handdator

Visa fullständig version : Intervallträning


SnoopDogg
2006-03-08, 16:40
Hej
Jag undrar om man kan köra intervallträning varje dag eller är det dåligt för kroppen? Eller kan man åtminstonde köra det ca 5 ggr i veckan?

MasterChief
2006-03-08, 16:43
Med bra resultat, nej! Intervallträning skall vara riktigt intensivt och belastar kroppen hårt. Varje dag är kontraproduktivt för de allra flesta.

Sikta på 1-3 ggr veckan beroende på mål/bakgrund/nuvarande form.

SnoopDogg
2006-03-08, 16:57
okej, kommer satsa på ca 2-3 ggr i veckan kombinerat med lite styrka. Hur länge ska varje intervallpass vara på ungnefär?

MasterChief
2006-03-08, 18:16
okej, kommer satsa på ca 2-3 ggr i veckan kombinerat med lite styrka. Hur länge ska varje intervallpass vara på ungnefär?

Då måste jag nog ha mer detaljerad info om dig för att kunna svara mer precist.

SnoopDogg
2006-03-08, 18:55
jag har spelat fotboll och diverse andra sporter i ca 10 år så har väl iaf en hyffsad grund.

MasterChief
2006-03-08, 19:35
jag har spelat fotboll och diverse andra sporter i ca 10 år så har väl iaf en hyffsad grund.

Ok, och målet med träningen? Jag menar, det fanns väl en idé att köra minst 5 tunga kondispass i veckan? Innan man gör upp en plan så vinner man på att definiera målet. Har du inget speciellt mål så är det ju mest att köra på lite som du behagar och intervallträning bör ske i alla fall 20 minuter för att ge bra effekt (enligt traditionellt tänk).

SnoopDogg
2006-03-09, 12:28
okej,
Men mitt mål är helt enkel att få upp en mycket bättre kondition för fotbollen och jag känner då att intervallträning skulle passas bra

MasterChief
2006-03-09, 12:50
okej,
Men mitt mål är helt enkel att få upp en mycket bättre kondition för fotbollen och jag känner då att intervallträning skulle passas bra

Japp, det har du rätt i. Dock skulle jag nog vilja påstå att intervallträningen ger bäst effekt om man har en "bra grund att stå på". Nu kanske du har det redan men glöm inte bort de sega enmilarna i skogen. Därefter kompletterar du med 2 tuffa intervallpass i veckan där du förslagsvis kör intervaller som liknar de som uppstår i fotbollen. Man kan börja med 70/20 för att komma igång (5 snurror) därefter gå ner och köra mer åt 15/15-hållet. Det ska vara jobbigt men uthärdligt. De flesta gör felet att de kör på alldeles för hårt i början, drar på sig en saftig syreskuld och återhämtar sig aldrig. Tanken med intervallträning är ju att stimulera hjärtats pumpförmåga. Genom att köra intervall får man upp pulsen på en riktigt hög nivå. Syftet med den följande vilofasen är att mjölksyran och syreskulden skall betalas tillbaka (och detta gör att pulsen inte går ner men musklerna fräschas upp). Därefter kör man nästa intervall och ser till att pulsen bibehålls på en hög nivå. I nästa vilofas betalar man tillbaka syreskulden igen osv...Man bibehåller alltså en högre puls än vad som är möjligt med annan form av konditionsträning vilket ger en kraftig stimulans för hjärtat.

Kör man för hårt så hinner inte kroppen att återställa sig under vilofasen och då blir det bara värre och värre och efter 3-4 snurror går man in i väggen. Lär dig anpassa intensiteten så du ligger på gränsen hela tiden.

Detta är krävande träning och att göra det mer än 2-3 ggr i veckan finns det ingen anledning till.

SnoopDogg
2006-03-09, 15:05
okej.
Men jag undrar vad du menar med 70/20 (5 snurror) och 15/15.
Tack för hjälpen

MasterChief
2006-03-09, 15:15
okej.
Men jag undrar vad du menar med 70/20 (5 snurror) och 15/15.
Tack för hjälpen

70/20 innebär 70 sek hårdkörning och 20 sek vila och likadant för 15/15.
"Snurror" är bara ett intervall (alltså en hårdkörning, en vila; det är så man ofta räknar hur mycket man kört. Jag körde 10 intervaller (snurror är bara mitt egna uttryck. :D ))