handdator

Visa fullständig version : Lika lön för lika arbete. eller va?


Mr Top Dog
2006-03-08, 15:59
Löneskillnader - kvinnor och män. Existerar det? Kan den möjliga existensen av löneskillnaden relateras till orättvist behandlande på grund av kön? Svaret är såklart en dundrande nej!




eller ja?

Grahn
2006-03-08, 16:00
Det finns ett gäng äldre trådar på detta tema.

Backe
2006-03-08, 16:15
Löneskillnader - kvinnor och män. Existerar det? Kan den möjliga existensen av löneskillnaden relateras till orättvist behandlande på grund av kön? Svaret är såklart en dundrande nej!

eller ja?
Ja, klart det existerar. Det enklaste du kan göra är att gå in på www.scb.se och välja ut några yrken och titta på lönestatistiken. Du lär märka att kvinnor har lägre genomsnittslön i så gott som alla yrkeskategorier. Kan du förklara det på något annat sätt än att de är just kvinnor så lyssnar jag gärna.

Att existensen kan relateras till orättvist behandlande tycker jag är självklart, det behöver däremot inte vara medvetet handlande som leder till detta.

Yankeee
2006-03-08, 16:16
Ja, klart det existerar. Det enklaste du kan göra är att gå in på www.scb.se och välja ut några yrken och titta på lönestatistiken. Du lär märka att kvinnor har lägre genomsnittslön i så gott som alla yrkeskategorier. Kan du förklara det på något annat sätt än att de är just kvinnor så lyssnar jag gärna.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=64430

Shadow Warrior
2006-03-08, 16:20
Ja, klart det existerar. Det enklaste du kan göra är att gå in på www.scb.se och välja ut några yrken och titta på lönestatistiken. Du lär märka att kvinnor har lägre genomsnittslön i så gott som alla yrkeskategorier. Kan du förklara det på något annat sätt än att de är just kvinnor så lyssnar jag gärna.

Att existensen kan relateras till orättvist behandlande tycker jag är självklart, det behöver däremot inte vara medvetet handlande som leder till detta.

Du borde ha gett en direkt länk, jag hittar inte, eller ska vi säga ska jag göra något vettigt idag så starta jag upp min PS2 istället, men i allafall:

Problemet som jag ser det är att fler kvinnor än män har lågbetalda jobb, jag tycker man bör påpeka det och inte bara att det kan skilja nån hundring i samma arbetsgrupp. Så antingen behöver man höjja lönen i vissa lågbetalda yrken eller så behöver man sänka andra löner. Det första alternativet är såklart att föredra ;)

Kaboffastar
2006-03-08, 16:21
får ja fråga vad ditt alias var förra gången ?

Pellefant
2006-03-08, 16:22
Tjejerna kan börja med att låta killarna vara hemma med barnen, så blir det lite mer jämnlikt för dem.

Intervju med JÄMO:

- Jag tycker att det är konstigt med den här ensidiga inriktningen på fäderna, säger jag. Som om mammorna var några robotar som utan problem kan bryta med tusenåriga traditioner. De släpar ju på lika mycket gammalt förlegat könsrollstänkande som fäderna. Och är inte ett av skälen till att fäderna tar ut så lite av föräldraledigheten att mammorna inte vill släppa till mer?

- Jag tror att en del av det där motståndet, inte hela men en del, hänger ihop med synsätet att ska dom ta det där ifrån mig också. Sämre lön. Sämre utveckling på jobbet. Fortfarande den som har huvudansvaret för hemmet. Och nu ska jag inte få vara med barnet heller…

http://www.pappor.nu/artiklar/c_borgstrom_020527uppd.html

Angel
2006-03-08, 17:03
min mammas arbetskollega (en kille) tjänar mer än henne i månaden.

och min mamma är ca 20år äldre.
har högskoleutbildning (killen har bara någon kortare utbildning på folkhögskola)
min mamma har jobbat där i 10år, killen i ca 1år.
min mamma har högre ansvarsområden än kille...


fattar inte hur han kan få mer än henne....

Trance
2006-03-08, 17:16
min mammas arbetskollega (en kille) tjänar mer än henne i månaden.

och min mamma är ca 20år äldre.
har högskoleutbildning (killen har bara någon kortare utbildning på folkhögskola)
min mamma har jobbat där i 10år, killen i ca 1år.
min mamma har högre ansvarsområden än kille...


fattar inte hur han kan få mer än henne....

Kass på att löneförhandla?
Dålig person?

Trance
2006-03-08, 17:17
Ja, klart det existerar. Det enklaste du kan göra är att gå in på www.scb.se och välja ut några yrken och titta på lönestatistiken. Du lär märka att kvinnor har lägre genomsnittslön i så gott som alla yrkeskategorier. Kan du förklara det på något annat sätt än att de är just kvinnor så lyssnar jag gärna.

Att existensen kan relateras till orättvist behandlande tycker jag är självklart, det behöver däremot inte vara medvetet handlande som leder till detta.

Sök så kommer du få upp trådar som beskriver varför du har fel. Men i korthet så handlar det om olika arbetsuppgifter, jobbat olika länge, jobbar inte lika mycket etc. Det är det överlägset största.

rQx
2006-03-08, 18:17
Tycker att alla ska ha samma men det finns arbeten där det kan vara berättigat ed olika lön.

hahavaffan
2006-03-08, 18:21
min mammas arbetskollega (en kille) tjänar mer än henne i månaden.

och min mamma är ca 20år äldre.
har högskoleutbildning (killen har bara någon kortare utbildning på folkhögskola)
min mamma har jobbat där i 10år, killen i ca 1år.
min mamma har högre ansvarsområden än kille...


fattar inte hur han kan få mer än henne....Han är väl bättre på att förhandla om löner, mer frammåt osv.

Metal_boy_
2006-03-08, 18:22
Klart att det är skillnad, men som jag uppfattar så är det mycket för att kvinnor är överrepresenterade på jobb som är lågavlönade också.

christian
2006-03-08, 18:38
Som metal_boy sade.

Lika lön för lika arbete tycker jag det bör vara, det är väl för övrigt mer åldersdiskriminering än könsdiskriminering på arbetsmarknaden? Bara för att jag är 27 så ska jag ha si och så mycket, medan jag presterar bättre i reella siffror än Bengt 43 som har ett par tusenlappar över mig i månaden. Det är också fel isf, men inget jag direkt gråter över.

Davil
2006-03-08, 18:39
Kass på att löneförhandla?
Dålig person?
/(%&¤¤##%"")/(/()&!"#¤%%hjedfgerufnerofweojih2y !!!!!!! GHHHHHHAAAAAAAA !!! *grr*



*suck*

christian
2006-03-08, 18:42
/(%&¤¤##%"")/(/()&!"#¤%%hjedfgerufnerofweojih2y !!!!!!! GHHHHHHAAAAAAAA !!! *grr*



*suck*

Det första eller det andra?

Det första kan jag säga gör rätt mycket, jag fick en tusenlapp mer i månaden än min kollega bara för att jag förhandlade bättre vid en omorganisering. Det kommer troligtvis följa med mig hela mitt yrkesverksamma liv. Sen får man ju förhandla ännu bättre nästa gång osv.. ;)

ugglan
2006-03-08, 18:43
Jämför man "kvinnors medellön" med "mäns medellön" så är det klart det blir skillnad, män jobbar oftare övertid och kvinnor jobbar oftare deltid.

Ju fler parametrar man applicerar desto mindre löneskillnader blir det.
Samma arbetsplats, samma tjänst, samma utbildning, samma arbetstid, samma tid i företaget = samma lön.

Metal_boy_
2006-03-08, 19:00
Jämför man "kvinnors medellön" med "mäns medellön" så är det klart det blir skillnad, män jobbar oftare övertid och kvinnor jobbar oftare deltid.


Ja men det kan ju också rota sig i att kvinnan alltid har varit det självklara valet när det gäller att ta hand om hushållet och barnen.

pragmatist
2006-03-08, 19:21
I vissa yrkesgrupper, t.ex. grund- och förskolelärare, har kvinnor högre lön än män. Diskriminering? Nja, snarare det att det finns mycket fler kvinnor i de yrkena med längre genomsnittlig arbetslivserfarenhet.

Trance
2006-03-08, 19:27
/(%&¤¤##%"")/(/()&!"#¤%%hjedfgerufnerofweojih2y !!!!!!! GHHHHHHAAAAAAAA !!! *grr*



*suck*

Du tror ärligt att det är hela bilden? Naivt.