handdator

Visa fullständig version : Vad är håll?


Nalfaren
2006-03-08, 00:30
Jag sökte lite snabbt men hittade inte om frågan varit uppe...

Funderade precis vad "håll" är?
Vad sker rent fysiskt i kroppen?
Kan man göra något för att hindra att få håll?
För att minska håll?

Minns saker man körde i skolan när man sprang, typ att
hålla i en sten, etc.. låter ju galet att det skulle hjälpa, men
jag gör det ibland ändå! :)

polaren
2006-03-08, 01:03
Jag gick in på google och gjorde en liten sökning: http://www.nll.se/twosection.aspx?id=22376


Det är inte mjälten som gör ont som man kunde tro av namnet. Ingen vet säkert vad det beror på men en förklaring är att andningsmuskeln, diafragman, som ligger som en skiljevägg mellan buken och bröstkorgen smärtar pga syrebrist. Inget farligt och inget att göra något åt annat än att träna lugnare och gradvis öka ansträngningen.

Buksmärta i samband med förkylningar kan beror på svullna lymfkörtlar. Dessa finns ju överallt i kroppen, även i magen. Ibland kan det göra så ont att det misstas för blindtarmsinflammation.

040901
Vänliga hälsningar
Stefan Wallmark, leg läkare


Hoppas det ger svar till någon av dina frågor :)

Tjabo
2006-03-08, 09:01
Nåt som ALLTID funkar på mig när jag får håll vid jogging, är att andas ut ruggigt mycket.. Ta ett djupt andetag och blås ut tills du baxnar ungefär, då börjar hållen släppa, pröva :thumbup:
Varför det uppkommer vetefan..

Apansson25
2006-03-09, 21:09
Själv tycker jag nog tricket med stenen funkar bra, det kanske bara är psykologiskt men det brukar hjälpa att koncentrera sig hårt på något annat än själva smärtan.

Exakt vad håll beror på verkar ju inte vara medicinskt klarlagt riktigt, men själv har jag definitivt märkt att det är något som kommer i början av spring-säsongen när man kör lite för hårt, eller kör ovanligt intensiv träning som typ innebandy när man inte är van. Känns som någon typ av obalans i förhållandet mellan musklerna i andning, mage och hållning så att säga.

Konstigt nog verkar problemet försvinna senare på säsongen även om jag egentligen tar ut mig hårdare då än i början. Så jag tror att det handlar mer om nerver och samspelet mellan muskelgruper än om hur hårt man kör.

King Grub
2006-03-09, 21:16
Själva orsaken är antagligen att magsäcken sliter i ligament.

"...stitch arises when the fluid-engorged gut tugs on visceral ligaments."

Med Sci Sports Exerc. 1999 Aug;31(8):1169-75.

Det finns en annan teori, att blodflöde till diafragman styrs om till antingen magsäck, muskler, eller bägge, men denna teori verkar vara på väg ut.

Plunkett & Hopkins testade teorin att smärtan beror på att magsäcken tänjer på ligament som fäster vid diafragman. Det faktum att löpning efter intag av vätska med långsam magsäckstömning ledde till högre smärtnivå än under löpning med samma intensitet men efter intag av vätska som töms snabbt från magsäcken.

De effektivaste metoderna att reducera håll visade sig vara:

1. Att vänta minst 2-3 timmar efter ett större mål (1 liter vätska eller motsvarande mängd fast föda) innan aktiviteten påbörjas.

2. Bära ett lätt, brett bälte under aktivitet, som bär upp magsäck och reducerar dess påfrestning på ligamenten och därmed diafragman.

3. Böja sig fram och kontrahera magmuskulatur, om håll satt in.

Plunkett, B.T., & Hopkins, W.G. (1999). Investigation of the side pain "stitch" induced by running after fluid ingestion. Medicine and Science in Sports and Exercise, 31, 1169-1175