handdator

Visa fullständig version : Cardio två gånger samma dag under deff


Johan.P
2006-03-08, 16:32
Hej!

En liten fråga. Är det "bra" att lägga två cardio-pass vissa dagar när man vill åstadkomma en fettreducering eller ska man försöka hålla sig till en och kanske köra lite mer intensivare?

Jag har inte så mycket att göra om dagarna just nu förutom att plugga till tentan, så ibland kan det vara skönt att springa av sig både morgon och kväll =)

Bönne
2006-03-08, 20:37
Vill du öka din ämnesomsättning så lär det inte vara något negativt, fast du får nog se till att käka en de kolisar mellan passen ifall du ska orka att prestera :)

Johan.P
2006-03-08, 23:26
Låter bra det! Får se till att få i mig lite extra kolhydrater då. Tack!

Cykelmannen
2006-03-08, 23:30
Eller också behövs inte extra kolhydrater om du orkar ändå. Det viktiga är att du äter i rimlig tid efter morgoncardion. Sen kommer du att orka kvällscardion också, i synnerhet om de två passen är olika form av cardio. Var noga med kosten under dagen så att du inte tappar för mycket muskler. Jag tappade märkbart i styrka efter 13 000 kcal i underskott på 4 dagar.

polaren
2006-03-09, 00:12
Eller också behövs inte extra kolhydrater om du orkar ändå. Det viktiga är att du äter i rimlig tid efter morgoncardion. Sen kommer du att orka kvällscardion också, i synnerhet om de två passen är olika form av cardio. Var noga med kosten under dagen så att du inte tappar för mycket muskler. Jag tappade märkbart i styrka efter 13 000 kcal i underskott på 4 dagar.

13000 på 4 dagar? Eller har du skrivit fel? :D

Johan.P
2006-03-09, 10:27
Eller också behövs inte extra kolhydrater om du orkar ändå. Det viktiga är att du äter i rimlig tid efter morgoncardion. Sen kommer du att orka kvällscardion också, i synnerhet om de två passen är olika form av cardio. Var noga med kosten under dagen så att du inte tappar för mycket muskler. Jag tappade märkbart i styrka efter 13 000 kcal i underskott på 4 dagar.
:eek: Jag ligger just nu på ca 700 kcal minus och kör väl cardio ca fyra dagar i veckan.

Mr. Moose
2006-03-09, 12:56
Eller också behövs inte extra kolhydrater om du orkar ändå. Det viktiga är att du äter i rimlig tid efter morgoncardion. Sen kommer du att orka kvällscardion också, i synnerhet om de två passen är olika form av cardio. Var noga med kosten under dagen så att du inte tappar för mycket muskler. Jag tappade märkbart i styrka efter 13 000 kcal i underskott på 4 dagar.

WTF, fastar du?

Claes

King Grub
2006-03-09, 13:00
Som distanscyklist är det inte svårt att åstadkomma en sådan energiförbrukning på fyra dagar, och ett stort underskott, om man inte äter tillräckligt. Vansinnigt, men inte svårt.

Cykelmannen
2006-03-09, 15:08
Sant, det räcker att cykla ca 250 km om dagen i snitt, fyra dagar i sträck.. och ändå äta hyfsat mycket (men ändå inte tillräckligt). Eller i klarspråk, att cykla: Uppsala - Motala - Vätternrundan - Motala - Uppsala :D

skaparn
2006-03-09, 16:40
Sant, det räcker att cykla ca 250 km om dagen i snitt, fyra dagar i sträck.. och ändå äta hyfsat mycket (men ändå inte tillräckligt). Eller i klarspråk, att cykla: Uppsala - Motala - Vätternrundan - Motala - Uppsala :D

Randonneur indeed! Men usch vad tradigt, tur att det finns alla preferenser.

Sniggel
2006-03-09, 16:45
Om vi tar cykelmannnen som exempel, som förmodligen lär vara rätt vältränad vid det här laget. Är det möjligt att ha en proteinbalans som inte är alltför negativ under sådana här omständigheter, förutsatt att man tillför protein regelbundet flera gånger om dagarna, eller kommer det stora energiunderskottet alltid att dra upp proteinnedbrytningen så pass mycket att det inte går att undvika muskelförlust?

King Grub
2006-03-09, 17:13
Om vi tar cykelmannnen som exempel, som förmodligen lär vara rätt vältränad vid det här laget. Är det möjligt att ha en proteinbalans som inte är alltför negativ under sådana här omständigheter, förutsatt att man tillför protein regelbundet flera gånger om dagarna, eller kommer det stora energiunderskottet alltid att dra upp proteinnedbrytningen så pass mycket att det inte går att undvika muskelförlust?

För en konditionsidrottare finns det ingen anledning att äta mer än 1.7 g protein/kg/dygn. Mer än så oxiderar oundvikligen. Dessutom, för en konditionsidrottare, gäller: större proteinintag = lägre proteinsyntes och mindre proteinintag = större proteinsyntes. Och större proteinintag = större proteinoxidation.

pecson
2006-03-09, 17:17
hur kan det komma sig det med proteinsyntesen?

King Grub
2006-03-09, 17:24
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/abstract/289/4/E678