handdator

Visa fullständig version : Kan jag äta mig större utan träning & utan att bli lönnfet?


shibi
2006-03-08, 20:14
Som titeln lyder.

Jag förstår att jag inte kommer bli vältränad, eller "Krallig" men just nu är jag bara ute efter en normalbyggd kropp.

Jag är 180- 64 kg. Och måste därför säkert äta upp mig till 70-75 kg.

Därför undrar jag- Kommer jag bli lönnfet, och bara se tjock ut, om jag går upp så mycket på ungefär ett halvår?

Låter ju konstigt att man ska vara tvungen till att styrketräna för att väga normalt förhållandevis till min längd.

(Observera att jag vet att jag kommer få bäst resultat av styrketräning, men jag är ändå intresserad av frågan)
Styrketräna kommer jag nog börja med senare. Men just nu strular allt, och behöver pengar m.m...

Så haka inte upp er så mycket på att "Omgsteve123 du måste lyfta skrot*screwy* "

Tack.

Ninjasmurf
2006-03-08, 20:23
Du måste väl inte träna på gym, finns annan motion du kan nyttja.

tomppa
2006-03-08, 20:27
Utan träning kommer vikten du lägger på dig nog bestå mestadels av fett. Om du kommer att se tjock ut eller inte vet jag inte. Inget jag rekommenderar att göra.

keffat_liv
2006-03-08, 20:31
som tompa säger så är det ju bara fett du kommer gå upp. Men visst normalsvensson är ju inet direkt vältränad utan har massa fett på kroppen. Så normalt kommer det väl se ut.

shibi
2006-03-08, 20:37
Men om vi tar Kampsport som exempel.

Vanlig Kickboxning bygger inte precis massa, men det förbrukar massa energi så utövaren måste äta mer.

Om då en kickboxnings utövare äter mer än vad han gör av med, brukar utöavren inte se tjock ut precis, fastän endel kan bli en hel del större genom sånna sporter utan någon som helst annan träning.

Samma med fotboll.

keffat_liv
2006-03-08, 20:52
Men om vi tar Kampsport som exempel.

Vanlig Kickboxning bygger inte precis massa, men det förbrukar massa energi så utövaren måste äta mer.

Om då en kickboxnings utövare äter mer än vad han gör av med, brukar utöavren inte se tjock ut precis, fastän endel kan bli en hel del större genom sånna sporter utan någon som helst annan träning.

Samma med fotboll.

och hur ofta har du sett en kickboxare eller fotspelare som inet tränar på gym äta en massa mat så de går upp 5-10 kilo? Var skulle energin bli av om inte fett?

shibi
2006-03-08, 20:56
och hur ofta har du sett en kickboxare eller fotspelare som inet tränar på gym äta en massa mat så de går upp 5-10 kilo? Var skulle energin bli av om inte fett?

Har ju tränat Kinesisk kickboxning, och ser förvandlingar uppåt 10 kg.
Men jag förstår också att mycket av det är fett, och vatten. Men jag menar att de inte ser tjocka ut. Typ normala, med normalt med fett på kroppen.

Jag är också 16. och växer väl fortfarande, om det spelar någon roll.

King Grub
2006-03-08, 21:01
Överätning hos unga, friska individer med lågt underhudsfett som inte tränar, stimulerar en viktökning som består till 60-70% av muskelmassa.

Om man blir fet eller inte vid överätning beror på typ av muskelfibersammansättning och oxoglutaratdehydrogenasaktivitet. En kalori är inte en kalori, utan gener spelar en stor roll på oxidativ kapacitet.

Metabolism. 2002 Apr;51(4):451-6. Skeletal muscle characteristics predict body fat gain in response to overfeeding in never-obese young men.

Ann N Y Acad Sci. 2000 May;904:359-65. Body fat content influences the body composition response to nutrition and exercise.

shibi
2006-03-08, 21:33
Överätning hos unga, friska individer med lågt underhudsfett som inte tränar, stimulerar en viktökning som består till 60-70% av muskelmassa.

Oj, det var förvåndande högt :)
Tack för informationen.

King Grub
2006-03-08, 21:33
Dock blir man ju tjockare av överskottet, och i takt med det, sjunker den siffran, och för en överviktig som överäter, består viktökningen endast till 30-40% av lean body mass.

keffat_liv
2006-03-08, 21:36
Dock blir man ju tjockare av överskottet, och i takt med det, sjunker den siffran, och för en överviktig som överäter, består viktökningen endast till 30-40% av lean body mass.

detta låter skumt. Så om jag deffar ner mig till kanske 5% BF, eller 8% (mer troligt kanske?) Och sen överäter så jag går upp låt oss säga 10kg så skulle 60-70% av det vara muskler? låter sjukt. Sjunker siffran om man tränar?

Ulf A Big
2006-03-08, 21:38
detta låter skumt. Så om jag deffar ner mig till kanske 5% BF, eller 8% (mer troligt kanske?) Och sen överäter så jag går upp låt oss säga 10kg så skulle 60-70% av det vara muskler? låter sjukt. Sjunker siffran om man tränar?
Låter som om du behöver be grub om en förklaring...Och som jag ser det är den inte så avancerad...Eller hur Forskarn

King Grub
2006-03-08, 21:40
detta låter skumt. Så om jag deffar ner mig till kanske 5% BF, eller 8% (mer troligt kanske?) Och sen överäter så jag går upp låt oss säga 10kg så skulle 60-70% av det vara muskler? låter sjukt. Sjunker siffran om man tränar?

Gäller personer som inte har varit feta och som inte deffat ner sig, utan som är smala "from scratch". Deffar man ner sig från högre kroppsfettprocent, och sedan börjar överäta, fylls fettcellerna mycket lättare.

Jag har lämnat referens.

shibi
2006-03-11, 19:51
King Grub: Spelar det någon stor roll hur fort jag går upp i vikt?
Så att jag inte går för fort upp, och kanske bara slutar med en viktuppgång i bara fett.

King Grub
2006-03-11, 20:13
Ja, det finns definitivt en gräns för hur mycket muskelprotein som kan nybildas över en given tidsperiod.

shibi
2006-03-11, 20:58
Så jag bör inte gå upp i vikt mer än ett halvt kilo per månad? eller är den gränsen högre?

King Grub
2006-03-11, 21:06
Det går inte att ge någon exakt gramsiffra; människans förmåga att nybilda muskelprotein är individuell. Gå efter spegeln? Du ser säkert, när eller om du tycker att det går för fort med fläsket.

shibi
2006-03-11, 21:12
Ok, tack. :)