handdator

Visa fullständig version : Protein före träning påverkar hormoner och metabolism.


Jay-Z
2006-03-08, 13:21
Med Sci Sports Exerc. 2005 Nov;37(11):1990-7.
Protein ingestion prior to strength exercise affects blood hormones and metabolism.

PURPOSE: The effects of protein consumption before strength training session on blood hormones, energy metabolites, RER, and excess postexercise oxygen consumption (EPOC) were examined.

METHODS: Ten resistance-trained young men consumed either a 25 g of whey and caseinate proteins (PROT) or a noncaloric placebo (P) in a liquid form 30 min before a heavy strength training session (STS) in a crossover design separated by at least 7 d. STS lasted 50 min and included 5 x 1 RM squats, 3 x 10 RM squats and 4 x 10 RM leg presses with 2-, 3-, and 2-min recoveries, respectively. A protein-carbohydrate supplement was consumed after STS in both trials. Venous blood samples were collected before, during, and after STS and oxygen consumption before and after STS.

RESULTS: Serum growth hormone (GH), testosterone, and free fatty acids (FFA) were significantly (P < or = 0.05) higher in P compared with PROT 5 min after an STS. The calculated area under curve (AUC) of the serum insulin response during an STS was significantly (P < 0.001) higher in PROT compared with P. The EPOC value from 90 to 120 min after an STS was significantly greater in the PROT condition compared with P (P = 0.01), and PROT treatment had a significantly higher RER 2 h postexercise (P = 0.04). The AUC of serum FFA during STS correlated significantly and negatively with RER 10-30 min after STS (r = -0.53, P = 0.02).

CONCLUSIONS: Consuming 25 g of whey and caseinate proteins 30 min before an STS significantly decreases serum GH, testosterone, and FFA levels, and increases serum insulin during an STS. Furthermore, the pre-STS protein increased EPOC and RER significantly during 2-h recovery after STS.

Hulmi JJ, Volek JS, Selanne H, Mero AA.

Cilia
2006-03-08, 13:27
så då har jag alltså hamnat rätt när jag dricker en blandning av lite yoggi och proteinpulver innan jag går till gymmet på kvällen?

har mest börjat med det för jag känner att jag får mer ork vilket kanske bekräftar det studein säger iofs.

King Grub
2006-03-08, 13:29
så då har jag alltså hamnat rätt när jag dricker en blandning av lite yoggi och proteinpulver innan jag går till gymmet på kvällen?

Protein innan träning är utmärkt. Att ta protein innan träning stimulerar också proteinsyntesen (nybildningen av muskelprotein) efter passet mycket mer än att ta motsvarande mängd efter träningen.

zoltan_hellhound
2006-03-08, 13:29
Fan du är riktigt på g idag jz. gillar att läsa trådar som inte handlar om whey 80 :thumbup:

King Grub
2006-03-08, 13:32
Kan fylla på med en ny studie om EAA/kolhydratintag under träning.

"The primary objective of this study was to investigate the influence of nutritive interventions on acute hormonal responses to a single bout of resistance exercise in untrained young men. Specifically, the aim was to determine whether the acute hormonal milieu conducive to enhancing skeletal muscle hypertrophic adaptation to resistance training could be created. The potential role of cortisol in inhibiting training-induced muscle growth is of particular interest, as is whether exercise-induced cortisol release can be attenuated by nutritive interventions.

After a 4-h fast, 32 subjects performed a single bout of resistance exercise ( approximately 60 min), during which they consumed a 6% carbohydrate (CHO) solution, a 6-g essential amino acid (EAA) mixture, a combined CHO+EAA supplement, or a placebo beverage. Blood samples were collected every 15 min throughout the exercise bout, immediately after exercise, and 15 and 30 min after exercise for analysis of total testosterone, cortisol, growth hormone, insulin, and glucose.

No significant change in glucose or insulin was observed for placebo. CHO and CHO+EAA ingestion resulted in significantly (P < 0.001) increased glucose and insulin concentrations above baseline, whereas EAA resulted in significant postexercise increases (P < 0.05) in insulin only. Placebo exhibited a significant increase in cortisol within 30 min (P < 0.01), with a peak increase of 105% (P < 0.001) immediately after exercise, and cortisol remained 54% above baseline at 30 min after exercise (P < 0.05). Conversely, the treatment groups displayed no significant change in cortisol during the exercise bout, with CHO and CHO+EAA finishing 27% (P < 0.01) and 23% (P < 0.05), respectively, below baseline at 30 min after exercise. No between-group differences in exercise-induced growth hormone or testosterone concentrations after nutritive intervention were present.

These data indicate that CHO and/or EAA ingestion during a single bout of resistance exercise suppresses the exercise-induced cortisol response, in addition to stimulating insulin release. We conclude that the exercise-induced hormonal profile can be influenced by nutritive interventions toward a profile more favorable for anabolism."

Nutrition. 2006 Feb 9; Effects of liquid carbohydrate/essential amino acid ingestion on acute hormonal response during a single bout of resistance exercise in untrained men.

Ekonom
2006-03-08, 13:33
CONCLUSIONS: Consuming 25 g of whey and caseinate proteins 30 min before an STS significantly decreases serum GH, testosterone, and FFA levels, and increases serum insulin during an STS.

Nu vet inte jag, men det låter fan inte bra i mina öron.. *screwy*

King Grub
2006-03-08, 13:35
Nu vet inte jag, men det låter fan inte bra i mina öron.. *screwy*

Oavsett när du äter så sänker både protein och kolhydrat alltid testosteronnivåerna.

elan
2006-03-08, 13:38
Är just kombinationen av vassle och kassein viktig i det här fallet?

King Grub
2006-03-08, 13:40
Är just kombinationen av vassle och kassein viktig i det här fallet?

Knappast troligt. Vassle är antagligen gynnsammare än kasein före träning, men det finns inga jämförande studier på effekten på proteinsyntesen vid intag vid det tillfället.

elan
2006-03-08, 13:45
Knappast troligt. Vassle är antagligen gynnsammare än kasein före träning, men det finns inga jämförande studier på effekten på proteinsyntesen vid intag vid det tillfället.

Nej jag har också fått uppfattningen att vassle borde vara mer optimalt(!?!) och undrade om de hade valt en blandning av någon särskild anledning.

Så, för att följa de här studiernas riktlinjer: Vassle innan träning och flytande kolhydrater/eea under träning? :)

King Grub
2006-03-08, 13:47
EAA är säkert effektivare än både vassle och kasein även före.

Jay-Z
2006-03-08, 13:48
Så, för att följa de här studiernas riktlinjer: Vassle innan träning och flytande kolhydrater/eea under träning? :)

Det borde räcka med enbart CHO under träning då skillnaden inte var så stor. (om jag läste helt rätt). Nackdelen med mer protein kan vara att man då mättar vävnaden? Många siktar ju även på ett intag timme 1, 2 och 3 efter träning.

jwzrd
2006-03-08, 13:59
Jag upplever att jag presterar bättre pass om jag är snudd på hungrig dock. Jag vill vara i arbete/fight/stress-läge när jag tränar. Om jag följer optimeringsreglerna ala kidsen på kolozzeum så blir det bara tryck och jag blir inte alls lika Sugen(tm).

Dipset_
2006-03-08, 14:45
Det fanna en stor tråd om detta ämne förrut, skulle någon kunna länka den till mig ? (har sökt men utan framgång)

King Grub
2006-03-08, 15:14
Jag upplever att jag presterar bättre pass om jag är snudd på hungrig dock.

Jag med. Träningen går klart bäst på fastande mage. Men det stimulerar proteinsyntesen sämre. :(

Kotten
2006-03-08, 15:30
är det bästa att bara dricka rent malto efter träningen och ta proteinet sen när man kommer hem ca 45 min senare ?

King Grub
2006-03-08, 15:34
är det bästa att bara dricka rent malto efter träningen och ta proteinet sen när man kommer hem ca 45 min senare ?

Det är definitivt inte fel, förutsatt att du tar protein innan passet. Då sköter det stimuleringen av proteinsyntesen efter passet, och gör det dessutom effektivare än motsvarande dos efter träning.

Kotten
2006-03-08, 15:44
så om jag tar 1dl slow protein innan passet, eller ska det vara vassle?
sen malton direkt efter (hur många g kroppsvikt är att rekomendra)
sen 60g vassle efter ca 40 min till 1 timme och maten 40 - 50 min efter det ?

King Grub
2006-03-08, 15:45
Det fanna en stor tråd om detta ämne förrut, skulle någon kunna länka den till mig ? (har sökt men utan framgång)

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58512&highlight=protein+f%F6re

jwzrd
2006-03-08, 15:46
Jag med. Träningen går klart bäst på fastande mage. Men det stimulerar proteinsyntesen sämre. :(

Frågan är hur 3x220 i böj påverkar proteinsyntesen jämfört med 3x200 + EAA.

King Grub
2006-03-08, 15:52
Utan EAA kan proteinsyntesen inte stimuleras alls, utan proteinbalansen fortblir negativ. Att tillföra EAA efter passet fungerar givetvis, men före stimulerar den hundratals procent mer.

Kan man inte prestera alls med något i magen är dock valet antagligen lätt.

Bönne
2006-03-08, 15:52
Oavsett när du äter så sänker både protein och kolhydrat alltid testosteronnivåerna.Men att sänka testonivån precis innan träningen, borde det inte innebära att proteinsyntesen inte blir lika hög?

Eller det gör det förmodligen inte, för då hade ni redan skrivit det :)

Kotten
2006-03-08, 15:55
om någon vill svara på min fråga ovan så vore jag glad :) om det ska vara vassle eller slowprotein innan träningen

jwzrd
2006-03-08, 15:56
Utan EAA kan proteinsyntesen inte stimuleras alls, utan proteinbalansen fortblir negativ. Att tillföra EAA efter passet fungerar givetvis, men före stimulerar den hundratals procent mer.

Kan man inte prestera alls med något i magen är dock valet antagligen lätt.

Visst, utan EAA dör man antagligen. Men om man antar ett "grundschema" som innebär Vanlig Jeffla Mat(tm) där sista tuggan landar 90-100 minuter innan uppvärmningn eller så. Det är givetvis långt ifrån så exakt att det går att föra några definitiva resonemang kring det.

Jag använde vitargo ett tag på så vis att jag drack 80g under timmen innan passet tillsammans med 30g vassle. Dom passen blev mest sega även om trycket var utanför denna värld. Så snabba kolhydrater rubbar dessutom mina cirklar rätt hårt, det påverkar mitt välbefinnande negativt. Det blir samma resultat som av att äta på tok för många kakor hos farmor och farfar.

King Grub
2006-03-08, 15:59
Visst, utan EAA dör man antagligen. Men om man antar ett "grundschema" som innebär Vanlig Jeffla Mat(tm) där sista tuggan landar 90-100 minuter innan uppvärmningn eller så.

Långsamt protein från mat intaget i vila stimulerar inte proteinsyntesen.

jwzrd
2006-03-08, 15:59
Men att sänka testonivån precis innan träningen, borde det inte innebära att proteinsyntesen inte blir lika hög?

Eller det gör det förmodligen inte, för då hade ni redan skrivit det :)

Kroppen är långt mycket mer komplex än så.

King Grub
2006-03-08, 15:59
om någon vill svara på min fråga ovan så vore jag glad :) om det ska vara vassle eller slowprotein innan träningen

Läs om tråden. Redan svarat.

King Grub
2006-03-08, 16:00
Men att sänka testonivån precis innan träningen, borde det inte innebära att proteinsyntesen inte blir lika hög?

Varför borde det det? Vilken mekanism tänker du på?

Det kan ju handla om ett uppreglerat upptag i skelettmuskulaturens androgena receptorer...

Kotten
2006-03-08, 16:00
aha sorry :)

jwzrd
2006-03-08, 16:00
Långsamt protein från mat intaget i vila stimulerar inte proteinsyntesen.

Nej inte signalmässigt, men visste måste proteinsyntsen kunna "dra" EAA från den typen av aminosyrepool också? Annars vore ju träning utan EAA-lösning kring passet meningslös?

King Grub
2006-03-08, 16:04
Nej inte signalmässigt, men visste måste proteinsyntsen kunna "dra" EAA från den typen av aminosyrepool också? Annars vore ju träning utan EAA-lösning kring passet meningslös?

Nej, efter passet verkar det inte spela någon roll om det är snabbt eller långsamt, vassle eller kasein.

Givetvis kan även långsamt protein användas av proteinsyntesen även i vila. Proteinsyntesen ligger inte på noll bara för att man inte just har tränat, utan den är fortgående dygnet runt, och allt fullvärdigt protein kan användas till muskeluppbyggnad. Snabbt protein uppreglerar proteinsyntesen över normala nivåer, men ökar som sagt samtidigt aminosyreoxidationen. Långsamt protein (kasein, t ex), uppreglerar inte proteinsyntesen över normala nivåer (men kan givetvis användas av den fortgående proteinsyntesen), men tas upp i muskulaturen över en längre tid och reducerar den likaledes fortgående proteinnedbrytningen, varigenom långsamt protein, i en ren jämförelse med ett snabbt protein över en given tidsperiod, ger en bättre proteinbalans. Efter ett styrketräningspass har kasein och vassle likvärdig anabol effekt.

Bönne
2006-03-08, 16:09
Varför borde det det? Vilken mekanism tänker du på?

Det kan ju handla om ett uppreglerat upptag i skelettmuskulaturens androgena receptorer...Tänkte bara så att när folk sprutar in syntetiskt testosteron i rumpan så växer det ju så mycket bättre, min tanke var att det orsakades av att den ökade mängden testosteron gjorde att proteinsyntesen blev mycket högre efter ett träningstillfälle.

Aja, bara en tanke jag haft ibland, men förstått att det inte förmodligen är så då ingen någonsin nämt något om det :)

Kotten
2006-03-08, 16:19
som jag fattade det så kvittar det om jag tar slow protein eller vasle protein som mellanmåls drink även fast jag ska deffa ?, eller är jag ute och cyklar

apa_ola
2006-03-08, 16:21
som jag fattade det så kvittar det om jag tar slow protein eller vasle protein som mellanmåls drink även fast jag ska deffa ?, eller är jag ute och cyklar

det kvittar, så gott som, i praktiken vilket du tar, även om kasein kanske är att föredra som mellanmålsprotein..

King Grub
2006-03-08, 16:32
Tänkte bara så att när folk sprutar in syntetiskt testosteron i rumpan så växer det ju så mycket bättre, min tanke var att det orsakades av att den ökade mängden testosteron gjorde att proteinsyntesen blev mycket högre efter ett träningstillfälle.

1. Läs om inlägg #28.

2. Titta extra noga på orden "ökat upptag" och "androgena receptorer".

3. Tänk efter. :)

jwzrd
2006-03-08, 16:37
1. Läs om inlägg #28.

2. Titta extra noga på orden "ökat upptag" och "androgena receptorer".

3. Tänk efter. :)

Räknar du med att någon ska förstå hormoner och receptorer?

Bönne
2006-03-08, 16:38
3. Tänk efter. :)Fattar inte :D

Aja, protein innan träningen är bra :)

King Grub
2006-03-08, 16:40
Själva orden borde ju kanske tala för sig själva: ett ökat upptag i skelettmuskulaturen = lägre nivåer i plasman. Betyder lägre nivåer i plasman sämre muskeltillväxt, om det i stället är ett ökat upptag i muskulaturen? Knappast.

aliquis
2006-03-08, 18:38
Utan EAA kan proteinsyntesen inte stimuleras alls, utan proteinbalansen fortblir negativ. Att tillföra EAA efter passet fungerar givetvis, men före stimulerar den hundratals procent mer.

Kan man inte prestera alls med något i magen är dock valet antagligen lätt.Brukar de ha haft ett långt eller kort hål före träningspasset när före visar sig vara så mycket bättre? Jag menar om man har ätit typ 1h före kanske det inte spelar så stor roll som om man har svultit i 4h?

aliquis
2006-03-08, 18:39
Långsamt protein från mat intaget i vila stimulerar inte proteinsyntesen.Men det finns ju fortfarande tillgängligt?

jwzrd
2006-03-08, 18:41
Men det finns ju fortfarande tillgängligt?

Jag har redan frågat, King Grub har redan svarat?

King Grub
2006-03-08, 19:01
Brukar de ha haft ett långt eller kort hål före träningspasset när före visar sig vara så mycket bättre? Jag menar om man har ätit typ 1h före kanske det inte spelar så stor roll som om man har svultit i 4h?

Det är fortfarande en jämförelse före/efter. Mäter man proteinsyntesen vid EAA efter träning på fastande mage, har man ju svultit ännu längre, men gensvaret är lägre än om man tar motsvarande mängd före.