handdator

Visa fullständig version : hur bygger man volym bäst?


Andrz
2002-10-12, 16:15
okey, jag vill inte ha volym soim finns där utan grund (styrka), inte heller ett svar som säger hårt arbete o rätt kost.

finns det nått annat sätt. nå övningar eller speciellt mat som är extra bra? kosttillskott?

jag är 17, och har ökat nu 4-6kg sen jag började gymma i höstas.. men känner inte att volymen på musklerna är särskilt mkt större. o nej, är inte tjock, inte alls.
har jag bara inte märkt det, eller tar det så satans tid att bygga?

just det, har hög ämnesomsättning, dvs. smal, behöver mkt mat för att öka i vikt. väger 76-78, är 187cm.


tack ödmjukast för help!

Linnet
2002-10-12, 16:42
Tror att det du söker kallas Anabola, vi som inte använder detta inser att det tyvärr är hårt slit som gäller! De kosttillskott som rekommenderas för byggning är: Protein, Kreatin och Glutamin. Angående volymen tar du mått eller bilder på dig själv? Det är näligen mycket svårt att se framsteg volymmässigt om man inte gör det.

Pecca
2002-10-12, 16:50
Originally posted by Andrz

har jag bara inte märkt det, eller tar det så satans tid att bygga?
tack ödmjukast för help!

Ledsen att behöva säga det här.... men det tar satans lång tid att lägga på sig mycket muskler. Samt att det är väldigt svårt att se själv att man har ökat. Jag tycker att jag inte kan se någon skillnad från det att jag började träna, trots att alla nära och kära säger precis tvärtom. Så det är bara att bita i det sura äpplet och se till att äta bra, träna hårt och sova mycket så kommer det tids nog att bli bra resultat.......får man ju hoppas.


:cheers:

Andrz
2002-10-12, 17:03
låter jue sant det ni säger, känner igen det med. kanske får börja ta mått, men känns ju lite överamitiöst på nå sätt?!

palme
2002-10-12, 17:15
Det viktigaste för muskeltillväxt förutom att träna hårt är MATEN! Antingen tar du hjälp av en PT eller så sätter du dig ner och lär dig hur du ska bygga upp den. Med tanke på din ålder skulle du nog kunna öka 3-4kg muskler på 1-2 månader med hård träning och rätt diet.

Niclaaas
2002-10-12, 17:25
ursäkta.......3-4kg rena muskler på ett par månader? det skulle jag gärna vilja se. att däremot gå upp 3-4 kilo utan att lägga på sig alltför mycket fett är ju annars en annan sak

palme
2002-10-12, 17:28
Har en kompis i Canada som tog hjälp av en PT. La på sig 7lbs på 1½ månad inget fett! Han är ren kan jag tilläga 24 år gammal. Med hård träning och nån som vet hur man lägger upp maten kan man få mycket muskler!

Pecca
2002-10-12, 17:35
Att gå upp 4kg och inget fett behöver inte betyda att det är muskler. Tänk bara på vad maten väger. Ökar du från 3 måltider/dag till 6-7 så är det klart att man går upp i vikt

Andrz
2002-10-12, 17:49
okey, tror inte heller riktigt på 4kilo muskler. men, en PT.. hur mkt kostar det att be nån sån fixa ett schyrrans matprogram som är superbra då? måste ju vara bättre lixom än det jag kör nu för att det ska vara värt kosingen ;) nå tips vart jag kan hitta sånna?

spinkoo
2002-10-12, 18:00
Be någon här istället, gratis, bättre och brutalare...:thumbup:

palme
2002-10-12, 18:01
Pecca - Min polare är ingen n00b om du tror det. Han blev rätt chockad själv. Och jo det var muskler!

Andrz - tror det var 176 kanadensiska dollar...blir väl runt 1500skr? Nåt sånt iaf.

Andrz
2002-10-12, 18:25
okey, låter ju värt pengarna! om det är schyst o relativt enkelt!

hm. men vart kan man få tag i en svensk motsvarighet?!
som är helbra oxå?

palme
2002-10-12, 18:40
Vet inte hur bra svenska PT´s är, har vänt mig till nordamerika för kunskap eftersom de bästa byggarna finns där. Rena eller ej de kan kost och träning bättre än nån annan.

Linnet
2002-10-12, 20:17
De flesta större gym har en PT som man kan anlita, man betalar en viss summa för ett visst antal tillfällen. Jag är ingen kostexpert långt därifrån men min tanke är att i det långa loppet tjänar man på att söka kunskapen själv. Jag tror att om man låter någon annan ta det ansvaret kommer man kanske inte att lära sig hur en bra kost ska vara sammansatt, därför tror jag att det är bättre att fråga folk som vet och söka egen kunskap genom böcker och annat och på så sätt lära sig hur våran egen kropp reagerar på olika typer av näring och vilka processer som styr allt detta. det här är bara min högst egna åsikt, det är möjligt att det inte är det bästa sättet att nå resultat men jag tror på det.

Andrz
2002-10-12, 22:22
det låter ytterst intelligent, o billigt ;) då fortsätter jag som jag gjort, med upplärningsprocessen inom god kost :p

tack!

Niclaaas
2002-10-13, 12:41
gick han upp 4 kilo kan det inte enbart ha varit muskler. han lär ju ha gått upp vätska osv också

johan***
2002-10-14, 10:19
En sån viktökning lär noig vara rätt mycket vätska i musklerna då han kanske låg för lågt i kolhydrater tidigare. Visst är det bra med en PT om man behöver hjälp, men de kan inte trolla. 3-4 kg rena muskler på 2 månader, näää. Det går inte, tyvärr !!!
Men håller med, kosten är MYCKET viktig.:eating:

Om man är ren nubörjare kan man daska på kanske 5-7 kg första året, men även det är mycket vätska som man adsorberar.