handdator

Visa fullständig version : Bor du i Malmö, eller strax utanför?


John M
2006-03-08, 17:47
Har fått ett jobberbjudande nere i Malmö, och har funderat på att flytta dit, sitter och letar lägenehter på nätet nu.

Någon som bor där nere? Var kan jag hitta lägenheter? Så billiga som möjligt, gör inget om dom ligger i utkanten av malmö.

keffat_liv
2006-03-08, 17:57
I malmö hittar du inga lägenheter.

Kimo
2006-03-08, 18:08
Visst kan du få lägenhet i Malmö men det är inte lätt. Jag har bott i två andrahandslägenheter, en studentlägenhet och nu till sist en "riktig" hyresrätt (fyra lyor på fyra år). Det kommunala MKB (www.mkbfastighet.se) är den största hyresvärden i Malmö. Dom har ett system där folk skrivna utanför Malmö prioriteras före de som redan bor i stan. Du gör alltså klokt i att inte flytta in i en 2:a handslägenhet som vissa av oss gjorde för att sedan få kalla handen av MKB. Dom har inget kösystem utan det gäller att ringa och tjata, efter ett tag tröttnar dom på dig och ger dig en lägenhet, men räkna med att det kan ta tid. Annars har du HSB som har ett kösystem och "bosparar" du hos dom har du en liten chans att få lägenhet men det dröjer, ungar vars föräldrar började bospara åt dom för 15 år sen har naturligtvis företräde.

Om du har bråttom kan du alltid få en andrahandslägenhet, sätt in en annons i Sydsvenskan (www.sydsvenskan.se), har funkat för mig två gånger utan större ansträning. Jag och min tjej fick vår trea genom att svara på en annons på Blocket men sån tur har man sällan. Jag vet att det förekommer betalning för hyresrättskontrakt men jag har sluppit undan det.

Lycka till!

Wennerberg
2006-03-08, 18:13
DEt blir tufft att hitta lägenhet här om du inte känner någon som kan hjälpa dig här

John M
2006-03-08, 18:34
Ok, fick ett jobberbjudande i Malmö nämligen, kanske måste flytta inom 1-2 veckor. Det verkar vara mer eller mindre kört, aja jag ska leta vidare i alla fall :)

Liten Men Fet
2006-03-08, 18:54
Du får flytta in i något kommunist-kollektiv i möllan så länge.

Metal_boy_
2006-03-08, 19:01
Hör med Jens, han kan säkert svetsa ihop en konteiner och nita dit en heltäckningsmatta.

zoltan_hellhound
2006-03-08, 19:34
bosätt dig i en av de små inavels orter som ligger i skåne där kostar lägenheterna typ som en liter mjölk i månaden...och så kan du pendla

Jarod
2006-03-08, 19:45
Eller varför inte i Lund? :cool:

http://www.idg.se/ArticlePages/200603/08/20060308132945_PFA/20060308132945_PFA.dbp.asp

Hyresgästerna hos det kommunala bostadsbolaget i Lund får snart världens snabbaste bredbandsupp-
koppling: 1000 megabit per sekund.

Uppkopplingen är symetrisk, det går alltså lika snabbt att ladda hem filer som att skicka filer till nätet.

Me want! *flex*

zoltan_hellhound
2006-03-08, 19:46
Eller varför inte i Lund? :cool:

http://www.idg.se/ArticlePages/200603/08/20060308132945_PFA/20060308132945_PFA.dbp.asp





Me want! *flex*


För att där bor lundabor....jävla studentspexare :D

Mart|n
2006-03-08, 20:22
Om du ska köpa lägenhet så ska det väl inte vara några problem.

John M
2006-03-08, 20:37
Om du ska köpa lägenhet så ska det väl inte vara några problem.


Jag ska hyra. Att bo i utkanten av Malmö skulle inte vara några som helst problem.

John M
2006-03-08, 20:38
bosätt dig i en av de små inavels orter som ligger i skåne där kostar lägenheterna typ som en liter mjölk i månaden...och så kan du pendla


Har du något tips? :)

Fed up
2006-03-08, 20:59
Har fått ett jobberbjudande nere i Malmö, och har funderat på att flytta dit, sitter och letar lägenehter på nätet nu.

Någon som bor där nere? Var kan jag hitta lägenheter? Så billiga som möjligt, gör inget om dom ligger i utkanten av malmö.

det enklaste är att köpa en bostadsrätt, men det har du kanske inte möjlighet till?
annars kan jag rekomendera området lönngården/augustenborg, där vill inga "riktiga" malmöbor för det är för långt bort, men det är inte långt bort alls. tio mins. promenad till möllan, max en kvart till triangeln (centrum alltså), trevligt område, tycker jag.
malmöiter är överlag sjukt gnälliga och vill antingen bo i centrum, möllan, gamla väster, eller slottsstaden. allt annat är skit. möjligen precis på värnhem. när jag bodde 5 mins promenad från värnhem(åt fel håll) så tyckte alla jag var HELT bäng. men det innebär att hyrorna är mycket billigare på typ övriga områden. min kompis har lyckats fixa lägenhet via MKB på lönngården två gånger, deta gjorde hon genom att ringa varje dag och fråga om de hade nån ledig lägenhet typ. det sägs vara enda metoden som funkar.

keffat_liv
2006-03-08, 21:00
I Svedala bygger dom nytt som fan. Går säkert o få tag på nåt billigt.

Fed up
2006-03-08, 21:03
I Svedala bygger dom nytt som fan. Går säkert o få tag på nåt billigt.

i svedala bygger de ju bara villor. enligt kommunchefen vill de inte bli större än de är så därför ska de inte bygga så mycket mer.
svedala är dessutom rätt långt utanför, tar ju ca 30-40 min med buss in till malmö. iof. bara 15 min med tåg, men de går ju typ en gång i timmen....

ett annat bra område är arlöv,burlöv,hjärup och allt vad de heter. de ligger mellan lund och malmö, typ 5 min med tåg till båda. sen går det ju bussar också såklart. jag tror det finns billigare lägenheter iallafall i burlöv.

keffat_liv
2006-03-08, 21:05
i svedala bygger de ju bara villor. enligt kommunchefen vill de inte bli större än de är så därför ska de inte bygga så mycket mer.

ett annat bra område är arlöv,burlöv,hjärup och allt vad de heter. de ligger mellan lund och malmö, typ 5 min med tåg till båda. sen går det ju bussar också såklart. jag tror det finns billigare lägenheter iallafall i burlöv.

afan.. Har ingen koll, vet bara att de byggs en massa vid netto o där. kanske bara e villor.

Fed up
2006-03-08, 22:16
afan.. Har ingen koll, vet bara att de byggs en massa vid netto o där. kanske bara e villor.

ah, jag vet inte riktigt, men det jag sett har bara varit villor/parhus och så sa han kommunsnubben så, men det var iof. typ två år sen. jag bor inte där, har bara praktik där, vilket innebär att jag vet jättemycket om små detaljer av svedala och typ inget om andra (finns det ett netto där?).

keffat_liv
2006-03-08, 22:21
ah, jag vet inte riktigt, men det jag sett har bara varit villor/parhus och så sa han kommunsnubben så, men det var iof. typ två år sen. jag bor inte där, har bara praktik där, vilket innebär att jag vet jättemycket om små detaljer av svedala och typ inget om andra (finns det ett netto där?).

Jo netto har precis byggts nästan. Jag bor där men vet inte ett skit:D

Fed up
2006-03-08, 22:24
Jo netto har precis byggts nästan. Jag bor där men vet inte ett skit:D

ligger det borta på tegelbacksområdet eller vafan det nu heter, nåt med tegel iallafall? har du gått i skolan i svedala också då?

John M
2006-03-09, 07:01
Finns det något gym som ni kan rekomendera som ligger i\vid Malmö? Helst där man betalar månadsvis och så billigt som möjligt. :)