handdator

Visa fullständig version : nackstyrka


Johan86
2006-03-08, 19:59
tänkte höra med er lite om nackstyrka.man tränar ju trapzen med diverse övningar.men stärker det nacken? alltså det är ju bra att ha en stark nacke tex om man får slag i skallen eller råkar ut för wipplash skada.alltså för man starkare nacke av styrketräning speciellt då trapzträning? eller måste man ha nackhuva för att stärka nacken?

muffe85
2006-03-08, 20:05
Nu är jag ingen expert, o har inte fördjupat mig inom detta.. men första tanken jag får : tränad muskel tål mer stryk.
Du behöver väl inte vrålträna men nångång ibland..??

Johan86
2006-03-08, 20:08
jag tränar styrketräning regelbundet om det var det du menade

och jag var med om en bilkrock i förrgår och fick inte ont i nacken alls trots att det blev en rejäl smäll.tror att min nacke har blivit starkare av träning.kan det vara så?

Doctor Snuggles
2006-03-08, 20:14
Nej, det finns förstås specifika muskler i nacken som man inte kommer åt med trapz-träning. Lämpligast tränas nog nacken med nackhuva som man fäster vikter i.

grabben i skogen
2006-03-08, 20:33
brottarbryggor

Griip
2006-03-08, 21:36
Trapz kontrollerar inte huvudet utan axlarna. Trapz = Nackmuskler = Nicht nein

emil123
2006-03-09, 00:10
Shrugs? är inte det bra för nacken?

Batman
2006-03-09, 00:50
och jag var med om en bilkrock i förrgår och fick inte ont i nacken alls trots att det blev en rejäl smäll.tror att min nacke har blivit starkare av träning.kan det vara så?

Visst kan musklerna ha hjälpt till så rycket fram och bakåt inte gick lika snabbt som om du haft väldigt klen nacke men det är högst troligvis så att du hade tur, alla får inte whiplashskada av en smäll.
Föresten, symptomen kan komma i efterhand.

MasterChief
2006-03-09, 07:47
Med tanke på hur viktigt det är att vara stark i nacken är jag förvånad att det inte finns flera nackmaskiner på gymmen (i Usa verkar det dock lite mer utbrett. Förmodligen pga av deras Fotball).

Den här jag jag kört på mycket och den ger grym effekt:

http://www.orthocanada.com/pro/img_ortho2V/Nautilus%202ST%204-Way%20Neck.jpg


Med den kan man köra nacken åt "alla håll" och en sak kan jag lova...har man inte kört direkt nackträning innan så lär man upptäcka "nya muskler".

userfriendly
2006-03-09, 07:50
min naprapat snackade om att man tränade nacken med vikter mer förr i tiden men att det inte var spec bra (pga av någt jag glömt) så att man nu tränar musklerna runt omkring nacken ist.

Sniggel
2006-03-09, 10:16
Det var inte så att man tränade nacken på fel sätt, för mycket extension/för lite extension och blev snedtränad till slut

MasterChief
2006-03-09, 10:19
Det var inte så att man tränade nacken på fel sätt, för mycket extension/för lite extension och blev snedtränad till slut

Exakt, och det är det som är så bra med maskinen ovan eftersom den tränar personens nacke åt alla håll.

tano
2006-03-09, 11:02
i maskin kanske det går, men jag tror som någon sa att det kan vara farligt att träna nacken.
Nacken får bara röra sig i en led åt gången. Man får t.ex. inte börja snurra och vika huvudet samtidigt.

Halldin
2006-03-09, 11:31
Exakt, och det är det som är så bra med maskinen ovan eftersom den tränar personens nacke åt alla håll.
Fast hur många gym har en sådan egentligen? :(
Vart tränar du själv?

MasterChief
2006-03-09, 14:19
Fast hur många gym har en sådan egentligen? :(
Vart tränar du själv?

Just nu har jag inte tillgång till den. Några nautilusgym har den och Swings hade den på sin tid.

Halldin
2006-03-09, 16:17
Just nu har jag inte tillgång till den. Några nautilusgym har den och Swings hade den på sin tid.
Ajdå. Vad mäter din nacke då, avslappnat/spänt? Vågar du kanske t.o.m lägga upp en bild?

MasterChief
2006-03-09, 16:47
Ajdå. Vad mäter din nacke då, avslappnat/spänt? Vågar du kanske t.o.m lägga upp en bild?

Den ligger nu på 43cm. Har varit större. Ingen bild.

Halldin
2006-03-09, 16:59
Den ligger nu på 43cm. Har varit större. Ingen bild.
Är det spänt eller avslappnat tillstånd?

MasterChief
2006-03-09, 17:32
Är det spänt eller avslappnat tillstånd?

Avslappnat. Att spänna nacken kan ge lite märkliga mätningar. Jag har faktiskt samma mått nacke/vader/hals (-1cm överarm)och jag har märkt att det är ganska vanligt faktiskt.

inho
2006-03-09, 18:20
Vissa leg curl maskiner funkar fint
Vänd på dig lägg stödet på toppen av huvudet gör en armhävning och sen hakan till bröstet och titta upp. dom med runda kuddar är inte så bra men med lite plattare funkar dom fint. cybex som fans på sports club är bra.

MasterChief
2006-03-09, 18:24
Vissa leg curl maskiner funkar fint
Vänd på dig lägg stödet på toppen av huvudet gör en armhävning och sen hakan till bröstet och titta upp. dom med runda kuddar är inte så bra men med lite plattare funkar dom fint. cybex som fans på sports club är bra.

Haha, ja den hade jag glömt. Såg den en del i slutet av 80-talet. :thumbup:


Annars finns sådana här lösningar:
http://www.fractionalplates.com/images/sp2x.jpg

inho
2006-03-09, 18:27
ta på dig hjälmen om du vill, men det kommer komma folk från sjukan och du kommer få äta starka piller i ett par veckor om du gör det.

Tränar massa brottning,
bästa är faktikst par övningar.
tex lägg dig på en bänk och be någon trycka ned nacken och hålla imot på vägen upp.

MasterChief
2006-03-09, 18:32
ta på dig hjälmen om du vill, men det kommer komma folk från sjukan och du kommer få äta starka piller i ett par veckor om du gör det.



:D


Smällar man får ta om man ska se stark ut.

muffe85
2006-03-09, 20:07
vadå, ett sätt att träna nacken om man har en träningskompis är att person 1 ligger på mage på madrass, person 2 "sitter" på person 1 rygg och hållet emot när person 1 trycker tillbaka huvudet.
osv.

inho
2006-03-09, 21:43
vem sa madrass jag sa lägg dig på en bänk, med huvudet utan för kanten ...

Gorilla
2006-03-10, 11:37
Man ska vara ordentligt försiktig med nacken. Annars kan man ju lyckas förstöra Atlaskotan och det kan inte vara skönt.

Den där maskinen såg livsfarlig ut, hjälmen var ännu värre.