handdator

Visa fullständig version : ryggövningar..


Andrz
2002-10-12, 16:40
jag har tränat i ett år exakt. är 17år. men skulle vilja veta vilka övningar för ryggen som passar sig bäst.
har lyckats få nån obalans på ryggen, pga. snerygg. så skulle vilja arbeta igen det lixom. så undrar om ryggövningarna jag kör funkar?!

chins
roddmaskin
back extension (tränar korsryggen.. i maskin)

marklyft kör väl på nedre delen av ryggen, right? tänkte köra den, men har problem med att hålla den satans ryggen rakt.. det går till en vus lutning, sen kröker den sig ;( samma sak när jag prövade, men slutade, med att köra rygg av rodd övning med hantlar, lutade över en rak bänk. vet inte vad den heter.. tips hur jag ska få ryggen att "stay straight"?

och e övningarna bra?

Lord_X
2002-10-12, 18:45
Marklyft tränar mest nedre delen, men tar även på övre delen av ryggen, samt många andra muskelgrupper... Den är klart att föredra framför back extension, som ju är lite mer en nybörjarövning.. Vissa säger att back extension tränar en del av ryggen (tror det var precis hela mitten på ryggen) som inte marklyft kommer åt, men det tror jag faktiskt är rent skitsnack.
Men du kan ju ha kvar den om du vill... Kan ju vara bra som uppvärmning inför marklyft om inte annat. Chins är ju en väldigt bra övning den ska du definitivt fortsätta med.. Roddmaskin är väl ingen höjdarövning, men i alla fall en av de bättre maskinövningarna.. Annars är ju framåtlutad rodd med stång en riktigt bra övning.
Jag tycker absolut att du ska gå till en kiropraktor och få din rygg dragen rätt, så fort som möjligt så du inte riskerar att få riktigt problem i onödan.

palme
2002-10-12, 19:15
Marklyft tar på hela ryggen och är bra även för nybörjare men se till att du lär dig tekniken innan du går på tyngre vikter. Gör som lord X sa och kolla vad som är fel med ryggen. Chins är den bästa rygg övningen efter marklyft så ha kvar den. Kör stång rodd innan sittande rodd så har du ett ok ryggpass sen.

Andrz
2002-10-12, 22:21
har beställt tid hos läkare på tisadg, och skickar de mig inte till kiropraktor, söker jag upp en.

så du tycker jag ska dra fyra övningar på ryggen?
jag tror jag kör på 3, tills ryggen är fixad. o sen öka?

Åse Columbus
2002-10-12, 23:00
jag hittade något och översatte det...............
här är den Icke översatte versionen...vill ni ha den översatt så skicka mig ett pm...

http://www.cyberpump.com/features/chuckpit/chuck005.html

Åse

:smokin:

palme
2002-10-13, 01:31
Jag kör 5 övningar på rygg.

Andrz
2002-10-13, 01:40
vilka kör du då? jag kommer inte köra mer än 4.. o d blir efter ryggen fixats

palme
2002-10-13, 01:42
Jo se till att du är hel först och främst kompis.

Marklyft,chins,stång rodd,sittande rodd och latsdrag med smaltgrepp kör jag.

Andrz
2002-10-13, 01:46
oh fan. du lär ha en jäkla triangel till rygg :) men blir d inte för mkt med ryggen, i kontrast till övriga kroppen? eller, hur många övningr har du för resten? inkl. set?

palme
2002-10-13, 01:47
Kör 4 på bröst 5 på rygg 4 på axlar och 1 på trapsen (2 om man räknar med marklyften).

Andrz
2002-10-13, 01:53
jag kör 3 på rygg, 3 på bröst o 3 på axlar (inkl. traps)
om jag ökar på rygg, måste jag öka det andra med då. för att symmetrin inte ska bli knäpp?

palme
2002-10-13, 01:59
Njaaee
Symmetri hör ju inte direkt ihop med hur många övningar man kör...men man brukar köra ungfär lika många fram som bak om du hajjar.

Andrz
2002-10-13, 02:04
men, 4övn rygg, 4övn bröst, och 3axlar.. blir det ojämnt. med tanke på vad du sa om lika mkt fram o bak?

palme
2002-10-13, 02:07
Sa ungefär lika mycket fram som bak, testa dig fram till vad som känns bäst.

Andrz
2002-10-13, 02:09
okey, då tryar jag på det. får köra en sån prövperiod på nåra veckor :) thx!

palme
2002-10-13, 02:11
Hehe gör så :)

ps nästa gång tar vi det på PM eller på en thread inte 2st, blev lite jobbigt där ett tag ;) ds