006-03-09, 18:29
nä men marka 200-250 kg är för mig att va vältränad

så om jag lägger allt annat åt sidan och börjar marka när jag väll paserar 200gränsen kan jag anse mig som vältränad då? fast jag bara är stark i korsryggen och framsida lår?

wintersnowdrift
2006-03-09, 19:47
Kanske skulle måtten som det snackades om här på kolo för några månader räcknas som en bra måttstock. DVS:
* Bänka 1,5* kv
* Marka 2*kv
* Böja 2*kv
* Springa milen på tiden av sin halva kroppsvikt


Men vafaaan, inte en chans att jag kommer kunna räkna mig som vältränad med Kolozzeum-mått mätt isf. Bänka 87 kg och samtidigt springa milen på 29 minuter?

//Kristin

Yankeee
2006-03-09, 20:04
Bänk 1,5+ *kv
Böj 2+ *kv
Mark 2+ *kv

Och milen under 45, det är vältränat enligt mig iallafall.

Jense
2006-03-09, 20:05
så om jag lägger allt annat åt sidan och börjar marka när jag väll paserar 200gränsen kan jag anse mig som vältränad då? fast jag bara är stark i korsryggen och framsida lår?


haha ja för marklyft tar bara på framsida lår och korsrygg.

H.Emanuel
2006-03-09, 20:23
Men vafaaan, inte en chans att jag kommer kunna räkna mig som vältränad med Kolozzeum-mått mätt isf. Bänka 87 kg och samtidigt springa milen på 29 minuter?

//Kristin
Kolozzeum-mått är 45:or till biceps, mäktiga hästskotriceps, köttrygg och ekstockar till lår. har man inte det är man inte vältränad